Behöver hjälp med hingstval

hablingbopre

Trådstartare
Har 2 ston hemma med väldigt olika modell på. Ett halvblod som är väldigt liten 155. Hon är efter Alexon D. ue Good Furtune-Imperator. Hortensia (36) har givit en D-ponny med min PRE hingst (som i år inte är hemma). Så mina funderingar går nu in att hitta en ponnyhingst till henne. Hon har både bar gång o hoppar bra. Förslag till denna tjej. Bor på Gotland så det bör vara nära båtförbindelserna annars blir det så länge på transport om man inte tar semin.

Den andra jag har behöver jag en hingst med väldigt stabilt psyke o ger bara små avkommor då Cikoria är 183 hög. Hon är efter Don Enrico - Judex XX. Cikoria är inte min men min uppfödning så jag o ägaren funderar på att låta häst va gravid medan ägaren är mammaledig.

Själv håller jag mig mest till PRE avel o korsningar där emellan men då jag har kvar 2 halvblod sen tidigare avel funderar jag på vad jag skall hitta på för hingst till dessa 2. Inte hittat något som tilltalat mig än.
Inga dyra hingstar är jag intresserad av utan psyke är viktigast. Lugna stabila hingstar. Gärna alround då jag kör in alla mina hästar.
 
Har 2 ston hemma med väldigt olika modell på. Ett halvblod som är väldigt liten 155. Hon är efter Alexon D. ue Good Furtune-Imperator. Hortensia (36) har givit en D-ponny med min PRE hingst (som i år inte är hemma). Så mina funderingar går nu in att hitta en ponnyhingst till henne. Hon har både bar gång o hoppar bra. Förslag till denna tjej. Bor på Gotland så det bör vara nära båtförbindelserna annars blir det så länge på transport om man inte tar semin.

Den andra jag har behöver jag en hingst med väldigt stabilt psyke o ger bara små avkommor då Cikoria är 183 hög. Hon är efter Don Enrico - Judex XX. Cikoria är inte min men min uppfödning så jag o ägaren funderar på att låta häst va gravid medan ägaren är mammaledig.

Själv håller jag mig mest till PRE avel o korsningar där emellan men då jag har kvar 2 halvblod sen tidigare avel funderar jag på vad jag skall hitta på för hingst till dessa 2. Inte hittat något som tilltalat mig än.
Inga dyra hingstar är jag intresserad av utan psyke är viktigast. Lugna stabila hingstar. Gärna alround då jag kör in alla mina hästar.

Alexson D-Good future-Imperator låter ärligt inte talat som särskilt rolig stam att avla halvblod på. Alexson D är sänkt till C och en ren hopphingst med 72 i dressyrindex, Good Future å andra sidan ren dressyrhingst med 64 i hoppindex, och båda två plus Imperator ger litet, så man förstår att ditt sto är litet, och hon lär ge litet också. Ska du få fram något säljbart, så är risken att folk studsar på stammen, plus att risken är stor att avkomman blir väl liten. Så ponnyavel låter väl klokt med henne, med risk för att hon nedärver Alexson D:s dressyregenskaper och Good Futures hoppning... :cautious::nailbiting:
 
Alexson D-Good future-Imperator låter ärligt inte talat som särskilt rolig stam att avla halvblod på. Alexson D är sänkt till C och en ren hopphingst med 72 i dressyrindex, Good Future å andra sidan ren dressyrhingst med 64 i hoppindex, och båda två plus Imperator ger litet, så man förstår att ditt sto är litet, och hon lär ge litet också. Ska du få fram något säljbart, så är risken att folk studsar på stammen, plus att risken är stor att avkomman blir väl liten. Så ponnyavel låter väl klokt med henne, med risk för att hon nedärver Alexson D:s dressyregenskaper och Good Futures hoppning... :cautious::nailbiting:

När det gäller det andra stoet är frågan till en börja med var och om hon är registrerad? Ska du avla SWB behöver hon väl registreras där, vad jag kan se är hon korsning Mecklenburgare-SWB, så där skulle man väl kanske behöva reda ut papprena först. Pappan är ju inte särskilt känd, så man har nog inget gratis genom stammen vid försäljning av avkomman (pappan ganska obekant, inga prestationer på mödernet). Det låter rimligt att hon skulle ha lite i huvudet (Don Frederico + Judex låter inte som nån dörrmatta), Sibelius kanske vore ngt? Eller Hohenstein-blod?
 
Don Erico född 2003 var i avel i Mecklenburg 2006-08. Var svenskägd. Gjorde inget särskilt bra 70-dagrs prov hösten 2008.
Dressyr 97.21
Hoppning 78.94
Totalt 88.18
Inga tävlingsresultat i Tyskland. Dog i slutet 2008.
1 avkomma i Tyskland med tävlingslicens, 1 stambokförd dotter.
 
Måna ridponnyer - de flesta - går på semin. Har du kikat lite på ASRP's hemsida? Där finns deras hingstar med hyggligt bra info. Jag kan inte referera till hur ditt sto ser ut då jag inte kan något alls om stammen. Hur är hon exteriört? Hur är hon i huvudet? Vad vill du med avkomman?
 
hon
Alexson D-Good future-Imperator låter ärligt inte talat som särskilt rolig stam att avla halvblod på. Alexson D är sänkt till C och en ren hopphingst med 72 i dressyrindex, Good Future å andra sidan ren dressyrhingst med 64 i hoppindex, och båda två plus Imperator ger litet, så man förstår att ditt sto är litet, och hon lär ge litet också. Ska du få fram något säljbart, så är risken att folk studsar på stammen, plus att risken är stor att avkomman blir väl liten. Så ponnyavel låter väl klokt med henne, med risk för att hon nedärver Alexson D:s dressyregenskaper och Good Futures hoppning... :cautious::nailbiting:
 
Hon hoppar fantastiskt o har fantastiska gångarter för o vara så liten. Har en kompis som är hingsthållare o han är förvånad över gångarterna på denna lilla dam. Min tanke är att betäcka henne med Ponny. Hon har fått D-ponny med min PRE hingst med gångarter över genomsnittet så de som äger honom har förhoppningar om att göra han till sm-ponny. Dock drog han på sig en skada för något or sedan o de har nydligen satt igång han igen så man får hoppas att det har gått bra. Men vill ha en ponny som finns i närheten då det tar 3 tim på båten från Gotland vill man inte åka för långt efter man kommer av båten
 
Måna ridponnyer - de flesta - går på semin. Har du kikat lite på ASRP's hemsida? Där finns deras hingstar med hyggligt bra info. Jag kan inte referera till hur ditt sto ser ut då jag inte kan något alls om stammen. Hur är hon exteriört? Hur är hon i huvudet? Vad vill du med avkomman?
 
vill ha en alround ponny. själv håller jag på mycket med körning men även lite dressyr. Dock har jag en fysisk begränsning p g a min Fybromylergi som gör att jag inte kan rida varje dag. De hästar jag har idag klarar av o bli ridna el körna de dagar jag har ork. Ponnyn i sig är tänkt o sälja. Vill ha nära oskarshamn, västervik eller Nynäshamn om jag måste åka för fribetäckning det tar ju 3 tim på båten o jag har 1 tim till båten o man vill ju inte att hästen skall stå hur länge som hälst på transporten.
 
Don Erico född 2003 var i avel i Mecklenburg 2006-08. Var svenskägd. Gjorde inget särskilt bra 70-dagrs prov hösten 2008.
Dressyr 97.21
Hoppning 78.94
Totalt 88.18
Inga tävlingsresultat i Tyskland. Dog i slutet 2008.
1 avkomma i Tyskland med tävlingslicens, 1 stambokförd dotter.
 
känner svenska ägaren till Don Enrico o man avbröt provet p g a att man börja se att han fick problem med hälta om jag inte mins fel. Han skulle sedan tränas inför nästa test men tyvärr dog han av troligen en brusten atär. De hitta han död i boxen. Har haft 2 avkommer efter Don Enrico o båda jätte trevliga individer. Tyvärr är en av dem död på grund av en trolig fallskada som skada hans nacke o rygg. Jag vet vad jag har avlat på dessa 2 hästar är mina egna uppfödningar o jag har avlat medvetet på dessa hingstar p g a deras temprament o deras alround. Så det finns ingen mening för er att tala om om det är dåligt blod eller inte. Jag är väldigt nöjd med de hästar jag producerat. vad jag vill ha hjälp med är att hitta hingst i närheten där Gotlandsbåten går i land för det är långt för en som bor på Gotland o åka med häst.
 
Hon hoppar fantastiskt o har fantastiska gångarter för o vara så liten. Har en kompis som är hingsthållare o han är förvånad över gångarterna på denna lilla dam. Min tanke är att betäcka henne med Ponny. Hon har fått D-ponny med min PRE hingst med gångarter över genomsnittet så de som äger honom har förhoppningar om att göra han till sm-ponny. Dock drog han på sig en skada för något or sedan o de har nydligen satt igång han igen så man får hoppas att det har gått bra. Men vill ha en ponny som finns i närheten då det tar 3 tim på båten från Gotland vill man inte åka för långt efter man kommer av båten
Synd att avståndet är en begränsande faktor. Det låter som ett sto som jag personligen hade kunnat tänka mig att använda Dimmans Eros till - new foresthingst kat C, som har ett stort antal mästerskapsmedaljer: SM, NM, EM, både individuellt och i lag, i både hoppning och fältävlan. Han har stått på semin i några år, men är i år hemma hos ägaren för att betäcka naturligt. Typiskt nog, för din del...
 

Liknande trådar

Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 536
Senast: Jealle
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 031
Senast: MattiZ
·
Avel Har börjat fundera på detta nu när vi haft hingst här hemma och betäckt naturligt. Haft mycket hjälp och diskuterat mycket med sveriges...
Svar
12
· Visningar
3 733
Senast: token
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 010

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp