Bukefalos 28 år!

Barn på fritids/dagis vid begravning?

Så, det spelar alltså ingen roll ibland om ni har rätt nr. Alla kan inte svara på arbetstid eller komma rusandes pronto om det är något.

När jag jobbade på förskola var det en gång ett barn som fick en skada som såg så pass dålig ut att hon blev tvungen att åka till akuten. Båda föräldrarna hade stängt av sina mobiler och det tog flera timmar innan vi kunde få kontakt med dem. Nu var skadan inte allvarlig men tänk om den hade varit det? Ingen av barnets närmaste kunde komma och trösta henne där hon satt och hade ont och var orolig på akuten. Jag hoppas att alla föräldrar gör sitt yttersta för att det ska finnas någon anhörig förskolepersonalen kan få kontakt med.
Om barnet till exempel får magsjuka är det också helt nödvändigt att förälder kan komma och hämta direkt. Som vårdnadshavare får man se till att lösa detta om man ska ha barnet på förskola.
 
När jag jobbade på förskola var det en gång ett barn som fick en skada som såg så pass dålig ut att hon blev tvungen att åka till akuten. Båda föräldrarna hade stängt av sina mobiler och det tog flera timmar innan vi kunde få kontakt med dem. Nu var skadan inte allvarlig men tänk om den hade varit det? Ingen av barnets närmaste kunde komma och trösta henne där hon satt och hade ont och var orolig på akuten. Jag hoppas att alla föräldrar gör sitt yttersta för att det ska finnas någon anhörig förskolepersonalen kan få kontakt med.
Om barnet till exempel får magsjuka är det också helt nödvändigt att förälder kan komma och hämta direkt. Som vårdnadshavare får man se till att lösa detta om man ska ha barnet på förskola.

Självklart förstår jag att ni vill ha tag i föräldern direkt men ibland är det inte möjligt att man kan svara direkt. Min man kan inte heller lämna sitt jobb direkt. Totalt omöjligt då han kan befinna sig ett ex antal timmar hemifrån.

Tur då att vi följer reglerna och har satt upp inte mindre än 3 andra anhöriga på barnens telefonlista på skolan så dom kan få tag i någon annan om vi inte kan svara eller komma direkt.

Nu kan ju dock jag komma ifrån jobbet snabbt om det behövs men jag kan inte ha mobilen tillgänglig hela tiden.
 
[QUOTE="Matmissbrukaren, post: 16961469, member: 94901"
Vad fan har dom med det att göra?[/QUOTE]

Precis den här attityden gör att pedagoger tycker jobbet är mindre roligt numera.
Pedagogerna har inte satt upp "reglerna" det har förmodligen kultur och utbildningsnämden gjort.
Ändå är det pedagogerna som ska informera och se till att dom reglerna efterlevs......
Alltså är pedagogerna paragrafryttare, och jagar föräldrar med blåslampa osv... :eek:
Liksom poliserna får faan för att dom tar fortkörare, fast dom varken satt hastighetsbestämmelserna, gasat bilen eller skrivit lagen:crazy:

Att barnen inte ska vara på förskolan "i onödan" beror på att resurserna ska gå till de barn som har behov av barnomsorg. Plättlätt!
MEN... att sitta hos en psykolog eller gå på begravning är INTE i onödan. Då är det helt självklart att föräldrarna får lämna sina barn, och kör man med öppna kort brukar inte någon sura för det.

Pedagogerna tar hand om det finaste ni har, då är det väl inte så svårt att vara ärlig mot dom. Samarbetet är väl det viktigaste?

* Jenny *
 
[QUOTE="Matmissbrukaren, post: 16961469, member: 94901"
Vad fan har dom med det att göra?

Precis den här attityden gör att pedagoger tycker jobbet är mindre roligt numera.
Pedagogerna har inte satt upp "reglerna" det har förmodligen kultur och utbildningsnämden gjort.
Ändå är det pedagogerna som ska informera och se till att dom reglerna efterlevs......
Alltså är pedagogerna paragrafryttare, och jagar föräldrar med blåslampa osv... :eek:
Liksom poliserna får faan för att dom tar fortkörare, fast dom varken satt hastighetsbestämmelserna, gasat bilen eller skrivit lagen:crazy:

Att barnen inte ska vara på förskolan "i onödan" beror på att resurserna ska gå till de barn som har behov av barnomsorg. Plättlätt!
MEN... att sitta hos en psykolog eller gå på begravning är INTE i onödan. Då är det helt självklart att föräldrarna får lämna sina barn, och kör man med öppna kort brukar inte någon sura för det.

Pedagogerna tar hand om det finaste ni har, då är det väl inte så svårt att vara ärlig mot dom. Samarbetet är väl det viktigaste?

* Jenny *[/QUOTE]

Tur då att jag inte bryter, eller har brutit mot några paragrafer.

Tiden då jag varit hos psykologen har varit under deras ordinarie tid så det är inget jag begärt extra för eller känt att jag behövt säga till om då jag gick dit under min sjukskrivning/behandling som pågick. En gång har jag bett kommunen om utökad tid som jag inte var berättigad från start och det var när jag skulle gå dagvårdsbehandling på ätstörningsenheten. Då skickade jag ett jävligt privat brev till människan på kommunen som skulle ha det och ansökte om förlängda tider, och fick det.

Om det är ni pedagoger som ska upplysa i vilka fall man är berättigad att ha barnen på fritids så får ni nog bli bättre på det. När barnet börjar på fritids så skicka med ett häfte om situationer då barnet får vara där, så kanske ni slipper att folk inte berättar var dom är i ren rädsla att bli nekade. Det kanske är därför dom känner sig jagade med blåslampa?
För som du skriver är det en sak att gå till psykologen, och en annan att gå till frissan.
 
Det känns skönt att ha lite perspektiv på det där med dagis och fritids nu, med tonårig dotter... :D

Kan ju säga att jag både varit på begravningar och jobbresor under dotterns dagistid utan att säga till speciellt om det, eller ens känna att jag måste informera förskolan. I de fall då jag varit på jobbresor har det (undantagslöst!) varit dotterns pappa som fixat lämning och hämtning, vilket han förstås är fullt kompetent att göra utan mig, och vid de begravningar jag varit på, så har de varit under min normala arbetstid så de är inget jag känt att jag behövt meddela särskilt om. Jag har enbart mobiltelefon, samma telefon privat och i jobbet, så det är där man når mig oavsett var jag är. Och om jag inte svarar med en gång, så är det mycket troligare att jag sitter i kundmöte än att jag är på begravning ;) Och i båda fallen ringer jag förstås upp så snart jag kan!

Jag har självklart alltid tyckt att det är viktigt att förskola eller skola kan nå mig om det skulle hända min dotter någonting, men jag måste också kunna sköta mitt jobb, det är liksom därför jag alls använt mig av barnomsorg... Och mitt jobb innebär en del resor, både sådana som är lite längre och kräver övernattning (i sådana fall är det alltså barnets far som skött lämning och hämtning) och sådana som kan ske över dagen på normal arbetstid. De sistnämnda har jag aldrig någonsin informerat om, även om de givetvis kan innebära att jag har ett par timmars inställelsetid. Dock har dotterns far alltid jobbat på närmare håll, så hade det hänt något under sådana dagar, så hade ju han fått "rycka ut" istället.
 
  • Gilla
Reactions: MM
Får man ha det?
Ska på begravning på fredag och tycker inte att det är lämpligt för barnen att följa med. Det är ingen de har haft någon direkt relation till heller.

Sist jag frågade på förskolan så fick inte minste sonen vara dör när vi skulle på begravning. Var inte en giltig orsak tydligen då jag ändå skulle vara ledig den dagen. Däremot samma skola godkände att äldsta sonen fick vara kvar på fritids när jag ringde akut och sa att han blir kvar då jag ska åka för att säga hejdå till min palliativa mormor. Dagen efter fick jag höra att personalen beklagade sorgen då sonen berättat i skolan att hon gick bort under natten.

Jag är alltid ärlig mot förskolan och skolan. Tycker att man vinner mer på en ärlig kommunikation :)
 
Sist jag frågade på förskolan så fick inte minste sonen vara dör när vi skulle på begravning. Var inte en giltig orsak tydligen då jag ändå skulle vara ledig den dagen. Däremot samma skola godkände att äldsta sonen fick vara kvar på fritids när jag ringde akut och sa att han blir kvar då jag ska åka för att säga hejdå till min palliativa mormor. Dagen efter fick jag höra att personalen beklagade sorgen då sonen berättat i skolan att hon gick bort under natten.

Jag är alltid ärlig mot förskolan och skolan. Tycker att man vinner mer på en ärlig kommunikation :)
Jag tror att om du hade dragit det vidare till förskolechefen så hade det nog inte varit något problem att lämna på förskolan, det är inte alltid förskolepersonalen är helt insatt i vad som gäller.
Sista begravningen jag var på så var även delar av skolans personal eftersom flera av dem också kände den avlidna.
 
Har inte haft problem med vår förskola vid den begravningen vi varit på sedan hon började, vi bytte tom dag. Min svägerska däremot, med barn i samma kommun men en annan förskola, var tvungen att prata med förskolecheferna för detta. Men, det var inget problem efter detta. I övrigt tycker jag det verkar/känns skumt att dölja det. Då får man väl i värsta fall ordna det på annat sätt.
 
Precis den här attityden gör att pedagoger tycker jobbet är mindre roligt numera.
Pedagogerna har inte satt upp "reglerna" det har förmodligen kultur och utbildningsnämden gjort.
Ändå är det pedagogerna som ska informera och se till att dom reglerna efterlevs......
Alltså är pedagogerna paragrafryttare, och jagar föräldrar med blåslampa osv... :eek:
Liksom poliserna får faan för att dom tar fortkörare, fast dom varken satt hastighetsbestämmelserna, gasat bilen eller skrivit lagen:crazy:

Att barnen inte ska vara på förskolan "i onödan" beror på att resurserna ska gå till de barn som har behov av barnomsorg. Plättlätt!
MEN... att sitta hos en psykolog eller gå på begravning är INTE i onödan. Då är det helt självklart att föräldrarna får lämna sina barn, och kör man med öppna kort brukar inte någon sura för det.

Pedagogerna tar hand om det finaste ni har, då är det väl inte så svårt att vara ärlig mot dom. Samarbetet är väl det viktigaste?

* Jenny *

Tur då att jag inte bryter, eller har brutit mot några paragrafer.

Tiden då jag varit hos psykologen har varit under deras ordinarie tid så det är inget jag begärt extra för eller känt att jag behövt säga till om då jag gick dit under min sjukskrivning/behandling som pågick. En gång har jag bett kommunen om utökad tid som jag inte var berättigad från start och det var när jag skulle gå dagvårdsbehandling på ätstörningsenheten. Då skickade jag ett jävligt privat brev till människan på kommunen som skulle ha det och ansökte om förlängda tider, och fick det.

Om det är ni pedagoger som ska upplysa i vilka fall man är berättigad att ha barnen på fritids så får ni nog bli bättre på det. När barnet börjar på fritids så skicka med ett häfte om situationer då barnet får vara där, så kanske ni slipper att folk inte berättar var dom är i ren rädsla att bli nekade. Det kanske är därför dom känner sig jagade med blåslampa?
För som du skriver är det en sak att gå till psykologen, och en annan att gå till frissan.[/QUOTE]

Jag är inte pedagog.... längre.... Gissa varför? jo för att mitt jobb gick mer och mer ut på att se till att föräldrar följde riktlinjerna ( SOM INTE JAG VARIT MED OCH PÅVERKAT) än att vara med de underbara barnen, och se dom utvecklas, och utvecklas med dom!

* Jenny *
 
Tur då att jag inte bryter, eller har brutit mot några paragrafer.

Tiden då jag varit hos psykologen har varit under deras ordinarie tid så det är inget jag begärt extra för eller känt att jag behövt säga till om då jag gick dit under min sjukskrivning/behandling som pågick. En gång har jag bett kommunen om utökad tid som jag inte var berättigad från start och det var när jag skulle gå dagvårdsbehandling på ätstörningsenheten. Då skickade jag ett jävligt privat brev till människan på kommunen som skulle ha det och ansökte om förlängda tider, och fick det.

Om det är ni pedagoger som ska upplysa i vilka fall man är berättigad att ha barnen på fritids så får ni nog bli bättre på det. När barnet börjar på fritids så skicka med ett häfte om situationer då barnet får vara där, så kanske ni slipper att folk inte berättar var dom är i ren rädsla att bli nekade. Det kanske är därför dom känner sig jagade med blåslampa?
För som du skriver är det en sak att gå till psykologen, och en annan att gå till frissan.

Jag är inte pedagog.... längre.... Gissa varför? jo för att mitt jobb gick mer och mer ut på att se till att föräldrar följde riktlinjerna ( SOM INTE JAG VARIT MED OCH PÅVERKAT) än att vara med de underbara barnen, och se dom utvecklas, och utvecklas med dom!

* Jenny *[/QUOTE]

Det var ju tråkigt att du upplevde det så men som sagt, jag följer reglerna. Och jag vet inte vad man ska göra åt dom som inte följer dom, men att börja med att informera om vad som är giltig barnomsorg vore en start.
Bara här i tråden så ser man att det är olika på alla ställen. Hur ska man kunna veta vad som är rätt och fel om man ingen info får?
Det enda jag fått höra är att barnen får ha barnomsorg när du är på jobbet. Inte ett ord om psykolog eller begravning.
Och givetvis då du är sjukskriven eller arbetslös ett visst antal timmar. Och den dagen jag behövde utökad tid så ansökte jag om det.

Antingen är begravning en giltig anledning på alla fritids, eller inte. Det verkar som dom flesta skriver sina egna regler.
 
De är upp till kommunerna att bestämma vilka regler som gäller, därför skiljer det sig så.
Dumt? jo... det vore enklare om alla hade samma att rätta sig efter.
Men det viktiga i kråksången är att inte skjuta budbäraren. Det är ingen vits att skälla på pedagogerna om man vill förändra något, eller vi få ett undantag. Man får gå på Förskolechefen, eller ännu hellre nämnden som faktiskt är de som tar besluten.
Barnomsorgen har blivit så stelbent nu för tiden. Förut var allt smidigare.
De flesta föräldrarna följer ju dom riktlinjer som finns, men det finns alltid någon som vill tänja på gränserna.
Sedan finns det de föräldrar som älskar att skvallra om de som sitter och fikar på stan, när barnen är på förskolan...
De är inte alltid så lätt att bemöta.

* Jenny *
 
Här i höstas när vi skulle flytta så tog jag ledigt en dag på jobbet för att vi skulle hinna klart,ringde således också dagis och sa att sonen inte skulle komma den dagen för jag hade tagit ledigt från jobbet för vi skulle flytta. Då sa fröken: Men om ni ska flytta så är det väll bättre att han är här,ni lär väll ha fullt upp endå gissar jag! :)

Vi blev jättetacksamma såklart.
 
Tur då att jag inte bryter, eller har brutit mot några paragrafer.

Tiden då jag varit hos psykologen har varit under deras ordinarie tid så det är inget jag begärt extra för eller känt att jag behövt säga till om då jag gick dit under min sjukskrivning/behandling som pågick. En gång har jag bett kommunen om utökad tid som jag inte var berättigad från start och det var när jag skulle gå dagvårdsbehandling på ätstörningsenheten. Då skickade jag ett jävligt privat brev till människan på kommunen som skulle ha det och ansökte om förlängda tider, och fick det.

Om det är ni pedagoger som ska upplysa i vilka fall man är berättigad att ha barnen på fritids så får ni nog bli bättre på det. När barnet börjar på fritids så skicka med ett häfte om situationer då barnet får vara där, så kanske ni slipper att folk inte berättar var dom är i ren rädsla att bli nekade. Det kanske är därför dom känner sig jagade med blåslampa?
För som du skriver är det en sak att gå till psykologen, och en annan att gå till frissan.

Jag är inte pedagog.... längre.... Gissa varför? jo för att mitt jobb gick mer och mer ut på att se till att föräldrar följde riktlinjerna ( SOM INTE JAG VARIT MED OCH PÅVERKAT) än att vara med de underbara barnen, och se dom utvecklas, och utvecklas med dom!

* Jenny *[/QUOTE]
Eller så slutar man att bry sig så jäkla mycket över vad föräldrarna gör och utför sitt jobb istället. För mig låter det helt sjukt att behöva säga upp sig för att man är så engagerad över vad föräldrarna pysslar med när barnen är på förskolan. Jag kan faktiskt inte bry mig mindre så länge de hämtar innan vi stänger. Anser föräldrarna att barnen har det bättre på fsk än någon annanstans så stämmer det nog.
 
Ja så hade jag kunnat göra @Brandgul Men nu kraschade jag en arm, samtidigt som jag blev flyttad till ett jobb 10 mil bort ENKEL VÄG på halvtid. Valet blev enkelt. Jag sa upp mej, fick jobb som städerska på samma skola/förskola som jag jobbat på. Och jag tycker att jag dragit vinstlotten! Jag träffar alla "mina" barn varje dag, men har inget pedagogansvar, och sköter mej själv.
Barnen städar med mej, ja även de som går i 8-9:an ;) Dom tar en trasa och torkar tavlan, eller dammtorkar, och pratar samtidigt om livets gåtor.
Jag älskar att tassa runt där, och allt tar 7 gånger så lång tid. Men vad gör det?
(skolan har under 50 elever, och är som en större familj)
Jag är så nöjd med mitt nya jobb, kanske inte lönen.... Men så länge jag trivs med ungarna och dom med mej så blir pengarna mindre viktiga.

* Jenny *
 
När sambons farmor begravdes frågade jag om vår son fick vara på dagis och det var inga problem alls.
Jag har av nyfikenhet frågat vår förskolechef i kommunen vi bor i (jobbar där också) och hon sa att givetvis får man ha barnen på förskolan om föräldrarna är på begravning. Normalt ska ju inte barn vara på förskolan om förälder är ledig, men eftersom de har förståelse för att det kan vara så att föräldrar bedömer att det inte är bra för barnen att vara med på själva begravningen så gör de undantag för det.
 
Mycket kan jag säga om sonens dagis men tider och när han är där eller inte bryr de sig inte om!

Flera föräldrar har pt-timme under tiden barnen är kvar på dagis. Vissa ringer även och säger att de blir sena för att träningen drar ut på tiden.

Jag och maken har varit utomlands två gånger medan sonen hämtats och lämnats av mormor. Inga problem alls. Väldigt skönt! Nu senast fick sonen vara kvar längre när vi fick en sen läkartid till dottern "Inga problem! Stressa av! Han har det toppen här! Vi stänger när sista barnet går så det är lugnt" var svaret! Begravning har aldrig varit problem. Varit på 2 stycken.

Mvh Miks
 
Där jag arbetar lägger vi noll och ingen tid eller energi på att bry oss om var föräldrarna är eller vad dom gör medan barnen är hos oss. Jag vet dock andra ställen som nekat barnomsorg vid begravning osv. Det jag tycker är tråkigt är när föräldrar utnyttjar oss och tar mycket för givet, att man inte respekterar vårt arbete när vi till exempel vill ha in barns vistelsetider inför lov och klämdagar för att beställa mat och planera personal. Av våra 60 inskrivna barn var det 14 som angivit vistelsetid inför klämdagen. Det är värre än föräldrar som går på gym, till frisören eller åker och handlar innan hämtning

Personligen skulle jag ha mycket svårt att åka utomlands en vecka med min man och lämna barnen på dagis med hjälp av andra anhöriga. När jag dessutom vet att man inte får göra så.
 
Där jag arbetar lägger vi noll och ingen tid eller energi på att bry oss om var föräldrarna är eller vad dom gör medan barnen är hos oss. Jag vet dock andra ställen som nekat barnomsorg vid begravning osv. Det jag tycker är tråkigt är när föräldrar utnyttjar oss och tar mycket för givet, att man inte respekterar vårt arbete när vi till exempel vill ha in barns vistelsetider inför lov och klämdagar för att beställa mat och planera personal. Av våra 60 inskrivna barn var det 14 som angivit vistelsetid inför klämdagen. Det är värre än föräldrar som går på gym, till frisören eller åker och handlar innan hämtning

Personligen skulle jag ha mycket svårt att åka utomlands en vecka med min man och lämna barnen på dagis med hjälp av andra anhöriga. När jag dessutom vet att man inte får göra så.
Just klämdagar och sommar- och jullov är vi väldigt noga med. Just som jag vet att pedagogerna planerar vilka som kan vara lediga tex. Väldigt respektlöst att inte lämna in sån info tycker jag!

Mvh Miks
 
@kamomillo roligt att du är nöjd med ditt jobb men gör mig känns det lite märkligt att höra från en fd pedagog att pedagogjobbet är utbytbart mot lokalvårdsjobb för att man ändå får träffa barnen.

Ärligt talat så verkar det då som att den enskilda pedagogen och/eller själva förskolan inte var så intresserad av att jobba pedagogiskt utan mer fokuserade på själva omhändertagandet.

Ett pedagogjobb för mig är väldigt olikt ett lokalvårdsjobb, "våra" pedagoger jobbar med olika projekt (bockarna bruse, kroppen, spindlar, sniglar osv), de jobbar med drama, konst, sång, de odlar, jobbar med lera och andra material, hanterar olika sociala situationer och är enormt duktiga på att utveckla både barngruppen och individerna.
 
Fast jag har inget emot att vara pedagog, bara ANSVARET ;)
Skämt å sido, så är det så mycket annat jobb på en förskola, det är dokumentation hit och planeringar dit. Det är personalmöten APT och fortbildning. Det är föräldramöten, och utvecklingssamtal... ja halva arbetstiden gick åt till annat än att utveckla och att utvecklas tillsammans med barnen.
Jag jobbade halvtid hade 1 timmes körning till och från jobbet, och alla "möten/APT osv låg på kvällstid. Dvs jag fick åka en gång till ibland. Eller åka på jobbet på en ledig dag. Jag upplevde att jag jobbade jämt, men så var det ju givetvis inte.

I mitt jobb som städerska är jag en nog så viktig person. Jag är en vuxen i barnens miljö.
Jag tröstar fortfarande lessna barn, plåstrar om någon skadad. Ser och upptäcker bråk mellan barnen (oftast före lärarna) Jag knyter skridskor, hänger upp blöta vantar, och bär med mej hälsningar från föräldrar. Jag rör mej i barnens värld hela dagarna.

Det var helt underbart att jobba med olika teman med barnen på förskolan, men det finns mycket pedagogik runt en städvagn också. Inte behöver jag leka bockarna bruse för att vara pedagog? De gjorde jag i 26-27 år.

Här om veckan frågade ett barn hur mycket sand jag sopade upp varje dag, då vägde vi sanden och kollade det.
Ett barn såg ett stort blåmärke jag hade på armen, ja då kollade vi i bibblan i en bok varför man fick blåmärken. Det slutade med att vi hittade en utförlig beskrivning på matens väg genom kroppen till bajs.
Vi kollar ytspänningen i skurhinken, och tömmer fruktkomposten tillsammans.
Vi jagar spindlar, och fågelskådar genom fönstren ibland.
Jag kan sjunga i korridoren med barnen, jag pratat häst med de som gillar det, och skotrar med de som hellre vill prata om det. Kanske jag hellre är som en städande mormor? men jag älskar mitt jobb!

Till saken hör att jag bara har 24 timmars arbetstid i veckan, men vistas de flesta dagarna mycket mer tid där. För att jag gillar det!
Mitt städschema är tajt... ((minst sagt) Jag brukar börja 5 på morgonen. men även om jag gör ideella timmat upplever jag att jag jobbar mindre ä på förskolan där det var så mycket kvällsjobb.

Jag vet inte varför jag bryr mej om att försvara mitt nya yrkesval? Jag har alltid varit stolt över mitt jobb på förskolan, och i dag får jag många rynkande näsor och beklagande leenden när jag säger att jag städar. Men jag är faktiskt stolt över mitt jobb nu me!
Det är tråkigt att vi ska ses som en andra klassens människor, för att vi inte gör karriär, och tjänar pengar.
Någon ska ju skyffla sand efter de som inte tar av sig skorna också :laugh:

* Jenny *
 

Liknande trådar

L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 031
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Mikael Glännström, arbetskonsulent diskuterar välmående Steg till arbete består av fyra steg, i privatlivet finns det betydligt fler och...
Svar
3
· Visningar
360
Senast: IngelaH
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 499
Övr. Barn Mina båda döttrar, 8 och 10, åker buss till skolan. Planeringen för bussarna är en aning bristfällig så trots att det är 4 km till...
2
Svar
32
· Visningar
3 581
Senast: Eurydome
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp