Bukefalos 28 år!

Behöver lite hjälp

M

Marina95

Jag är väldigt dålig på att variera min dressyrridning, och jag tycker inte att jag hinner med allt som ska fungera under ett dressyrpass på 45-60min.
Jag skrittar fram i ca 5min, sedan tar jag tyglarna och jobbar honom i skritt i 5-10min beroende på hur mjuk han är. Sedan travar jag och rider lätt på lite längre tyglar i ca 5-10 min. Efter det så får han oftast pusta ett halvt varv sen så börjar jag arbeta honom, och då sitter jag ju ner i traven. Sen så arbetar jag honom så i ca 10min, volter övergångar, halter m.m. Efter det så börjar jag galoppera, jag galopperar först på en volt som jag minkar och ökar. Sedan på rakt spår med lite halter och övergångar. Ca 5min eller lite mer i båda varven. Sen kommer problemen, efter att vi har galopperat så blir han mycket mer framåt och lite hetsig, och då måste jag rida jättemkt övergångar och halter för att få honom lugn, och det tar ju sin lilla tid. Sen när jag har fått honom fin så brukar jag arbeta honom lite till i traven, sen så tar jag lite galopp till och gör någon övning i det, tex förvänd galopp. Efter det så måste jag få honom lugn i traven igen och få honom att arbeta lite innan jag kan trava av och avsluta ridpasset. Då har det oftast gått en timma elr liite mer om man inte räknar med de 5min när jag skrittar fram på långa tyglar. Passen blir i stort sett likadana varje gång jag rider dressyr, vilket jag gör oftast tre ggr i veckan, de andra dagarna hoppar vi, rider ut en lite tuffare runda, skrittar i skogen och en vilodag. Hur ska jag göra för att få mer varierade pass och få med allt inom helst 50min? Eller tkr ni det är okej att rida i 1h elr liite mer om man inte rider allt för krävande övningar? Jag rider för dressyrtränare ibland, men det blir inte så regelbundet, utan ibland varannan vecka och ibland en gång i månaden. Jag rider mina dressyrpass på en åker oftast, ibland i ridhus elr ridbana. Men som sagt, vad är ett bra pass? Hur ska jag lägga upp det för att det inte ska ta så lång tid? Och vilka övningar är bra att göra för att få varierande pass? Som ni förstår så är jag en sån som glömmer bort tiden när jag rider:D


Marina95
 
Sv: Behöver lite hjälp

Brukar själv skritta fram i 10-15 min travar sen ca 10 min utan spec höga krav gör stora volter osv. Kan sedan lägga in lite galopp längs fyrkantsspåret lr stora mittvolten i båda varven. Börjar sen arbeta och travar sedan av ca 5 min och skrittar av 10-15 min...

När jag rider på banan brukar det bli 45 - 60 min, beroende på hur bra det går... Det ska ju gå bra när man slutar och känna att man fått igenom nånting :) Sen skrittar jag av och fram ute i skogen.

Bra övningar är svårt att säga när man inte vet hästens utbildningsnivå osv. Men skänkelvikning, öppna och sluta tkr jag oftast fungerar för att mjuka upp hästen och få den att lyssna :)

Men att man vet innan vad man ska träna på tror jag gör att man kan få ett effektivare pass och att det blir enklare att känna när man ska sluta...
 
Sv: Behöver lite hjälp

jag anser att de flesta hästar utan problem klarar av 2 timmars pass, bara man låter dom vänja sig vid det och succesivt ökar arbetsbördan. Att människor rider 1 timma handlar generellt om att VI inte har mer tid, samt att det är en enkel praxis för ridskolor och instruktörer.

Utöver det anser jag inte heller att alla pass man rider behöver vara "balanserade". Om vi tar bort ca 15 min uppvärmning och 15 min nervarvning, så anser jag att resterande tid ( 10,15,30, eller 1 h - det som passar dig och hästen och beroende på vad du gör ) behöver ej vara varierande utan kan fokusera på en sak. Det kan var övergångar mellan trav och skritt eller så kanske det är passage. Är det det första kan du sitta och träla i 1 timma utna problem men om det är det andra kanske 10 min är mer än nog.

Jag tycker att det är roligt att jobba på enskilda moment som är svåra gör mig och hästen, hellre än många olika. hade en period där jag under 4 månader endast skrittade (utöver varierande uteritter och hoppning) och byggde upp mina skolor i skritten - fantastiskt bra för bådde mig och häst. Ett bra pass är ett pass där både du och hästen känner er nöjda och tillfredställda.

Be din instruktör om saker att träna på, så får du kanske lite mer mål i vardags ridningen. Det är nog mitt bästa tips.
 
Sv: Behöver lite hjälp

Jag är väldigt dålig på att variera min dressyrridning, och jag tycker inte att jag hinner med allt som ska fungera under ett dressyrpass på 45-60min.

Öh???

Vad är det man ska "hinna med" på ett ridpass, för att det ska få kallas ridpass?

Vad är "allt som ska fungera", för att det ska få kallas ridpass?

Och i vilken bok, finns det uppspaltat.

För det har jag nog missat...

:confused:
 
Sv: Behöver lite hjälp

Jag tror du ska tänka om lite när det gäller uppläggen av passen. Istället för att tänka att du ska rida en viss tid, är det bättre att sätta upp ett specifikt mål för passet, som sedan får ta 10 minuter eller en timme att nå.

Det låter t.ex. som att ni har lite problem med lydnaden efter galoppen, lägg då ner energi på just det momentet under ett gäng ridpass, för att sedan gå vidare med nästa mål.

Det finns inga måsten under ett dressyrpass, känner du att galoppen ställer till det lite just nu så kan du ju såklart strunta i att galoppera alls ett tag, eller fokusera på själva fattningarna så att hästen inte blir så upphetsad, så att du känner att du får till riktigt bra pass som ni kan vara nöjda med.

Andra perioder kanske ni behöver rida mycket skolor, och då kan ett pass vara 15 minuters intensivt tränande göra bra resultat, t.ex.

Att alltid träna på allt samtidigt (som du gör nu, lösgör, övergångar, fatta galopp, galopparbete, övergångar, lösgör osv...) ger sällan tillfredställande resultat i längden. Tycker åtminstone jag personligen... ;)

Och behöver hästen mer motion när dressyrpasset blev kortare än väntat går det ju att rida ut en sväng efteråt. Bättre det än att nöta på banan "bara för att".
 
Sv: Behöver lite hjälp

Håller med Marina95!
Jag försöker planera för 1 hel vecka i taget.
Tycker det är lättare samt roligare för både mej o hästen.
Och vi slipper " fastna" i tråkigheter....
 
Sv: Behöver lite hjälp

Vad behöver ni jobba på just nu? Punkta upp några saker, 3-5 st räcker gott och väl, och prioritera i "akutnivå". Börja med det mest akuta och tänk att ni ska jobba med det, inte nödvändigtvis lyckas med det. Lägg in det i arbetet och strunta i andra saker just de passen. Efter någon vecka eller två punktar du upp igen, en del punkter kanske är nya, andra har du kunnat ta bort, prioriteringsordningen kan vara ändrad, etc. Jobba vidare, punkta upp igen efter ett tag osv. En del punkter kommer tillbaka, andra kan man lämna mer definitivt. Tänk också på att en del av uppvärmningen kan vara lika alltid, medan andra delar kanske kan användas som en infasning till dagens arbete och då kan andra delar hoppas över helt för att användas istället en dag när de passar med den dagens fokus.

Försök att tänka att träningarna ska vara som pusselbitar till pusslet "ridbarhet" eller vad du nu har för mål. Hela pusslet behöver inte läggas varje dag utan du lägger omsorg på varje pusselbit istället, så att pusslet kommer att bli så bra som möjligt. Någon gång nu och då måste man titta på hela pusslet för att se att man håller sig inom sina ramar och inte bygger iväg åt fel håll, men sedan går man tillbaka till pusselbitarna. Vad fattas just nu i pusslet?
 
Sv: Behöver lite hjälp

Jag tycker att det känns som du vill mer än vad som går. :)

Jag tycker först och främst att man skall sätta sig ned och fundera ut vad man vill träna, varför man rider dressyr. Vad vill man åstadkomma egentligen? Sedan är det ryttarens ansvar att komma på hur man ska nå målen. Det är inte så jobbigt att planera som man tror.

Om du verkligen t ex vill få hästen att göra klockrena skolor, träna då skolorna två pass i rad och gör något annat det 3:e. Det 3:e passet kanske du kan träna på lite fler olika saker men inte lika länge? Bara stämma av vad som funkar och vad som inte gör det. Kom sedan tillbaka till skolorna. När skolorna fungerar kör du nästa "problem" och tränar det - men på det 3:e passet komemr du tillbaks och kör lite skolor i båda varven för att se om det funkar.

En idé om hur upplägget kan ske!
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 652
Senast: Fiorano
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 467
Senast: Miiikaela_
·
Utrustning Nu när det är kallt ute hade jag behövt något varmare på fötterna när jag rider än mina vanliga jodphurs. Jag har sedan tidigare ett par...
Svar
13
· Visningar
846
Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
11 292
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp