Bukefalos 28 år!

.::Bedlingtonterrer::.

Kaluna

Trådstartare
"A head of a lamb, a heart of a lion"

Jag vill slå ett slag för "min ras! Bedlingtonterriern!
Citatet ovan , är en utmärkt kortfattad beskrivelse av denna underbara ras :heart
Tyvär är den mkt ouppskattad pga sin frisyr..! Något jag själv inte förstår då jag fullkommligt älskar den urmysiga frillan :heart

Själv har jag en sandfärgad tik som blir två år i december... Efter att ha fått dela liv med denna ras kommer jag nog aldrig kunna vara utan :')
Finns det någon mer som delar mitt intresse för denna ljuvliga ras?


En urval av bilder på min älskling, Ninja :heart

Det snällaste som satt sin tass på jorden :heart
25_april_ida_och_vovvar_100_kopiera.jpg


På utställning i Askersund i augusti :)
585.jpg


Som gav fint resutat ;)
799.jpg


När tjejen var en 9veckors valp :love:
DSC08579c.jpg


Min underbara flicka :heart
DSC_3157.JPG


Den som öppnar upp sitt hjärta för en bedlington kommer aldrig ångra sig :love:
ninjan.jpg

Foto: Emma Kaufeldt
 
Sv: .::Bedlingtonterrer::.

Jag är också lite hemligt förälskad i Bedlington terriern :) älskar deras päls och frisyr!
Har sagt att det aldrig mer kommer att flytta in en terrier i mitt hem igen, men hur mycke terrier är dom? Envisa? Självständiga?
 
Sv: .::Bedlingtonterrer::.

Terriern sitter nog i arbetsglädjen och viss envishet ;)
Annars tycker jag personligen att som är mer som Vinthundar - utan överdriven jaktust..
I mina ögon idéalisk! :D

en aktiv sällskapshund som vill både tänka o springa lös o rejsa! :)
Dom älskar sin familj o folk dom lär känna, o vill gärna vara nära, men är inte intresserade av främlingar..
 
Senast ändrad:
Sv: .::Bedlingtonterrer::.

ninjan.jpg

Foto: Emma Kaufeldt


:love: Myyys.

Hur ser huvudet ut utan fluffet? Är skallen äggformad som en bullterrier, eller har den pannavsats och nos som en "vanlig" terrier?

Tror aldrig jag sett en bedlington utan den säregna klippningen, vore intressant att se en nedklippt.

I övrigt tycker jag också det är en trevlig hundras!
 
Sv: .::Bedlingtonterrer::.

Nej, Dom är inte formade så i skallen :) dom är typ raka, och ska inte ha något markerat stop.

Lånar en bild av en bekant på hennes f.d. bedlis, helt nerklippt.
danny.jpg


Frisyren kommer från deras arbete som grythundar som dom från början är avlade för.
pälsen på huvudet o benen som skydd mot av hugg från räv o grävling ect, toffsarna på öronen skulle tynga ned öronlappen så inte jord och smuts kom in i hörselgångarna (även bettskydd) och så är svansen kortklippt så du snabbt hunde ta tag o dra ut hunden från grytet.

Precis som alla sndra frisyrraser är det lite mer show av det hela idag, men en påminnelse om deras arbete.
Dom långa benen o den karpade ryggen gav en snabb hund som kunde jaga kaniner o användas i hundkapplöpning. :)
 
Senast ändrad:
Sv: .::Bedlingtonterrer::.

Jag tycker att det är en underbar ras faktiskt. Min förra hund var en blandras mellan bedlington och shiba. En något udda blandning som var helt oplanerad. Jag har träffat några renrasiga bedlington och de är mycket lika min gamla vovve till sättet. De tilltalar mig inte estetiskt, men de är otroligt tillgivna hundar med mycket personlighet.
Jag hoppas att fler får upp ögonen för rasen...
 
Sv: .::Bedlingtonterrer::.

Jag tycker bara deras frisyrer är fula när dom är trimmade sådär :p

Men hur ser en helt otrimmad bedlingtonterrier ut då? Kan tänka mig de ser ut som små lamm? :D En otrimmad bedlington skulle jag nog då absolut kunna tänka mig! Precis som pudeln, trimmade enligt rasstandarden tycker jag dom är fula...men otrimmade eller helt nertrimmade är dom fina :laugh:
 
Sv: .::Bedlingtonterrer::.

Vad fin hon är!!!
Visst är de underbara, hade en blå tik på 80-90talet,
en underbart snäll och rolig hund, tycker också att det
är konstigt att inte fler har fått upp ögonen för denna
kul terrier! som är så vacker!
Nu har jag en irländsk terrier, även det en ras som är lite
i skymundan.
Vilken uppfödare kommer hon ifrån?
 
Sv: .::Bedlingtonterrer::.

Linnea F: Har du någon bild på den vovven? lät som en minst sagt annorlunda mix :P

Misiaczek: Smaken är som baken :P EN helt Otrimmad..!!!? vad opraktiskt och ohygieniskt.. blä :S
Antingen med frisyr eller tajt rasfrilla til vardags, men synd att ta bort allt det rastypiska..
http://tealovehellokitty.blogg.se/images/2011/dsc01421_152849086.jpg
Där har du en väldigt oklippt.. ser dock ut som dom varit på bogen..

Turelur: Tacik :) Kul med nån mer som känner rasen :D Vad hette din tik i tavlan? har du nån bild? :)
Irländarna är fräna, men som du säger också sällsynta..
Min flicka är från Sandy and Blue's
 
Sv: .::Bedlingtonterrer::.

EN helt Otrimmad..!!!? vad opraktiskt och ohygieniskt.. blä :S
Opraktiskt kan jag kanske köpa men ohygieniskt :confused: Varför skulle det vara ohygieniskt att låta pälsen växa ? Bara för att man inte klipper den så betyder väl inte det att man per automatik låter bli att sköta om pälsen...
 
Sv: .::Bedlingtonterrer::.

Men:D Er känner jag ju igen! ( från nätterna på b.m-gården).
Ninja var den första bedlington jag varit nära och hon krossade flera av mina
Fördomar med sitt whippetlika utseende och mjuka päls. Vinthundsfrälst som man är - två viktiga kriterier :D

Kul se er igen!
 
Sv: .::Bedlingtonterrer::.

Jag har aldrig träffat en Bedlington på nära håll, men skulle gärna vilja! Tycker att de verkar urcharmiga, både till sättet och frisyren ;)
Gillar färgen blue bäst.
 
Sv: .::Bedlingtonterrer::.

Opraktiskt kan jag kanske köpa men ohygieniskt :confused: Varför skulle det vara ohygieniskt att låta pälsen växa ? Bara för att man inte klipper den så betyder väl inte det att man per automatik låter bli att sköta om pälsen...

det var lite dumt ordval kanske.. men en sån päls kommer tova, dra åt sig smuts o väta som en golvmopp, ögonklet som fastnar.. har sett sådanna exemplar där ägarna tycker det är så "fint" med lång fårpäls!.. men orkar man sköta så fine! men jag tror inte det..
 
Sv: .::Bedlingtonterrer::.

Men:D Er känner jag ju igen! ( från nätterna på b.m-gården).
Ninja var den första bedlington jag varit nära och hon krossade flera av mina
Fördomar med sitt whippetlika utseende och mjuka päls. Vinthundsfrälst som man är - två viktiga kriterier :D

Kul se er igen!

Men HEJ!!! :laugh: det var länge sen!
Kul att hon krossa dina fördommar ;)
 
Sv: .::Bedlingtonterrer::.

Har en kompis med en bedlis och en annan som förhoppningsvis får sin valp i början av januari. Kompisen med bedlis redan nu dumpade hundarna (när det var två bedlisar) här för några år sedan under någon månad eller två :devil:

Så mycket terrier temperament har de dock inte. Men de kan skälla en hel del. Men annars är de rätt följsamma och trevliga. Iaf som vuxna :devil:
 
Sv: .::Bedlingtonterrer::.

Jag upplever dom inte som skälliga, det är nog vad vi gör dom till i det läget
 
Sv: .::Bedlingtonterrer::.

Hon hette Blå Skuggans You are expected,
tyvärr har jag ingen bild på henne i datorn,
(det var före digitalkamerornas tid)
man blir lite sugen när man tittar runt på
din hunds kennels hemsida, jättefina hundar!
men pälsen på en IT är så mycket mer lättskött
än bedlisen så den biten vill jag inte ha tillbaks!
 
Sv: .::Bedlingtonterrer::.

Hon hette Blå Skuggans You are expected,
tyvärr har jag ingen bild på henne i datorn,
(det var före digitalkamerornas tid)
man blir lite sugen när man tittar runt på
din hunds kennels hemsida, jättefina hundar!
men pälsen på en IT är så mycket mer lättskött
än bedlisen så den biten vill jag inte ha tillbaks!

Ja det är ju lite jobb med pälsen, det krävs ju visst intresse av den :P
men som sagt underbara hundar :heart
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp