Bukefalos 28 år!

Berätta om eran lösdrift

Nikki o Fabian

Trådstartare
Hur ofta strör ni eran lösdrift o med hur mycket? Mockar ni varje dag?
Hur många höbalar ställs in i månaden?

Jag vill veta vad ni har för hästar o hur många dom är som går på lösdriften och sen vill jag veta vad det finns för krav på en lösdrift.
 
Sv: Berätta om eran lösdrift

jag har ett halvblod med fullblodspappa och 2 shettisar på min lösdrift
eftersom min lösdrift är lite dryga 8 gånger 11 meter så är den stor tillräckligt :angel: .

jag gödslar varje dag, och strör vid behov . pricis som när man har box. har kalk i botten, sen spån sen utrullade stor balar, därefter halmar jag rikligt. eftersom jag inte har gjutet golv så måste det vara ordentlig stöbädd, "pisset" får inte "gå igenom" bädden enligt miljökontoret som kommer ut och godkänner.(kan då skada grundvattnet)

man måste oxå ha tillgång till box, om hästen blir skadad/sjuk och behöver sjukbox.

dom äter ca. 280 kg hösilage/veckan (har fri tillgång) det fodrar vi inne i lösdriften (då den är frostfri)

ringer du miljökontoret så får du upplysningar om vad som krävs. finns även upplysningar om det på nätet.
innan man tar lösdriften i bruk, ska den godkännas.
 
Sv: Berätta om eran lösdrift

Var står det att en lösdrift ska godkännas innan den tas i bruk? :confused: Har letat som en skållad bäver överallt, men hittar inget om lösdrift på nätet. Har tolkat det som står i stallbyggnadsreglerna att man inte behöver anmäla att man bygger en lösdrift, bara om det är fler än 4 boxar.
 
Sv: Berätta om eran lösdrift

Min häst står på lösdrift med 4 andra hästar varav 2 är ponnyer, 1 arab och 2 små hästar inklusive min då.
Ligghallen mockas dagligen eller när det är något skit däri,
vatten fylls på dagligen eller vid behov; dem har en rinnande bäck med färskvatten som dem föredrar att dricka ur.
Dem får 4 hösilagebalar inslängda per dag hos sig, varje bal väger väl 6-8 kg.
Blir ca 170-225 kg per månad.
Ligghallen har ett tjockt lager spån över betonggolv och lite halm.
Strös vid behov.

Jag har bara stått i den här lösdriften i en månad så jag kan inte ge så mycket mer utförlig information.
 
Senast ändrad:
Sv: Berätta om eran lösdrift

det är information jag fått av miljökontoret här. dom har även varit ute och "kollat" och godkänt. åsikter om vissa saker som skulle göras enligt deras önskemål. ring och prata med miljökontoret där du bor, för vad jag hört så är det tydligen inte lika överallt.:crazy:
 
Sv: Berätta om eran lösdrift

Okej, tack! Konstigt att det är olika på olika platser, tycker jag...
 
Sv: Berätta om eran lösdrift

visst är det, men dom sa på ett sätt till mig här(västra götaland) och på ett annat till min kompis i hälsingland. jag gjorde min lödrift ett halvår innan henne. :crazy:

vet inte om inspektörerna kan "tolka" reglerna olika, men det är ju lika bra att ha papprena iordning från början tycker jag :smirk:
 
Sv: Berätta om eran lösdrift

När jag byggde ligghallen så ringde jag kommunen och dom sa att sålänge det var väl marginal till de godkända/rekommenderade måtten så behövde dom inte göra nån besiktning.

Min ligghall är 6*8m, med ena kortsidan som öppning. Däri går fyra shettisar och ett halvblod. Mockas dagligen, strös vid behov (halm). Lägger in 4 balar hö a ca 10 kg en gång om dagen vintertid och det klarar dom sig på minst ett dygn. Fördelar både ute och inne beroende på väder. Är det skitväder så äter dom ändå bara det som finns inne. Fodrar kraftfoder en gång om dagen i krubbor uppsatta i ligghallen.

De generella kraven på en ligghall är väl minst 2,25m takhöjd eller 1,5 ggr den största hästens mankhöjd, ytan ska vara 80% av godkänd boxyta om det inte fodras inomhus - 100% om det fodras inne i hallen. Har för mig att dom rekommenderar att öppningen ska vara en hel sida som ska vätta mot söder, men är inte helt säker. Min vätter mot sydväst eftersom havet ligger i syd och därifrån är det inga sköna vindar på vintern...

// Emelie
 
Sv: Berätta om eran lösdrift

Hur ofta strör ni eran lösdrift o med hur mycket? Mockar ni varje dag?
Hur många höbalar ställs in i månaden?

Jag vill veta vad ni har för hästar o hur många dom är som går på lösdriften och sen vill jag veta vad det finns för krav på en lösdrift.

Vi startade upp lösdrift i höstas. :)
Vi har ströat/halmat 1 gång, när vi startade lösdriften. Efter det har vi mockat bort 2-3 högar från ligghallen och intet behövt halma mer. De bajsar inte därinne, är sällan där överhuvudtaget trots att det är stort, högt i tak och öppet (plats för 8+8 hästar - två ligghallar under samma tak). Så vi mockar aldrig, och ströar aldrig, i stort sätt. ;)

Hästarna äter olika mycket olika årstider. De har även varit olika många så åtgången har varierat. Men när det är kallt äter varje häst runt 20kg om dagen, vissa mer, vissa mindre. Sen minskar det till ingenting nu när gräset kommer. Det har blivit ca 500kr/häst varje månad för oss, oftast mindre, för hösilage som de har fri tillgång på.

Vi har olika hästar. En welsh, ett fullblod (galoppör) tre vbl-travare och ett halvblod. Innan hade vi en klb-travare och en tinker också. Och snart (på söndag) kommer en painthorse. :d Så det är en salig blandning.

Kraven har du nog redan fått i den här tråden så jag behöver kanske inte rabbla upp dem. ;)
 
Sv: Berätta om eran lösdrift

Jag strör med halm vintertid även spån under som bädd.
Jag har inge bal i hagen på vår och höst utan när snön kommer åker det ut en bal ut i hagen.
Det går inte riktigt åt en bal i veckan åt mitt hbl sto oich shettisdamen.

Lösdriften är väl tja 10x7 meter nått
Jag mockar dagligen endast bajset tas bort.. kisset de yttersta tas bort 1 gång i veckan!
Det kommer komma 1 till stor häst till min lösdrift och jag tycker det är lagom=)
 
Sv: Berätta om eran lösdrift

Tack för alla svar jag har fått.

En till fråga till er alla: Är der billigare o ha hästen på lösdrift än på stall?
 
Sv: Berätta om eran lösdrift

Det borde gå åt mindre strö, så på den fronten blir det ju billigare. Men har de fri tillgång på grovfoder på lösdriften men inte i stallet, så blir ju den kostnaden större.
 
Sv: Berätta om eran lösdrift

för mig har det definitivt blivit dyrare. det har gått åt bra mycket mer hösilage....
eftersom mina hästar har sitt foder i lösdriften, så har det gått åt lika mycket halm som när dom stod uppstallade.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har två hästar, betalar 2500 för varje häst i månaden för lösdrift med full service. Skulle vilja veta om det finns billigare...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 321
Senast: nexxa
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 138
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Jag har nyligen köpt en häst som nu gått på lösdrift i några år. En 8-åring som senast stod på box vid typ 4-5 års åldern. Ägaren säger...
Svar
19
· Visningar
2 015
Senast: Tilde789
·
Hästvård Har min häst på lösdrift men problemet är att det emellanåt kan vara tomt på mat i hagen, att dom går en hel natt utan mat i...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 792
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp