Bukefalos 28 år!

behöver lite hjälp

P

Pamme_Jaspin

jag har köpt en sadel från hööks för ca 2 månader och jag tycker att den kasar bak (syntetsadel maxam på 2500kr).
hon som ägde honom innan hade en sadel som hon ville behålla men jag tyckte att den va för liten för när jag va och provred honom så bockade och hade sig och nu med den nya sadlen så gör han inget och en sak till den sitter perfekt på honom.
han är en fd travare


taksam för svar :bump:
 
vilken är frågan? om den passar bra är det väl bara att använda den. köp en förbygel om den kasar bak. :smirk:
 
Och om sadeln kasar bak sitter den inte perfekt.
Och vad är det igentligen du vill ha svar och tips om?Ditt inlägg är lite luddigt :confused:
Lägg ut bilder på sadeln och hästen..så blir det lättare att se hur det ser ut :)
 
de jag vill ha hjälp med är att sadlen kasar bak men de är inte mycke

tack för svaret
 
oj jag glömde skriva vad jag behövde hjälp eller tips
vad kan jag ha för att inte sadlen ska kasa.
jag har ingen bild på sadlen än men jag kanske kan ta i dag ja jag ska se om jag kan göra de i dag
 
Många gånger kasar sadeln bakåt under ridning för att man helt enkelt har sadlat för långt fram från början. Sadeln ska när hästen står stilla ligga ca 5 cm bakom bogbladet. Om den gör det och ändå kasar bakåt så kan du använda en brösta eller förbygel.
 
Du sadlar inte för långt fram då? VÄLDIGT många gör det, och när sadeln då glider bakåt till sitt rätta läge fixerar dom den med en hårt spänd brösta istället...... :crazy:
Om du lägger sadeln på rätt plats på hästens rygg och den fortfarande glider bakåt när du rider, så passar den inte. Punkt slut. En väl anpassad sadel får absolut inte glida bakåt, förutom i jättebranta backar/vid hoppning. Förmodligen är då din sadel lite för trång.
 
okej då åker jag och handlar förbygel idag.

tack för hjälpen :banana: :banana:
 
:DHade jag lagt min sadel så långt bak hade jag suttit på korset och ridit :rofl:
(har en mycket kortryggad häst)
M vH Mannis
 
nej. en i stallet har kollat den när jag köpte den och h*n sa att den sitter bra men min häst är smal vid manken.

tack :rofl:
 
nej de är hon inte men hon har haft häst länge.
jag har en sadelgjord som de finns gummiband kan de inte ha med de och göra?
jag börjar tro de iallafall
 
Du menar att det är resår i gjorden? På båda sidorna? Det KAN göra att den inte ligger bra om resåren är slapp.. Men visst är det en travare du har? På min foderhäst får jag ha brösta då den glider bak.. Men den sadeln passar inte honom riktigt, är lite för vid i bommen..
 
både för smala och för vida kan åka fram så man får kolla på annat också för att veta om den passar eller ej....
 
Den är för vid då framvalvet nästan tar i manken, samt att den glider bak.. Är den för smal i bommen kommer den inte ner istället.. :)
 
Är det inte så att om man lägger den lite för långt fram, och sedan drar den bak tills den"stannar", så har den hamnat rätt??
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 562
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 193
Senast: tuaphua
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 209
Senast: AbCdE
·
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 656
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp