Bukefalos 28 år!

Barnvagnsdjungel..

J

Japanesen

Gud vad mycket barnvagnar det finns och välja på nu förtiden..
ALLA verkar så bra på sitt sätt..

Vad har ni för barnvagnar?
Varför valde ni just den ni har?

Jag vill ha en barnvagn som;

*Hjulen där fram kan vridas 360 grader, men kan ändå låsas..
*Lätt att få bort hård/mjuk liften (bor 3 trappor upp utan hiss)
*Ska vara lätt att lyfta in och ut från bil..

Någon som har något förslag på vagn? :laugh:

När ska man egentligen köpa en vagn? Är i v.21..
 
Sv: Barnvagnsdjungel..

Jag har en Brio men den har inga vridbara hjul. Kollat på Quinny? De är superpopulära här. Bugaboo tror jag också har vridbara hjul. (eller var det iCandy?)

Det är helt ok att köpa vagn i v 21, eller i alla fall bestämma sej för en.
 
Sv: Barnvagnsdjungel..

Jag har tittat på en BRIO me svängbara hjul som jag verkligen ville ha men hon i affären hade jätte svårt och ta loss själva hårdliften (tror jag att det va).. Eller så kanske hon inte hade snitsen för det ;)
 
Sv: Barnvagnsdjungel..

Vi har en Babytravel syskonjogger.

Vi köpte den för att den var lättdragen, tog 36 kilo och hade svängbara framhjul. Hjulen går att ställa in i 3 lägen, låsta, halvlåsta och svängbara. Det gör man på 1 sek genom att vrida på knopparna ovanför hjulen. Den är lite bökig att bika ihop första gångerna, innan man har fått in snitsen, som med alla barnvagnar, och väger varken mer eller tar mycket mer plats i bilen än vad våran enkelvagn gjorde. Jag vet att dom finns som enkelvagnar, och att det finns liftar till dom.

Jag är supernöjd med den. Det enda jag egentligen saknar är punkteringsfria däck som vi hade på förra vagnen.
 
Sv: Barnvagnsdjungel..

Jag kommer aldrig någonsin mer att köpa Teutonia. Visst är dem smidiga, men inte är dem hållbara. Inte vår iallafall.

Det är ju bara positivt att du kollar efter vagn redan nu, då har du god tid på dig att välja den du vill ha. Ny eller begagnad, du hinner ju åka runt och känna på varenda en vagn osv.
 
Sv: Barnvagnsdjungel..

Jaha, på min brio är det bara två knappar på sidan av liggdelen - klick så är den av. Sen klick och en spärr så är botten ihop. Men det kanske inte är likadant på de andra briosarna.
 
Sv: Barnvagnsdjungel..

Vi har sen en månad tillbaka en Urban Jungle. LÄtt och smidig. Tar inte upp all plats i bagaget osv. Jättebra att köra med inne i affärer osv.

Har bara sittdelen, men om det blir fler bebisar här så blir det en liggdel till denna och absolut en adapter till bilstolen!!!
 
Sv: Barnvagnsdjungel..

Teutonia Fun och Emmaljunga city cerox 360 har allt du efterfrågade. Bugaboo är också bra men jag vet inte hur lätt liggvagen är att bära.
 
Sv: Barnvagnsdjungel..

Får jag hoppa in lite i din tråd? Så slipper vi ha flera barnvagnstrådar...

Jag har varit helt inne på att köpa en barnvagn med utbytbar liggdel, främst för att ha en stadig vagn när man går med vagn och hundar samtidigt.

Sedan har jag på senare tid börjat funder på detta med hårdlift, det kanske inte är så dumt iaf, att kunna plocka med sig hela liften om bebis sover. Hur stadig blir en vagn med en hårdlift i?
 
Sv: Barnvagnsdjungel..

Många vagnar har leveranstider på uppemot 15 veckor så om du vill köpa en ny vagn kanske det är tid att börja titta snart.
 
Sv: Barnvagnsdjungel..

Vi har en teutonia spirit (3 hjul)som alla som testar tycker är otroligt lätt att köra.
Jag skulle aldrig orka köra en vanlig barnvagn efetr att ha haft den.
Nackdelen är att man inte enligt mej kan ha den när det blir blöt eller tösnö då det bildas styltor på hjulen.
Jag verkar, konstigt nog vara den enda jag hört om som har dessa problem men det måste ju finnas fler.Otroligt irriterande problem faktiskt, annars skulle den vagnen vara helt perfekt.
Så de modeller med 4 hjul men med samma sorts hjul/däck, måste ju ha samma problem.
 
Sv: Barnvagnsdjungel..

Jag förstår inte riktigt din fråga. Det finns väl fyra varianter för små barn som ligger ner:

Sittvagn med mjuklift (s.k kombi-vagn)
Sittvagn med hårdlift (s.k kombi-vagn)
Vagn med liggdel där chassit behålls men liggdelen byts ut mot sittdel när barnet blir större (s.k duo-vagn)
Liggvagn (vet ej om de säljs längre, men vet en kompis som hade sån)

Mjuklift eller hårdlift är väl en smaksak. Vi hade mjuklift och det går att bära barnet i den kortare sträckor (i alla fall när hon var riktigt liten). Den har en botten och delvis fyllda sidor, men är såklart inte lika stadig som en hårdlift.

Många liggdelar till duovagn har bärhandtag och är inte så farligt tunga att bära heller (har inte testat själv, men vet att andra bär på hela liggdelen).

Du frågar hur stadig en vagn med hårdlift är och svaret är alltså lika stadig som en sittvagn eftersom barnet ligger med liften i sittvagnsdelen. Sittvagnar är nog oftast stadigare än liggvagnar eftersom sittdelen ofta placeras lägre (=lägre tyngdpunkt).

Lycka till i letandet!
 
Sv: Barnvagnsdjungel..

Urban Jungle är ju jättebra och lättkörda vagnar MEN de har absolut sina nackdelar (för mindre barn) som verkligen bör tas i beaktande:

Liggdelen är mycket liten vilket gör att många barn växer ur dem redan vid 3-4 månader. Återstår då att ha dem i sittdelen som bara går att ha framåtvänd. I Sverige rekommenderas att man inte vänder barnet framåt förrän vid 1 års ålder, före halvåret bör rimligen vara extremt olämpligt.

Just pga av ovanstående valde vi bort den vagnen. Nu när dottern är större skulle jag absolut kunnat tänka mig den.
 
Sv: Barnvagnsdjungel..

Kollat på Quinny? De är superpopulära här.

Quinny är en ganska tung vagn (15,6 kg hittar jag uppgift om på Google), som annars är ganska snygg och billig. Är trehjuling (framgick inte riktigt om TS kunde tänka sig det, stod att framhjulEN skulle vara svängbara).

Bugaboo tror jag också har vridbara hjul. (eller var det iCandy?)

Ja, Bugaboo har två mindre (svängbara) hjul. Handtaget går att slå över åt båda hållen så de svängbara hjulen kan vara både fram och bak (det senare är lämpligt på vintern om man inte köper särskilda vinterhjul som då inte är svängbara dock). Är också en mycket lätt vagn men kostar skjortan (fast bra 2:a-handsvärde). Personligen tycker jag bara att de har så fula liggdelar och är opraktiska på vintern samt att sittdelen är gjord så att barnet ligger med benen lite "uppåt" (enligt uppgift ska det vara ergonomiskt, men jag är tveksam).
 
Sv: Barnvagnsdjungel..

Vi har en Emmaljunga City Cross med hårdlift. Hårdliften är ju stadig men väger inte mycket. Kan det vara 2 kg eller nått sånt. Kolla på ELs hemsida.

Denna kombivagn är ju lika stadig som en liggvagn. Men för mig då klumpig som sittvagn senare...
 
Sv: Barnvagnsdjungel..

Vi har en teutonia spirit (3 hjul)som alla som testar tycker är otroligt lätt att köra.
Jag skulle aldrig orka köra en vanlig barnvagn efetr att ha haft den.
Nackdelen är att man inte enligt mej kan ha den när det blir blöt eller tösnö då det bildas styltor på hjulen.
Jag verkar, konstigt nog vara den enda jag hört om som har dessa problem men det måste ju finnas fler.Otroligt irriterande problem faktiskt, annars skulle den vagnen vara helt perfekt.
Så de modeller med 4 hjul men med samma sorts hjul/däck, måste ju ha samma problem.

Då har vi likadana vagnar. Jag måste vara väldigt gnällig - för att kalla vagnen perfekt som du gör (förutom ditt problem med styltor) tycker jag verkligen är att ta i... Jag har efter mycket sökande konstaterat att den perfekta vagnen absolut inte finns. Däremot är det svårt att hitta någon annan vagn som uppfyller så många önskemål som ändå spirit S3 gör. Skulle nog gärna ha en lättare vagn t.ex, tittade på Mutsy som ska ha en trehjuling där barnet kan sitta vänd mot den som drar och som bara skulle väga en 8-9 kg (minns ej exakt).

Bara det att när vi tittade på den så hade expediten väldiga problem med både det ena och det andra (den hade kommit in samma dag och hon kanske gjorde fel?). Så det var inte längre aktuellt att överväga byte till den.
 
Senast ändrad:
Sv: Barnvagnsdjungel..

Jag förstår inte riktigt din fråga. Det finns väl fyra varianter för små barn som ligger ner:

Sittvagn med hårdlift (s.k kombi-vagn)

Vagn med liggdel där chassit behålls men liggdelen byts ut mot sittdel när barnet blir större (s.k duo-vagn)

Jag menar alltså skillnaden i stabilitet mellan dessa två varianter.



Du frågar hur stadig en vagn med hårdlift är och svaret är alltså lika stadig som en sittvagn eftersom barnet ligger med liften i sittvagnsdelen. Sittvagnar är nog oftast stadigare än liggvagnar eftersom sittdelen ofta placeras lägre (=lägre tyngdpunkt).

Lycka till i letandet!

Det jag undrar är (få ser om jag kan formulera mig på ett bra sätt) hur pass väl hårdliften ligger "fast" i sittdelen. Utan att han någon större erfarenhet av vagnar för så små barn så känns det onekligen som om en duo-vagn med ett liggchassi på något vis skulle vara säkrare för det lilla spädbarnet att ligga i än i en kombivagn med en hårdlift i...
 
Sv: Barnvagnsdjungel..

Jag kan inte svara för hårdlift och vagnar generellt men min mjuklift låg väldigt stadigt i sittdelen (framåt mot suffletten kunde den inte ta sig då vagnen har ett s k huvudskydd, i sidled var den också helt fast. Teoretiskt skulle den kunna åka ur mot handtaget till men jag ser inte vilken händelse som skulle orsaka det). Välter vagnen tror jag det inte gör någon skillnad huruvida barnet ligger i lift eller liggdel.

Vad är du rädd ska hända (obs, inget påhopp utan mer för att förstå vad du är ute efter), helt enkelt vilka scenarier ser du framför dig?

Jag kan tänka mig att de flesta hårdliftar/mjukliftar ger mindre utrymme för barnet än en ren liggdel (eftersom de ska passas in i sittdelen). I fallet säkerhet kanske det kan ses som en fördel då barnet inte kan halka omkring lika mycket inuti vagnen. (Om man t.ex får ner ena hjulet i en grop så vagnen kastas i sidled nedåt).
 
Sv: Barnvagnsdjungel..

Urban Jungle är ju jättebra och lättkörda vagnar MEN de har absolut sina nackdelar (för mindre barn) som verkligen bör tas i beaktande:

Liggdelen är mycket liten vilket gör att många barn växer ur dem redan vid 3-4 månader. Återstår då att ha dem i sittdelen som bara går att ha framåtvänd. I Sverige rekommenderas att man inte vänder barnet framåt förrän vid 1 års ålder, före halvåret bör rimligen vara extremt olämpligt.

Just pga av ovanstående valde vi bort den vagnen. Nu när dottern är större skulle jag absolut kunnat tänka mig den.

Fördelarna är ju inte bara lättkördhet, utan också att de bara väger 10kg, är superlätt att fälla ihop och upp, blir platt men lång ihopfälld endast 21,5cm hög 105cm lång.
Liggdelen är 75cm och om jag inte kommer ihåg helt galet så är emmaljungas citykorg också 75cm, eller var det 79cm?
Väldigt lätt att knäppa på och av liggdelen.
 
Sv: Barnvagnsdjungel..

Vi har köpt en Emmaljunga citycerox 360 som har just de egenskaperna du söker.
den väger 15,5 ungefär med mjuklift allt som allt. j

jag valde den för att det chassit kan man ha till bilstolen åxå (så men slipper lyfta ur ungen ur bilstolen när man ska bara handla en mjölk).
upp till 12 veckors leveranstid på emmaljunga, och dessutom stänger emmaljungafabriken 4 veckor under sommaren, våran är redan beställd ( är i vecka 22)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år VET att det finns andra trådar om barnvagnar, men jag hittar ändå inte rätt, så testar med en ny iaf! Kraven är: Lätt ( vi bor två...
Svar
10
· Visningar
917
Senast: Kaching
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 345
Senast: Cocos
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 671
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Barn Är det någon som har krokar på barnvagnen? Vår "shoppingpåse" under vagnen är inte så stor så jag skulle vilja ha alternativet att kunna...
Svar
4
· Visningar
650
Senast: Miks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp