Bukefalos 28 år!

Beläggning på bett

ifuh

Trådstartare
Är alltid noga med att tvätta bettet ordentligt efter varje användning men efter en tid bildas alltid en lite strävare beläggning på bettet som sitter hårt, skulle gärna vilja få bort den då jag inbillar mig att det inte är så trevligt för min häst att ha det så ☺ Vad är era tips?
Tycker ni det är skillnad från bett till bett?
Jag har ett sprenger i sensogan och jag upplever att det håller sig lite bättre än mitt andra i "vanligt material".
 
Det finns ju lite husmorsknep att ta till som du kan testa. Tvätta bettet i ketchup (låter helskumt men det tar bort det mesta), kör det i diskmaskinen eller koka det. Även tvätta i cola borde kunna funka.
 
Det finns ju lite husmorsknep att ta till som du kan testa. Tvätta bettet i ketchup (låter helskumt men det tar bort det mesta), kör det i diskmaskinen eller koka det. Även tvätta i cola borde kunna funka.
Tack Ska absolut testa detta!!
 
Nu vet jag inte hur sprengers bett klarar en sådan behandling men jag brukar ta ett par tag med svinto och sen koka bettet, då lossnar allt som sitter i hålen där bettringarna löper också. Tipsen ovan verkar ju också vara bra!
 
Sprenger har putspasta för sina bett. Annars fungerar Universal som man brukar köpa på mässor jättebra!
 
en liten tvättsvamp - med vit skrubbyta (utan slipmedel) brukar funka - sån som du köper i mathandeln. I värsta fall kan du säkert lägga på lite bakpulver och låta det verka en stund och sen skölja av - bakpulver brukar funka till de flesta beläggningar ;)
 

Liknande trådar

L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 396
Senast: LiviaFilippa
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
831
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Jag tillhör en generation som växte upp med engångsbindor och tamponger som mensskydd. Alla miljövänliga flergångsalternativ som finns...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 340
Senast: Rosett
·
Fritid Efter en rätt tung och tuff period i livet känner jag för att komma bort lite och göra något på egen hand. Jag har aldrig varit i Paris...
Svar
8
· Visningar
857
Senast: Javan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp