Begängelse

Vad vill du ska hända med din kropp när du är död?

  • Kistbegravning

    Röster: 11 9,9%
  • Kremering

    Röster: 73 65,8%
  • Kompostering

    Röster: 18 16,2%
  • Resomation, dvs "vattenkremering" där kroppen löses upp i vatten och lut.

    Röster: 0 0,0%
  • Begravning utan kista i ett skyddat naturområde.

    Röster: 9 8,1%
  • Prometion, frystorkning?

    Röster: 0 0,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    111
Jag är lite mer är jag död är jag död, så valde kompostsering så kroppen kommer till nytta till naturen. Men alternativ finns idag skulle nog bli kremering, och finns minnesplats för efterlevande som jag gissar säkert vill ha nått.
 
Liksom @Mia_R hade jag gärna blivit djurföda eller annars komposterad.
Så länge det inte är tillåtet så kan det faktiskt kvitta. Donerar allt som någon kan tänkas vilja ha, både för donation och forskning/utbildning. Sen tänker jag att min dotter får välja. Vill nog ha en gravsten så någon form av kyrkogård får det isf bli. Plats får dottern bestämma.
 
Jag kommer donera min kropp till vem som vill ha det (antingen ingen transplantation eftersom jag tvivlar på att mina organ skulle duga). Sedan kan läkarstudenter lära sig skära i mig. Efter det ska jag kremeras och min aska ska blandas med Nikitas och strös för vinden.
 
Något så miljövänligt som möjligt.
Vad nu det kan vara?
Att bränna saker som skall tillbaka till jorden känns inte riktigt rätt på det viset.
 
Mest nytta och så lite belastning som möjligt. Jag hoppas vi kan få nya metoder godkända för vare sig kistbegravning eller kremering är särskilt bra för att hantera mänskliga kvarlevor. (Ännu lite knepigare är att vi börjat kremera exempelvis hästkadaver som kräver mängder av energi i processen.)

Donera till medicinsk forskning utgör första steget, men har inte tagit tag i det än. Det är många i tråden som skriver om att donera, men eftersom det bara görs ett väldigt litet antal helkroppsdonationer i landet, kanske ni är i samma status som mig - ”inte fixat än” och det är ju tyvärr värdelöst om det hinner bli aktuellt.

(Man får dock notera att när man väl gjort helkroppsdonation så har man inte längre makt kvar över sista steget, utan det både finansieras och hanteras av mottagande institution )
 
Jag vill inte kremeras. Jag tycker processen är otrevlig och känns inte respektfull. Jag tycker inte alls tanken på förruttnelse i kista i jorden känns obehaglig. För mig känns det mer naturligt och vilsamt.
 
När jag är död så är jag död och då bryr jag mig faktiskt inte särskilt mycket om vad som händer med min kropp. Jag vill att de anhöriga jag lämnar efter mig, förmodligen min dotter, ska ordna med min begravning på ett sätt som känns bra för dem/henne. Jag finns inte kvar då, så vad jag tycker spelar mindre roll.
 
Det som kan användas får användas för att hjälpa andra (men det är tveksamt om det går, pga sjukdom och mediciner). Sedan vill jag bli kremerad och gravsatt i minneslunden med mamma och pappa :heart

Det här bestämde jag mig för för länge sedan, innan någon av föräldrarna gick bort. Jag vill inte ha någon grav som behöver skötas om, speciellt med tanke på att jag inte har några barn. Finns det någon som vill tända ett ljus för mig går det utmärkt att göra det i minneslunden.
 
Med det sagt så hade jag själv valt kremering i första hand. Sky Burial förekommer på ytterst få platser i världen och bortsett från miljöpåverkan med transport tror jag inte de tar emot utlänningar.
Vad är en Sky Burial? Menar du där askan strös från ett flygplan, eller (som de jag känner) av en skydiver som hoppar med askan i en påse som sen öppnas i frifall? Ganska vanligt i USA, dotterns fd pojkvän hoppade med sin farfars aska.
 
Vad är en Sky Burial? Menar du där askan strös från ett flygplan, eller (som de jag känner) av en skydiver som hoppar med askan i en påse som sen öppnas i frifall? Ganska vanligt i USA, dotterns fd pojkvän hoppade med sin farfars aska.
Nä Sky Burial är en typ av "gravsättning" som ffa utförs i Tibet och innebär att man lägger ut kroppen till vilda djur och låter dem äta upp den. Pga den hårda och steniga terrängen i stora delar av Tibet samt avsaknaden är virke är det väldigt svårt att båda jordbegrava och kremera och eftersom man inte behöver sin kropp efter döden anses det vara ett enklare och mot naturen mer generöst sätt att göra sig av med den. När det bara är skelettet kvar slår man sönder benen så att djuren kan äta även dem.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp