Bukefalos 28 år!

Bästa lyxiga picknick-maten för en födelsedag?

Aliche

Trådstartare
Min sambo fyller år på onsdag och eftersom jag har total och fullkomlig idétorka för nån present så fokuserar jag på den picknick som jag tänkte fixa på fredag som firande. Det ska bli fint väder här i Stockholm så jag tänkte en mysig kväll i det gröna vore perfekt :)
Men jag vet inte vad jag ska packa i korgen mer än bubbel.. Jag vill att det ska va fint och gott och kännas lyxigt utan att kosta skjortan eller bli förstört av den nedpackade resan till location. Jag har inga direkta preferenser mer än att jag inte kan äta pasta så det går bort. Det ska gå att göra laktosfritt om det inte är det för det tål jag inte heller.

Jag tänkte kanske flera små plocksaker istället för en stor huvudrätt och sen nåt dessertaktigt, kanske flera saker här också (inte ostbricka). Jag är ledig på fredagen så om det tar lite tid är inget problem. Jag vill gärna ha nåt lite ovanligt och roligt så det inte blir en "standard" picknick med grillad kyckling, grönsallad och baguette..

Go! :)
 
Go bananas i en bra manuell chark och köp litegrann av varje så det blir många olika sorter att prova (finns det rödvinsmarinerad prosciutto kan jag rekommendera den, särbon höll nästan på att slicka plastarken när den var slut :D), det behöver inte bli dyrt. Be att få de olika charkuterierna i byttor istället för plast/papper om du inte vill ha över i byttor själv (skulle inte rekommendera att sitta ute med en massa saker som kan blåsa bort). Eftersom du inte äter pasta antar jag att gluten går bort men kanske lite bröd till sambon om han kan/vill äta det?

Ha en mindre kylbag med räkor (helst färska) och ha dipsås/er till räkorna (sweet chili, majonäsbas eller vad man nu gillar). Fint uppskurna grönsaker och frukter till. Kanske lite lax, gravad eller rökt?

Som dessert skulle jag fixa en pannacotta, chokladmousse eller något liknande och göra den i portionsformar. Lämplig dricka till, kanske Commandaria eller en söt madeira.

Hoppas ni får en trevlig picknick! :)
 
Go bananas i en bra manuell chark och köp litegrann av varje så det blir många olika sorter att prova (finns det rödvinsmarinerad prosciutto kan jag rekommendera den, särbon höll nästan på att slicka plastarken när den var slut :D), det behöver inte bli dyrt. Be att få de olika charkuterierna i byttor istället för plast/papper om du inte vill ha över i byttor själv (skulle inte rekommendera att sitta ute med en massa saker som kan blåsa bort). Eftersom du inte äter pasta antar jag att gluten går bort men kanske lite bröd till sambon om han kan/vill äta det?

Ha en mindre kylbag med räkor (helst färska) och ha dipsås/er till räkorna (sweet chili, majonäsbas eller vad man nu gillar). Fint uppskurna grönsaker och frukter till. Kanske lite lax, gravad eller rökt?

Som dessert skulle jag fixa en pannacotta, chokladmousse eller något liknande och göra den i portionsformar. Lämplig dricka till, kanske Commandaria eller en söt madeira.

Hoppas ni får en trevlig picknick! :)
Bra idé, mannen ifråga gillar sina charkuterier! Bröd går ganska bra så jag tänkte baka eget faktiskt :) räkor med dipp va också en bra idé. Får försöka hitta nån riktigt god dipsås till, lite lime och honung och dijonsenap kanske?

Skulle gärna vilja ha några mer "matgrejjer" också förutom charkuterierna. Fler tips people! :)
 
Någon form av kallt marinerat kött/fläsk? Jag tänker i still med vitello tonnato (man kan byta ut kalven mot fläskfilé), marinerad oxfilé eller marinerad rostbiff?

Gör man något sådant blir det ju rätt lätt att blanda in en potatissallad. Enkelt recept:

Majonnäs
Creme fraiche (ta den fetthalt man kan leva med av båda)
Tärnad potatis
Syrligt tärnat äpple
Finhackad lök (purjo, rödlök, salladslök, vad man nu känner för)
Kapris (kanske inte om man har vitello tonnato)
Ev lite fintärnad smörgåsgurka
Ev lite dijon
Salt och peppar
 
Jag föredrar en potatissallad utan klet, exempelvis med kapris, rödlök, lite honung, en vinägrett (slås över när potatisen är ljummen) och om man vill fetaost som smulas över.
Fördelen med potatissallad med vinägrett är att den håller bättre om man inte har den kylskåpskallt hela tiden. Faktum är att små kokta färskpotatisar är riktigt gott även när de är kalla. Eller blanda dem (hela eller i halvor) till en potatissallad med vinägrett. Ha också i gräslök, blekselleri, rädisor och/eller sparris beroende på vad ni tycker om.
Komplettera gärna med jordgubbar och/eller melon till.

Om budgeten tillåter skulle jag föreslå ett besök i Hötorgshallen. Där kan man köpa mese, oliver, finska piroger, fiskbakelser i olika storlek, rökt fisk och skaldjur, charkuterier, desserter etc som passar att ha med på en picnic (eller närhelst man inte orkar laga mat)
 
Piroger som man fyller med precis vad man vill. Det bästa är väl att man kan göra flera olika fyllningar och ta med sig så ingen behöver bli besviken.

Grekisk varaiant med feta
Italiens variant med gorgonzola
svensk variant med bruna bönor och fläsk (fy fan vad äckligt!)

o.s.v
 
Som förslag till efterrätt skulle jag säga choklad doppade jordgubbar, några med vit choklad, några med mörk choklad. Väldigt gott! ;)
Till mer "mat" tycker jag att kyckling i någon god sås är gott även kallt, Teriyki, sötsur, satay eller vad man nu tycker om. :D
 
Som förslag till efterrätt skulle jag säga choklad doppade jordgubbar, några med vit choklad, några med mörk choklad. Väldigt gott! ;)
Till mer "mat" tycker jag att kyckling i någon god sås är gott även kallt, Teriyki, sötsur, satay eller vad man nu tycker om. :D
Ja eller två dippsåser istället för färdigdoppade jordgubbar. En chokladig dippsås och en som är mer gräddig/mascarpone baserad. Man kan ju även ta andra frukter och bär att dippa med :9. Annars är jag som alla andra inne på lite röror från delikatessen, någon sallad, lite charkuterier, ett gott bröd och en flaska med något gott att dricka så tror jag ni är i hamn :)
 
Har inga idéer såhär spontant utöver saker som redan nämnts i tråden, men vad mysigt! :love:
Nu blev jag jättesugen på att dra med sambon ut på en picknick ju!:d
 
Har inga idéer såhär spontant utöver saker som redan nämnts i tråden, men vad mysigt! :love:
Nu blev jag jättesugen på att dra med sambon ut på en picknick ju!:d
När man har en sambo som är totalkomplett omöjlig att köpa presenter till får man gör nåt mysigt istället....:) Om jag nu bara kunde komma på nån liten grejj att köpa i present vore allting finemang!
 
Det är inget tips på mat, men att äta på riktiga tallrikar med bestick känns ju lyxigare än plast/papp varianten när man har picknick :) om det nu funkar att ta med utan att det blir för tungt/går sönder.
 
Instämmer med @Trott, det blir lyxigare med riktigt porslin och glas. Man behöver ju inte ta tant Agdas ärvda finporslin utan något enklare a la Ikea så det inte är så kinkigt om det skulle gå sönder.
 
Min picknick-favorit är falafel. Jag gör egna och de är goda att äta kalla också. På sistone har jag bakat piroger som är kanonbra att ta med. Både falafel och piroger håller sig varma ett par timmar om man fodrar en kylbag med tidningar.
 
Man kan grilla på en picknick också!
Fransk potatissallad är gott till och god kall sås.
En kall förrätt blir perfekt medan man väntar på grillen.
 
Små dubbel mackor med lite av varje till förrätt dela bara en skiva bröd i 4 t ex så att det bara blir små mumsbitar. Ha lite frukt till det också :).
Till huvudrätt är kyckling klubbor eller spett, bön,pasta eller varflr ibte nypotatissallad:love:, olika såser till sållar det väldigt enkelt att förbereda redan dagen innan och gott att äta kallt ^_^.

Lägg upp allt lite snyggt och försök göra allt så fräscht och fägglatt det bara går så döljer man att det är så enkel mat ;).

Tycker att varm mat som tas med blir så äckligt sunkig så fort.
 
Falafel! :D
Gör egna, kan tas med kalla! Gör en god matig salladsbas med bulgur eller något, kanske belugalinser! Tomat och rödlök viktigt. :p Köp med några påsar libabröd och gör två såser, en med "vit bas" (jag gör på oatly havrefraiche, så får du det laktosfritt också, vitlök, tahini, späder med vatten så den blir tunn) och en röd lite stark (jag köper felix kebabsås på flaska, sjukt god. :cool:)

Mitt falafelrecept:
500 g torra kikärtor
2 vitlöksklyftor
1 msk salt
1.5 tsk spiskummin
1 dl persilja (jag använder frusen)
1 dl gräslök (samma här)
1.5 dl vatten

1. Börja med att lägga kikärtorna i blöt i minst 10 helst 14 timmar, byt vatten någon gång, skölj dem med nytt vatten. Gör inget om det blir längre än så i blöt, jag brukar lägga i blöt innan jag går och lägger mig och gör falafelfärs av den på eftermiddagen dagen efter.

2. Blanda kikärtor med kryddorna, pressa vitlöken, häll på vatten. Använd stavmixer för att blanda allt samman till en grov smet.

3. Hetta upp en stekpanna och ha i REJÄLT med olja, så de liksom blandning mellan steks och friteras. Håll koll på temperaturen på oljan med en stektermometer. När den är uppe i 180° börja steka falaflarna, ta en matsked smet ungefär och forma med händerna och lägg ned i stekpannan. Vänd när de börjat få fin färg. Fritera inte för länge, då blir de torra och hårda. Men de ska såklart få fin gyllenbrun färg!

Du kan även fritera falaflarna i en fritös eller en tjockbottnad kastrull.

Ät!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp