Begängelse

Vad vill du ska hända med din kropp när du är död?

  • Kistbegravning

    Röster: 11 9,9%
  • Kremering

    Röster: 73 65,8%
  • Kompostering

    Röster: 18 16,2%
  • Resomation, dvs "vattenkremering" där kroppen löses upp i vatten och lut.

    Röster: 0 0,0%
  • Begravning utan kista i ett skyddat naturområde.

    Röster: 9 8,1%
  • Prometion, frystorkning?

    Röster: 0 0,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    111
Nä Sky Burial är en typ av "gravsättning" som ffa utförs i Tibet och innebär att man lägger ut kroppen till vilda djur och låter dem äta upp den. Pga den hårda och steniga terrängen i stora delar av Tibet samt avsaknaden är virke är det väldigt svårt att båda jordbegrava och kremera och eftersom man inte behöver sin kropp efter döden anses det vara ett enklare och mot naturen mer generöst sätt att göra sig av med den. När det bara är skelettet kvar slår man sönder benen så att djuren kan äta även dem.
Jahaaaa, ja, det har jag hört talas om! Knappast lämpligt här.....
 
Jag vill inte kremeras. Jag tycker processen är otrevlig och känns inte respektfull. Jag tycker inte alls tanken på förruttnelse i kista i jorden känns obehaglig. För mig känns det mer naturligt och vilsamt.
Jag har samma inställning, vet egentligen inte riktigt exakt varför. Men blev väldigt drabbad av att se urnan med askan av mamma jämfört med kistan som användes under begravningen. Sedan dess har jag drömt otaliga drömmar om att mamma brinner upp... så det blev väl nåt slags trauma i sig.
 
Huruvida jordbegravning eller kremering är mest miljövänligt(miljöskadligt) är inte riktigt utrett. Oavsett vad man väljer så kan man minska miljöpåverkan genom att använda miljövänlig kista/urna, gravsten, blommor m m.

Så länge det inte finns andra alternativ att fundera över skulle jag föredra att kremeras. Men jag har godkänt all form av donation om det finns någon användning för mig. Jag ingår i ett forskningsprojekt, så det finns ju en möjlighet att de vill titta på min hjärna en sista gång.
 
Jag ska be gravas i en kista. För att jag är skit rädd för att brinna upp och jag tycker att en urna med nåns upp eldade rester och ner malda ben är VÄLDIGT mycket äckligare och läskigare motför en kista som den bara ligger i.
 
Har skrivit in att jag vill bli helkroppsdonerad, vad som händer efter det bryr jag mig inte så mkt om, får väl hoppas att det kommit lite mer miljövänliga alternativ när det blir dags. Skulle helst hamna på en "bodyfarm" men vi har inga sådana i Sverige vad jag vet..
 
Har skrivit in att jag vill bli helkroppsdonerad, vad som händer efter det bryr jag mig inte så mkt om, får väl hoppas att det kommit lite mer miljövänliga alternativ när det blir dags. Skulle helst hamna på en "bodyfarm" men vi har inga sådana i Sverige vad jag vet..

Hur har du skrivit in det? Jag hade uppfattningen att det var ett mer komplext avtal men jag såg nyss när jag kollade upp att de infört att man kan göra det med bank-ID på Karolinska.

https://ki.se/neuro/helkroppsdonation
 
När jag körde till jobbet idag hörde jag delar av "Människor och tro" på P1 och jag började fundera lite. Om du får välja, vad vill du ska hända med din kropp efter döden? En kistbegravning? 80% av alla avlidna i Sverige kremeras. Några andra alternativ?

Kompostering, där din kropp blir kompost som kan användas till odlingar? Det är tillåtet i 7 delstater i USA idag med "komposthotell" och efter ca en månad är kroppen komposterad och benresterna mals ner och blandas med jorden, som du sedan kan ta med dig hem och antingen lägga i din egen trädgård och/eller i typ en nationalpark där komposten strös ut i en skog.

En jordbegravning, utan kista, i ett skyddat naturområde/rekreationsområde. Inte lika djupt som vid en traditionell kistbegravning men tillräckligt djupt för att inte locka vilda djur att försöka gräva upp kroppen men så maskarna kan bryta ner kroppen.

"Vattenkremering" där kroppen blir upplöst i varmt vatten och lut och där benrester mm som blir kvar mals ner som efter en kremering? Tillåtet i 20 delstater i USA, Kanada, Sydafrika och GB. I Indiana var det först tillåtet men blev sedan olagligt efter att en delstatspolitiker som har ett familjeföretag som tillverkar kistor lyckades få ett förbud. Något samband? Ingen som vet, men ganska lätt att anta.

Prometion? I teorin bli kroppen så spröd av frystorkningen att den går att smula sönder till ett pulver som sedan kan strös men det finns idag ingen så hantering.

Programmet är riktigt intressant, väl värt att lyssna på. :up:
Jag vill bli kremerad och strödd någonstans i naturen. Om det nu är möjligt med tanke på alla mediciner jag tar. Kanske sorteras som miljöfarligt avfall nånstans :rofl:

Inga minnesstenar eller andra markeringar. Bara försvinna ur historien. :)
 
Jag hoppas att det som kan vara till nytta för utbildning eller donation tas omhand. Sedan får de gärna dumpa resten av mig i havet med en åtelkamera - om ålarna äter mig kanske det äcklar några att avstå "traditionen med rökt ål på julbordet"
 
Vore det möjligt hade jag gärna kastats i havet där det finns hajar som kunde kalasa på min kropp. Jag tror det skulle vara över på mindre än en minut! Småskräpet fick mindre fiskar äta upp.
 
När mina far- och morföräldrar begravdes var det ungefär hälften som hade jordbegravning och hälften kremerades och jag var inte med på urnsättning dvs begravningen var slutpunkten. När mina föräldrars generation skulle begravas så kremeras ”alla” och begravningen är inte längre slutpunkten utan det tillkommer en till ceremoni, urnsättningen som inte har gett mig något utan känts onödig.

Men mina släktingar får göra som de vill när jag är död. Jag hoppas de gör det som är mest praktiskt med avseende på tillgängliga gravplatser och om de har lust att ha två ceremonier. Men jjag hoppas jag får en gravsten/plakett i en minneslund för det har varit värdefullt för mig att ha för mina döda släktingar.
 
I en hypotetisk värld hade jag kunnat tänka mig sky burial eller att bli hajmat (dock inte sänkt någonstans där det inte finns större rovdjur, tanken på att det skulle bli pirål som delar upp mig är för nära mina mardrömmar för att jag skulle kunna föreslå det :bag:).

I dagsläget skulle jag säga kremering och den gravsättning mina anhöriga föredrar. Jag hoppas innerligt att de kan tänka sig att ta med askan från mina djur när de sprider eller gravsätter mig. Själv skulle jag gärna spridas på kalfjället, där sover jag som tryggast. Långt ut i Bohusläns skärgård funkar också, typ från Ursholmen eller Vinga. Vid en fyr. Om jag fortfarande har sjömän närstående då känns det väldigt fint och symboliskt.
 
Jag saknade alternativet "Jag bryr mig inte" :p
Jag tänker att om det är så att jag dör och det finns någon som bryr sig när det sker (jag har inga barn och tänker inte skaffa) så kan det få hända precis vad som helst med min kropp. Med andra ord tänker jag att jag borde skriva in mig i donationsregistret? Så är jag möjligen till nytta i alla fall.

Är det så att jag dör och det finns någon som bryr sig (jag dör innan mina föräldrar, eller bästa kompisen eller liknande) då vill jag att den personen ska göra det som är enkelt och vettigt för dem. Vill personen väldigt gärna ha mig på kyrkogård med gravsten får hen det, känns det bättre att kasta ut mina askor i havet eller något ska de göra det.
 
Skulle vilja bli insydd i segel och sänkt i havet, gärna där det är djupt. Pirålar bekommer mig inte, de är välkomna att bosätta sig. Och krabbor och annat.

Men, sån begravning till sjöss är inte tillåten i Sverige, så jag får väl flytta utomlands för att dö.
 
Ser att det är många som vill kremeras och bli spridda i naturen.

Idag är naturspridning en populär gravsättningsform och länsstyrelserna får in tusentals ansökningar varje år. En sak som kan vara bra att känna till är att man måste ha ett tillstånd från länsstyrelsen för att få sprida askan efter en människa. Att få tillstånd att sprida över öppet vatten är sällan en svår process medan tillstånd att sprida över land kan vara i det närmaste omöjligt i vissa områden. Vad jag känner till är den ensliga fjällvärlden den enklaste regionen att få spridningstillstånd över land för.

Idag finns det även många spridningsvänliga urnor som är speciellt designade för att sänkas i vatten och löses upp helt och hållet. De består av sand och ett speciellt bindemedel som reagerar med vatten och löses upp. Sanden återgår till naturen ihop med askan och själva spridningen/sänkningen blir lättare när man inte behöver öppna urnan och hälla ut innehållet.
 
Ser att det är många som vill kremeras och bli spridda i naturen.

Idag är naturspridning en populär gravsättningsform och länsstyrelserna får in tusentals ansökningar varje år. En sak som kan vara bra att känna till är att man måste ha ett tillstånd från länsstyrelsen för att få sprida askan efter en människa. Att få tillstånd att sprida över öppet vatten är sällan en svår process medan tillstånd att sprida över land kan vara i det närmaste omöjligt i vissa områden. Vad jag känner till är den ensliga fjällvärlden den enklaste regionen att få spridningstillstånd över land för.

Idag finns det även många spridningsvänliga urnor som är speciellt designade för att sänkas i vatten och löses upp helt och hållet. De består av sand och ett speciellt bindemedel som reagerar med vatten och löses upp. Sanden återgår till naturen ihop med askan och själva spridningen/sänkningen blir lättare när man inte behöver öppna urnan och hälla ut innehållet.
Jag hade uppfattat det som att få tillstånd att sprida på egen mark är enklare?

Har i min närhet några som spridits i sin egen skog. Har inte uppfattat det som speciellt krångligt att få tillstånd?
 
När jag körde till jobbet idag hörde jag delar av "Människor och tro" på P1 och jag började fundera lite. Om du får välja, vad vill du ska hända med din kropp efter döden? En kistbegravning? 80% av alla avlidna i Sverige kremeras. Några andra alternativ?

Kompostering, där din kropp blir kompost som kan användas till odlingar? Det är tillåtet i 7 delstater i USA idag med "komposthotell" och efter ca en månad är kroppen komposterad och benresterna mals ner och blandas med jorden, som du sedan kan ta med dig hem och antingen lägga i din egen trädgård och/eller i typ en nationalpark där komposten strös ut i en skog.

En jordbegravning, utan kista, i ett skyddat naturområde/rekreationsområde. Inte lika djupt som vid en traditionell kistbegravning men tillräckligt djupt för att inte locka vilda djur att försöka gräva upp kroppen men så maskarna kan bryta ner kroppen.

"Vattenkremering" där kroppen blir upplöst i varmt vatten och lut och där benrester mm som blir kvar mals ner som efter en kremering? Tillåtet i 20 delstater i USA, Kanada, Sydafrika och GB. I Indiana var det först tillåtet men blev sedan olagligt efter att en delstatspolitiker som har ett familjeföretag som tillverkar kistor lyckades få ett förbud. Något samband? Ingen som vet, men ganska lätt att anta.

Prometion? I teorin bli kroppen så spröd av frystorkningen att den går att smula sönder till ett pulver som sedan kan strös men det finns idag ingen så hantering.

Programmet är riktigt intressant, väl värt att lyssna på. :up:
Kremering, helt klart. Annars får jag inte plats i familjegraven, som är k-märkt och redan nu huserar ett antal generationer. Tror vi är uppe på 5-6 generationer redan nu och mina föräldrar lever fortfarande 😊.
 
Det är flera som skriver att de vill lämna det upp till det kvarlevande att göra som de vill - men som kvarlevande efter någon som just inte gjort sin vilja känd överhuvudtaget vill jag nämna att det inte alltid är det snällaste man gör. Uppå sorgen och dödsbo och allt annat måste man dessutom klura ut "vad skulle xx vilja?" och dessutom kanske inte vara överens inom familjen. Jag tycker personligen att det borde vara kutym att lämna efter sig ett par förslag i alla fall, om inte regelrätta instruktioner. :)
Jag är hemskt glad att vi i vår familj haft öppna diskussioner om saken så att det blir enkla beslut den dagen. När lagen ändrades här i Skottland upplyste jag dem om det också, att jag automagiskt är inskriven i donationsregistret här bara så att de vet, till exempel. Sedan får ju fok ordna ceremonin som de vill ändå, det är knappast som om den avlidna har något med saken att göra... men jag tycker att det är en vänlig gest att berätta vad man föredrar eller i alle fall att prata om det innan faktum.
 
Jag vill att min kropp ska forskare eller annat få och studera på. Vad det nu innebär spelar ingen roll. Ta de organ som man kan ”återanvända” först och sedan forska på resten. Vad som händer efter spelar mindre roll. Just nu ska min avkomma forska på min livmoder om jag har den kvar med tanke på all skit den hittar på och dens inriktning…. :up:
 
  • Gilla
Reactions: Sel

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp