Beslut, pengar, flytt m.m

Triangul

Trådstartare
Kanske folk som förstår vem jag är men ni kan väl bara strunta i det. Behöver bara skriva av mig och kanske få lite input.

Hur som helst. Är 24 bast, flyttade hemifrån när jag var 16 (gymnasium, internat)och flyttade hem igen "på riktigt" förra sommaren. Flyttade hem efter att ha studerat i lund och levt på CSN, samt jobbat i USA och pluggat i Australien.

Så jag har klarat mig "själv" ganska mycket.

Men blir så oerhört påverkad av mina föräldrar och deras oro. Min pappa särskilt, en riktig sparare, välutbildad, smart och är nu arbetslös. Ekonomin har betytt mycket hela tiden under min uppväxt, man ska spara, spara, spara, spara för man vet aldrig vad som händer :meh:

För ja, visst var det så att mina föräldrar sköt till pengar till mig när det krisade som student i lund. Och de betalade resor upp till stockholm med mera.

Efter att ha bott 1 år hemma hos mina föräldrar (gjorde praktik en termin och sökte jobb andra, fick ett vik på 2 månader = har inte sparat ihop någon buffert pga diverse omständigheter) så känner jag att det går inte att bo hemma längre. Känner mig låst. Det är långt från stan och mina vänner. Kan inte leva livet som en 24-åring sig bör ;)

5 augusti börjar jag plugga igen. På en skola som är väldigt tidskrävande så vad jag har förstått är det inte aktuellt för många med ett extrajobb, men ska ändå försöka!

Hur som helst. Fick precis veta att de ville ha in mig i en stor lägenhet (5:a) som gör att jag kommer närmre både skola och mina vänner. Det är ett litet rum, en gammal lägenhet men vafan.

Jag vet inte varför jag blir rädd att ta det här steget, har bott på så många olika platser i mitt liv och nu är jag rädd att jag ska bo bara ca 45 min från mina föräldrar och att min ekonomi kommer kollapsa. Känns så med min fars oro i alla fall. Har varit så sjukt dålig på att spara pengar när jag bott hemma nu :(

Ähh jag vet inte, tappar tilltron på mig själv att jag ska "klara" det trots att jag rest och bott på olika platser och kastat mig in i saker tidigare. Har till och med gjort en budget för första gången i mitt liv. Men tycker det ser tight ut.

Nu har jag spytt ut orostankarna. Vore skönt med input om någon orkade ta sig igenom det här...
 
Sv: Beslut, pengar, flytt m.m

Förstår dig! Jag har också bott borta och är nu hemma igen för att snart flytta igen! Flyttade hem pga att före detta sambo fick cancer och för att hästen blev dålig och alla vetbesök gjorde det ohållbart att klara alla extra kostnader med flyg osv! (Vi bodde långt upp i Sverige)

Nu försöker jag spara det jag kan (svårt med häst :meh:) men det går, om än trögt! Det du behöver börja med är att du kollar hur mycket du kommer att ha o röra dig med (CSN?!) och sen är det bara att räkna ner så att säga! ;)

Hyra
Mat (Här går ju att spara in MASSOR!!)
Telefon + ev andra räkningar
Transport
Hygien
Kläder
Nöjen
Sparande

Ungefär! Och då ser du att om det bara blir 100kr kvar när du kommer ner till nöjen kanske du behöver jobba extra varannan lördag & söndag eller något liknande för att få till dom där extra 2000kr till dina nöjen & lite mer sparande! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Beslut, pengar, flytt m.m

Tack för ditt svar :love:

Nu sitter jag mest och velar om det är det här jag vill. Vill jag dela lägenhet med 3 andra? Har bott och delat boende med andra människor förr och trivts väldigt bra, men jag har gjort det i så många år!

Är sugen på att få något eget men chansen att jag hittar något eget som ligger ganska centralt och inte är för dyrt är ganska liten just nu :(

Känner mig hetsad att ta ett beslut då hon som har lägenheten ville ses idag och skriva kontrakt men har i alla fall skjutit på det tills imorgon.

Fan, ska man vänta? Kommer jag ångra mig om jag tackar nej? Det här stället ligger ju nära flera av mina vänner och får mycket närmre till stan. Men rummet är så litet och ah.

Önskar någon kunde ta ett beslut åt mig :meh:
 
Sv: Beslut, pengar, flytt m.m

Kan du inte tacka ja till rummet, flytta dit och se hur det fungerar? Söka annat boende under tiden ifall du hellre vill bo ensam - men då "slipper" du åtminstone föräldrarna under tiden du letar nytt. Om det verkligen krisar, kan du inte då flytta hem till dina föräldrar igen? Det enda som är jobbigt i detta är ju att det kan bli lite flängande IFALL det inte skulle fungera.
 
Sv: Beslut, pengar, flytt m.m

Börja med att flytta dit så att du har något! :) Sen är det väl bara att fortsätta söka boende och under tiden så har du dina vänner nära :)
 

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 422
Senast: Nixehen
·
Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 202
Senast: TinyWiny
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 742
Senast: lundsbo
·
Hundträning Hej alla! Det här är mitt första inlägg här och jag hoppas på att få lite tips och råd kring min tös som är sex månader, jag har läst...
2
Svar
20
· Visningar
3 006
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp