Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barnhage?

Jadzia skrev:
Om det finns en miljö i hemmet som barnet inte klara av så behöver inte barnet vara i den miljön. Köket är ju ett slående exempel. Vad ska barnet in där och göra innan denne är stor nog att låta bli spisar och annat?
Det måste ju vara betydligt enklare och trevligare att bara sätta en grind i dörröppningen än att plottra med spisskydd, saxgömmor och skåplås.
Nej det är varken enklare eller trevligare.
Det är jättetrevlig att ha barnet i köket, så man anpassar köket.
Köket är oftast ett stort rum där man äter och umgås, så där skall barnen också vara med.

Inte_Ung, som har lant-kök på 14kvm efter 2 villakök på 30 resp 40kvm.
Man stänger inte ut en unge ur ett kök på 40kvm, husets hjärta.
 
Sv: Barnhage?

Hmm, jag använder ju inte mitt kök till annat än att laga mat så för mig finns ingen annan anledning att vara i köket. Använder man det som sällskapsrum kan det ju vara svårt att stänga ute barnen, men varför inte använda vardagsrummet istället?
Mindre spisar och annat farligt.
 
Sv: Barnhage?

Jadzia skrev:
Leka med kastruller?
Skojar du?

Kastruller i köket ska användas till matlagning. Vill barnet ha kastruller att greja med kan denne få några egna, men de i köket ska inte skitas ned av lekande barn. En grind kan man som vuxen för övrigt kliva över så man behöver inte oroa sig över att den är stängd eller ej. Man behöver ju aldrig öppna den.

Att flytta om knivar, saxar, sätta upp tippskydd, säkra lådor och skåp osv anser jag vara för stort besvär och inte nödvändigt. Barnet behöver ju inte vara i köket. Att hålla på och anpassa hemmet på det här viset anser jag vara för mycket. Man ska ju kunna leva normalt trots barn och slippa greja med sjuttiotolv barnlås per dag.
Barn skall leva i köket.
Matsök är instingtivt.
Ungar som stängs ute ur köket blir ofelbart oroliga för sin överlevnad.
Och ungar SKALL leka med grytor, kastruller och stekspadar.
De skall förberedas för att hjälpa till hemma och leva sina liv TILLSAMMAMS med vuxna.

Mig veterligt så har jag aldrig sett en hund ställa in ren disk från en diskmaskin prydligt i skåpen. Men det är sådant som även ganska så små barn kan göra om de har lärt sig hur köket fungerar.

Men det blir ju aldrig något problem för dig, du skall ju inte ha barn.
Men vi andra, som har barn eller tänker att skaffa barn, vi kan utan vidare diska det som barnet har lekt med i diksmaskinen sedan.
Det är ju inte värre än när man har ätit eller lagat mat med dem.
Är man rädd för litet skit, så bör man nog inte ha barn.

Jag har dock haft en "köksgrind" i det barnfarliga huset.
Den satt in till arbetsdelen i barköket.
Det var riktigt praktiskt faktiskt, då vi var många som sprang och grejjade i det köket.
(Stallflicka + inneboende)
Men väldigt få kök är utformade så att det blir bra.
 
Sv: Barnhage?

Jadzia skrev:
Hmm, jag använder ju inte mitt kök till annat än att laga mat så för mig finns ingen annan anledning att vara i köket. Använder man det som sällskapsrum kan det ju vara svårt att stänga ute barnen, men varför inte använda vardagsrummet istället?
Mindre spisar och annat farligt.
Du, vi är 5 i huset.
Vi behöver använda BÅDE vardagsrummet OCH köket som sällskapsrum samtidigt.
Vissa vill titta på TV, andra lyssna på musik och åter andra kanske bara prata.
Vi har en kombinerad matsal/arbetsrum också, och det är alltid knökfullt överallt.
 
Sv: Barnhage?

Snurrfian skrev:
Nu kanske vi kommer ifrån ämnet men menar du att du inte säger nej till ditt barn? Att du aldrig sätter några gränser? Jag blev bara nyfiken på hur du menade... ;)

Hehe, antog att den frågan skulle dyka upp :) men den är välkommen. När jag läste mitt inlägg som jag skrev igår insåg jag att där inte stod riktigt vad jag ville ha fram. Får väl skylla lite på trötthet...

Jo, i allafall, rörande gränser:

Självklart sätter jag gränser för mitt barn! Det gör jag genom att välja mina strider, som vi pratat om förut. Vad jag säger nej till grundar sig på följande kriterier:

  • Det är farligt för barnet
  • Något kan gå sönder som jag är rädd om
  • Det stör mig eller andra runt omkring

I övrigt är det ganska fritt att utforska världen kring mig om man är barn. Jag vill ha ett stoppord som fungerar. Det gör inte nej efter ett tag om man säger nej till allt och inget. Och hur kul är det att vara 1,5 år och nyfiken på världen och då ha någon som hänger över en och säger nej/fy/usch vad man än gör.

Sen är skiljer det sig lite i olika åldrar, i takt med barnets mognadsnivå. Det är ingen idé att säga nejnej till en 8-månaders bebis som just lärt sig gå. De fattar inte i allafall, så där fungerar avledning bättre, även om det kräver mer av mig som förälder.

Hoppas det blev lite klarare? Annars får du fråga igen.
 
Sv: Barnhage?

Jag kommer ihåg när sonen lärde sig krypa. Han nosade upp kattmaten rätt fort och kröp dit. Jag lyfter upp sonen bar iväg han och satte ner honom i ett annnat rum. Direkt börjar han pina iväg till kattmaten igen och igen.....
Katterna fick flytta upp en våning.
Han var så söt, kvittade vilket väderstreck jag satte honom i, han var som en målsökande misil.
 
Sv: Barnhage?

marieka skrev:
Katterna fick flytta upp en våning.
Han var så söt, kvittade vilket väderstreck jag satte honom i, han var som en målsökande misil.

Hehe, ja det där målsökandet känner jag igen! Jag hade gjort som du, flyttat på kattmaten i möjligaste mån.
 
Sv: Barnhage?

Jadzia skrev:
Jag håller med dig helt och fullt. Hage är en säkerhet och knappast ett fängelse. Jag skulle aldrig orka stänga av ström, barnsäkra varenda skåp eller vaddera hela mitt hem. Hellre får barnet sitta i hagen de få minuter det tar att greja med mat och liknande. Jag tror också att det ger föräldrarna mer tid till kvalitetstid med barnet. Det tar ju längre tid att laga mat samtidigt som man ska hålla koll på en ettåring som kravlar runt.

Barn behöver heller inte upptäcka och utforska hela tiden. De kan behöva ta det lugnt och minska på sinnesintrycken ibland också. Överstimulerade barn existerar i hög grad.

Alltid bra att gå igenom hängande trassliga elsladdar och se om man har uttag utan petskydd någonstans.
Barnsäkra knivlådan och något skåp i köket men inte resten.

Det där med kvalitetstid med barn: Det tycker jag är konstig attityd. Det bästa man som förälder kan göra är att "bjuda in"/"visa" till ditt liv, vad du gör och hur du har det. Man kan inte bygga upp sitt hela föräldraliv på att man skall gå och vänta tills man kan vara utan barnet (barn till hage eller annan förälder tex) för att laga mat eller så. Det blir väldigt konstigt på många sätt dessutom blir man som förälder lätt offer för martyrskap då.

Men jag tycker att hage kan vara väl så användbart i vissa fall så klart. Även den bästa princip för att ha barn säkert i hemmet tenderar ju att behöva omvärderas genom de små åren.

Men det är en bra föräldraträning att göra saker med små barn eller i alla fall samtidigt "ha vakten". Laga mat är ett väldigt bra exempel.
Detta att göra saker med barn är ju något som man behöver bli bra på som förälder. Jag tror att man lätt gör sig en otjänst om man alltid skall lägga undan i barnhage. Men det ändrar sig mycket.

Jag har gjort mycket med barn på armen, jag har stått inomhus med barn i ryggsele och lagat mat. Jag har jagat gälna hästar med barn sittande i bilbarnstol i en bil. Så först säkerhet & därefter resten.
 
Sv: Barnhage?

Skål med vatten eller annat, beroende på barnet förstås. Det är ju olika vad som fungerar på olika barn, inget av mina tre barn har varit exakt lika men det brukar gå att hitta något de kan "hjälpa till" med.
 
Sv: Barnhage?

Oj, fast jag tillhör ju dem som inte använder sele i vagnen heller...Nu har visserligen den lilla sladdisen en i sin vagn men det är bara för att den sitter så att den inte går att ta bort.

Har den filosofin att barnet sitter i vagnen när det behöver, är det så livligt att det inte sitter still så kan det lika gärna gå istället. eller om det är mindre, en bärsele eller...ja jag anpassar det efter barnet.
Har tre barn, varav ett satt blick stilla i vagnen även utan sele, nr två gick hellre och lika nr tre.
 
Sv: Barnhage?

Barnets behov: jo till så stor del som möjligt, barnets vilja: när det inte går stick i stäv med vett och säkerhet.
 
Sv: Barnhage?

Kan inte göra annat än att hålla med! Och att Jadzia inte har barn kunde manju förstå...kom igen efter du fått barn (om du får det), du kommer ha en hel annan inställning!
 
Sv: Barnhage?

Dagens i lands-problem eller???

varför skulle man inte kunna ha en unge i en "hage" när man lagar mat?
Ungarna har blivit så jävla bortskämda!
förstår inte hur man kan uttrycka sig med "stackars barnet" osv...
Känns mer som det är föräldrarna som inte vill få nån form av dåligt samvete typ mitt barn ska inte behöva ha de så- han/hon ska ha det bra inte som andras barn"
patetiskt
 
Sv: Barnhage?

Eller så är i-landsproblemet att man inte orkar ta sig tid med sina barn...
Eller som ditt i-landsproblem: har inget bättre för sig än att klaga på andras funderingar...
 
Sv: Barnhage?

Jag håller med dig om 50-50! Jag sätter min ettåring i sin spjälsäng som fungerar som lekplats och sovplats. Den står i köket så han saknar inte sällskap, och han är mycket förtjust i att leka och fixa med olika grejor själv. Han är väldigt bra på att sysselsätta sig själv, och själv anser jag att jag måste leva ett liv med barnet, dvs jag måste också hinna med vuxensaker. Ibland kan han vara med, ibland inte. Men det är utmärkt nyttigt att de kan klara sig själv en stund!
Så jag säger ja till lekhage! :)
 
Sv: Barnhage?

Bubbla skrev:
Och att Jadzia inte har barn kunde manju förstå...kom igen efter du fått barn (om du får det), du kommer ha en hel annan inställning!


Jag vet inte om Jadzia kommer att ha en annan inställning. Jag instämmer i många av hennes åsikter och jag har barn själv. Jag tror att det till stor del handlar om vilken filosofi man lever efter.

Leka med kastruller eller ej är petitesser, men hurvida man lär barnet att det är jordens medelpunkt eller ej är avgörande ställningstaganden.
 
Sv: Barnhage?

Så om man barnsäkrar rummet istället för att ha hage och för att man låter barnet vara med och laga mat osv så gör man barnet till jordens medelpunkt?
Sedan skäller man på barnet när den blir större för att den inte hjälper till när man själv har varit såpass osmart och inte utnyttjat det hela från att bli en vana då barnet var litet. Det är något jag alltid varit förundrad över.

Jag ser det som så att hagen är en förmiskad plats av ett barnsäkrat rum. Problemet är att den inger falsk säkerhet för vissa barn kan klättra ur en sådan redan när dom är strax under året. Det gäller att från början då ha barnsäkrat lägenheten/huset för annars finns risken att man sätter ner barnet i hagen, går och duschar och just denna dagen är den dagen då barnet lyckas klättra ur. Har man inte säkrat utan har knivar i lådan i köket tex så finns ju risken att telingen skall undersöka dom.
Har man åt andra sidan barnsäkrat hemma så tycker jag att barnhagen är överflödig för min del. Jag är aldrig och har aldrig varit så länge jag varit vuxen tankspridd när det är lägen som kan utvecklas till fara. Det är när man blir tankspridd som olyckor med hett vatten kan hända om man har barnsäkrat innan. Det är också då olyckor kan hända i andra situationer än med barn.
Däremot så kommer man inte kunna se på ett barn om den fått vistas i hage eller inte med undantag för barn som får sitta där nästa jämt för dom kan börja pilla en massa när dom väl för tillfälle istället.
Vad man väljer där (om hagen används rätt) spelar med andra ord ingen som helst roll i det stora hela på hur barnet blir som vuxen.
Det är därför jag tycker varken bu eller bä om att andra använder den. Själv ansåg jag att den var onödig i vårat hushåll och jag behövde ingen sådan och var inte peppad att köpa en heller. Den tar plats och det är onödiga pengar att lägga ut som man kan köpa andra saker för istället.
 
Sv: Barnhage?

sätt lite elstängsen runt några stolar.. då kommer barnet garanterat inte frsöka komma ut iaf ;)
 
Sv: Barnhage?

Jag har inte haft barnhage, mest för att jag tycker att den är skrymmande men också en falsk säkerhet (skulle ALDRIG, om jag haft en, lämna ett barn i en sån hage och själv gå och duscha). Men sele i vagn har jag haft från ett års ålder, detta pga att jag haft livliga tvillingar. Jag har nog varit ganska hönsmammig långt upp i mina barns liv, nu när de yngsta går i 5:an så har jag släppt massor på det, successivt alltså. Våra barn har alltid lekt i köket så jag har haft koll på dem (men inte med grytor, jag har lite tinnitus och fixar helt enkelt inte alltför "kul" ljud!). Än idag så har de nästan aldrig kompisar inne på rummen utan i kök och TV-rum. Kan bli lite jobbigt ibland men det är väl eget fel då jag vant dem vid att de ska leka så jag ser dem :crazy:
 
Sv: Barnhage?

Stollan skrev:
Så om man barnsäkrar rummet istället för att ha hage och för att man låter barnet vara med och laga mat osv så gör man barnet till jordens medelpunkt?
Sedan skäller man på barnet när den blir större för att den inte hjälper till när man själv har varit såpass osmart och inte utnyttjat det hela från att bli en vana då barnet var litet. Det är något jag alltid varit förundrad över.

Äsch, nu tycker jag att du överdriver och medvetet misstolkar det jag skriver. :crazy:

Jag skrev inte att barnhagens vara eller icke vara påverkar barnens uppfattning om sig själva. Gjorde jag det?

Jag skäller dessutom inte på barn som inte hjälper till, för självklart lär man barnen att hjälpa till - när de är mogna för det!

Om du läser och begrundar mina tidigare inlägg så handlar de om att använda barnhagen för specifika syften. Jag vidhåller fortfarande att mycket små barn och bebisar inte har i köket att göra - om inte någon har 100 procentig koll på barnet.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
959
Senast: Queen
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 528
Senast: Milosari
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 264
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
1 041
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp