Bukefalos 28 år!

Benskydd vid körning

Presto

Trådstartare
Hej! Jag håller på att köra in min ponny, men plötsligt slog det mig, vad har man för benskydd när man kör? Har man samma som när man rider?

När jag rider (red) henne så använder jag senskydd fram och strykkappor bak. Senskydd har jag av säkerhets skäl, då min kompis fick avliva sin ponny efter en senskada den fick under ett ridpass. Strykkappor bak använder jag eftersom Presto stryker sig otroligt mycket.

Jag använder inte benskydden vid lättare pass, men alltid annars, vad borde jag ha för skydd när jag kör?
 
Sv: Benskydd vid körning

Du borde ju klarad ig utan skydd, men som du själv säger kan även benskydd vara förebyggande.

När jag körde så hade jag boots fram och lindor fram. Bak hade jag inget om det inte var maraton, då hade jag såna neoprenskydd fram o bak som går ner under kotan, samt boots på alla fyra.

Det som är bra med lindor och körning är att man alltid ser om någon håller på att gå upp. Kan vara lite jobbigt när man rider.
 
Sv: Benskydd vid körning

Vilka skydd man väljer tycket jag handlar dels om arbetet hästen ska utföra, men framförallt hur hästen fungerar. Jag har samma skydd vid ridning som körning (det spelar ju inte så stor roll för benen :p) men varierar beroende på vad jag ska göra. Om jag bara skrittar ex, så vet hästen var han har sina ben och då kan det räcka med senskydd fram tex (eller helt utan), men jag kör helst med boots om det blir högre hastigheter och snävare svängar osv. Det jag i regel använder är senskydd fram och strykkappor bak. har inte fattat varför man väljer strykkappor fram då man lika gärna kan ha senskydd. Hursomhelst, jag har detta för att det har hänt att han trampat sig och han är lite tät fram. Samt att jag tycker det är ett enkelt sätt att förebygga skador på deras ömtåliga ben.
 
Sv: Benskydd vid körning

Strykkappor tycker jag att du ska fortsätta med eftersom din häst slår ihop benen som du menar.
Senskydden tycker jag du inte du ska använda om hästen inte behöver det.
Jag går efter detta:så lite saker på hästen som möjligt om den inte behöver det vill säga.
 

Liknande trådar

Dressyr Hej! Jag har en hopp ponny med rätt så sköra ben, jag rider på mycket varierat underlag och även mycket utan benskydd för senornas skull...
Svar
1
· Visningar
1 095
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 159
Senast: Stergo
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 822
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 351
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp