Behövs arab/fullblod i ridhästaveln?

Är det inte lite av ett problem att många idag köper 'för mycket häst' med rörelser/hopp och nerv som inte passar just vardagsryttaren? Och att det därför, kanske för ofta, krävs att hästen skickas iväg för tillridning till ett proffs? Och/eller att ägaren säljer eftersom de inte riktigt klarar av sin häst? England har ju en betydligt större inhemsk marknad så jag antar att man har mer utrymme för avel på olika raser och typer. Plus då att man har fler inriktningar som hunters, showring, working equitation osv där man vill han en annorlunda häst, jämfört med Sverige.

Lite roligt när man läser om de gamla hederliga kronhästarna på den tiden det begav sig. De flesta mycket mentalt stabila, friska och sunda, tvådelat bett och manskapssadel :D hö och havre och tog allt med stort jämnmod även mindre erfarna ryttare.

Rejäla bitar som inte direkt hetsade upp sig i onödan. :) Det skulle nog passa många ryttare i Sverige även idag.

Ja, både vi tränare och många vet och andra behandlare upplever ju att många köper mer häst än man eg reder.
Man lämnar på rehab, sprutar etc någon gång eller mer per år. Det har blivit normalt och ses inte riktigt längre som att hästen faktiskt är skadad och man bör fundera kring träningsupplägg. Jag tycker det är otroligt sorgligt.
Det förekommer en hel del.

Sen det att många idag är rädda för sina hästar. Kanske inte i alla lägen. Men man måste ha draman för att rida ut etc.

Då krävs ju proffs för utbildning. Jag tycker dock inte det är dumt att låta proffs utbilda unga. Det är tvärtom ngt jag skulle önska fler gjorde. Oavsett ras och typ av häst. För hästens skull.

Och många veterinärer har idag svårt att avgöra om hästen verkligen har ont eller bara är överladdad/ouppfostrad/felhanterad etc.
Jag ser ju en fördel i de raser som avlas och premieras på att vara mångsidiga rent mentalt. Tex Morganhästen måste ju visas i hopp, dressyr och körning. De är ju ofta otroligt vettiga i planeten.

Jag rider ju dressyr och jobbar med det. Men dressyrhästar idag är faktiskt värst mentalt. Urtrist!
 
Jag vet att avelsansvarig för ett av de största Danska stuterierna redan för många år sedan ansåg att införsel av fullblod i halvbloden skulle få ökad benägenhet för KS och svårare munnar. Han förespråkade araben istället.
Idag vet jag många veterinärer som är av samma åsikt. De hästar med xx i stammen anser de vara överrepresentaterade vid KS. Och de har enligt många tandisar jag känner fått problemtrutar pga de fått fullblodets nätta kranie men halvblodets tänder. Det blir trångt. Det är svårjobbat för veterinärer/tandisar att ge dem ett biomekaniskt funktionellt bett. Och de är svårare att få plats med bett och är känsligare i truten. Vilket inte är toppen för mindre kunniga ryttare om de dessutom har KS och mer än andra hästar måste ridas med halsen ut ur manken.

När jag letar häst åt kund är jag lite försiktig med xx-hästar just pga det. Jag vet många som tänker så. Framförallt de som arbetar med rehab och problemlösning i någon form.
Jag och min sambo sim håller på med fullblod har pratat om just KS och vi har faktiskt aldrig haft någon med diagnoserad KS.Känns lite mer som att kunskapen inte finns hur man gör en galoppör till ridhäst.Det tar tid!
 
Tror rätt sorts fullblod har ett gott avtryck i halvblodsaveln.Men i Sverige har man nog avlat en del på sprinthästar och det skulle jag själv inte avla på.Utan de med mod, långdistansare, storlek och som gärna startar i hinderlöp.Visst finns det fullblod med kassa hovar men man måste också komma ihåg att de slits något oerhört i de hastigheter de gör sen gör det inte bättre att de går mkt på bana och inte rids på hårt underlag.Att munnen kan bli stum är inte konstigt då de lär sig att ta tag i bettet när de ska ta i.Sen ska de skolas om att lätta fram och lägga vikt på bakbenen inte konstigt att det blir besvärligt om man inte tar det pö on pö.Jag tycker om min korsning hemma han är cool, bra hovar och mun.Ska försöka få fram flera sådana.Men som med all avel måste man göra bakgrundskoll och veta att individen passar ändamålet
 
Jag och min sambo sim håller på med fullblod har pratat om just KS och vi har faktiskt aldrig haft någon med diagnoserad KS.Känns lite mer som att kunskapen inte finns hur man gör en galoppör till ridhäst.Det tar tid!

Det blir mer problem i korsningarna halvblod/fullblod upplever jag. Inte i de rena fullbloden. Vilket är vad de avelsansvarige på stuteriet och flera vet också anser.
 
Problemet är ju att det är så dyrt att föda upp häst. Och folk vill inte betala. Så man vet att hästen måste vara rätt så jävla bra för att man ska ha en sportslig att få några pengar.
Då satsar man på att få fram en bra häst ofta.

Sen får man då tyvärr de restprodukter som är så känsliga att bara proffs kan rida. Men hoppar/rör sig för dåligt för proffs.

Det hade i min värld varit super om man avlade fler hästar likt gamla militärstammen. De höll för felridning, de hade enklare trutar, de var stadigare mentalt och allmänt bra hästar för folk att lära sig på och få självförtroende med.
Men såna vill ju få ha idag.
Det är jag inte alls så säker på. Det måste finnas en marknad för oss vanliga dödliga tantryttare! Jag vill ha en häst av halvblodsmodell med korrekt exteriör men med en fantastisk trygg mentalitet. Det måste finnas jättemånga sådana ryttare som likt mig endast vill ha en snäll häst att promenadrida.
 
Äsch, lyckades länka till bilder som inte är tillåtna. Hur som, Det beror väl också på vilket fullblod man väljer att avla på, just sprinters kan jag verkligen förstå problemet med. Men Jenny Pitman som också uttalade sig i artikeln tränade ju bl.a Grand National vinnaren Royal Althlete. Känns inte som att han skulle ha problem med för smal mun vid eventuell avel. ;) Han höll i 32 starter och 6 år i lopp som man lätt kan googla fram bilder på. National Hunt/Chase hästarna håller ju även i allmänhet mycket längre än deras mindre och ädlare sprintsläktingar och går längre distanser.

Googla på bilder på Royal Athlete och naturligtvis min älskade favorithäst nästan någonsin, Desert Orchid :love:. Royal Athlete höll i 32 lopp och 6 år, 'Dessie', i 70 lopp. Jag tror inte att någon av dem skulle ha problem med för små munnar i avel med SWB :) Ironiskt nog ser de ju faktiskt grövre ut än många av dagens ridsporthästar.

https://en.wikipedia.org/wiki/Royal_Athlete

https://en.wikipedia.org/wiki/Desert_Orchid
 
Ja, både vi tränare och många vet och andra behandlare upplever ju att många köper mer häst än man eg reder.
Man lämnar på rehab, sprutar etc någon gång eller mer per år. Det har blivit normalt och ses inte riktigt längre som att hästen faktiskt är skadad och man bör fundera kring träningsupplägg. Jag tycker det är otroligt sorgligt.
Det förekommer en hel del.

Sen det att många idag är rädda för sina hästar. Kanske inte i alla lägen. Men man måste ha draman för att rida ut etc.

Då krävs ju proffs för utbildning. Jag tycker dock inte det är dumt att låta proffs utbilda unga. Det är tvärtom ngt jag skulle önska fler gjorde. Oavsett ras och typ av häst. För hästens skull.

Och många veterinärer har idag svårt att avgöra om hästen verkligen har ont eller bara är överladdad/ouppfostrad/felhanterad etc.
Jag ser ju en fördel i de raser som avlas och premieras på att vara mångsidiga rent mentalt. Tex Morganhästen måste ju visas i hopp, dressyr och körning. De är ju ofta otroligt vettiga i planeten.

Jag rider ju dressyr och jobbar med det. Men dressyrhästar idag är faktiskt värst mentalt. Urtrist!

Jag :heart min fjordhäst som jag kan tävla dressyr och hoppning på, köra en sväng eller rida ut i vilken terräng som helst. Nu börjar allt fler få upp ögonen för rasen, bla tack vare Lyckängs Dajms duktiga ägare, som visat att bara man tränar kan man rida msv a dressyr. :laugh:
 
Det är jag inte alls så säker på. Det måste finnas en marknad för oss vanliga dödliga tantryttare! Jag vill ha en häst av halvblodsmodell med korrekt exteriör men med en fantastisk trygg mentalitet. Det måste finnas jättemånga sådana ryttare som likt mig endast vill ha en snäll häst att promenadrida.

Vad vill du betala för en sån? Vad får man för en gångartskanon etc?
 
Det är jag inte alls så säker på. Det måste finnas en marknad för oss vanliga dödliga tantryttare! Jag vill ha en häst av halvblodsmodell med korrekt exteriör men med en fantastisk trygg mentalitet. Det måste finnas jättemånga sådana ryttare som likt mig endast vill ha en snäll häst att promenadrida.

Är du beredd att betala lika mycket för en sådan som för en tävlingshäst? Det kostar ju lika mycket att föda upp en häst oavsett inriktning, det är ju därför uppfödarna inriktar sig på hästar som har en möjlighet att ge tillbaka kostnaden.
 
Jag förstår logiken att föda upp är dyrt och att köpare betalar mer för härstamningsföl. Men det känns spontant att det är fel väg man är inne på. Aveln verkar idag vara anpassad för att få fram hästar bra nog för proffs, vilket utgör en liten minoritet av marknaden och förmodligen alltid kommer att göra det. Den stora merparten av hästköpare och ägare är vanliga dödliga med sin häst som största hobby. De varken behöver eller vill egentligen tror jag, ha en häst som avlats fram för proffs, inte klarat gränsen kapacitets/gångartsmässigt men har kvar nerven/humöret som en tävlingshäst på hög nivå. Vilket leder till alla möjliga problem, och som @tuaphua tex påpekar att vissa är rädda för att rida ut sin häst. Vilket i mina ögon är helt obegripligt. Vem bryr sig om hästen hade en 9 eller 7 på trav på bedömningen om man bara kan rida på bana?

Arabhingsten @Görel såg i Tyskland framstod säkert som tråkig i förhållande till de andra gångartshingstarna men antagligen godkändes han på andra grunder och vad han kan tillföra aveln i stort. Jo, jag tror att både araber och fullblod liksom anglos har att ge SWB aveln fortfarande. Inte gångarter eller till stor del hopp (även om man internationellt faktiskt fortfarande använder fullblodsblod ibland). Men däremot stabilitet, lätthet, uthållighet, bra huvud (mentalt), allroundförmåga, reaktionsförmåga och även till viss del hållbarhet. En bra skalle (mentalt) känns ibland som den mest underskattade delen av prisbedömningen vid försäljning. Plus ridbarhet och att hästen kan tänka själv. Något ffa araber är ytterst bra på. ;)

Illusterpriset (2016) går till uppfödaren av årets högst rankade fälttävlanshäst, Fairnet (f 2006 e Feliciano-Dalby Jaguar xx). Uppfödare är Margareta Algotsson, Fairnet härstammar ur en prestationsmeriterad härstamning med elitstoet Princess Fair (ue Prince Fair xx min notering) längre bak i stamtavlan. Fairnet tävlas av Linda Algotsson och har under året en tiondeplacering i Lumühlen och representerade Sverige i OS i Rio. Fairnet ligger på 111:e plats på World Breedings ranking.

Inom ponnyaveln/ridningen har ju härstamning inte alls samma tyngd utan prestation, ridbarhet och allroundförmåga är det som sätter priset. Jag förstår inte varför det måste vara så annorlunda för SWB ärligt.
 
@MJLee Herning ligger i Danmark!

Även om Zonyx ox har andra intressanta egenskaper än sina gångarter vill nog få gångartsuppfödare riskera att han försämrar avkommans gångarter.
 
@MJLee Herning ligger i Danmark!

Även om Zonyx ox har andra intressanta egenskaper än sina gångarter vill nog få gångartsuppfödare riskera att han försämrar avkommans gångarter.

Err, du pratar med personen som blandar ihop Öregrund, Öresund och Öringsfors (likadant Helsingborg, Helsingfors och Helsingör) och glatt berättade att det tar tre timmar med bil till Öresund :grin:samt att man kan åka bil till Helsingfors - vilket man iofs logistiskt kan göra.

OT Visst finns det en risk att första generationens gångarter försämras men förstärks samtidigt andra eftertraktade egenskaper så väger det upp. Nu kan man iofs kanske inte jämföra kattaveln men där sker det regelbundet utparningar just för att få in nytt blod och även om den första generationen inte är typade så återkommer den ofta i andra och tredje generationen samtidigt som de nya anlagen behålls.
 
Apropå fullblod/arab i FT aveln, borde inte Akhal-Teke kunna bidra där med med uthållighet,snabbhet och hållbarhet?
Som ett tanke experiment alltså, jag vet att dessa blir korsningshästar. (dessutom ovanlig här)

Min förre var ju ungrare med fullblod,halvblod och akhal i, det är därför jag kom och tänka på det. Rasen är ju mer långdistansare än fullblodet vad jag vet, men större än araben.

(Personligen drömmer jag om en renrasig i framtiden, men det får bli när jag blir pensionär :D)

Det gör jag åxå :D

Jag har en akhal teke och det är den mest fantastiska häst jag ägt :love:. Dock varierar de väldigt exteriörmässigt och många exemplar har väldigt långa ryggar med hög och lång manke. Dessutom så tror jag knappast man vill ha deras vackra svanhalsar i dagens dressyr..
Strikta enmanshästar tror jag inte passar i dagens hästhållning heller, även om en korsning såklart inte bara fått teke-egenskaper :p

Finns en fin akhal teke-hingst som går fälttävlan i England.. Så ja, i fälttävlan absolut kanske (men kan lika gärna ha en renrasig ;)) men inte till de andra grenarna.
 
Det hade i min värld varit super om man avlade fler hästar likt gamla militärstammen. De höll för felridning, de hade enklare trutar, de var stadigare mentalt och allmänt bra hästar för folk att lära sig på och få självförtroende med.
Men såna vill ju få ha idag.
Gamla "militärstammen" var inte särskilt homogen utan det var alla möjliga hästar, och även en del min sagt svårhanterliga som trots det behölls. Hästmänniskorna har nog ändrat sig mer än hästarna :)
 
Ja, bland de gamla stamhästarna fanns det en hel del som hade som hobby att bita rekryter! :p

Ett problem med att avla in xx och framför allt ox är att de gör sig bäst i andra-tredje led. En uppfödare måste kunna behålla förstagenerationsavkommorna, bedöma dem och avla vidare för att få fram slutresultatet. Plus att hingstfölen och de ston som inte håller måttet måste säljas undan till ett lägre pris än vad man kan ta av den färdiga "produkten". Långt ifrån alla hobbyavlare har den möjligheten.
 
Är du beredd att betala lika mycket för en sådan som för en tävlingshäst? Det kostar ju lika mycket att föda upp en häst oavsett inriktning, det är ju därför uppfödarna inriktar sig på hästar som har en möjlighet att ge tillbaka kostnaden.
Jo det förstås. Men jag tror att det finns en marknad ändå, det är ju förhållandevis få hästar som ändå blir bra tävlingshästar? Eller? Menar du som insatt uppfödare att man inte kan få ett ruttet lingon för en trevlig halvblodshäst av god modell och med en korrekt uppfödning? Det vore trist i så fall. Men så kanske det är, vad vet jag.
 
Jo det förstås. Men jag tror att det finns en marknad ändå, det är ju förhållandevis få hästar som ändå blir bra tävlingshästar? Eller? Menar du som insatt uppfödare att man inte kan få ett ruttet lingon för en trevlig halvblodshäst av god modell och med en korrekt uppfödning? Det vore trist i så fall. Men så kanske det är, vad vet jag.

Marknaden finns, men inte viljan att betala. Jag ser många köpesannonser på sådana hästar, men man vill inte betala "fantasipriser" för dem. För en del börjar fantasipriser redan vid 30 000. Det är mindre än vad de flesta föl kostat innan de fötts.
Jag ser många som utgår från vad de själva tänker använda hästen till, inte vad hästen har för kapacitet, när de bestämmer hur mycket de vill betala. Som att vara spekulant på en svårklasshäst men inte vilja betala vad den kostar för att man bara tänker rida i skogen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Uppfödaren, dressyrryttaren och tidigare hingsthållaren Peter Granath i Mantorp brinner för det engelska fullblodet. Han har reagerat på...
Svar
0
· Visningar
580
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp