Bukefalos 28 år!

Behöver hjälp med hästen

Sv: Behöver hjälp med hästen

Tror inte heller att ett rapp hjälper.
Testa att gå med vid uteritterna som många andra har skrivit.
Annars kanske din dotter skulle rida för en tränare, tills de blir mer säkra ihop?
Lycka till iallafall!
 
Sv: Behöver hjälp med hästen

Det låter som om hästen är för svår för din dotter. Det går att läsa lite mellan raderna att din dotter är rädd för hästen, eller?

Jag hade antingen tagit hjälp av en duktig ryttare som ridit hästen några gånger den rundan flickan tänkt rida, sen att hon rider i sällskap med ett mer "säkert ekipage". Eller så hade jag nog lämnat tillbaka hästen.
 
Sv: Behöver hjälp med hästen

Har skummat igenom tråden och jag tycker ni ska börja från marken och bygga upp en bra relation att fortsätta med, ta gärna hjälp av en tränare både med markarbete och ridning. Rekommenderar att byta bett till något bättre än pessoat också.
Gäller att ha tålamod och vara mer envis än hästen.
 
Sv: Behöver hjälp med hästen

Jodå, om hästen är utastuderat dum och envis.

Ganska vanligt hos fjordingar bla. Just envisheten och får de inte veta vem som bestämmer så tar de saken i egna hovar.
 
Sv: Behöver hjälp med hästen

Åh vad jag känner igen det där, min första häst kom jag aldrig längre än ca 400 meter från gården med på egen hand. Så fort hon inte kunde se de andra hästarna längre vände hon och sprang hem. Jag lärde mig att sitta kvar efter X antal gånger.

Så ville jag rida någon annan stans än i hagen så fick antingen mamma eller någon kompis följa med, då gick det bra.

I början om man inte är så stor så har man inte så mycket att sätta emot, men man växer till sig, lär sig sitta kvar, blir tuffare och kanske byter häst, fjording är rätt tufft för en liten ryttare.

Det jag ville säga är att man blir inte ledare över sin häst på en dag, det kan ta år att lära sig, beroende på häst och vilken hjälp man har.
 
Sv: Behöver hjälp med hästen

man kan inte dra slutsats hur en häst är i sättet pga rasen!

ingen häst föds dum. Gäller bara att LÄRA den hur den ska göra och få den VILJA också
 
Sv: Behöver hjälp med hästen

Jo, vissa raser är faktiskt envisare än andra. Fjordingar tillhör de mer envisa.

Dum och envis är inte samma sak.
En häst kan mycket väl lära sig dumheter också.
Tycker du ska ta och läsa hela tråden.:D
 
Sv: Behöver hjälp med hästen

Jaha, för mig är det helt främmande att rappa till hästen :eek:, men alla har ju olika sätt!
 
Sv: Behöver hjälp med hästen

Jag är också nyfiken på hur gammal och rutinerad HÄSTEN är och hur gammal och rutinerad RYTTAREN är.

Man kan ju inte ge samma råd till en ung och orutinerad häst/ryttare som till en äldre rutinerad häst/ryttare...
Hur länge ni har haft hästen är också väldigt viktigt att veta.


Det enda råd man kan ge nu är att prata med ägaren till hästen.

Såna där saker händer faktiskt ganska ofta när det gäller just fjording vs unga orutinerade ryttare.
Min fjording stack hem med mig också i början. :cool:
Fjordingar är underbara och jättesöta, men många av dem kräver ändå rätt mkt av ryttaren för att de är så pass starka som individer.
Ibland kan det räcka med att någon rutinerad ryttare kommer och rider hästen en enda gång så är problemet löst (då menar jag inte en ryttare som spöar upp hästen, utan bara som visar hästen att så gör man inte)...
 
Sv: Behöver hjälp med hästen

Inte lösning på problemet men ett bra råd i alla fall stäng stalldörren så att hon inte blir avdragen i dörren.
 
Sv: Behöver hjälp med hästen

bra råd nord travare:) har blivit indragen i stallet och mosad i dörren 2 gånger, fick backa ut på ngt sätt. tur att man hade säkerhetsväst:(
om man fastnar med hästen i dörren så får man välja mellan att glida av och riskera att bli trampad, eller fiska upp tyglarna och försöka lirka ut hästen. nu så stänger jag (nästan) alltid dörren.
 
Sv: Behöver hjälp med hästen

Tack för alla era svar. Har inte talat om hur gammal dottern . hon är 18 år och har ridit i ca 9 år men på ridskola...dottern är liten o nätt så hon orkar inte hålla emot när hästen får för sig att gå åt ett annat håll. En tränare har nu tittat på dom o hon sa att hästen litar inte på sin ryttare utan tror att det är hon som ska hålla koll....sen är hon en ridskolehäst som antagligen aldrig gått själv...att lämna tillbaka henne är inget alternativ just nu så vi måste lösa detta. Fick rådet av tränaren att byta till hackamore. Efter som att det inte är våran häst så vill vi inte göra något tokigt...Nackdelen är att det inte finns tillgång till ridhus( är väldigt krångligt att ta sig dit)
 
Sv: Behöver hjälp med hästen

Ni kommer säkerligen lösa detta....med tiden, o med en nypa envishet. Mycket kloka ord från tränaren, hästen är förmodligen osäker, som jag skrev tidigare i tråden. Det blir jobbigt för en sån häst att lämna stall/kompisar o tro att dom har ansvaret !! Jag är själv inte speciellt stor, men vuxen, o jag får inte ens vår yngre häst från stallplanen ! Det får däremot min 14 åriga brorsdotter, inte för att hon är starkare, utan för att hon är säkrare o ger hästen mer trygghet.... kämpa på så länge ni tycker det är kul att ha tillgång till "egen" häst o ni inte känner er rädda. Du kan inte ana vad din dotter kommer att lära sej av denna historia :)
 
Sv: Behöver hjälp med hästen

Hejsan! Jag föreslår arbete från marken, jag vet ju inte hur hästen beter sig när ni går till ex. ut och in från hagen.. Men testa med longering och lite övningar från marken. Något jag tränar mina bråkiga före detta travaremed, är horsemanship. Det finns massor av böcker, garaterat på biblioteket med.
En bok jag läser just nu heter Dansa med hästar, av klaus ferdinand Hempfling. Jag har några vänner som också håller på med detta, och det funkar på alla hästar så vitt jag vet.
Horsemanship handlar mycket om att visa vem som står högst i heirakin, du eller hästen, och såklart ska det vara du!
ett annat alternativ kan vara massage!
Lycka till och skriv gärna om ni undrar om något =) Med vänliga hälsningar Yvonne Nilsson
 
Sv: Behöver hjälp med hästen

Har själv börjat rida en fjording för några månader sedan och trots att jag har lång erfarenhet sätter hon även mig ordentligt på prov nu i början. Det tar tid att vinna en hästs förtroende och med en mentalt stark häst och en lite osäker ryttare så är det inte alltid så lätt!

Men jag tycker att ni verkar ha en bra inställning att problemen ska lösas, fortsätt vara bestämda och ta hjälp av kunnigt folk. Är din dotter 18 så är hon gammal nog för att lära sig att arbeta hästen från marken på olika sätt, Nh eller lekar som Parellis 7games för att bygga upp förtroendet mellan dem. Det viktigaste är att ni försöker ha KUL med hästen även om den är bråkig ibland, det blir så lätt att man hamnar i ett frustrerat läge där man glömmer att njuta av att ha häst! Har hästen dessutom gått på ridskola innan borde ni verkligen hitta sällskap vid uteritter, någon i närheten måste det väl finnas som kan rida ut med er ett par gånger? Sedan när dottern är mer säker kan hon börja rida ut själv.

Jag skulle inte rekommendera er att använda hackamore i den här situationen då man behöver ett skarpare bett som nödstopp när hästen sticker, använd hellre ett tredelat bett som någon tidigare föreslagit.
Har suttit på en skenande häst med ett hackamore och det var hemskt! Med ett hackamore går det inte att ta tag i bara den ena tygeln när hästen försöker sticka och på så sätt få in den på tex. en volt. Min erfarenhet är att många hästar dessutom pressar sig emot trycket på nosryggen som ett hackamore ger och blir ännu värre av det.
 
Sv: Behöver hjälp med hästen

Hej igen!
Tränaren trodde hon hade problem med tänderna ( ?!) därför rekomenderade hon att pröva med hackamore först iett ridhus där hon inte kan ta sig ut...Hon sa att hästen kunde bli lugnare då... visst finns det ridsällskap men oftast inte på dom tiderna dottern är där, hon går i skolan länge på dagarna o det är mörkt så tidigt nu men det blir bättre med det oxå..
 
Sv: Behöver hjälp med hästen

Ska jag vara helt ärlig så tycker jag det är rätt dumt att byta till hack innan ni har löst problemet.
Enl min erfarenhet är hack på en (icke välriden) fjording ungefär som en piss i havet :p

Även om din dotter bara ridit på ridskola så tycker jag nog hon borde ha tillräcklig kunskap för att lösa problemet?
Jag VET hur svårt det är att få stopp på en fjording som sticker - de är ju som bulldoozrar. Det är inte styrkan som löser dessa problem utan det är tekniken.
Med tanke på att tjejen är så pass gammal och har ridit så pass länge så kan man ju ge lite "hårdare" tips.

Är det så att hästen tvärvänder och sticker så är det bara att slita tag i ena tygeln. Går hästen åt vänster - släpp vänstertygeln dra i högertygeln med båda händerna om så krävs..
Det är viktigt att man är bestämt och inte velar utan ska den gå åt höger SKA den gå åt höger!
Kanske även banka lite med skänkeln samtidigt. Ha ett spö med!
Att tjejen är liten och nätt är oviktigt, då det som sagt enbart handlar om teknik.
Man kan heller inte vara "snäll" när hästen gör sådär, utan i såna situationer får man faktiskt vara lite hårdhänt.
Det är viktigt att man inte låter hästen vända, den SKA gå åt det hållet man tänkt sig, utan diskussion!
OM hästen hinner sticka så får ryttaren aldrig bli hängande i munnen. Ge och ta i munnen, blir man hängande så blir hästen starkare.


Sen så bör ju även ryttaren som sagt träna på ledarskapet. En häst som gått på ridskola är van att alltid ha andra hästar framför sig så man måste ju ha lite förståelse för hästens beteende.
Rykta länge, gå ut på promenader med hästen (ha kedja) och "lek" lite med den.
 
Sv: Behöver hjälp med hästen

Jo, vissa raser är faktiskt envisare än andra. Fjordingar tillhör de mer envisa.

Dum och envis är inte samma sak.
En häst kan mycket väl lära sig dumheter också.
Tycker du ska ta och läsa hela tråden.:D
jag har läst hela tråden ;)

och jag tycker fortfarande samma sak som jag skrev i början av tråden.

.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 763
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 826
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej… jag heter Alicia och har ridit i 5,5 år och jag vill ha en egen häst och jag vet att det är dyrt,mycket tid, osv men jag vill ändå...
2
Svar
21
· Visningar
2 733
Senast: Ise
·
Hästhantering Hej! Ska försöka hålla denna långa bakgrundshistoria kort, men det är så att jag har en valack på 11 år som jag ägt nu i ett år. Han är...
Svar
4
· Visningar
918
Senast: Lexa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp