Barnvagn och bilbarnstol

Status
Stängd för vidare inlägg.
U

ulda

Vad är bäst egentligen, tycker ni?

Vi var och tittade på barnvagnar för första gången i helgen. Maken fastnade för en Emmaljunga, jag för en Brio. (kombi)

Vad är viktigt:
-Låg vagn så att barnet har nära marken när man gjort den till sittvagn?
-Hög vagn så att det finns gott om plats i varukorgen?

-Tygvarukorg så man skyddar grejerna?
-Metallvarukorg så att man slipper att tyget blir geggigt i snömodden?

-Bra gung i vagnen så det är lätt att vagga?
-Stelare vagn så det känns som en mer stabil vagn?

Och när det gäller bilbarnstol:
Har ni tips på nån bra stol? Vi har Volvo V70. Det ska vara lätt att sätta dit och ta bort den och den ska gå att bära omkring med handtag ovanpå.
 
Sv: Barnvagn och bilbarnstol

Barnvagnen använder du förmodligen annorlunda än jag gjort så där vet jag inte om jag har något bra råd. Eftersom jag bor på landet var en stor rymlig vagn och terrängframkomlighet viktigt, du kanske ska tänka på bussåkning m.m?
Bilstolen har jag konstaterat att det är bra om man kan vicka den till liggläge, ungarna gillar det bättre blir förmodligen bekvämare.
Vi hade en Akta Freeway sist men den tillhör troligen stenåldern nu ;) men den var bra.
 
Sv: Barnvagn och bilbarnstol

Tänk på att du ska ha sittdelen i en kombi mycket längre än liggdelen. Det är bra om inte sittdelen är för hög.
Fast det gäller ju också att inte liggdelen är för liten så bäbisen växer ur den för fort.
Fast nog tycker jag att kombivagnarna har blivit bättre än på "min tid"
Angående korgen så är nog min åsikt att trådkorg är bättre än tyg.
Det går ju att lägga ett plastskydd i trådkorgen så det inte stänker upp gegga och sörja på grejerna man lägger där.
 
Sv: Barnvagn och bilbarnstol

Till första barnet hade vi en liggvagn och köpte sedan en sittvagn. Liggvagnen användes i ca2 månader....
Till andra barnet köpte vi en sittvagn med lift istället. Tycker att liggdelen används alldeles för lite för att det ska vara värt att köpa en.

Bilstol har vi haft Roc-a-tot (Britax) vi har haft både deluxe modellen och den vanliga simpla. Rekomenderar där deluxe modellen då den har automatiskt justerbart huvudstöd.
Har ni volvo har ni iofs isofix och kanske ska satsa på en volvostol???
 
Sv: Barnvagn och bilbarnstol

Min teori är att när man vill ha sittvagn byter man oftast till en renodlad sittvagn ist för duo el kombis, de är så stora och otympliga.... Det är bara en teori jag har och tycker det verkar stämma då man kollar annonser att det säljs så mkt som knappt är använt....... (själv har jag ingen aning vad vi ska köpa, om vi ens ska ha barnvagn)

Ang. babyskydd ska vi köpa en Akta Autobaby med bas, dom verkar jättesmidiga och jag har hört att det är svårt att va utan bas i volvosar då bältena är för korta? (vi har en v40 )
 
Sv: Barnvagn och bilbarnstol

Jga har siktat in mig på Emmaljunga DuoEdge, det ska vara en bra och mycket säker vagn (enl. råd&rön), Vill ha en Duo då kombin tenderar att vara väldigt tung och otymolig, dock bli ju dion lite dyrare eftersom att det är två vagnar i en på ett mer genomtänkt sätt en kombin.

Men allt är nog en smaksak tror jag. Jag vet iallfall att jag inte vill ha en Teotuina (stavas?).
 
Sv: Barnvagn och bilbarnstol

Köp en beg liggvagn billigt, hög med bra gung i och som tar sig fram överallt på långpromenader. På vintern är gamla höga icke-lufthjul suveräna.

Sen när bebin vuxit ur den efter ett halvår vet du mer vad du önskar dig för kvaliteter av sittvagnen som ju hänger med mycket längre.

Vad gäller bilbarnstol för bebis tycker jag att gamla britax rock-a-tot de luxe och dess uppföljare babysafe plus är bäst - den har liksom en liten kudde som fyller ut vinkeln för den minsta bebin så den kan åka längre än typ en halvtimme och sidoskydd som följer med upp.
 
Sv: Barnvagn och bilbarnstol

filiduttan skrev:
Min teori är att när man vill ha sittvagn byter man oftast till en renodlad sittvagn ist för duo el kombis, de är så stora och otympliga....

Ja iallafall om du är beroende av att åka kommunalt, åker mycket tåg/flyg osv. då allt blir betydligt enklare med renodlade sittvagnar när hissar är trasiga eller obefintliga, barnvagnsplatserna redan upptagna på tåget, man vill checka in på flyget och ändå ha vagn osv.

Allt beror på din livsstil.
 
Sv: Barnvagn och bilbarnstol

ulda skrev:
Vad är bäst egentligen, tycker ni?

Vi var och tittade på barnvagnar för första gången i helgen. Maken fastnade för en Emmaljunga, jag för en Brio. (kombi)

Vad är viktigt:
-Låg vagn så att barnet har nära marken när man gjort den till sittvagn?
-Hög vagn så att det finns gott om plats i varukorgen?

-Tygvarukorg så man skyddar grejerna?
-Metallvarukorg så att man slipper att tyget blir geggigt i snömodden?

-Bra gung i vagnen så det är lätt att vagga?
-Stelare vagn så det känns som en mer stabil vagn?

Och när det gäller bilbarnstol:
Har ni tips på nån bra stol? Vi har Volvo V70. Det ska vara lätt att sätta dit och ta bort den och den ska gå att bära omkring med handtag ovanpå.

*Hög vagn för plats i varukorgen
*Metallkorg så att man slipper massa problem med tyget och så är metallkrogen större än den i tyg
*Bra gung är underbart och viktigt gför mig som vaggade barnen tills söms ofta+ att det kan vara skönt för babyn om den har magknip.

Överlag så föredrar jag emmaljunga duo, gillar inte idén med mjuklift. En brio kombi har jag haft till den yngsta och den var ingen höjdare alls. Sitdelen var stoooor när man tog bort liften. Dessutom är jag ombytlig när det gäller vagnar så jag ville ha en annan när liggtiden var över.
Det känns som om emmaljungavagnar är mer stabila än brio och jag trivdes inte alls med brio. Dessutom har emmaljunga finare tyger :D

Att sittvagnen ska vara låg tycker inte jag, har alltid haft sittdelen så den varit högre just för att det ska vara lättare för mig att nå barnet. Vid ett års ålder klättrade inte mina i och ur själv, när de gjorde det så var det sulky som gällde och itne sittvagn.
 
Sv: Barnvagn och bilbarnstol

Vi köpte en Brio kombi, det var jag som ville ha den. Jag valde modell och sambon fick välja färg så då blev båda nöjda :D
Med facit i hand kan jag konstatera att den är stoooor och väldigt otymplig. Tar upp hela bakluckan i bilen (vi har också V70) så hundarna fick åka i baksätet :crazy: . Jobbig att skjuta på i snömodd trots "all-road" däck. Dessutom pallar man inte använda den efter liggstadiet eftersom den är just så otymplig.
Vi köpte ganska omgående en mindre vagn med fullt liggläge som är betydligt mindre och mer lättmanövrerad. Får dessutom plats i bakluckan tillsammans med hundarna :idea:
Hade jag fått välja idag så hade jag lätt valt en BRIO nova med mjuklift. Mindre, smidigare och används garanterat längre. Billigare än en kombi är den också :smirk:

Bilbarnstol - vi hade i början en Britax rock-a-tot deluxe. Alla modeller passar inte i Volvo då de har kortare bälten men Britax och Akta funkar bra (jag Volvos egna också såklart :smirk: ). Nu när David är större har vi bytt upp oss till en Britax Freeway.

Lycka till med kommande bebben :love:
 
Sv: Barnvagn och bilbarnstol

Vi har köpt en Brio Nova med hårdlift till våran lille som kommer i augusti. Är än så länge jättenöjd men har ju inte hunnit använda den ännu.... Och jag tycker att den är stor, tänk då på en duo eller kombi! Vi valde den för att den gick in på längden i vår bil så hunden får plats brevid (v70).

Sen har vi som många andra köpt akta graco med bas för att det verkar smidigt och för att de passar bra i volvos bilar.
 
Sv: Barnvagn och bilbarnstol

Tack, nu börjar jag inse att det nog får bli Emmaljunga (som var mindre än Brion), dock lite beroende på hur den är att fälla ihop och lyfta (vi har inte testat det än). Emmaljunga som i Emmaljunga Crossway sport (med mjuklift), vill säga. Och en kollega till maken har också rekommenderat Acta Gracco Baby (eller nåt sånt) så en sån får det nog bli.

Å vad bra det är att få tips av er! :)
 
Sv: Barnvagn och bilbarnstol

Kolla upp E-ljunga ordentligt, bl.a hos ARN... innan du köper en dyr vagn.
 
Sv: Barnvagn och bilbarnstol

Konstigt det där, jag tyckte inte emmaljunga var mindre än brio och med tanke på att emmaljunga bara har ett halvårs garanti och brio ett år så blev det en brio. Kolla och prova noga när ni väljer så hittar ni nog er favorit!
 
Sv: Barnvagn och bilbarnstol

Jag skulle inte köpa en kombivagn utan satsa på en sittvagn med fulltliggläge redan från början och sedan köpt en lift att lägga i den. Kombivagnarna är så förbannat otympliga och tunga att köra, jag hade min i 7 mån sedan stod jag inte ut längre och jag ahde en Brio kombi, jag bytte til en EC1 och det var gudomligt att köra den.

Barnet ligger ändå inte nå länge i en liggvagn så personligen anser jag det vara slöseri med pengar att ha en liggvagn eller en liggdel liggande efter att barnet börjat sitta i vagnen.
 
Sv: Barnvagn och bilbarnstol

Vadå har du hört nåt om dem?

Och vi har tänkt köpa begagnat (om vi hittar nån).
 
Sv: Barnvagn och bilbarnstol

Såna garantier har jag aldrig brytt mig om. Man har två års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen - det räcker väldigt långt.
 
Sv: Barnvagn och bilbarnstol

Emmaljunga Crossway är väl en sittvagn med ligglift, eller hur?!?! *osäker* Nån som vet?
 
Sv: Barnvagn och bilbarnstol

Begagnat är nog smart om man ska ha E. Har hört om många som fått diverse problem med vagnarna, bl.a handtag som lossnar, bromsar som krånglar, suffletter som går sönder eller är felaktiga osv. Det är ju inte ovanligt visserligen, men det som är illa är hur E behandlar sina kunder! Släng ut en fråga på barnforum som t.ex Föräldrakanalen eller Allt för Föräldrar så kan du få förstahandsberättelser om just det märket och reklamationer som hanterats ytterst dåligt.
 
Sv: Barnvagn och bilbarnstol

Jag har till och med blivit rekomenderad av personalen på en barnvagnsaffär att köpa Brio istället för Emmaljunga pga att dom haft så mycekt strul med dom.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

N
  • Låst
Övr. Barn Vad hade ni för barnvagn den första tiden? enkel liggvagn, kombivagn osv? märke? Har flera kompisar som har barn. den ena köpte en...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 304
Senast: Zoya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp