Bukefalos 28 år!

Bergaritten

malumbub

Trådstartare
Det är väl en ganska enkel bana där, eller hur?

Nån som vill beskriva hur den är?
(Vet att det är varning för skottljud.)
 
Det är nästan bara grusvägar, inte särskilt kuperat eller nånting - en enkel bana helt enkelt!
Det roliga med Bergaritten är att den ligger så tidigt på säsongen att man är lite het på att starta en distans och så träffar man alla gamla distanspolare.
Annars är det en bra bana att prova distans för första gången för det är väl nästan omöjligt att rida fel.
 
Ok, vad bra!
Så det går typ inte att rida fel, om amn följer markeringarna?

Är det den som man rider två varv på för en 50CL? Eller är det nån annan ritt?
 
Det är mestadels grusvägar, som kan bli hårda. Tempot är i vissa fall högt och lite ryckigt. Många blandar galopp och skritt friskt, eftersom det är många ovana ryttare. Det är ju en 40 km pp. Om det är hårt kan detta bli lite lurigt och min rekommendation är att slå följe med någon som håller ungefär samma tempo som man själv (man startar i grupper om fem och chanserna att prata ihop sig innan start är goda även om man inte har med sig någon att rida med). 2003 var banan dock i det närmsta perfekt.

Banan är bra och väl markerad. Risken att rida vilse är nästan obefintlig. Den innehåller inga särskilda svårigheter. Den börjar vid Berga lantbrukgymnasiumn och där kan finnas kor. Sedan går den förbi en skjutbana. Dessa "svårigheter" är inga problem eftersom man vid behov oftast kan hänga på en mer rutinerad häst. Efter 1,5 mil finns en skrittsträcka. Efter denna kan det finnas hästar i hagar (en gård med kallblod precis vid vägen och kort därefter, strax innan den plats dit hinknissarna rekommenderas åka, gick 2002 och 2003 några ponnier i en hage invid vägen). Inga brantare backar och inget rinnande vatten. Jag kan inte tänka mig att banan ens kan bli särskilt lerig.
 
Så gott som allt du skrivit stämmer bra :bow:
Men klasserna brukar vara 20 km-prova-på och 40 km-clear-round.
 
Jag är lite sugen på att åka! Men vet inte om det blir för tufft för hästen?
JAg har aldrig tävlat distans förut men det låter skoj!
2 mil känns osm en ganska lagom lång sträcka.

Men hur är det? Bör man ha karta med sig eller hittar man iallafall (borde ju gå att se vart alla andra rider)
 
Tack tack! Bra å veta :bump:

Men vet inte om jag ska åka. Hästen har kanske för dålig kondis. Men osm tur är behöver man inte anmäla sig förrens 5 apil :)
 
Bergaritten är en enkel bana, beskrivningen ovan stämmer mkt väl. Alla är jättevälkomna! Vi funktionärer hjälper gärna till att svar på dina frågor om du är osäker, så tveka inte.
Vi ses...hälsn Madeleine, Årsta sportryttare
 
Jo, han både rids och är gasnka igång. Men blir det för jobbigt är det inte skoj....(lat häst :smirk:)

Han har hyfsad kondis men blir lite väl snabbt flåsig, han är/var bronkit häst, det märks inte alls förutom att det är tuffare för honom att få upp konditionen. Det i kombination med latheten gör att jag tvekar.
Han klarar det säkert men hur skoj skulle han ha? Jag vill ju att han ska vilja göra om det och tycka det är skoj.
MEn just knu lutar det åt att jag ska åka=)
 
De flesta hästar brukar tycka det är JÄTTEskoj även mitt sto som har blodbrist, tunt blod och hostar lätt av damm och därmed har svårt med pulsen tycker det är attans skoj även om hon inte kan hamna i eliten går hon på lägre nivåer upp till 80 km :)
 
oj vad jag blir sugen på att rida distans, frågan är om jag är kapabel till det är dags då är jag i vecka 28 (bebis i magen) kanske man blir för klumpig????
Är det någon som provat på en distans vid den veckan??

Ann och Grandi 212 mil
 
Jag skulle inte ha ridit om jag var gravid! Speciellt inte i 28 veckan! (Tänk på bebisen o alla hormoner o sånt!)

Men du kan ju komma åter nästa år ju!!! Då är du ju piggare, smalare och bara en person!!!
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
479
Senast: hamilton1
·
Gnägg Jag har ingen erfarenhet av fullblod, men hör mer och mer gott om dem nu och börjar fundera på att ändå åka och titta på ett! Jag letar...
2
Svar
35
· Visningar
2 942
Gravid - 1år Jag ska köpa mig en bärsele. Har fått låna en mjuk variant men den funkar inte så bra så jag spanar på ergobaby. Jag vill inte ha sjal...
Svar
16
· Visningar
902
Skola & Jobb Hej Har landat i insikten att nuvarande bana - vården - inte är min grej. Det är inte så kul längre. Det är dags o byta, plugga är...
Svar
18
· Visningar
1 258
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp