Bukefalos 28 år!

Bekant med hund som attackerat andra hundar

Styrelsen måste väl vara intresserad av hur medlemmen bär sig åt? Den är ju ett ansikte utåt för föreningen.
Att ha en hund som kan göra utfall är väl medlemmens ensak men att ens vid något tillfälle ha den lös är väl helt oacceptabelt?
Nej, en enskild medlem är inte föreningens ansikte utåt. Så länge man inte bryter mot några stadgar så kan (ska) man inte försöka tala henne tillrätta. Man kan göra är att erbjuda sitt stöd till en annan hundägare som antagligen inte har det särskilt lätt just nu.
 
Jag instämmer i vad övriga skriver - det här är inte ett ärende för styrelsen.

SKK/SBK har visserligen grundregler för alla sina medlemmar, men det är inte upp till lokalklubbarna att se till att dessa följs. I så fall borde de kanske snarast varna för vad som garanterat innebär uteslutning, utan vare sig någon anmälan eller enskild bedömning, nämligen att man beläggs med djurförbud.

Lokalklubbar ska se till att deras egna regler följs. Om hundarna i fråga är kopplade där finns det ännu mindre anledning att reagera över situationen - utom för att ge stöd till hundägaren, som uppenbarligen är i en jobbig situation. Om man faktiskt pratar med personen kan man också få reda på hur det ligger till med olika saker och slipper gå på vad osäkra källor sagt.

Fast jag tycker ändå att det finns en gräns för hur mycket tillit man kan sätta i ett koppel. Det finns ju grader i helvetet gällande aggressiva hundar: allt från små aggressiva som skäller värre än de bits till stora kraftfulla hundar som vill och har kapaciteten att döda. Och allt däremellan. Frågan är om man ska sätta sin tillit till bara ett koppel när det gäller den stora kraftfulla hunden som vill och kan döda? Ska den tillåtas på brukshundsklubben överhuvudtaget oavsett hur kopplad den än är? Koppel kan gå sönder, hunden kan ta sig ur halsbandet eller selen och människan som håller i det kan tappa det. En hund jag gick med blev påhoppad av en hund som tog sig ur sin sele (som tur är en liten plutt som inte visade sig vara nån fara för "min" hund), en annan hund jag känner blev attackerad av en kopplad hund som attackerade så starkt och plötsligt att den som höll i kopplet tappade det (med veterinärbesök, sövning, drän osv som följd).
 
Fast jag tycker ändå att det finns en gräns för hur mycket tillit man kan sätta i ett koppel. Det finns ju grader i helvetet gällande aggressiva hundar: allt från små aggressiva som skäller värre än de bits till stora kraftfulla hundar som vill och har kapaciteten att döda. Och allt däremellan. Frågan är om man ska sätta sin tillit till bara ett koppel när det gäller den stora kraftfulla hunden som vill och kan döda? Ska den tillåtas på brukshundsklubben överhuvudtaget oavsett hur kopplad den än är? Koppel kan gå sönder, hunden kan ta sig ur halsbandet eller selen och människan som håller i det kan tappa det. En hund jag gick med blev påhoppad av en hund som tog sig ur sin sele (som tur är en liten plutt som inte visade sig vara nån fara för "min" hund), en annan hund jag känner blev attackerad av en kopplad hund som attackerade så starkt och plötsligt att den som höll i kopplet tappade det (med veterinärbesök, sövning, drän osv som följd).
På brukshundsklubbar känns risken liten.
Folk där brukar ha koll på sina hundar.
Jag skulle vara mer rädd för sånt på vanliga promenader och går ibland och tänker på att det är bra att jag har sele på mina små så jag om jag har tur kan hiva upp dom på något om det mot all förmodan skulle komma en aggressiv hund rusande.
 
På brukshundsklubbar känns risken liten.
Folk där brukar ha koll på sina hundar.
Jag skulle vara mer rädd för sånt på vanliga promenader och går ibland och tänker på att det är bra att jag har sele på mina små så jag om jag har tur kan hiva upp dom på något om det mot all förmodan skulle komma en aggressiv hund rusande.

Fast nu handlar det här ju om en person som uppenbart inte har koll på sin hund. Ska man då lita på kopplet?
 
Är det hundarna som är problemet här eller är det att övrig styrelse och aktiva i klubben inte tycker att personen är en god förebild för andra hundägare? Om man tycker att personen agerar på ett sätt som inte är förenligt med klubbens värderingar kanske man inte ska låta personen hålla kurser i klubbens regi?
 
Jag har själv levt med en hund som flög på andra hundar i hemmet och som vi inte hade lös på promenader där hundar fanns.
Men hon skötte sig prefekt på klubben och gick som en drottning förbi andra hundar i hundmöten.
Aldrig ett ljud. Inte ens en blick på mötande.
 
Styrelsen måste väl vara intresserad av hur medlemmen bär sig åt? Den är ju ett ansikte utåt för föreningen.
Att ha en hund som kan göra utfall är väl medlemmens ensak men att ens vid något tillfälle ha den lös är väl helt oacceptabelt?
Jag tänker också lite i de banorna. Men att det enda styrelsen isåfall kan göra, är väl att ta ifrån personen dennes instruktörslicens (om man ens har en sån? Men annars, rätt att kalla sig instruktör i klubben). I den sport jag sysslar med (ej hundrelaterad) var det länge så att de som sysslade med en "olämplig gren" i utkanten av sporten, kunde bli uteslutna och därmed inte kunna utföra sporten alls (omöjlig att utföra på egen hand) då man betedde sig olämpligt i sportens namn. Ursäkta krånglig beskrivning, men....

Det är ju olämpligt med en instruktör som beter sig illa i hundsammanhang, utanför klubbens område. Men det enda klubben väl kan göra då är att personen fråntas sin status som instruktör i kluibbens namn.
 
Jag tänker också lite i de banorna. Men att det enda styrelsen isåfall kan göra, är väl att ta ifrån personen dennes instruktörslicens (om man ens har en sån? Men annars, rätt att kalla sig instruktör i klubben). I den sport jag sysslar med (ej hundrelaterad) var det länge så att de som sysslade med en "olämplig gren" i utkanten av sporten, kunde bli uteslutna och därmed inte kunna utföra sporten alls (omöjlig att utföra på egen hand) då man betedde sig olämpligt i sportens namn. Ursäkta krånglig beskrivning, men....

Det är ju olämpligt med en instruktör som beter sig illa i hundsammanhang, utanför klubbens område. Men det enda klubben väl kan göra då är att personen fråntas sin status som instruktör i kluibbens namn.
Men instuktören uppför sig väl inte illa?
Personen har en hund med problematik. Ska det vara skäl för att fråntas sina uppdrag?
Lite som att en lärare som har ett halvkriminellt barn är olämplig som lärare?
 
Fast jag tycker ändå att det finns en gräns för hur mycket tillit man kan sätta i ett koppel. Det finns ju grader i helvetet gällande aggressiva hundar: allt från små aggressiva som skäller värre än de bits till stora kraftfulla hundar som vill och har kapaciteten att döda. Och allt däremellan. Frågan är om man ska sätta sin tillit till bara ett koppel när det gäller den stora kraftfulla hunden som vill och kan döda? Ska den tillåtas på brukshundsklubben överhuvudtaget oavsett hur kopplad den än är? Koppel kan gå sönder, hunden kan ta sig ur halsbandet eller selen och människan som håller i det kan tappa det. En hund jag gick med blev påhoppad av en hund som tog sig ur sin sele (som tur är en liten plutt som inte visade sig vara nån fara för "min" hund), en annan hund jag känner blev attackerad av en kopplad hund som attackerade så starkt och plötsligt att den som höll i kopplet tappade det (med veterinärbesök, sövning, drän osv som följd).

I det här fallet vet vi bara att hunden slagits på hemmaplan. Även i andra fall där en hund varit i allvarligt slagsmål kan det handla om annat än att den är ute efter att döda en främmande hund. Och kapacitet att döda en liten hund har nästan alla raser som är medelstora-stora.

Är det något ställe jag tycker att personer med aggressiva hundar ska befinna sig är det väl just brukshundklubben. Och ja, det finns åtminstone en sådan även på min klubb. Dess ägare vet vad hen har i kopplet och hanterar sin hund därefter.
 
Rent generellt så har jag mer förtroende för en instuktör som kämpat med svåra hundar och gått den hårda vägen till kunskap, än en som haft enkla hundar och där allt gått som på räls.
Jag håller med. Jag får dock en känsla här, och det kan vara jag som feltolkar trådstarten, att man ifrågasätter hur personen hanterar problemhunden. Det är inte att personen har en problemhund som man har åsikter om utan hur hen arbetar med hunden och dess problem.
 
Jag håller med. Jag får dock en känsla här, och det kan vara jag som feltolkar trådstarten, att man ifrågasätter hur personen hanterar problemhunden. Det är inte att personen har en problemhund som man har åsikter om utan hur hen arbetar med hunden och dess problem.
Jag har inte sett något om själva träningen i tråden. Men helt klart finns det en naiv bild om att ha dessa hundar ihop.
Personligen tycker jag att en hund som valsat runt på det sättet och uppenbarligen inte mår bra bör tas bort.
Efter den här hunden så har nog personen lärt sig massor om hundar med skärpa, dåliga erfarenheter och mentala brister.
Men hur ska en instruktör få den kunskapen utan att få prova på irl?
 
Jag har inte sett något om själva träningen i tråden. Men helt klart finns det en naiv bild om att ha dessa hundar ihop.
Personligen tycker jag att en hund som valsat runt på det sättet och uppenbarligen inte mår bra bör tas bort.
Efter den här hunden så har nog personen lärt sig massor om hundar med skärpa, dåliga erfarenheter och mentala brister.
Men hur ska en instruktör få den kunskapen utan att få prova på irl?
Ja den känns ju inte lätt att omplacera vidare precis.
 
Det verkar redan ha haft för många hem.
Tyvärr finns det för många hundar av den här typen redan i samhället.
En hund som ofta omplaceras borde få slippa det och att ägaren tar ansvaret och låter den somna in. Jag lovade varulven när han kom vid 1,5 års ålder att jag var hans sista hem, nr 4 om jag räknar uppfödaren. Skulle det inte fungerat så skulle han inte behöva flytta runt mer utan han hade avlivats.

Han fyllde nyligen 12 år och är en go och glad hund till skillnad den arga och olyckliga som flyttade in. :heart
 

Liknande trådar

Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
13 592
Senast: Lhas
·
Hundträning Ny på detta forum (och ett liknande hundforum där jag ställt samma fråga). Det är så att jag har lite funderingar kring hundfrågor som...
2
Svar
23
· Visningar
2 782
Senast: sanmatte
·
Övr. Hund Hej. Vad jan jag göra med min unghund (tik) hon har vid 1 år ålder börjat attackera vissa andra hundar. Först grannens hund som alltid...
Svar
2
· Visningar
1 449
Senast: Nota
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
35 021
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp