Bukefalos 28 år!

Bates caprilli dressyr som glider fram?

johanssk

Trådstartare
Jag provade en ny bates caprilli dressyrsadel på min ponny då den förra jag haft har sett sina bättre dagar. Den såg ut att ligga bra; hade rejält med mellanrum till manken, gick inte att vicka nämnvärt, tillräckligt kort, hade jämnt tryck längs hela ryggen och djupaste delen där den skulle. Vid ridningen gick ponnyn bra, jag satt bra och fick skön balans. Men, efter ridningen upptäckte jag att sadeln glidit fram ca 4 cm. Jag har funderingar på om det beror på att järnet är för smalt, skulle det kunna vara problemet? Verkar det rimligt? I den gamla sadeln sitter ett bredare järn än i denna men jag bytte inte direkt då det kändes som om jag hade ett lagom mellanrum till manken i höjdled. Tyvärr är det den gamla modellen som måste lämnas in för ett byte, trots att den inte har så många år på nacken.
 
Sv: Bates caprilli dressyr som glider fram?

Ligger sadeln i balans med den djupaste punkten i mitten på sadeln eller tippar det åt något håll. Det är inte höjd till manken som avgör utan bredden på sadeln. Är det samma tryck längs hela sadeln i framkant.
 
Sv: Bates caprilli dressyr som glider fram?

Testa med det vidare järnet som är i din gamla sadel är ju enkelt att byta om det bara är en vidd större.
 
Sv: Bates caprilli dressyr som glider fram?

Som jag minns det gör den det, jag tror jag måste kolla en gång till så jag inte minns fel.
 
Sv: Bates caprilli dressyr som glider fram?

Jo, absolut. Ville bara bolla med kloka bukare först just eftersom den måste lämnas in för ett byte, tyvärr.
 
Sv: Bates caprilli dressyr som glider fram?

Du kan ju ringa och fråga om de har rätt järn hemma, annars kan du ta ut dit egna och ta med till affären :).
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Under första halvåret 2018 hade jag ingen närmare kontakt med någon häst en enda gång. Inte heller längtade jag efter det. Jag...
Svar
1
· Visningar
1 197
Senast: kolblakkur
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
5 654
Senast: Lavinia
·
Utrustning Jag letar efter sadel till min 3,5 åring som är ca 170 i mkh. Jag är 164 och behöver 17,17,5". Det har dock varit problem att hitta nåt...
Svar
0
· Visningar
3 314
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 151
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp