Behövs arab/fullblod i ridhästaveln?

Det svåra är tycker jag är och hitta ston i Sverige som tävlar hinderlöp!
I know!
Det finns som du säger ston att hitta, men det är lite väl jobbigt med tanke på hur många det faktiskt finns. Men vänd om och titta nere i Europa. Nu är vi i Sverige kanske inte så jättevana att köpa på auktion, men det är stort på kontinenten och brittiska öarna plus Irland. Åk över till Tattersals eller Newmarket och kolla vad som finns.
 
Fast en sådan hingst står ju lite på egna meriter i min värld, även om stammen inte är något speciellt. Där handlar det inte så mycket om ifall han platsar i aveln eller inte, utan där handlar det mest om att matcha rätt sto till honom, vilket nog blir lite svårare.

Ska du köpa en skadad märr från banan hade jag dock inte köpt en oprövad märr med den stammen. Den säger ingenting och är full med nobodys. Men uppenbarligen är det ju något där som funkar. Om det är once in a life time eller om det är gedigen avel och genomtänka linjer är ju frågan i detta fallet.

Frågan är ju vad vi vill åt med vår avel? En häst med bra namn i stamtavlan är bara lättsåld så länge den inte visat vad den kan prestera. Efter det är det prestationerna som säljer den, inte stamtavlan. Och presterar den inte så spelar det ingen som helst roll vad stammen är för ingen vill ha den ändå. Vill man sälja föl ska man använda kända hingstar som tävlar nu. Vill man göra sig ett namn inom sporten måste man se till att det man producerar dessutom presterar. Och poängen är att alla uppfödare behöver inte avla hästar som går OS för att det ska gå bra, de behöver bara sälja hästar som fungerar. Det är nog så viktigt.

Håller absolut med om att meriter är minst lika viktigt som stam! Dock så vill jag allra helst ha både och, dvs. egna meriter och en förärvningssäker stam. :)
 
I know!
Det finns som du säger ston att hitta, men det är lite väl jobbigt med tanke på hur många det faktiskt finns. Men vänd om och titta nere i Europa. Nu är vi i Sverige kanske inte så jättevana att köpa på auktion, men det är stort på kontinenten och brittiska öarna plus Irland. Åk över till Tattersals eller Newmarket och kolla vad som finns.
Vi har gjort två inköp i år och förra året på doncaster auktionen, valacker båda två.Svårt och komma över ston där med för en rimlig peng.De håller gärna i stona ;)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Uppfödaren, dressyrryttaren och tidigare hingsthållaren Peter Granath i Mantorp brinner för det engelska fullblodet. Han har reagerat på...
Svar
0
· Visningar
579
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp