Bukefalos 28 år!

Behöver lite översyn av er kunniga..

doris

Trådstartare
Har hittat ett ganska bra hö, analysen kom i fredags. Det som är lite mindre bra med det är mineralerna.

Hur mycket jag än leter och läser så hittar jag ALLTID olika siffror på hur mycket Ca, P som en häst behöver. Vilket är erat riktmått ? Skall jag tex anv denna formel : Ca/dag = 0,4-0,45 g/ MJ
P/dag = 0,3 g/MJ ??
Eller skall jag gå på de siffror som jag hittat i 2 lite äldra foderböcker, som ger ett lägre dagsbehov ? Vad händer om kvoten Ca/P blir mer än det rekomenderade taket på 1,8, och hur "dåligt" är det att ge mindre än dagsbehovet, menar då om det skiljer 1-3 g eller så. Dvs, hur viktigt är det att kvoten är optimal ?

Min pålle är ganska omusklad och ser inte riktigt rund ut i hullet, är lite "kantig", så jag vill ha lite mer protein per dag, har just nu valt att lägga kvoten på 6,9, är det för mycket och hur länge skall jag ha pållen på en så hög kvot ?

Kommer säkert på fler funderingar, men vore tacksam om någon orkade svara på dessa.
 
Det gör inget om Ca/P kvoten är högre än 1,8 så länge överskottet kommer från grovfodret. Jag räknar utkvoten genom formlerna:
ca= Mj*0,4 och
P= Mj*0,3

Mängden bör inte bli mindre än vad du får fram då mineralerna är viktiga bla för skelettet :banana:
 
Men är det inte lite svårt att veta om överskottet kommer från grovfodret ?

Genom sitt hö får pållen i sig
Ca = 22.1 g /dag och
P = 9.35 g/dag...

Pållen skall ha med den givna formeln:
Ca = 31.6 g/dag
P = 23.7 g/dag
 
Om du skriver ner foderstat i mängd och medel samt höanlusen kan jag nog hjälpa dig lite lättare...
 
oki
analys:
MJ = 7,4
SmRp = 42
CA = 2,6
P = 1,1

Foderstat:
8,5 kg hö
1 kg hippo Alfa
0,25 kg Vetekli
30 g Miner Blå
5 g Fosfor Balans
ger:
75 MJ
520 SmRp
36.3 g Ca
23.2 g P
 
Varför ger du hippo alfa till ett så bra hö?

Jag saknar värden för magnesium också.

Vad väger din häst?

mvh Jessica
 
För att jag har en "ung" pålle, som inte riktigt vill muskla sig, eller iofs harn han musklerna men inte "hullet", är lite insjunken o kantig, dessutom skall vi öka träningen, pållen behöver mer protein för att bygga muskler o hull, har stått på K.Groov tidigare, men Hippo Alfa har bättre värden o är dessutom billigare för mig.

Mg på hö ; 0.7 g/kg foder.
 
Då förstår jag.

Jag tycker du ska höja mineralgivan lite, till 50 gr, då vet du också att selenbehovet blir täckt. Då räcker det med 1,5 dosmått fosforbalans. Unghästar behöver ju lite högre kvot mellan Ca och P. Kvoterna blir då 1,74 resp 2,9.

Om du tycker pållen är lite kantig så öka högivan med 1-2 kg. Höjer du 2 kg så öka fosforbalansen till 2 mått.

mvh Jessica
 
tack..

jag skall prova med detta alternativ:
8,5 kg Hö
1 kg Hippo alfa
50 g miner blå
3,75 g fosforbalans (1.5 dosmått)
under en försökperiod på upp till 3 mån, om pållen fortfarande är "kantig" höjer jag högivan.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu sliter jag mitt hår på riktigt. Försöker få till någon sorts balans i hästens foderstat men det verkar svårt alt gå åt mängder med...
Svar
18
· Visningar
1 709
Senast: supersonic
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 388
Senast: mackan
·
Foder & Strö Vilket proteintillskott är mest prisvärt? Har hittills räknat mig igenom Kraffts sortiment, där jag får betala ca 18-20 kr/dag i rena...
2
Svar
31
· Visningar
3 993
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Satt och läste i C.Plancks bok "Rätt foderstat, bättre häst" När jag började fundera lite. Inte någonstans i hennes tabeller hittar jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
10 219
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp