Bukefalos 28 år!

Bebislängtan - hur vet man att man är klar?

Sv: Bebislängtan - hur vet man att man är klar?

Vanlig magsjuka - symptom som brukar vara snabbt övergående dvs ett dygn, när som helst på året. En sådan sjukanmälan brukar vara i 2-3 dagar.
Brukar inte dra igång en epedemi.

Vinterkräksjukan är speciell eftersom den under en period drabbar många, flertal insjuknade kommer som ett brev på posten. Sjukanmälan brukar ligga på 4-7 dagar. Vinterkräksjukan innebär en längre tids sängliggande. Information om när vinterkräksjukan anlänt får man via vården. I vårt fall brukar företagshälsovården vara snabba och straxt därefter brukar media haka på.

Fast det du kallar "vanlig magsjuka" kan lika gärna vara Calicivirus. Det verkar vara en vanlig missuppfattning att om man bara är sjuk någon dag så är det inte Calicivirus och därmed inte så smittsamt. I själva verket är det vanligt att Calicivirus går över snabbt, en del kräks inte ens. Vilken sjukdom är det som du kallar "vanlig magsjuka"?
 
Sv: Bebislängtan - hur vet man att man är klar?

Fast även i de fallen så behöver man väl inte berätta vad man lider av för sin chef? (Inte för att magsjuka är en skam, men generellt sett tycker jag att det rätt långt bör få räcka att man säger att man är sjuk.)

Det sanna svaret på dina funderingar är att vi har hyfsat hög sjuknärvaro på mitt jobb, eftersom det inte är möjligt att ersätta oss med vikarier på kort varsel.

Jag tror också att de flesta inte sjukskriver sig vid kortare sjukdom, alltså går genom FK och så vidare, eftersom några dagars frånvaro ändå bara innebär att man måste jobba ifatt sen.


Att berätta vad man insjuknat i sammanfaller med arbetsgivarens planering vid sjukfrånvaro och möjlighet att avgöra om arbetsuppgifterna skall kunna anpassas.


Man vet att sjukfrånvaron är betydligt mindre när det gäller tjänster där den anställdes arbetsuppgifter blir väntande och inte arbetas av tack vare en vikarie.
Går genom fk gör man först from 15:e sjukdagen, läkarintyg from 8:e sjukdagen.
 
Sv: Bebislängtan - hur vet man att man är klar?

Fast det du kallar "vanlig magsjuka" kan lika gärna vara Calicivirus. Det verkar vara en vanlig missuppfattning att om man bara är sjuk någon dag så är det inte Calicivirus och därmed inte så smittsamt. I själva verket är det vanligt att Calicivirus går över snabbt, en del kräks inte ens. Vilken sjukdom är det som du kallar "vanlig magsjuka"?


Visst är det så men än så länge är det period/säsongsbetonat när kräksjukan är extra aggressiv (dvs lång sjukfrånvaro) och övrig tid på året är inte kräksjuka ett problem i sjukfrånvaron.
Så länge det mönstret finns är det lätt att vidta åtgärder.
 
Sv: Bebislängtan - hur vet man att man är klar?

Man vet att sjukfrånvaron är betydligt mindre när det gäller tjänster där den anställdes arbetsuppgifter blir väntande och inte arbetas av tack vare en vikarie.

Ja, tacka fan för det. Förtroendetid utan rätt till övertidsersättning ovanpå det, och man har den anställde i kort koppel. Förklätt till frihet under ansvar.

Men jag klagar inte. Jag föredrar det framför alternativen, för egen del.
 
Sv: Bebislängtan - hur vet man att man är klar?

ja, tacka fan för det. Förtroendetid utan rätt till övertidsersättning ovanpå det, och man har den anställde i kort koppel. Förklätt till frihet under ansvar.

Men jag klagar inte. Jag föredrar det framför alternativen, för egen del.


Hahaha!
.......
 
Sv: Bebislängtan - hur vet man att man är klar?

Hur tror du ensamstående föräldrar gör? Det funkar. Jag lovar.

Men det är väl helt självklart att en sådan situation som den Mabuse beskrev, blir ännu något mer vidrig om man bara är en vuxen! Både för den vuxne och för barnen. Om man är ensamstående, partner är bortrest eller bara har stoppat öronproppar i öronen och stängt in sig i gästrummet, är ju inte avgörande ur den aspekten.

Dock gör det ju skillnad för barnen om det finns en förälder närvarande som nonchalerar dem när de har det så jobbigt, eller inte. Barn till ensamstående och barn till föräldrar som hjälps åt, slipper den upplevelsen.
 
Sv: Bebislängtan - hur vet man att man är klar?

Min chef vet inte vad jag lider av om jag är hemma ett par dagar. Varför skulle hen veta det? I normalfallet vet hen inte ens om jag är hemma och är sjuk, eller om jag jobbar hemifrån. Eller är ute på nåt som har med jobbet att göra.

Jag har på alla arbetsplatser varit tvungen att skilt ringa min chef under hennes arbetstid och berätta varför jag är sjuk. Detta för att det måste föras in i systemet, och ersättning betalas enligt det (t.ex. måste jag ha läkarintyg för migrän, medan tre dagar med "eget intyg" räcker för förkylning o.s.v.) Har jag ingen vettig orsak får jag inte vara sjukledig, såklart.

Alltså först ringde man på morgonnatten/natten så att personalen hann boka vikarie, och sen ringde man chefen senare på dagen.
 
Sv: Bebislängtan - hur vet man att man är klar?

Så fungerar det inte här.

Du är inte skyldig att berätta varför du är hemma.

Nu brukar jag göra det ändå om det kan bli långvarigt eller kräva anpassning. Typ ryggont.

Inte ens på läkarintyg behöver de veta diagnosen.
 
Sv: Bebislängtan - hur vet man att man är klar?

Halvt kl

Jag arbetar på en liten arbetsplats, så för mig (och de andra) är det självklart att säga varför man är hemma så resterande kan planera så gott det går därefter. Vi har inte möjlighet att ha en kräksjuka som går runt, så blir man magsjuk ska man vara hemma i ett par dagar efter tillfrisknande. Om barnen i en familj är magsjuka så brukar man dock komma till jobbet ändå.
 
Sv: Bebislängtan - hur vet man att man är klar?

Hur skaffar man intyg för en dags sjukfrånvaro pga migrän?

De få gånger jag haft en riktig attack har jag knappt ens kunnat ta mig upp ur sängen. Hade någon sagt till mig att jag ska klä på mig och åka iväg nånstans hade jag förmodligen asgarvat om jag orkat.
 
Sv: Bebislängtan - hur vet man att man är klar?

Hur tror du ensamstående föräldrar gör? Det funkar. Jag lovar.

Jag vet, jag har varit själv en gång med barnen när de var magsjuka, och det gick. Men visst hade det varit väldigt mycket enklare om vi hade varit två som hjälpts åt. Så nästa gång det hände, och vi var hemma båda två, så väckte min man mig så att vi kunde hjälpas åt. Det var ändå alldeles tillräcklig misär, jag lovar. ;)

Det är väldigt mycket som till nöds funkar för en person att klara, som blir väldigt mycket lättare om man är två som hjälps åt.
 
Sv: Bebislängtan - hur vet man att man är klar?

Jag har på alla arbetsplatser varit tvungen att skilt ringa min chef under hennes arbetstid och berätta varför jag är sjuk. Detta för att det måste föras in i systemet, och ersättning betalas enligt det (t.ex. måste jag ha läkarintyg för migrän, medan tre dagar med "eget intyg" räcker för förkylning o.s.v.) Har jag ingen vettig orsak får jag inte vara sjukledig, såklart.

Alltså först ringde man på morgonnatten/natten så att personalen hann boka vikarie, och sen ringde man chefen senare på dagen.

Det beror nog på vilket yrke man har. Skulle jag ringa min chef skulle hon undra varför jag stör henne med sånt som inte angår henne, och skulle jag fortsätta med sjukdomsdetaljer skulle hon tro att jag var lite rubbad.
 
Sv: Bebislängtan - hur vet man att man är klar?

Förhållningsreglerna gäller om man haft magsjuka själv, inte familjemedlemmarna.

Undantaget är vinterkräksjukan som är väldigt smittsam och långvarig.
Även om man själv är immun är det lätt att ta med sig smittan och beroende på var man arbetar finns direktiv om att stanna hemma om man har vinterkräksjukan hemma.
Till skillnad från vanlig magsjuka så går det ut rapporter om vinterkräksjukan och då vet de flesta vad som gäller.

Inte på mitt jobb i alla fall. Om jag inte är sjuk ska jag vara där. Om vissa speciella arbetsplatser har andra regler så är det för dem, inte allmänt.
 
Sv: Bebislängtan - hur vet man att man är klar?

Inte på mitt jobb i alla fall. Om jag inte är sjuk ska jag vara där. Om vissa speciella arbetsplatser har andra regler så är det för dem, inte allmänt.

Som jag skrev "många arbetsplatser", inte alla.
Ex livsmedelsbranschen och då framförallt livsmedelsproduktion har - ska ha - benhårda krav. Minsta känning av mag- och tarmproblem stannar man hemma.

Sedan finns det fler branscher där en epidemi vore en smärre katastrof.
 
Sv: Bebislängtan - hur vet man att man är klar?

Inte ens på läkarintyg behöver de veta diagnosen.

Det är en tandlös teori som inte går igenom i praktiken i skarpt läge. Arbetsgivaren kan alltid hävda rehabansvar och anpassning av arbetsuppgifter. Arbetsgivaren kan tom bryta en sjukskrivning.


Bara som en liten parentes.
 
Sv: Bebislängtan - hur vet man att man är klar?

Hur skaffar man intyg för en dags sjukfrånvaro pga migrän?

De få gånger jag haft en riktig attack har jag knappt ens kunnat ta mig upp ur sängen. Hade någon sagt till mig att jag ska klä på mig och åka iväg nånstans hade jag förmodligen asgarvat om jag orkat.

Bra fråga. Lite samma som med kräkningar och hög feber. Verkligen jättekul att köra iväg för att i timtal tvingas köa för ett intyg... Men om man inte går så får man ingen ersättning. Synd som bara den. Vi har inget karenssystem här.

Så fungerar det inte här.

Du är inte skyldig att berätta varför du är hemma.

Nu brukar jag göra det ändå om det kan bli långvarigt eller kräva anpassning. Typ ryggont.

Inte ens på läkarintyg behöver de veta diagnosen.

På läkar-och sköterskeintyg här står alltid diagnosen både i text och med kodnummer. Här verkar de ha rätt till det.

Det beror nog på vilket yrke man har. Skulle jag ringa min chef skulle hon undra varför jag stör henne med sånt som inte angår henne, och skulle jag fortsätta med sjukdomsdetaljer skulle hon tro att jag var lite rubbad.

Min chef hade definitivt hört av sig och undrat varför jag inte har ringt henne. Vi behöver absolut inte berätta för kollegor, men chefen har rätt att veta. Har t.o.m. blivit utskälld en gång då jag inte ringde henne.
 
Sv: Bebislängtan - hur vet man att man är klar?

Ja självklart, det förstår jag verkligen. Men i tråden höjdes på ögonbrynen och folk var "chockade" över att andra faktiskt behöver vara på jobbet när de är friska och att det verkligen inte gör någon större skillnad för deras kollegor och chefer att någon är magsjuk hemma.

Så ja, jag har förståelse för att "vissa branscher" är försiktiga med magsjuka.

Var förstående över att flertalet inte är det i lika hög grad. I flertalet räcker det med att man är hemma 48 timmar om man varit sjuk.

Helt ärligt börjar jag bli lite mindre förvånad över de höga sjuktal som Sverige börjar få (som är ett problem). Det är helt enkelt inte sjukdom som gör det utan försiktighetsdagar. Med tanke på hur lite både magsjuka och influensa verkar smitta på min arbetsplats skulle det nog höja sjuktalen mångdubbelt om alla var överförsiktiga varje gång de var sjuka. Speciellt om faktiskt många blev förkylda (vilket ofta smittar lite tidigare än man märker av den men inte så mycket när den är några dagar gammal..).
 
Senast ändrad:
Sv: Bebislängtan - hur vet man att man är klar?

Så ja, jag har förståelse för att "vissa branscher" är försiktiga med magsjuka.
Jag jobbar inte ens i en sån bransch men min chef är småbarnsförälder och vill under inga omständigheter bli smittad på jobbet. Jag får inte ens komma dit förkyld. Tur att jag kan jobba hemifrån, annars skulle det vara otroligt stressande.
 
Sv: Bebislängtan - hur vet man att man är klar?

Är barnet nyfött och har immunproblem? När jag blir förkyld kommer det från dagis mestadels.

Det finns ju folk som är förkylda några dagar och är hemma, varpå de är friska. Själv var jag förkyld i tre veckor senast, dvs funktionell och på jobbet, red, men tränade inte på Friskis. Lycka till med att få läkarintyg på att vara hemma 1,5 månad för lite ont i halsen som kommer och går blandat med huvudvärk.
 
Senast ändrad:
Sv: Bebislängtan - hur vet man att man är klar?

Nej, ena är väl två tre år och den andra går i skolan. Men chefen är benhård - risken att han blir smittad från dagis är stor nog så därför får jag inte öka risken för att han blir sjuk genom att gå till jobbet (ens med en förkylning).
 

Liknande trådar

Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
1 037
Senast: Praefatio
·
  • Artikel
Dagbok Behöver få skriva av mig lite nu känner jag. 2023 var ett riktigt tufft år på många sätt, orkar/kan inte gå in på allt här men liksom...
Svar
0
· Visningar
540
Senast: miumiu
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 283
Senast: Destiny_D
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 330
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp