Barrelrace

malinsnoops

Trådstartare
Hur många här har testat eller till och med tränar/tävlar kontinuerligt barrelrace?
Jag är sugen på att testa, dels för att jag inser att jag har en häst som är rätt het med mycket motor i och sen för att jag inte är ngn typisk "pleasure människa" (det är inte min häst heller, trots att hon har fin jog :p ). Jag är intresserad av kogrenar och de andra med lite fart i, så jag har lite kluringar på om man ska våga sig på barrelrace. Finns det tränare/ställen som man kan träna på eller är det bara till att träna hemma som gäller? :banana:
 
Sv: Barrelrace

Jag och Neha har börjat lite smått att träna Barrel, började i somras, men sen oktober så har det legat lite lågt, av flera skäl..
Hon fattar verkligen vad det går ut på och vi har kommit så långt att hon byter galopp självmant vid tunna nr 2. Jobbar mycket på smidigheten och stanna rätt vid tunnan, komma rätt på. Hoppas kanske kunna tävla nån gång, men i sommar är jag skeptisk...
Jag har pluggat rätt mycket teknik på nätet, finns en hel del att hitta! Sök på Fallon Taylor tips på youtube, så hittar du massa gratistips!
Jag har precis börjat träna för Walle Wass på High Rock Ranch, men har inte nämnt vårat Barrel-intresse än... :crazy: Har hört rykten om att Arvidsson tävlat i Barrel Race förr, så får kanske göra ett besök hos honom vad det lider... :grin:

Finns en svensk sida, barrelrace.se har jag för mig, men den är tyvärr inte så aktiv.
 
Sv: Barrelrace

Tack för tipset om youtube-klippen :bump:
Men att se dem fick mig att fundera över utrustningen, vad för typ av bett ex måste man ha? Är det samma regler där som i andra grenar, stångbett osv?
Jag har varit inne på den svenska sidan, blev glad när jag hittade den tills jag insåg att det inte var så mkt fart på den ;)
Hoppas det går bra för dig och pållen framöver, vem vet vi kanske ses på banorna någongång :D
 
Sv: Barrelrace

Det finns speciella barrelrace-bett har jag förstått, och de allra flesta av dom är sånna som jag inte föredrar; tvinnade och tunna. Fallon Taylor som jag nämnde förut, har tagit fram ett eget bett, som kallas Stop & Turn-bit. Den har en nosdel som sitter fast i bettet, och själva bett-delen är en "tunn" kedja som "åker" upp och ner beroende på hur hårt du tar i munnen. Hon säger att det är för en ryttare som inte använder sig av händerna så mycket, men jag skulle aldrig stoppa det i munnen på Neha iaf... Du kan se det här; http://store.dynastyequineonline.com/pony-stop-turn-p-52.html och http://store.dynastyequineonline.com/stop-turn-p-50.html
Jag har för mig att du får använda vilket bett du vill, men jag är inte hundra på vad regelboken säger. Men det känns som att ett snaffle borde funka bättre än stång!

Vad gäller tyglar, så rekommenderas odelade, eftersom att du ena stunden håller i hornet och sen byter sida osv.. Det har jag haft svårt för, eftersom att jag vant mig med delade.. :idea: Och helst ska dom va av det kortare slaget med, vad jag sett på Fallons filmer. Det är ju inga du sitter och rider ett pleasure-pass med.. :)

Hoppas du fått några tips, lycka till! :D
 
Sv: Barrelrace

Jag blev så peppad att jag precis beställde en julklapp till mig själv; barrel race-tyglar från TackStop i USA!! :d
God Jul!!
 
Sv: Barrelrace

Kul! Har kommit så långt att jag bestämt mig för att testa så snart det blir säsong utan snö hur min häst gillar/funkar när det gäller barrelrace. :banana:
 
Sv: Barrelrace

Lite OT...

Har ju varit väldigt tunt med BR-klasser, särskilt uppåt mina trakter, antagfligen pga kravet på veterinär.

Med de nya reglerna som säger att vet måste finnas även vid B-reining så tror och hoppas jag att vi även får se fler fartgrenar ute på tävlingsplatserna:banana:
Vi kommer då iallafall att stoppa in såna vid vår sommartävling, när veterinär ändå finns på plats!

Vore nog bra för western som helhet med lite mer pubikfriande grenar, det kan dra folk som normalt inte sysslar med western till våra tävlingar.

Har ju ingen vidare BR-häst men mitt senaste tillskott kommer nog att kunna göra rätt bra ifrån sig inom den grenen, med en del träning då.

Vi har ju dessutom förmånen att ha en duktig BR-tränare i klubben, så det är väl bara att köra på då:bump:
 
Sv: Barrelrace

Hej
Vi kommer få hit en mkt proffsig Barrelrace tränare från usa i vår . Mer info kommer på hemsider och annonser men clinic måste fyllas ordentligt för att ha en chans att ta hit henne.
 
Sv: Barrelrace

Det lär nog bli nånstans i Skaraborg isf - om jag får bestämma... :p
Hon bor ju i Götene och rider i Lidköping, och jag bor i Lidköping, så... :laugh: Vart bor du?
 
Sv: Barrelrace

*kl*

Finns det intresse så kan clinic ordnas även uppe hos oss i södra Dalarna, det är en tjej från Australien som kan det här med BR och tränat de av våra ryttare som ridit framgångsrikt i dessa klasser.
 
Sv: Barrelrace

Haha! Det kommer hon säkert göra, och det FÅR hon gärna göra ;)
Sen kan ju ni försöka slå oss i Working Cowhorse eller nåt :p
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 409
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 462
Senast: liiinnea
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 897
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 581
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp