Barn under 5 år med ADHD symptom

snurran

Trådstartare
Nu vänder jag mig framför allt till er som har barn som fått diagnosen ADHD på era barn.
När upptäcktes de första symptomen? Hur yttrade de sig?
Vad gör man som förälder? Visade barnen samma beteende på dagis?

Min son kan misstänkas ha adhd, men en diagnos är inte ställd än. Läkaren ville att vi skulle studera grabben en tid hemma och kartlägga hans beteende innan det skulle bli aktuellt att ställa en diagnos, samt prata med dagmamman och även be henne vara uppmärksam.

Läkaren sa att om det verkligen var adhd så fanns det goda möjligheter att grabben skulle kunna leva ett normalt liv trots ett ev. funktionshinder, då med pedagogik och inte medicin.

Grejen är att jag är hyfsat påläst om adhd. Men har bara erfarenhet av personer där det hunnit gå för långt och mestadels vuxna som jag jobbat med. När det kommer till riktigt små barn och helst då jag står i rollen som mamma istället för skötare så är verkligen situationen en annan. Det jag sett mest av är ju allt det negativa, det som kommer efter att dessa personer fått diagnosen lite för sent :(
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 924
Senast: Yrsel
·
Kropp & Själ För en vecka sedan träffade jag en läkare och en psykolog och de bedömde att jag är bipolär och inte enbart lider av svår depression som...
Svar
12
· Visningar
1 768
Senast: Lipperta
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 095
Senast: oz_joj
·
Kropp & Själ Jag läser mycket om olika diagnoser dels för att jag har vänner, bonusdöttrar och andra släktingar med olika diagnoser (nåja, nu låter...
2
Svar
26
· Visningar
3 290
Senast: Kofunda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp