Bukefalos 28 år!

Behöver tips och råd ang rygg och sadlar!

ZaNdRoRiA

Trådstartare
Hejsan!
Har nu fastnat i denna sadeldjungel!
Har köpt en omusklad Paint och behöver nu en sadel.
Jag kan villigt säga att jag är inte jättehemma på westernsadlar. Jag hoppas på att kunna hitta en bomlös westernsadel för att sedan köpa en bom när han har musklat på sig.
Är inne på att prova en Freemax western. Den korta modellen..

Det jag undrar över är b l a vad ni tycker han har för ryggtyp? Rak, lätt svängd svankryggad osv. Har fått olika bedömningar men här (om jag har tur ) kanske jag kan få många till =)

Samt vad ni tror för sadel som kan passa, då menar jag längden, om man ska satsa på en kortare då jag tycker att han är rätt kort ( täckesstorlek 135).
Har haft en Barefoot Arizona hemma och den var på gränsen till lång, tror den va ca 65 cm, men då ligger ju de längre fram än vad andra sadlar gör.

Ska försöka få in bilder på hans rygg, bortse från borsten, bilderna är tagna för annat syfte från början.
MVH/Sandra

524538_10150635855566344_740986343_9273935_1757774290_n.jpg


560520_10150635856036344_740986343_9273938_2007624650_n.jpg
 
Sv: Behöver tips och råd ang rygg och sadlar!

40 st som varit inne och ingen som har en idé??
 
Sv: Behöver tips och råd ang rygg och sadlar!

Jag tycker att du tar ut en sadel utprovare, eller lastar och åker till en då det ändå alltid är det bästa, speciellt för att lära sig om sadlar och bommar etc, och vad som händer med hästens anatomi vid ridning, vart den ska placeras i sadelläge etc.... Då ser du vad som ligger bra och sen kan man ju alltid leta begagnat utefter det utvärderandet =)
 
Sv: Behöver tips och råd ang rygg och sadlar!

Sadlar måster provas. Om jag lägger ut en bild av min fot på nätet så är det lika svårt att rekommendera en storlek på skor som det är att säga vad som passar på en häst. Ta hjälp!
 
Sv: Behöver tips och råd ang rygg och sadlar!

Sadlar måster provas. Om jag lägger ut en bild av min fot på nätet så är det lika svårt att rekommendera en storlek på skor som det är att säga vad som passar på en häst. Ta hjälp!

:bow:





tiotiotio
 
Sv: Behöver tips och råd ang rygg och sadlar!

Med bilderna frågar jag efter ryggtypen, samt om en kort sadel är att föredra.
Vet för övrigt ingen som provar ut bomlösa westernsadlar. Någon annan som vet?

När han har musklat till sig åker jag till Milsta med honom.
Det har varit min tanke från början.
 
Senast ändrad:
Sv: Behöver tips och råd ang rygg och sadlar!

Samt vad ni tror för sadel som kan passa, då menar jag längden, om man ska satsa på en kortare då jag tycker att han är rätt kort ( täckesstorlek 135).
Har haft en Barefoot Arizona hemma och den var på gränsen till lång, tror den va ca 65 cm, men då ligger ju de längre fram än vad andra sadlar gör.

Ingen sadler skal placeres længere frem end andre. Alle skal placeres sådan at bommen eller sadelpuderne (den bærende del af sadlen) begynder lige bag ved skulderbladen.

Vil du vide hvor langt en sadel din hest kan tåle, mål fra lige bag skulder bladen (findes ved at tegne en streg lige op fra albuen) til hoftebenene og så trakke lidt fra (5-6cm er nok bedst men mindre kan også lade sig gøre).

Sadeltilpasning er altid nemmere med en kortere sadel, men det betyder ikke at det er nødvendig.
 
Sv: Behöver tips och råd ang rygg och sadlar!

Barefoots sadlar ska enligt den själva placeras på bogbladen. Så där har du fel.

Jag vet hur långt bak sadeln kan ligga, men jag ut inte hur många varianter och längder det finns av "short back" sadlar.
Har lite svårt att förstå vissa saker du skriver, men jag har lärt mig att sadeln ska inte ligga längre bak än sista revbenets infästning.

Ang bomlösa sadlar har jag hört mkt. Både positivt och negativt. Du får det att låta som alla bomlösa är sen skit, det tror inte jag, det finns många ryttare och hästar som blivit hjälpta av bomlösa.
 
Sv: Behöver tips och råd ang rygg och sadlar!

Hur lång sadeln ska vara för att passa din hästs rygg, går inte att säga utifrån bild. Jag tycker inte att hästen ser så kort ut, spontant, men det gör inte min förra hästs rygg heller - och hennes sadelläge är kortkort.
Jag kan tänka mig att din hästs rygg i arbete är rätt rak.

Bomlösa sadlar kan man lägga snäppet längre fram, eftersom de inte har någon bom = inget som trycker förutom där ryttaren sitter. Trycket hamnar under ryttarens sittben. En (bra) padd jämnar ut detta tryck lite, men kan inte sprida ut det under en större yta än den ryttaren tar upp. Just pga tryckfördelningen, kan en bomlös sadel vara lite för lång, utan att detta skadar hästens rygg etc.
(Nu syftar jag på bomlösa av soffkuddemodell. T.ex. Barefoot, Torsion. En StarTrekk dressyrsadel, t.ex., är mer stabil/"hård" i konstruktionen - en sådan skulle jag inte vilja ha för lång.)

Om jag minns rätt, är emellertid Freemax westernsadlar inte helt bomlösa, utan har en bom av läder. Denna fungerar inte som en vanlig bom (som används i bom-/bladsadlar), men den ger viss stabilitet och sprider antagligen trycket över en större yta än en bomlös sadel. I mina ögon, ska dessa placeras precis som en sadel med bom; så att bommen hamnar två fingrar från bogbladen (notera: bommen, inte hela sadeln. Bommen.).

Om hästen ser ut som jag gissar, under arbete, kan Dakota vara värd att titta på. Jag hade en Dakota reiningsadel till mitt förra sto; den är ett par cm för lång egentligen, men ligger optimalt i övrigt och därmed fungerar det (utprovad av erfaren sadelmakare. Den första sadel som ligger "perfekt" på hennes rygg. Hästen får snabbt spänningar av en felaktigt liggande sadel = smärta = hon vägrar att gå fram öht.). Dakota gör dock inga bomfria sadlar, öht. Men precis som med alla andra sadlar, kan man bara gissa utifrån bilder - för att veta måste sadlarna provas.
 
Sv: Behöver tips och råd ang rygg och sadlar!

Den "regel" om sidste rebben har ingen videnskabelig baggrund. Har ikke kunnet finde en eneste videnskabelig undersøgelse til at understøtte det, men til gengæld er der rigtig meget erfaringer der beviser den modsatte. Hvis du har planer om at overholde denne "regel" kan du glemme alt om nogensinde at eje en ordentlig western sadel til en voksen rytter, da de næsten altid er væsentlig længere.
 
Sv: Behöver tips och råd ang rygg och sadlar!

sadeln ska inte ligga längre bak än sista revbenets infästning.

Det stämmer rätt bra - om sadeln inte ligger optimalt i övrigt. Då kan det orsaka tryck/spänningar bak i ryggen. Om sadeln däremot ligger "perfekt" i övrigt, fungerar det i regel även om sadeln är snäppet för lång. Westernsadlar fördelar ju dessutom tryck och vikt på en väsentligt större yta än t.ex. en engelsk bomsadel. Vissa w-sadlar ser dessutom längre ut än de egentligen är, pga skirts etc - dvs läder som går längre ut än bommen. Återigen: det är bommen man går efter, eftersom det är den som fördelar tryck etc. Lädret i sig, orsakar inte tryck och liknande, om man inte har en väldigt skavkänslig häst t.ex. (då kan det förstås bli skav om man har otur, precis som det kan bli av ett vanligt schabrak).
 
Sv: Behöver tips och råd ang rygg och sadlar!

Jag skulle förtydligat mig =) Bommen alternativt sisten ska inte vara bakom =) Lädret är ju bara dekoration.
Har förstått det så att det ska inte vara vikt över njurarna? Men det finns ju så mkt "rön" så saker kan ju ändras :P
Darav djungel! Har nu inhandlat en bomlös som jag även ska få hjälp att prova ut på framvalv/fork är utbytbart =)

Tack för info Liten =)
 
Sv: Behöver tips och råd ang rygg och sadlar!

Ja, det är njurarna (och bakre delen av ryggen) som man tänker på. Det är dock främst engelska sadlar/sadlar med liknande utseende som kan orsaka tryck på njurarna, då trycket i bak blir ganska koncentrerat, så att säga. Dessutom kan spänningar lätt skapas i musklerna bak i ryggen (kan även bli resultatet av en sadel som ligger rejält i bakvikt, t.ex.). En w-bom eller liknande, fördelar trycket på en så pass mycket större yta att det inte ska vara ett problem, det blir inte punkttryck på samma sätt. (Naturligtvis kan det skilja mellan individer och hur känsliga de är. Precis som att vissa hästar är väldigt känsliga för punkttryck, och därmed inte kan/bör ridas med bomlösa sadlar. T.ex.)

Hoppas att det fungerar bra med din nya sadel. Lycka till!
 
Sv: Behöver tips och råd ang rygg och sadlar!

En engelsk sadel behøver heller ikke være kortere. Men balancen skal være i orden og ryggen skal have plads til at arbejde.
 
Sv: Behöver tips och råd ang rygg och sadlar!

Min förra häst kan inte ha en engelsk sadel som är för lång - hon får spänningar (som behöver ET-behandling) direkt. Även om sadeln ligger kanon i övrigt. Däremot fungerar westernsadeln (Dakota) utmärkt, trots att den är för lång.
De flesta sadlar är för långa för henne, kan tilläggas, då hennes sadelläge är hemskt kort (och manken är låång...). Hästen är känslig för punkttryck i ryggen i allmänhet; får direkt spänningar av en för smal sadel (t.ex.) också.
Därav min hypotes att bommens form (hur stor yta vikten fördelas över) spelar in.
 
Sv: Behöver tips och råd ang rygg och sadlar!

Min förra häst kan inte ha en engelsk sadel som är för lång - hon får spänningar (som behöver ET-behandling) direkt. Även om sadeln ligger kanon i övrigt. Däremot fungerar westernsadeln (Dakota) utmärkt, trots att den är för lång.
De flesta sadlar är för långa för henne, kan tilläggas, då hennes sadelläge är hemskt kort (och manken är låång...). Hästen är känslig för punkttryck i ryggen i allmänhet; får direkt spänningar av en för smal sadel (t.ex.) också.
Därav min hypotes att bommens form (hur stor yta vikten fördelas över) spelar in.

Hvis hesten har ondt, ligger sadlen nok ikke så "kanon" alligevel. Løfter den bagtil når hesten traver? Selv bare en lille løfte er tegn på et alvorlig problem. Kan en hånd komme ind under sadelpuderne bagetil når du rider i skridt med sadlen?

Denne type problem giver tit spændinger og smerte på den bagerste del af ryggen, og er meget almindelig med alle sadeltyper. Har set en del heste med hævelse, og ikke kun spændinger, pga problemet i samme område. Nogle hæves på begge sider og andre på kun en.

Det er hesten man skal lytte til og ikke "regler."
 

Liknande trådar

Utrustning Har haft hästen i ganska precis 4 år och haft problem med sadlar sen dess. Fick med en westernsadel som verkar ligga bra i alla lägen...
Svar
2
· Visningar
903
Western Hej! Jag ska inom kort få en foderhäst, 4-årig paint, som jag förhoppningsvis ska köpa lite längre fram om allt går som tänkt :)...
Svar
9
· Visningar
2 207
Senast: gadriel
·
J
Utrustning tipps om vad för sadlar som skulle kunna passa är oxå välkommna! Hade självklart laddat upp bilder men jag får det inte att funka...
Svar
2
· Visningar
846
Senast: jonson
·
L
Utrustning Jag har starka funderingar på att skaffa bomlös sadel och har drabbats av värsta valångesten, eftersom det finns så många olika sorter...
Svar
4
· Visningar
1 848
Senast: allroundhästarna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp