Bukefalos 28 år!

Behövs avtal med medryttare?

_Runaway_

Trådstartare
har hittat en medryttare åt min D-ponny. Kom att fundera på om man behöver skriva ett avtal/kontrakt för medryttare? Lite om hur hon och jag pratat om och gjort upp:

*Hon har hand om hästen 2 dagar i veckan. Ibland någon dag/helg extra om båda är överrens.
*De dagarna ska hon förutom motionera hästen, även mocka och ställa iordning foder.
*Hon ska inte betala något

Hon är 14, snart 15 år om det nu spelar in. Det känns som att jag kommer kunna lite på henne.
Behöver man upprätta något skriftligt..?
 
Sv: Behövs avtal med medryttare?

Jag har inget skriftligt alls med ägaren till hästen jag rider.
Fast jag tror det skulle bli svårt atts kriva ett kontrakt mellan oss. Ibland rider jag 7 dagar i veckan och ibland inget. Ibland mockar jag, ibland inte (oftast inte :angel: ). Jag får göra vad sjutton jag vill med hästen så länge den inte far illa. Jag betalar inget eller så. Näe. Har ni en bra kontakt så kan ni säkert komma överens ändå. :)
 
Sv: Behövs avtal med medryttare?

Jag skulle upprättat ett kontrakt där hennes mamma/pappa skulle få skriva på som förmyndare. Vems är till exempel ansvaret när hon är hos din häst och något händer, t.ex. att hon ramlar och blir rejält trampad i magen av din häst? Vem betalar veterinär/självrisk om hästen kastar av medryttaren, galopperar hem och sliter sönder munnen när den råkar trampa på tygeln? Och så vidare. Det kan vara bra att ha rett ut många saker och ha dem skriftligt redan innan om det skulle hända något.
 
Senast ändrad:
Sv: Behövs avtal med medryttare?

I sådana fall måste du väl skriva kontakt med hennes föräldrar, eftersom hon är under 18. Om du inte har pratat med dom så kan du väl prata med dom...

Jag har haft en häst på halvfoder, ungefär som att vara medryttare. Jag betalade men vi skrev inget kontrakt. Allt fungerade bra under de tre år jag hade honom.

Lycka till!
 
Sv: Behövs avtal med medryttare?

Tänk även på att om det är en 14-15-årig tjej så är det inte tjejen du ska komma överens med om något händer, utan hennes föräldrar...
 
Sv: Behövs avtal med medryttare?

Är ett kontrakt mellan hästägare-medryttare på något sätt juridiskt giltigt? Jag gissar att det ses som svarta pengar och utlånande av häst mot betalning utan tillstånd och F-skattesedel? Är ett sådant kontrakt bara för medryttaren och ägaren om de blir oense om vad de kom överens om från början? Ni som har kontrakt med medryttare/hästägare varför har ni det?
 
Sv: Behövs avtal med medryttare?

Varför skulle det inte vara giltligt juridiskt? Och vad för tillstånd menar du? Det krävs bara tillstånd om man lånar ut hästar "i större skala" så vitt jag vet, och vad gäller häst så är det "upplåtande av 4 eller fler hästar" som räknas som "i större skala". Således borde det vara helt och fullt lagligt och tillåtet att låna ut sin häst på hel- eller deltid - utan varesig tillstånd och F-skattesedel.

Jag har/har haft kontrakt med mina medryttare/fodervärdar för att göra klart och reda ut redan innan något hänt vad som gäller och vem som har ansvar för vad, och att dessutom för att kunna ha det som grund om konflikt ändå uppstår.
 
Senast ändrad:
Sv: Behövs avtal med medryttare?

Men du är väl med under 18?

I vilket falls om helst (vare sig ni skriver kontrakt eller inte) så tycker jag att dina föräldrar ska prata med hennes. Typ gå igenom vad ni bestämt, berätta lite om hästen och stallet, ja vad de och dottern har att förvänta sig helt enkelt. Och om det blir kontrakt så är det era föräldrar som ska skriva under. Om du nu är under 18.
 
Sv: Behövs avtal med medryttare?

Jag menar att som hästägare så tar du ju betalt för att låna ut din häst, med andra ord bedriver du tjänsteverksamhet om än i liten skala, och du tar betalt för det. Om man tar betalt så vill staten ha en del av kakan i form av skatt, och eftersom man inte är anställd när man lånar ut hästen så bör det ju betyda att man har verksamheten i egen regi, dvs eget företag. Om man har eget företag måste man ha f-skattesedel och skatta som ett företag. Man kan ju också göra avdrag för omkostnader, men då måste de redovisas.

Så jag menar att om man inte har F-skattesedel och skattar på inkomsterna man får från medryttaren (i stockholm ofta så mycket som 100:-/månad) så bedriver man verksamheten svart. Och då tror jag att det är svårt att driva en process mot den man sålt tjänsten till (medryttaren). Det bör ju också vara svårt att kräva in dessa pengar om medryttaren inte betalar m.m..

Även byte av tjänster anses av skatteverket som skattepliktigt, om tjänsten i andra fall kostar pengar. T.ex. avdrag på stallhyran för att man tar kvällsfodringar m.m..
 
Sv: Behövs avtal med medryttare?

Nje. Jag har hört med en bekant som jobbar på skatteverket just, och nej, så länge jag inte tjänar något på att hyra ut min häst är det inte skattepliktigt. Dvs, så länge medryttaren/delfodervärden bara betalar "sin" del av stallhyra/hovslagare/utrustning/foder/stallskötsel så behöver jag inte betala någon skatt på det.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 491
Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 276
Hästmänniskan Om du skulle vara medryttare till en häst som går på lösdrift i en hage med en annan häst. Samma ägare till båda hästarna. Hästägaren...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 061
Senast: TinyWiny
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 968
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp