Bästa inspänning vid longering (äldre häst)

Aliche

Trådstartare
Nu har det blivit dags för mamma att börja longera sin äldre dam med någon form av inspänning eftersom hennes ryggmuskler är svaga och bakdelen inte riktigt är vad den har varit. Kiropraktorn har rekommenderat detta då mamma inte heller är så erfaren av att rida hästen i form för att få henne att hålla längre.

Jag har varit utanför hästvärlden ett tag nu så jag är inte riktigt med i svängarna längre :), så vad skulle ni rekommendera för typ av enklare inspänningar för en äldre häst och ganska oerfaren mamma? Jag kommer vara med dom första gångerna för att visa och hjälpa till men dom ska vara lätta att sätta på för framtida användning.
 
Sv: Bästa inspänning vid longering (äldre häst)

Jag tycker bäst om vanliga inspänningstyglar, såna med gummiringar. Lätta att ställa in och ändra vid behov.
 
Sv: Bästa inspänning vid longering (äldre häst)

Hur ser såna ut? Jag kollade runt lite på en pessoasele, vet vi hade ofta sån när jag jobbade med hästar och har fått för mig att den va ganska bra.. Någon annan med erfarenhet av just pessoasele?
 
Sv: Bästa inspänning vid longering (äldre häst)

Personligen är jag inget större fan av hjälptyglar och min häst trivs inte med inspänningstyglar som verkar bakåt. Det blir lätt otydligt för en häst som är van vid att bakåt i munnen = stanna/sakta in. Jag hade därför börjat med att prova en chambon.
 
Sv: Bästa inspänning vid longering (äldre häst)

gillar chambon eller gouge. Inget av dem fixerar huvudet på hästen vilket typ inspänningstyglar med gummiringar gör.
 
Tycker det är viktigt att fundera på vad det är som är problemet först och främst. Vad är det hästen gör? Spjärnar den emot tygeln eller biter sig fast ev släpper bettet? Går hästen "fint" med huvet, alltså att problemet inte är att hästen inte söker sig neråt framåt? Tycker alldeles för många hästar går nedåt/framåt med halsen alldeles för långt ner.

Jag tycker inte alls det är positivt alltid med inspänningar som verkar för att hästen ska söka sig nedåt/framåt, vissa hästar behöver komma upp lite och arbeta bättre på det sättet, nedåt och framåt är ju inte lika med att hästen arbetar rätt med ryggen, däremot så främjar det ju avslappnandet i ryggen så att hästen sedan ska kunna arbeta på ett bra sätt.

Det finns många olika alternativ beroende på vad det är för typ av häst.
 
Hästen är överbyggd bak och blir därför ganska lätt framtung=aktiverar inte bakben och rygg. Mamma är inte så erfaren och trots att det är skogsmulleridning så vill hon ju ändå att hästen ska hålla många år till och därför är uppbyggnad och stärkning av ryggmusklerna den enda lösningen. Då mamma har svårt att från ryggen få henne att jobba i form och inte känner så lätt skillnad så tyckte jag att dom börjar från marken.
Vi köpte en pessoasele som vi spänner löst och högt och hon jobbade väldigt bra i den. Bara det att något ligger mot bakbenen fick henne att aktivera sig mycket bättre än hon gjort innan.
Mamma kunde dessutom nu se när hon jobbar som hon ska då tempot blir taktfast och jämnt med längre steg, hon förstår nu hur det är tänkt att hon ska gå jämfört med hur hon faktiskt går när hon rider.
Så för oss har pessoaselen fungerat väldigt bra hittills och eftersom vi inte "spänner in" henne utan repen sitter rätt löst så blir det heller ingen tvång för henne. Enda gångerna repen tar emot är när hon blir på tok för lång och låg och hänger sig i bogarna :) Och inte heller då är det speciellt mycket!

Jag funderade också på att fräscha upp mina egna kunskaper i tömkörning eftersom den nya gjorden fungerar bra för det också när man tar bort pessoaselen. Tänkte det kunde vara bra komplement när mamma fått lite mer rutin på longerandet och arbete från marken, nån som kan tipsa om en lättöverskådlig bok, tutorials på youtube m.m. för mamma?
 
[QUOTE="Aliche, post: 16361517, member: 2914"nån som kan tipsa om en lättöverskådlig bok, tutorials på youtube m.m. för mamma?[/QUOTE]
En film som heter Arbete i töm:)
 
O
En film som heter Arbete i töm:)
Finns den på youtube eller är det en sån film som man köper? :)[/QUOTE]
oj jag vet inte om den finns på youtube men på hööks:)
Många i mitt gamla stall fick låna den när de skulle komma igång med tömkörningen, det var nog nära 10 st som lånade och som sa att den var jättebra och gav bra inspiration:)
 
Triangeltygeln tycker jag om, det ger hästen storfrihet men visar ändå vägen framåt-neråt. Åtminstone har det funkat bra för mina hästar. Ibland longerar jag med vanliga inspänningstyglar och linan som "ledande innertöm", men det beror lite på vad jag är ute efter när jag longerar också. Det jag saknar är ju oftast kontrollen på yttersida, den som jag hade haft om jag varit skickligare på tömkörning.
 

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 964
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 388
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
5 956
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 031
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp