Bukefalos 28 år!

Baucherbett?

Alexandra_W

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av det? Vad är det förutom infästningen i sidostyckena och att det blir fasta ringar som skiljer dte funktionsmässigt från ett vanligt tränsbett? Kan man använda det med kedja? (Varför inte om nej).

Satt och klurade lite i bilen idag, det tycks som om nya herrn likt förra damen föredrar bett som är hyfsat tunga men ffa ligger väldigt stilla i munnen. Han gillade tydligt pelhamet (mullen mouth, oledad mundel) väldigt mycket bättre än ett mullen mouth oledat tränsbett med eggringar. Så satt och klurade på vad det finns för motsvarighet? Han tycker hyfsat mycket om mitt Myler med 'kimblewickring', dvs där sidostycket fästs i en skåra i bettringen, men det var snäppet trevligare med pelhamet tyckte han.

Så frågan är om ett baucherbett skulle kunna ge samma effekt rent 'lägesmässigt' som pelham?
 
Sv: Baucherbett?

blir ju hiss/gagbett effekt på det helt enkelt.

använder du med kedja är det ju lika som ett pelham.

om han trivs med pelhamet, varför inte rida med det? du får ju ändå inte tävla dressyr med baucher bettet i vilket fall? dessutom är de ju ledade, alla jag sett iallafall, så det lär aldrig ligga lika stilla/stadigt som ett mullenmouth odelat.
 
Sv: Baucherbett?

Jag har sett oledade baucherbett faktiskt =) Inte i Sverige (dock inte sökt aktivt, baucherbetten hänger ju inte direkt och dinglar i var och varannan butik ens).

Mest bara för att få en mildare övergång till tränsbett, och för att det är apfult att rida med pelham på bara övre tygeln och ha 'nedre ringen tom' och det är ju inget större besvär ha stångtygeln där som dekoration, men slipper jag det är jag glad.

Vi ska dock fortsätta med bettbingon en stund till innan jag överväger några nya bettinköp i praktiken. Jag skulle vilja hitta ett han är mer stilla i munnen med även när han blir stressad, men ändå gillar.

Just eftersom det utan kedja blir hissbett var min undran om man kan ha kedja på det (jag vet inte om kedjan spelar in för den här herrn, men förra donnan var tokanti allt som liknade hissbett, och ville ha kedja, helst även på mylerbettet. Där bryr sig dock inte herrn, har provat både och).
 
Sv: Baucherbett?

jag har aldrig provat kedja på, utan jag svarar utifrån bettens fysiska funktion bara. återigen, det borde gå att ha kedja men då får du exakt samma inverkan som ett regelrätt pelham i stort sett.

kan du inte isåfall lika gärna rida på ett kimblewick?
 
Sv: Baucherbett?

jag har aldrig provat kedja på, utan jag svarar utifrån bettens fysiska funktion bara. återigen, det borde gå att ha kedja men då får du exakt samma inverkan som ett regelrätt pelham i stort sett.

kan du inte isåfall lika gärna rida på ett kimblewick?

Nix, kimblewicket fick tummen ner både med och utan kedja. Ingen kunde varit mer förvånad än jag. Men just därför jag funderade på baucher, för att få den där lilla 'stången' att fästa bettet i?
 
Sv: Baucherbett?

borde ju isåfall vara mundelen han inte gillar på kimblewicken, inte själva funktionen tänker jag.....

du får väl prova att sätta kedja. ser inte ngt "fysik lags aktigt" som skulle orsaka katastrof. Möjligtvis att det blir samma lite diffusa stångeffekt som kimblewicken - som han då ev. inte gillar - men med en annan mundel kanske han som sagt gör det?

men om du ändå ska ha en stång att fästa tygel i varför då inte pelhamet, fattar inte ?
 
Senast ändrad:
Sv: Baucherbett?

Kimblewicket hade ju en liiiten tungfrihet, annars var den lika. Han har dock generellt inget emot tungfrihet, tvärtom (det är en av anledningarna att jag fortsätter bettbingon, han drar gärna upp tungan/försöker dra upp den när det är oledade bett). Så jag vet inte jag, helt enkelt. Kanske ger sig med lite tid vad han vill ha (just nu tycker jag inte om att han tycks ha samma åsikter som Blå, men förhoppningsvis hittar han rätt 'innan')
 
Sv: Baucherbett?

det bettet används ju en del i england och enligt alla mina engelska tidningar så har bettet INTE hävstångseffekt eller hissbettseffekt.
det är inte tillräckligt lång avstånd från ring till ring och heller inget löpande sidostycke så gageffekten är obefintlig. hävstång blir det inte samma vad du gör med det, hur skulle det gå till? :confused:

sätta kedja på det kan jag inte fatta vad skulle vara poänget med, den lilla ringen ska ju va uppåt!

den enda skillnaden det ska ha från ett vanligt tränsbett är att det ligger stillare i munnen, och att det är svårare att lägga tungan över.

har aldrig ridit med det själv så vet inte hur pass bra/dålig det funkar, men detta är vad jag läst om det iaf...
sprengers är jättesnyggt. :d

en mer teknisk förklaring finns på denna sidan:
http://www.sustainabledressage.com/tack/bridle.php#loose-ring
 
Senast ändrad:
Sv: Baucherbett?

tror ändå att det är mundelen.
om han vill ha stilla och konstant tryck är tungfrihet ingen hit. särskilt inte i kombo med lite stång effekt.

tror moi : )
 
Sv: Baucherbett?

Tror du missat en del det du läst.

Hävstång = jag pratar om hon lägger till en kedja under, nog blir det hävstång då, vid tygeltaget så tar kedjan i, = en hävstångs signal till hästen. det blir en kimblewick effekt, dvs mkt subtil hävstång. exakt samma effekt i princip som detta bett.
Hon pratar om att helt enkelt sätta kedja till detta bettet.

definitionen för hiss/gag är ju att det tar i nacken. det gör detta bett, för om du tar i bettringen, så går tygeltaget vidare via bettet till sidostycket som är fäst i den lilla ringen, med vidare tryck över nacken. = hiss/gag.

sen förstår jag inte riktigt vad snyggheten har att göra med alexandras frågor.
 
Senast ändrad:
Sv: Baucherbett?

nix det har jag inte. men det är ett vanligt missförstånd. eftersom tygel inte är fäst på ett ställe utan rör sig fritt i den stora ringen.

läs om baucherbettet på sidan jag länkade till!
 
Senast ändrad:
Sv: Baucherbett?

mini-9441847.jpg
 
Sv: Baucherbett?

nix det har jag inte. men det är ett vanligt missförstånd. eftersom tygel inte är fäst på ett ställe utan rör sig fritt i den stora ringen.

läs om baucherbettet på sidan jag länkade till!

jag har koll på dess funktion.

om du lägger en kedja på så är det orelevant att tygeln rör sig fritt i den stora ringen. det blir ändå en viss häv effekt, om än återigen - diffus. du får skilja på att alex inte talar om baucher bettes original verkan, utan vill lägga till en kedja.
 
Sv: Baucherbett?

jaha så det är baucherbett MED kedja du pratar om??

hon frågade ju hur det fungerade vilket var vad jag svarade på. och sen om det gick att ha kedja på, vilket jag svarade att jag inte såg vitsen med....

har aldrig hört att nån använder det med kedja så det svarade jag inte på. :idea:
 
Sv: Baucherbett?

jag har koll på dess funktion.

om du lägger en kedja på så är det orelevant att tygeln rör sig fritt i den stora ringen. det blir ändå en viss häv effekt, om än återigen - diffus. du får skilja på att alex inte talar om baucher bettes original verkan, utan vill lägga till en kedja.

Inte nödvändigtvis vill lägga till en kedja, utan vill veta om det går att ha kedja. Samt hur bettets funktion skiljer sig från ett vanligt tränsbett.

Att jag vill veta om det går att sätta kedja är för att hissbett ratas hårt av hästen, dock vet jag inte om det har effekten av hissbett men det är en tanke som slagit mig att det kan ha sån verkan (och som mackan bekräftade)
 
Sv: Baucherbett?

men Utan kedja har det inte hissbettseffekt... kolla sidan jag länkat till för utförlig beskrivning...
 
Sv: Baucherbett?

tror ändå att det är mundelen.
om han vill ha stilla och konstant tryck är tungfrihet ingen hit. särskilt inte i kombo med lite stång effekt.

tror moi : )

Nä, jag misstänker också att det är att det är stilla och tungt. Dock så om man tar Blå, så de har lite lika grundåsikter de två, även om den här herrn är mer okomplicerad än henne. Han har samma tendens att vilja dra upp tungan eller hnga ut den och flaxa, dvs lite besvär med var han ska göra av den, dock så är han inte lika 'protestbenägen' mot de bett som inte faller i smaken. Blå blev ju i princip oridbar på bett som hon inte gillade. Den här herrn blir väldigt fipplig, knaprig och dyker bakom hand, men inte det där 'vilda protesterandet'.

Blå hittade jag ju aldrig riktigt rätt på, närmast jag kom var mylerbettet med REJÄL tungfrihet, det var okej, men det enda hon eg tyckte OM var kandarstången med låg men breeed tungfrihet. Gick dock inte hitta i hennes storlek, och kandar är ju lite overkill. Var ju inne på att specialbeställa ett bett åt henne men sen skadade hon sig ju.

Men i hennes fall ville hon ha tyngden och 'stillheten' av pelhamet, och tygelinfästningen (det här är mina teorier baserade på hennes reaktioner under bettbingo ska tilläggas), men ha en ordentlig tungfrihet, låg men väldigt bred.

Och herrn här verkar också gilla stillheten, infästningen och tyngden (ska prova Mylerbett nr 2 på honom vad det lider och se), men ha lite besvärligt att få plats med tungan om det är oledat.
 
Sv: Baucherbett?

den sidan är inte bibeln : )
vidhåller att det har en viss gagbett effekt. oavsett vad det engelska magazinet säger : ) Men eftersom bettet i sig tillhör en kategori av de alltmer förekommande diffusa kategorierna av bett som dyker upp på marknaden, så håller jag med om att det blir just detta -diffust.
om du inte ska klassa det som att det har hissbett effekt - vad vill du istället klassa in det i för kategori av bett?
 

Liknande trådar

Utrustning Ni som följde andra tråden vet om problemet. För er andra drar jag det i korthet här. Hästen är en fd galoppör, som tyvärr associerar...
2
Svar
35
· Visningar
3 514
Utrustning Hästen ifråga är ett treårigt fbl som tränats men inte löpt. Vid provridningen och när hon kom visade hon ganska kraftig (i mina ögon)...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
10 301
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II
  • Stripbete

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp