Bukefalos 28 år!

Bedömningarna

ia_

Trådstartare
Ameo har bett mig att göra en sammanfattning över de olika bedömningarna, så jag börjar med de vanligaste nu!

A - är desamma som Clear Round, dvs man är likaplacerad på antal fel, ingen tid räknas, men maxtid finns.
A:0 - snabbast tid och minst antal fel vinner.

Två faser A - bedömning A (Se ovan) i både grundomgång och omhoppning

Två faser A:0 - då är det bedömning A:0(se ovan) i både grundomgång och omhoppning
osv, dessa kan kombiners "fram och tillbaka" men man utgår från A ( enbart felen räknas ingen tid) och A:0 (fel OCH tid räknas)

Vid bedömning A:0/A:0 (två faser) på lokal tävling kan de läggs in en "paus" på 30 sek mellan faserna dvs man får ny startsignal, men detta står då på banskissen alt sägs av domaren inna klassen.

A1:a - Är en klass med omhoppninge EFTER att alla i grundomgången ridit. man placeras efter fel och tid i både grundomgång och omhoppning.

Sedan finns det även bedömningar C (tidshoppningar) jag kan skriva en sammanfattning av de också senare om någon är intresserad!

står de så här i propositionen: L-1.00 bed. två faser A:0/A betyder det alltså:
Avd A hästarna ( hästar över 6 år) hoppar en grundomgång där både fel och tid räknas, är man felfri där fortsätter man direkt till en omhoppning där också fel och tid avgör.
/A är unghästarnas bedömning och de har ALLTID bedömning "A"
 
Lite korrigeringar:
A är inte samma sak som clear round.

A = Tid tas, man kan få tidsfel. Minst antal fel vinner, vid lika antal fel blir man likaplacerad. Antalet placerade ska vara enligt TR (25% av de startande). Man kan alltså bli placerad fast man inte är felfri.

Clear round = tid tas, man kan få tidsfel (men maxtiden är ofta 'generös'). Man blir inte placerad i clear round, vid felfri ritt får man rosett, annars inte. Är man inte felfri får man göra ett nytt försök mot en omstartsavgift. Enligt TR ska man inte ha rosett om man är felfri i andra försöket, men många klubbar delar ut det ändå. Här får man alltså bara rosett om man är felfri, är det ingen felfri alls så delas det inte ut några rosetter.

I hoppning i två faser bör båda fasernas bedömning skrivas ut. Båda faserna kan oberoende av varandra ha bed A, A:0 eller C, dvs alla möjliga kombinationer av dem kan förekomma. Oavsett bedömning i de två faserna så kan det vara ny startsignal till fas 2 på lokaltävling och lägre. Det skall i så fall stå i propositionen.

Litet klargörande också ang A:1a: För de som går till omhoppning räknas inte tiden i grundomgången (det du skrivit kan misstolkas), har man samma fel och samma tid i omhoppningen så är man likaplacerad även om tiden i grundomgången skiljer sig.

L-1.00 bed. två faser A:0/A kan betyda flera saker, men eftersom unghästavd alltid har bed A och inte alltid skrivs ut, så skulle jag tolka A:0/A som bed A:0 i fas 1 och A i fas 2. Det är denna tvetydighet som gör att man alltid bör skriva ut båda fasernas bedömning även om det är samma.
 
Har fått några frgor ang bed. C nu så här kommer det också!

Bedömning C är en tidshoppning där felen räknas om till straffsekunder. Man får alltså 4 sekunders (3 sek. om det gäller en duellhoppning, ej vanligt) tillägg för varje nedslag, första olydnaden ger inga straff, utan tiden går bara, andra olydnaden är som vanligt uteslutning. bedömning C får ej förekomma i 120 hoppning eller lägre för häst och ej i LB eller lägre för ponny!
 
Ackumulatorhoppning är en tids-/poänghoppning.
Man får poäng motsvarande hindrets nummer ( dvs 1p för hinder nr 1, 2p för hinder nr 2 osv osv) För nedslaget hinder får man inga poäng, men inte heller några minus poäng. Sista hindret i klassen får ha ( har oftast) ett alternativhinder som är högre/svårare kallas jokerhinder, och ger då dubbel poäng om det övervinns felfritt, rivs jokerhindret dras poängen från slutsumman. Man får 1 minus poäng för varje sekund för överskriden maxtid.

Oftast är bedömningen A:0 i ackumulatorhoppning dvs mest poäng och snabbast tid vinner. Den kan även ridas som A:1a där de med högst poäng rider en avgörande omhoppning ( även där räknas poäng) men detta är ganska ovanligt.
 
Ackumulatorhoppning har även en stigande höjd/bredd på hinderna. Börjar oftast ca 10cm under klassens höjd och höjs sedan succesivt upp till 10 cm över klassens höjd på sista hindret samt att jokern får vara ytterligare högre. Jokern brukar ofta vara 10cm högre än sista vanliga hindret alltså 20 cm högre än klassen.
 
Va!! Brukar den?? Det har jag aldrig märkt? Inte fan är jokern 1.40 eller 1.50 :confused: DET skulle jag ha märkt så höjdrädd som jag är :crazy:
 
Så här står de i TR:
Ackumulatorhoppning sker över en bana bestående av 6-10 enkelhinder vars svårighetsgrad, höjd och/eller längd tilltar succesivt.

Fast jag har aldrigt märkt att de skulle vara så makant som att de börjar 10 cm under ( första hindret ligger ju oftast 10 cm under klassens höjd ändå) och slutar 10 cm över klassens höjd, detts kulle ju som fio säger innebär att joker skulle ligga på 140cm i en 120 hoppning, det har jag aldrig sett/upplevt iaf!
 
Hindrena får väl inte vara mer än maxade?

Alltså kan de knappast vara 20cm högre än klassen är.

Maxad är det dock på de flesta banor eller så har man ett väldigt konstigt eller respektingivande hinder.
 
Vad bra att "allt" står här! Har nämligen alltid haft svårt för vad som betyder vad. :) :D Men, jag har fortfarande en fråga; Om det är en "vanlig" klass, hur ser det ut då? :confused: Alltså att det är grundomgång med maxtid där de felfria går till omhoppning och den med snabbast tid, samt minst antal fel vinner... Eller det kanske är A:0? Börjar bli väldigt förvirrad nu!
 
Om det är en omhoppning EFTER att alla ridit sin grundomgång där de felfria ska göra upp i omhoppning är det bedömning A1:a
 
Okej, tack då! :D Jag är lite vilsen i sådana här sammanhang förstår du! :o Om det står LC Bed. två faser A:0/A:0 betyder det då att omhoppningen är direkt efter felfri grundomgång?! :confused:
 
Om det står 1,10 i 2 faser, fas 1 A:0/A, fas 2 A:0 (A:1C) Då måste det väl vara en vanlig A:1C?
 
Arrangörerna skriver ibalnd ut A1:C efter 2 faser A:0 för att förtydliga vad de menar, men beteckningen A1:C finns inte längre i TR utan är ersatt med två faser A:0 istället!
 
Det är NÄSTAN som gamla A:1c.
Om det är någon felfri i fas 1 så blir det som A:1c med felfria i grundomgången. Om det inte är någon felfri i fas 1 så blir det inte samma.

Om ingen 'går vidare' vid hoppning i två faser så placeras alla enligt resultatet i fas 1.

Om ingen 'går vidare' vid A:1c, så görs (gjordes, den finns ju inte längre) den automatiskt om till en A:1a, dvs omhoppning efter klassen för alla med samma minsta antal felpoäng (dvs de där ryttarna som redan lastat och åkt hem för att de hade 4 fel och ingen chans till placering, trodde de :D)
 
För nedslaget hinder erhålls inga poäng. Övriga fel belastar ekipaget som i bedömning A (således avdrag med 4 poäng vid första olydnad, 1 poäng per sekund för överskriden maxtid)
 

Liknande trådar

Tävling Ska hopptävla för första gången påriktigt snart och jag har lite frågor och funderingar. Min start är ca kl 09.00, det är första...
Svar
2
· Visningar
768
Senast: cewe
·
Hoppning Någon enstaka gång har jag sett bedömning A+A i LD/90 cm, som alltid annars är CR/bed A. Jag vet vad bedömningen innebär - men varför...
Svar
14
· Visningar
8 221
Hoppning Nu behöver jag veta, stämmer dessa? I banhoppningstävlingar rids ofta en grundomgång där det gäller att ta sig runt banan felfritt inom...
Svar
2
· Visningar
2 261
Senast: Ewelina02
·
Avel Poängbedömning och Testryttare i finalen för 5-åriga hopphästar, poängbedömning även för 6-åriga fälttävlanshästar och möjlighet till...
Svar
8
· Visningar
1 574
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp