Bedrägeriförsök, eller??

Texaz

Trådstartare
Sonen har lagt ut en höpress på Blocket. Ganska omgående får han svar från en person Litauen (!) som vill köpa den.:crazy:
För mig ringer varningsklockorna, om det kan vara ett försök till bedrägeri, liknande de som varit med hästar och bilar.
Å andra sidan har jag sålt en traktor som skulle skeppas till Polen, för ett antal år sen.

Vad tror ni? Egna erfarenheter?

Står våra gamla jordbruksmaskiner högt i kurs där kanske?

Törs man lämna ut kontonummer för transaktion?:confused:
 
Jordbruksredskap brukar vara rätt intressanta i de länderna så just det behöver inte vara något skumt, frågan är hur länge ni blir stående med grejerna? Är det så att de är på väg för att hämta upp så kan det bli väldigt smidigt, företaget sålde av en hel del gamla grejer som hade blivit stående, fungerande men lite för gamla/små för att de ska fungera för oss, där kom det en lastbil med två killar, tog det de ville ha och betalade kontant i handen, inga problem alls!
 
Jordbruksredskap brukar vara rätt intressanta i de länderna så just det behöver inte vara något skumt, frågan är hur länge ni blir stående med grejerna? Är det så att de är på väg för att hämta upp så kan det bli väldigt smidigt, företaget sålde av en hel del gamla grejer som hade blivit stående, fungerande men lite för gamla/små för att de ska fungera för oss, där kom det en lastbil med två killar, tog det de ville ha och betalade kontant i handen, inga problem alls!
OK, är det någon fara att lämna ut kontonummer? Gick ju bra vid förra affären, och det borde väl inte kunna gå att kapa kontot med enbart kontonummer?
Tänker också att det kan vara just så att våra gamla maskiner passar där. Handlar om liten summa så det är inget problem, men just med kontonummer tänker jag...
 
OK, är det någon fara att lämna ut kontonummer? Gick ju bra vid förra affären, och det borde väl inte kunna gå att kapa kontot med enbart kontonummer?
Tänker också att det kan vara just så att våra gamla maskiner passar där. Handlar om liten summa så det är inget problem, men just med kontonummer tänker jag...
Kan ni öppna ett separat konto ? Jag kan öppna ett nytt på 10 sek. Jag hade dock avslagit intresset pga misstänksamhet...
 
OK, är det någon fara att lämna ut kontonummer? Gick ju bra vid förra affären, och det borde väl inte kunna gå att kapa kontot med enbart kontonummer?
Tänker också att det kan vara just så att våra gamla maskiner passar där. Handlar om liten summa så det är inget problem, men just med kontonummer tänker jag...
När de kom och köpte hos bonden betalade de kontant, fast det kanske inte var så dyra de gamla skrothögarna :)
 
När de kom och köpte hos bonden betalade de kontant, fast det kanske inte var så dyra de gamla skrothögarna :)
Det handlar inte om några stora pengar här heller, 1000:-.
Tänkte kolla med banken i morgon med.
Vi har ju iofs telefonnumret, om nu det kan vara någon säkerhet...
 
Du kan inte öppna ett sparkonto direkt i din internetbank? Det kan jag göra hur smidigt som helst (Länsförsäkringarna), jag har ett just för internethandel som tradera och liknande :)
 
Vi sålde en rundbalspress till Litauer för ett tag sen, affären gick dock gm Lantmännen. Men jag tror absolut de är seriösa.

Öppna nytt konto el be om cash :)
 
OK, är det någon fara att lämna ut kontonummer? Gick ju bra vid förra affären, och det borde väl inte kunna gå att kapa kontot med enbart kontonummer?
Tänker också att det kan vara just så att våra gamla maskiner passar där. Handlar om liten summa så det är inget problem, men just med kontonummer tänker jag...
Öppna ett nytt konto istället. jag skulle inte lämna ut något kontonummer som jag har pengar på till någon (inte svensk heller om jag inte känner dem väl) för överföring. Det pågår alltför mycket bankbedrägerier för det. Cash är ju det bästa förstås!
 
Tack ska ni ha!
Har nu öppnat ett konto, för inte kan någon komma åt mina ANDRA konton med hjälp av det här kontot??
Nej de kommer inte åt dina andra konton.

Vid bedrägeri vill de flytta pengar fram och tillbaka. Ger dig en större summa. Ber dig betala tillbaka överskottet. När du gjort det visar det sig att det inte fanns täckning och du mister hela beloppet + det du betalade tillbaka.
 
Nej!

Vid bedrägeri vill de flytta pengar fram och tillbaka. Ger dig en större summa. Ber dig betala tillbaka överskottet. När du gjort det visar det sig att det inte fanns täckning och du mister hela beloppet + det du betalade tillbaka.
Finns säkert fler saker de också gör. Försöker komma åt visa-kort och så.
 
Nej de kommer inte åt dina andra konton.

Vid bedrägeri vill de flytta pengar fram och tillbaka. Ger dig en större summa. Ber dig betala tillbaka överskottet. När du gjort det visar det sig att det inte fanns täckning och du mister hela beloppet + det du betalade tillbaka.
Precis vad jag tänkte, men om man direkt FLYTTAR pengarna alternativt väntar tills de säkert finns på kontot och flyttar dem?

Nåja, ska prata med banken först och se vad de säger...
 
Precis vad jag tänkte, men om man direkt FLYTTAR pengarna alternativt väntar tills de säkert finns på kontot och flyttar dem?

Nåja, ska prata med banken först och se vad de säger...
Jag vet inte hur länge pengarna kan vara "reserverade". Om du flyttar pengarna får du bara minus på kontot på motsvarande summa.
 
Har flera kompissar som gjort affärer med öststatare och dom kommer med pengarna i handen och betala kontant !
 
Bedrägeriet med hästar och bilar har gått till så att man betalat med en utländsk check på ett högre belopp än vad varan kostat. Vilket gjort det lätt för säljaren att tro att det är seriöst när köparen kommit med sin förklaring och bett om att få tillbaka det överskjutande beloppet kontant.
Säljaren har då gått till banken som tagit emot checken som tar någon dag att få inlöst eftersom man ska göra överföring mellan olika länder. Säljaren har då samtidigt tagit ut det överskjutande belopp från sitt eget konto och trott att allt var som det ska. Lämnar över både pengar och häst/bil till köparen och är nöjd med affären. Tills banken om någon dag hör av sig och säger att checken saknar täckning. Så där står då säljaren utan både häst/bil, betalning och egna pengar på kontot.
 
Bedrägeriet med hästar och bilar har gått till så att man betalat med en utländsk check på ett högre belopp än vad varan kostat. Vilket gjort det lätt för säljaren att tro att det är seriöst när köparen kommit med sin förklaring och bett om att få tillbaka det överskjutande beloppet kontant.
Säljaren har då gått till banken som tagit emot checken som tar någon dag att få inlöst eftersom man ska göra överföring mellan olika länder. Säljaren har då samtidigt tagit ut det överskjutande belopp från sitt eget konto och trott att allt var som det ska. Lämnar över både pengar och häst/bil till köparen och är nöjd med affären. Tills banken om någon dag hör av sig och säger att checken saknar täckning. Så där står då säljaren utan både häst/bil, betalning och egna pengar på kontot.
Aha, var det så det var! Ja då borde ju kontobetalning vara helt ok :up:

Misstänker att våra avlagda maskiner är rätt moderna i deras ögon...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp