Bukefalos 28 år!

Behöver hjälp med hästen

M

mamma

Hej!
Är en mamma som inte kan speciellt mycket om hästar o nu är dottern fodervärd till en envis fjording . Hästen är ouppfostrad o hon gör lite som hon vill. Största problemet just nu är att när dottern ska rida ut så kan hästen helt plötsligt vända om o springa tillbaka till stallet. Behöver tips om hur dottern kan visa att det är hon som bestämmer o så att dom kan bli ett team för som det är hon är det bara en kamp mellan dom om vem som orkar hålla ut längst o hästen vinner för det mesta. Snälla hjälp oss:(
 
Sv: Behöver hjälp med hästen

Det är nog bara att vara envisare än hästen.
Om den sprungit hem får man vända tillbaka och rida hela rundan som man tänkt. Är man tillräcklit envis så kommer även den envisaste fjording inse att den mött sin överman/kvinna.:D
 
Sv: Behöver hjälp med hästen

Fast det funkar inte alltid...hästen börjar bråka o försöker att kasta av henne o sådär..
 
Sv: Behöver hjälp med hästen

Usch, inget roligt problem det där!

försök med att rida ut med någon som har en säker häst som får fungera lite som draghjälp.
Håller den på likadant om hon leder den? Isf kan man ju börja på marken och "visa vem som bestämmer", då är det ju ingen risk att hon ramlar av iaf.

Tag också hjälp av en bra tränare, ofta beror problemet i grunden på att hästen inte har någon respekt för ryttaren, en bra tränare kan hjälpa din dotter att bygga upp en relation där hon är ledaren. Tränaren kan också ge tips hur hon ska göra när hon rider ut!

Hoppas det löser sig, Lycka till! :)
 
Sv: Behöver hjälp med hästen

Är hästen dum får man sätta hårt mot hårt. Ett rejält rapp på baken:devil:
 
Sv: Behöver hjälp med hästen

En häst som kräver rutinerad ryttare tydligen, d v s en ryttare som vet hur den ska hantera problemet och sitter kvar när det hettar till.

Vad göra i den här situationen är lite svårt att veta utan att se vilka trick hästen tar till, men den lätta genvägen är att betsla upp. Det dövar symtpomen och löser inte problemet. Rådet kommer säkert att komma längre ner i tråden.

OM ni väljer detta alternativ (att betsla upp) är det ännu viktigare att ryttaren har full kontroll på sin kropp och framförallt sina händer. Ett skarpare bett kan skada hästens mun oåterkallerligen (vilket jag vet efter att ha sett en häst med pullvalkar i lanerna). Skador i munnen gör problemet ännu större och svårare att lösa - ibland kan bettskador göra hästarna helt oridbara.
 
Sv: Behöver hjälp med hästen

det gäller att vara envisare, om hästen inte vill gå förbi ett ställe så kan man alltid leda den en bit för att hoppa upp längre fram.
betsla upp kan vara ett snabbt sätta att kunna få stopp på hästen så att den inte skenar hem. men då gäller det att vara snabb på eftergiften när hästen går åt det håll man vill att den ska gå. men om hästen stannar och konstrar, ge den ett rapp med spöet och rid fram, fortsätter den att konstra och ev riskera att backa in i saker så är det säkrare att leda den en bit.

vissa hästar är mycket sälskapliga och vill inte gå ifrån stallet utan sälskap. det kanske blir lättare om du går med några gånger och leder hästen förbi dens "vänd och skena tillbaka platser". men ha bara det skarpare bettet när den kan få för sig att ta bettet och skena, ha det vanliga bettet när ditt barn kan kontrolera hästen, t ex på inhägnad ridbana.
 
Sv: Behöver hjälp med hästen

Hon har ett pessoabett( tror jag det heter) . När hon rider på längst ner på banan som ligger nära stallet går det bra men kommer hon för långt upp sticker hon hem till stallet . likadant när hon rider i skogen själv, går bra en bit...Det går bättre när dottern leder hästen. Vi vill få ett stopp på dumheterna, känns som om hästen bestämmer sig för att nu är det nog nu ska jag hem... Använder hon spöt försöker hon kasta av henne
 
Sv: Behöver hjälp med hästen

Hej! Förstår att du tycker det är otäckt när den försöker slänga av din dotter! Skulle ha varit det själv, även om jag är hästvan mamma. Men kanske lite lättare att hjälpa barnet. Om det funkar bra från backen så tycker jag ni skall börja där. Gå en kortare eller längre om ni vill förstås promenad som ni tänkt rida, gärna en runda om du förstår vad jag menar så ni slipper vända.
Nu vet jag inte hur länge ni haft hästen, eller hur ridvan dottern är, men att lära känna en häst å få förtroende för den tar tid, så i början kanske man får göra andra saker än att just rida. Sen vet jag inte hur ni har den uppstallad, om det finns andra hästar som rids skall hon defenetivt ta hjälp av någon med en häst som är lugn, vet vad som gäller vid uteritt till hjälp i början. Är ingen fan av pessoa bett, men rider mest bettlöst eller på vanligt tvådelat så vad du ev. ska betsla upp med som någon föreslog kan jag inte råda dig till. Om ni har någon hästkunnig eller en ridskola som hon tidigare ridit på kan ni väl vända er dit för hjälp. Hur mycket är hästen riden tidigare å hur mycket "skolad" den är spelar ju också in förstås.
Lite rörigt men hoppas du förstod Lycka till!!!
 
Sv: Behöver hjälp med hästen

Håller med Bi Mi , det tar tid att bli ett team, gå med din dotter med grimskaft på till att börja med, det där med att "rappa till" en häst tycker jag att man ska ta till som absolut sista åtgärd, ska man göra det så ska man också vara säker på att man klarar av "svaret"....
 
Sv: Behöver hjälp med hästen

testa att rida med en annan, ryttare och häst. ta hellre ett smalt 3delat bett, de är oftast skarpare och ger effekt direkt, men ger inga dubbla signaler som pessoat kan ge. eller så kan ni testa att sätta kedja eller rem i översta ringen på pesoat så att man inte kan dra isönder munnen på hästen då den sticker.
men led hästen i padocken, longera tömkör och jobba mycket från marken så att din dotter får bra kontackt med hästen redan innan hon sitter upp. vänta med att rida ut och rid istället i padocken och runt stallet så att de kommer längre och längre ifrån stallet dag för dag då kanske hästen litar mer på din dotter.
 
Sv: Behöver hjälp med hästen

En sak till, det låter som hästen är väldigt hemmakär, vilket inte är speciellt ovanligt. Det är också väldigt sällan hästen inte vill gå därifrån för o vara dum, utan för att den är osäker förståss, en annan häst är ju den smidigaste lösningen då om man har tillgång till att rida med någon annan.
 
Sv: Behöver hjälp med hästen

Tack för era svar...Eftersom jag själv inte är så hästvan så har jag inte kunnat hjälpa till så mycket utom genom att puscha på... som det där med att använda spöt...vet inte hur hårt man kan gå på utan att det blir tvärtom effekt..När man är ute o går med hästen så går hon väääldigt nära o är jag med så går hon nästan i mina fotspår . Hänger det bara på mig så har jag tålamod att vänta ut hästen men det är inte jag som ska rida och just när hon sticker hemmåt så har hon rejäl fart...
 
Sv: Behöver hjälp med hästen

Verkar ju som hästen blir lugn när du går med. Gå före om du har den möjligheten när hon rider, bra motion, gör olika övningar som att hon stannar å du fortsätter gå, hon bestämmer när det är dags att gå, på så vis kan hon så småningom trava ikapp dig. Hur gammal är dottern? Vad har hästen gjort förut? Om dottern är ung så brukar det vara så att ridning är "viktigast" men då kanske inte den här hästen passar just er. Hur är den uppstallad? Många frågor men lättare ge råd, vilket är det enda man kan göra på nätet, tycker dock att du gjort rätt som ber om hjälp innan det händer något allvarligt men den kanske behövs på hemmaplan, mer konkret om ni vill få det att funka. BiMi
 
Sv: Behöver hjälp med hästen

Ja, svara på BiMis frågor så får du bra tips säkert utifrån era förutsättningar. Våran yngre häst mår mkt bättre om han har sällskap vid uteritterna, sen spelar det ingen roll om det är annan häst. Han känner sej trygg bara ngn i familjen är med !
 
Sv: Behöver hjälp med hästen

Jag hade liknande problem en gång i tiden. Hästen började vända hem med mig och till slut kom vi inte av stallplanen. Innan var jag helt orädd, red "vilka hästar som helst" Jag hade ridit in honom själv och det hade gått jättebra. Problemet började efter något år. Det första steget mot en lösning var att erkänna för mig själv att hästen skrämde mig. Han reste sig på bakbenen när han inte fick vända. Sedan kom en tjej och red honom en gång. Han började bråka med henne men hon petade på honom med dressyrspöt - och satt till och var inte rädd. Hästen lydde henne och gick bra. Sedan var det min tur. Jag kände mig inte rädd då, men jag spände mig i alla fall. Det såg hon och skrek till åt mig GÖR SI! GÖR SÅ! Jag blev så paff att jag gjorde som hon sa, samtidigt som jag slappnade av. Då kände jag mig NÖJD.
Nästa dag red jag en mycket kort tur själv - och det fungerade. Jag hade dressyrspö med mig och när jag kände att hästen spände sig petade jag bara på honom så lydde han mig. Efter det var det inga problem.
Så mitt råd är: Hitta en person ni litar på, som själv kan sätta hästen på plats och som kan hjälpa dottern att också kunna göra det. För som sagt, det räckte med en gång för mig.
 
Sv: Behöver hjälp med hästen

kl

så gör vår ponny ibland också om det är barn som rider. Han bryr sej inte heller i om han har sällskap eller inte, utan sticker hem o skiter i de andra hästarna.
Jag har provat att sitta upp vid de svåra partierna, och varit bestämd och lika envis som hästen, försöker han backa, får han backa i färdriktningen, försöker han vända, så snurrar vi runt runt på vägen, och han måste fortsätta med det, fast han tröttnat på att snurra, till slut har han insett, att om det är "ponnymamman" som sitter på ryggen, är det ingen idé att försöka ens. (jag är ju lite tyngre och svårare att göra sej av med också).;)

Sen har det räckt med att jag följer med en bit på vägen, och att dottern försett sej med ett ridspö (hon behöver inte använda det, utan har det med sej, så att hästen ser o vet, i avskräckande syfte).

Så jag tror som fler i den här tråden, att ni borde ta hjälp av någon rutinerad ryttare, som inte far av när hästen krumbuktar sej, och som inte ger sej. Låt denne rida några gånger, så att hästen lär sej att det inte lönar sej att vara envis. Denna människa kan med fördel vara med några gånger, gå brevid, när dottern själv ska ut de första gångerna. Lycka till!
 
Sv: Behöver hjälp med hästen

Hårt mot hårt? När det är fjording vs. liten flicka tro jag det är fjordningen som har de hårdaste tricken att ta till.
Ovanligt dumt svar från någon som säger sig utbilda hästar.. :confused:



TS:
Hästen testar förståss om den kan få göra som den vill, om du kan gå med, eller om det finns någon annan häst som de kan rida ut med i början tror jag det kan hjälpa mycket.
Det är inte bara fjordningar med småflickor på rygen som kan bli envisa och vilja hem när allt är nytt, både ryttare och omgivningar. Kan också vara bra om flickan leder hästen bort och rider hem, så att hästen inte har möjlighet att vända hem när den vill. Tillslut brukar de inse att det blir den rundan det var tänkt, människan bestämmer.
Tänk på att även om fjordingen kan verka tuff och hård så beter den sig antagligen sådär för att den känner sig lite osäker. Hjälp den med sällskap såhär i början så tror jag det löser sig.
Börja INTE slå på den, den kan garanterat vara mycket mer elak tillbaka, och det lär den bli om den tycker att den får orättvist stryk...
 
Sv: Behöver hjälp med hästen

Hur gammal är din dotter? Hon kanske skulle ha en annan häst, som passar henne bättre? Hur länge har ni haft hästen?

Finns det nån mera hästvan person i närheten som kan hjälpa henne kanske?
 
Sv: Behöver hjälp med hästen

Är hästen dum får man sätta hårt mot hårt. Ett rejält rapp på baken:devil:

vad hjälper det???
En sån metod får inte hästen att känna sig trygg :crazy:
bättre att dottern och hästen lär känna varann på hemmaplan och stegvis promenera småpromenader i början.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 191
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 763
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 826
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej… jag heter Alicia och har ridit i 5,5 år och jag vill ha en egen häst och jag vet att det är dyrt,mycket tid, osv men jag vill ändå...
2
Svar
21
· Visningar
2 733
Senast: Ise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp