Status
Stängd för vidare inlägg.

Enya

Trådstartare
Var det verkligen en "Kalle" som föddes? Eller var namnet ni bestämt inte alls passande? Vad heter era barn, finns det någon speciell anledning till att ni valde just det/de namnen?

Äldsta killen heter Eric, fast han skulle heta Kevin. Under graviditeten upptäckte jag dock att ALLA pojkar som föddes döptes till Kevin så jag ville inte ha det. Det blev Eric för att min pappa hette det som mellannamn, men stavningen är annorlunda.

Hans andra namn är Fabian Sonny och Bertil, och de valdes för att min man gillade Fabian och jag ville ha med Sonny och det sista är efter en bakant som vi båda tyckte om.

Son nr 2 var svår att sätta namn på. Jag valde själv namnen och min man godkände dem :D och när han föddes så var han en liten Isaac, utan tvekan. Min morfars far hette Isak så det är jiu också ett släktnamn. Hans andra namn är Adrian, Emilio och León, alla valda av mig för att jag tycker om de! :love: Jag var bombsäker på att att Isaac var en flicka så egentlgine var det bestämt att namnet Ronja (Ella, Linnéa Jacgueline) skulle vara passande, men så blev det ju inte.

Har namn en stor betydelse egentligen? Skulle ni kunna döpa ert barn till ett namn ni inte gillar?

Skulle jag mot förmodan få fler barn så måste jag ju hitta fler namn i samma stil som Eric och Isaac.....
 
Sv: Barnnamn.

Numera skulle jag tyckt Dennis vore ett passande namn till våran son :D

Hans riktiga namn är efter hans pappa (mellan namn) och vi tyckte det var "gulligt".
Även det vi båda kunde enas om någorlunda ;)

Jag gillar gamla namn medans sambon tycker det är gubbnamn :(

Jag skulle absolut inte döpa till något jag inte gilla.
Både min sambo och jag ville inte ha något namn som vi hade "kopplingar" till.
Typ Lucas, en häst för mej :D
Thor, en dum gubbe tyckte sambon :(

Sen vill jag inte heller som du ha samma som alla andra, lite "udda" vill man ju ha ;)
 
Sv: Barnnamn.

Vi hade inget namn på bäbisen. Vi visste inte heller vad det skulle bli, pojke eller flicka. Jag hade kollat lite i namnlistan i almanackan och kryssat för lite tänkbara namn både pojk och flicknamn.

När flickan föddes tog pappa upp namnlistan i almanackan och sa: Hanna! Jag protesterade inte men det var inget namn jag kryssat för. Visst var det en Hanna vi hade fått! :love:

Sen fick hon Linnea och Elin också. Senare visar det sig att alla dessa tre namn ligger på övre listan över mest populära namn just nu. Men det struntar jag i. Bryr mig inte särskilt mycket över sånt.
 
Sv: Barnnamn.

Första pojkens namn var klart redan vid teststickan. Andra pojkens växte fram under graviditeten men passade inte alls när han kom ut så det var bara att börja tänka igen.
 
Sv: Barnnamn.

Sonens namn fanns väl med i diskussionerna men var inte bokat förrän han kom ut, varpå jag deklarerade för hans pappa att det ser du väl att ungen inte kan heta Pontus... det är ju en Viktor

Miranda har jag haft med redan vid första barnet och det var spikat innan hon föddes att skulle det bli en tjej så var det en Miranda... om nu inte något kändes jättefel.

Andranamnen är från släkten, barnens morfar och mitt namn har kommit med.
 
Sv: Barnnamn.

Vi hade det som ett förslag, men det var inte det som var tänkt, vi hade tänkt Ville eller Axel, men det blev inget av det, för han var varken en ville eller en Axel :smirk: .
Så kom det en tidning in och knackade på på bb som ville ta kort och sätta in på alla nyfödda (de gör tydligen så) och då fick vi snabbt bestämma namn, så det blev det så, och nu är det helt självklart att han är det han heter :banana: .
Hans andra namn är efter "släkten" både pappa, morfar, morbror och farfar heter det namnet (Lars) antingen i dubbelnamn, som förnamn eller i andranamn, så det kändes på nått sätt "självklart" :bump: .

Nästa barn har jag ingen aning om.
Till sonen var det en massa tjejnamn på g för sista veckan fick vi för oss att han var en tjej fast vi bombsäkert trott på kille resten av graviditeten :smirk: .
Får se om vi får reda på könet tidigare, då är det enklare kanske, men jag känner inte att jag måste ha något som klingar fint med sonens namn, utan det ska vara ett som passar nästa barn helt enkelt :) !
 
Sv: Barnnamn.

Vet inte om sitt egna, historien om det räknas. Men iaf så skulle jag ha hetat Cecilia...hade blivit *hm*'s ABC...mina syskon börjar på a och b. Men jag fick ett helt annat namn....efter mammas ena dagbarn. *L*
 
Sv: Barnnamn.

Mina barns namn var bestämde långt innan vi ens bestämt OM vi skulle ha barn. Vilken tur att vi fick en av varje då, för fler namn hade vi ju inte!
 
Sv: Barnnamn.

Jag skulle hetat Patricia... men så läste min mamma en bok om Gustav Vasas yngsta dotter, Cecilia. Hon lär ha varit vild och rödhårig, låstes in på klostret i Vadstena men rymde med sin älskare... de som träffat mig vet om det är ett passande namn ;)

Min sons namn var inte givet, vi hade tre alternativ men när vi såg honom var det uppenbart att han var en Alexander. Sen har han ett namn efter min pappa och ett efter sin pappas morfar (vilket även är hans judiska namn).
Dotterns namn var klart från början, har alltid tänkt att en dotter skulle heta Felicia (som betyder "den lyckliga"). Och sen har hon ett namn efter min mamma (som faktiskt är hennes judiska namn!) och ett efter sin pappas farmor.
 
Sv: Barnnamn.

När vi väntade första så hade jag en länk till en sida med tusentals namn!
Från A-Ö.

Där hittade vi en massa favoriter och nu när det är dags för nummer två är det tomt på ideér, kommer inte på ett namn vi båda tycker om.
Och inte har jag länken kvar än heller. :crazy:

Så jag undrar om ni kan tipsa om bra namnsidor?? :bow:
 
Senast ändrad:
Sv: Barnnamn.

CillaW skrev:
Jag skulle hetat Patricia... men så läste min mamma en bok om Gustav Vasas yngsta dotter, Cecilia. Hon lär ha varit vild och rödhårig, låstes in på klostret i Vadstena men rymde med sin älskare... de som träffat mig vet om det är ett passande namn ;)

Min sons namn var inte givet, vi hade tre alternativ men när vi såg honom var det uppenbart att han var en Alexander. Sen har han ett namn efter min pappa och ett efter sin pappas morfar (vilket även är hans judiska namn).
Dotterns namn var klart från början, har alltid tänkt att en dotter skulle heta Felicia (som betyder "den lyckliga"). Och sen har hon ett namn efter min mamma (som faktiskt är hennes judiska namn!) och ett efter sin pappas farmor.

Ditt namn passar! :D

Men jag blev nyfiken på vad du menar med judiska namn? Farfar var visserlige jude och jag hade mvg i religion, men inte kan jag så mycket om det i alla fall :o .
 
Sv: Barnnamn.

Ett judiskt barn - eller ja, en jude helt enkelt - har ett judiskt namn som används i religiösa sammanhang. Det består av ett hebreiskt förnamn följt av ben (för pojkar) eller bat (för flickor) och så pappans judiska namn.

Till exempel Zev ben Chaim (Zev, Chaims son) eller Aviva bat Mordechai (Aviva, Mordechais dotter).
En del hebreiska namn fungerar även på svenska - t ex Josef, Eva (uttalas Chava på hebreiska), Anna (Chana), Adam, Dan, Daniel, Mikael, Benjamin, Elisabeth (Elisheba), Rebecka (Rivka) eller David.
 
Senast ändrad:
Sv: Barnnamn.

På ultraljudet fick vi veta att det var en pojke så vi skrev ner alla pojknamn vi kom på och sen strök vi en efter en de vi inte tyckte om och till slut var det väl ca 5-6 namn kvar. Men när sonen föddes var alla namn bara fel, fel,fel... De var (för mej) namn på en lintott och min son hade svart hår(hur han nu kunde få det ;)) Så då började vi om från början på vår lilla lapp och till slut blev det Oskar Erik (Erik efter min farfar)
 
Sv: Barnnamn.

Jag har kommit på mina barns namn och jag ska inte ha några barn än på ett tag.

Men det är iaf Molly och Melvin.
Så är det bara, killen sa: *mummel mummel jaja* Men min tjej SKA heta Molly så är det bara å får jag ingen tjej då grinar jag.
 
Sv: Barnnamn.

aneka skrev:
Jag har kommit på mina barns namn och jag ska inte ha några barn än på ett tag.

Men det är iaf Molly och Melvin.
Så är det bara, killen sa: *mummel mummel jaja* Men min tjej SKA heta Molly så är det bara å får jag ingen tjej då grinar jag.
Det får man göra. När min äldsta föddes blev jag besviken för att det inte var en tjej jag fick. Men jag älskar ju honom i alla fall. Melvin var ett namn vi också funderade på, men min man ville inte till slut att någon av dem skulle heta det. Men det är fint! :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 950
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Jag nämnde ett utav mina favoritnamn till en vän här om dagen och hon sa: "Ja, det är fint, men jag har minst två i varje klass som...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
15 286
Senast: Voeux
·
Övr. Barn Hur fick era barn sina namn? Vi satt och pratade om det på Öppna förskolan idag och det är så kul att höra hur folk har tänkt. Mira...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 096
Senast: Breaktown
·
Övr. Barn Artikeln snodd från aftonbladet. Vi har ytligt bekanta som döpt om sin dotter efter dagisstart då det visade sig att det fanns en...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 177
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp