Begrepp - cancer

phie

Trådstartare
Första april blev min pappa diagnosticerad med cancer. Det visar sig att han har två metastaser i hjärnan och att primärtumören sitter i lungan.

Jag har inte träffat någon läkare än i och med att jag körde mina 60 mil igår för att kunna vara med pappa denna vecka, så jag kommer självklart ställa liknande frågor när jag får möjligheten, men jag tänkte höra utifrån den samlade kunskapen här om jag kanske kan få några svar:

1. Metastaser visar ju på elakartade tumörer i och med att de spridit sig. Går det i rimlighetens namn att göra något åt dem? Är det just för att de är elakartade som gör att prognoser generellt sett är ganska dåliga för denna typ av patienter eller är det för att de är just metastaser och kommer med andra cellers makeup när de bosätter sig på nya ställen i kroppen?
2. Är det vanligt att minnet blir helt förstört? Upplever pappa är smått förvirrad i sina uttal och har verkligen inte koll på saker.
3. Har du haft en anhörig med liknande diagnos? Hur gick det/hur länge levde din anhörig innan hen dog?

Tack på förhand :heart
 
Första april blev min pappa diagnosticerad med cancer. Det visar sig att han har två metastaser i hjärnan och att primärtumören sitter i lungan.

Jag har inte träffat någon läkare än i och med att jag körde mina 60 mil igår för att kunna vara med pappa denna vecka, så jag kommer självklart ställa liknande frågor när jag får möjligheten, men jag tänkte höra utifrån den samlade kunskapen här om jag kanske kan få några svar:

1. Metastaser visar ju på elakartade tumörer i och med att de spridit sig. Går det i rimlighetens namn att göra något åt dem? Är det just för att de är elakartade som gör att prognoser generellt sett är ganska dåliga för denna typ av patienter eller är det för att de är just metastaser och kommer med andra cellers makeup när de bosätter sig på nya ställen i kroppen?
2. Är det vanligt att minnet blir helt förstört? Upplever pappa är smått förvirrad i sina uttal och har verkligen inte koll på saker.
3. Har du haft en anhörig med liknande diagnos? Hur gick det/hur länge levde din anhörig innan hen dog?

Tack på förhand :heart

Beklagar verkligen att din pappa har drabbats av detta!

Vad jag förstår så kan tumörer i hjärnan orsaka minnesstörningar om den sitter till så att den stör minnescentrat. Försvinner tumören så försvinner också störningen. Problemet är att det alltid finns en risk att vid strålning och kirurgi skada omkringliggande vävnad, vilket kan få påverkan på sådana saker som minne, tal, osv. Min sambo arbetar med anestesi i samband med neurokirurgi på Karolinska och de har nyligen börjat arbeta med en teknik där man vid upprepade tillfällen under operationen snabbt väcker patienten för att kunna kontrollera påverkan på patienten. Det gör att man kan ta bort så mycket som möjligt av tumören samtidigt som man minimerar risken för skada på t.ex. tal- och minnescentra.
 
@tanten Tack, men har redan läst den sidan x flera. Tycker inte att den tillmötesgår mina funderingar riktigt annat än just fundering kring minnesstörningar/förvirring.

@Philosophia Tack!
Tydligen var strålning inte ett alternativ då de satt illa till. Eventuellt kan operation vara på tapeten, men pappas bilder ska utvärderas på Karolinska först innan vi får något besked kring vad som kommer att göras. Han kommer verkligen inte ihåg någonting och får för sig helt galna grejer.
 
Först av allt; jag beklagar det tråkiga beskedet.

1. Metastaser visar ju på elakartade tumörer i och med att de spridit sig. Går det i rimlighetens namn att göra något åt dem? Är det just för att de är elakartade som gör att prognoser generellt sett är ganska dåliga för denna typ av patienter eller är det för att de är just metastaser och kommer med andra cellers makeup när de bosätter sig på nya ställen i kroppen?
Oavsett metastas eller primärtumör i hjärnan kan dessa vara extra svåra oavsett tumörtypens aggressivitet. Detta pga att de kan sitta illa till för att kunna behandla optimalt.
Att det sedan är en metastas gör ju troligen att primärtumören är av aggressiv art eller suttit där en tid och hunnit sprida sig. Lungan är en av de vanligaste primärlokalisationerna för metastaser i hjärnan.

2. Är det vanligt att minnet blir helt förstört? Upplever pappa är smått förvirrad i sina uttal och har verkligen inte koll på saker.
Tumörer i hjärnan kan definitivt påverka kognition; de neurologiska symtomen orsakas av metastasernas påverkan på olika strukturer i hjärnan (dvs. metastasernas lokalisation påverkar vilka symtom som uppkommer).
 
Beklagar diagnosen din pappa fått!

Min pappa gick bort pga en hjärntumör sista april förra året.
För honom gav tumören förvirring och gjorde att han inte kom sig för att göra saker. Han trodde att han gjorde/kunde vissa saker, men det stämde inte.
Kramper fick han också och förmågan att kunna gå försvann rätt så fort efter första krampen.
Han fick både strålning och cellgifter men inget hjälpte.
Det tog inte ens 6 månader från diagnos tills han gick bort. Han tillbringade sina sista fyra månader i livet på onkologen och slutligen hospice.

Har du frågor så fråga, vill du prata så lyssnar jag.
 
Beklagar verkligen @phie Jätte tråkigt!

Jag har inte så mycket fakta, men en av mina bekanta hade två hjärntumörer, satt tokigt så de blev ingen strålning osv utan de opererades bort. Lyckat och personen ifråga mår bra idag. De satt också så att minnet stördes, denne kunde glömma bort de mesta och hade ingen ordning på något, men det löste sig i alla fall och minnet är åter. Hoppas på att det ska gå bra för din pappa också!
 
Beklagar din pappas diagnos och det helvete ni hamnat i.

Min pappa blev diagnostiserad med en väldigt elakartad hjärntumör i juni 2013. Hans första och främsta symptom var afasi dvs talsvårigheter, det började med att han tappade ord och till slut kunde han knappt säga nånting. Det var inte det att han pratade otydligt eller sluddrar utan hjärnan och talet kopplade inte helt enkelt och han fick inte fram orden.

Han drabbades också ganska omgående av svår ångest och förvirring, och motoriken blev sämre och sämre och efter några månader satt han i rullstol. Hans korttidsminne försvann i princip helt medan långtidsminnet var intakt. Pappa fick ingen strålning för tumören var så utspridd utan fick bara cellgifter men trots det gick han bort drygt sex månader senare i december 2013.

Det läskiga med sjukdomar som involverar hjärnan är ju att i princip vad som helst kan vara ett symptom eftersom allt styrs därifrån.

Jag hoppas innerligt att det ska gå bra för din pappa, vill du prata kan du höra av dig till mig.
 
Hans korttidsminne försvann i princip helt medan långtidsminnet var intakt..
Det där upplevde vi med. Långtidsminnet satt där det skulle. Och många ord. Minns hur mamma och jag satt och löste korsord på hospice. Pappa älskade korsord och vi trodde han sov. Men helt plötsligt kom ett svar på ett ord som vi sökte - krångligt var det, och visst sjutton stämde det .
 
Nu verkar tråden utveckla sig till att ni berättar trista historier om personer som gått bort i pga hjärntumörer.
Det är väl ändå inte vad TS vill veta eller behöver höra?

Det ÄR trist att människor dör i sjukdomar. MEN MÅNGA BOTAS!!

Respektera TS önskan om fakta och håll era trista historier på annan plats. Jag tror inte att de tillför något. TS är nog tillräckligt orolig ändå. Det räcker med fakta, utan att brodera ut sjukdomsförlopp.

/tanten - fd cancerpatient
 
Nu verkar tråden utveckla sig till att ni berättar trista historier om personer som gått bort i pga hjärntumörer.
Det är väl ändå inte vad TS vill veta eller behöver höra?

Det ÄR trist att människor dör i sjukdomar. MEN MÅNGA BOTAS!!

Respektera TS önskan om fakta och håll era trista historier på annan plats. Jag tror inte att de tillför något. TS är nog tillräckligt orolig ändå. Det räcker med fakta, utan att brodera ut sjukdomsförlopp.

/tanten - fd cancerpatient

För mig är det faktiskt helt okej att andra berättar om sina upplevelser, det bekommer inte mig. Tack för omtanken ändå :) I pappas fall förväntar vi oss alla det värsta men hoppas på det bästa. Jag tycker att det är bra att få höra om sjukdomsförlopp och slutskeden, det ger mig något att vara förberedd på.

Ni andra - tack för att ni delar med er :heart
 
Det där upplevde vi med. Långtidsminnet satt där det skulle. Och många ord. Minns hur mamma och jag satt och löste korsord på hospice. Pappa älskade korsord och vi trodde han sov. Men helt plötsligt kom ett svar på ett ord som vi sökte - krångligt var det, och visst sjutton stämde det .

Så är det redan nu. Han kommer inte ihåg någonting och snurrar till precis allt. I går hade han fått för sig att min lillebror skulle ringa upp våran farmor på 90+ för att hon skulle få följa med till sjukhuset. Inget stämde vilket resulterade i en mycket ledsen och upprörd farmor som trodde att det hänt något i och med att lillebror inte hade ringt.

Jag kan pussla ihop enstaka händelser som jag har tyckt varit märkliga kring pappa. Har tänkt tillbaka ordentligt och hittat incidenter från i slutet på december som varit riktigt märkliga - det måste ju rimligtvis bero på att metastaserna fanns där redan då.
 
För mig är det faktiskt helt okej att andra berättar om sina upplevelser, det bekommer inte mig. Tack för omtanken ändå :) I pappas fall förväntar vi oss alla det värsta men hoppas på det bästa. Jag tycker att det är bra att få höra om sjukdomsförlopp och slutskeden, det ger mig något att vara förberedd på.

Ni andra - tack för att ni delar med er :heart
Håller alla tummar för att det går vägen. Ändå skönt att ställa in sig på det värsta på ett sätt ifall det går åt skogen. Jag har inga erfarenheter gällande just dessa tumörer att dela med mig av dock.
 
JAg har ingen erfarenhet men vill skicka tusen styrkekramar och håller tummarna att det löser sig till det bästa.

KRAM
 
Nu verkar tråden utveckla sig till att ni berättar trista historier om personer som gått bort i pga hjärntumörer.
Det är väl ändå inte vad TS vill veta eller behöver höra?

Det ÄR trist att människor dör i sjukdomar. MEN MÅNGA BOTAS!!

Respektera TS önskan om fakta och håll era trista historier på annan plats. Jag tror inte att de tillför något. TS är nog tillräckligt orolig ändå. Det räcker med fakta, utan att brodera ut sjukdomsförlopp.

/tanten - fd cancerpatient
Tyvärr är lungcancer en cancerform med mycket dålig prognos, speciellt med tanke på att det redan finns fjärrmetastaser, dvs. metastaser som inte sitter i lymfkörtlar i angränsande lymfstationer till det påverkade organet, utan även längre bort.

Är i princip helt säker på att behandlingen i det här fallet kommer vara inriktad på hämning av tumören och smärtlindring, inte bot. Jag beklagar verkligen @phie. Det går att påverka sjukdomsförloppet en del, men förväntad överlevnad är nog väldigt svårt att uttala sig om.
 
Tyvärr är lungcancer en cancerform med mycket dålig prognos, speciellt med tanke på att det redan finns fjärrmetastaser, dvs. metastaser som inte sitter i lymfkörtlar i angränsande lymfstationer till det påverkade organet, utan även längre bort.

Är i princip helt säker på att behandlingen i det här fallet kommer vara inriktad på hämning av tumören och smärtlindring, inte bot. Jag beklagar verkligen @phie. Det går att påverka sjukdomsförloppet en del, men förväntad överlevnad är nog väldigt svårt att uttala sig om.
Det tror jag TS vet. Man behöver inte gnugga in det väl?
 
Tyvärr är lungcancer en cancerform med mycket dålig prognos, speciellt med tanke på att det redan finns fjärrmetastaser, dvs. metastaser som inte sitter i lymfkörtlar i angränsande lymfstationer till det påverkade organet, utan även längre bort.

Är i princip helt säker på att behandlingen i det här fallet kommer vara inriktad på hämning av tumören och smärtlindring, inte bot. Jag beklagar verkligen @phie. Det går att påverka sjukdomsförloppet en del, men förväntad överlevnad är nog väldigt svårt att uttala sig om.

Tack för informationen. Känns skönt med folk som faktiskt kan säga hur det med största sannolikhet kan bli. Det är som sagt vad vi förväntar oss att utgången kommer att bli. Och åter igen @tanten, det är lugnt med denna typ av info. Det är just det jag efterlyser.

Vi väntar på svar från Karolinska angående saker och ting, de förväntas komma på torsdag. Jag väntade i timmar på att få prata med avdelningsläkaren idag för att höra lite hårda fakta s.a.s. Blev lovade ett samtal redan under gårdagen. När jag väntat i en dryg halvtimme efter utsatt tid vågade jag tassa mig bort till personalrummet för att fråga vad läkaren blivit av. Då visade det sig att läkaren helt sonika hade gått hem.

Jag må jobba inom psykiatrin, men jag skulle aldrig låta någon anhörig bli behandlad på det sätt som jag blivit behandlad denna vecka. För det första har jag, innan jag åkte mina 60 mil ner till Stockholm, bett att bli uppringd gånger flera och lämnat mitt mobilnummer minst tre gånger. Inget händer. Nu blir man dessutom ignorerad/förbisedd när man är på plats! Känner mig så arg, ledsen och besviken.
 
Står i lite liknande situation då bästa vännen fick en kraftig hjärnblödning för en månad sen. Visade sig att den orsakades av två hjärntumörer som opererades bort akut. Några dagar senare fann man ännu en tumör i hjärnan samt en i lungan. Det allra mest tragiska är att vi begravde hennes trettonårige son i onsdags, han avled av en sent upptäckt tumör i lillhjärnan.

Ibland blir vägen till en slingrig och för ögat nästan osynlig stig att famlande trampa sig fram på.....
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp