Bukefalos 28 år!

Beslutsångest angående sadel. *lång o rörig tråd*

T

Tjalfe

Har hamnat i en situation där jag måste bestämma mig ganska omgående hur jag vill göra med en sadel.. Hade jag haft mycket pengar hade det här inte varit så stort problem men med tunn plånbok får man ju planera lite..

Har ju som många vet haft jätte problem att hitta sadel till min ponny pågrund av att han är såå bred. Har haft wintec wide till honom som verkar vara det enda som räcker till på bredden men trivs inte i den sadeln för övrigt då den är lite för stor(för lång) för både honom och mig då det är en 17"(han är c-ponny och har alltså inte speciellt lång rygg).

Har nu sålt min andra häst som dom hämtar nästa helg och dom vill jätte gärna köpa med min wintec då den ligger perfekt på denna häst. Det skulle ju egentligen vara jätte smidigt för mig eftersom jag ju inte gillar sadeln och jag slipper hålla på och krångla med att lägga ut annons och skicka den hit och dit. Dessutom vet jag ju då att min häst får med sig en sadel som verkligen passar honom.
Men då är problemet, vad ska jag ha att rida i då?
Alternativen jag funderat på är:
Måttbeställa en Jensen exmoor. Risken med det är ju att jag får hem en sadel som likförbannat inte passar. Plus att jag har hört mycket skit om dom att dom skickar fel sadel och allt möjligt.

Andra alternativet är bomlöst. Passar dom bomlösa sadlarna hur breda hästar som helst? Om jag säljer med sadeln till dom som köpt hästen så har jag ca 8000:- att köpa sadel för och borde ju få en helt okej bomlös? Problemet är att jag helst vill kunna hoppa om jag känner för det(har inget jätte intresse dock) och det är ju inprincip förbjudet i en bomlös. Verkar ju även som att bomlösa inte är välkommna på tävlingar vare sig i hopp eller dressyr. Men fördelen är ju att man troligtvis kan släppa alla sadelproblem om man hittar en man trivs med.

Tredje alternativet är att försöka hitta någon annan bomsadel som passar vilket verkar totalt omöjligt. Tips? Risken här är ju att han snart ändrar sig igen och då står jag där utan sadel igen...

Fjärde alternativet är att ha kvar wintecen och använda den i mellan åt när jag vill hoppa eller rida mer "seriöst" och sen köpa en billigare bomlös alà soffkudde(typ barefoot) att använda till uteritter(som vi ägnar oss mest åt).

Och en fråga till... När är en sadel för lång? WW blir ju lite extra lång eftersom bossorna går ut ganska långt bakom sadeln.
Lägger ut några bilder.. Har inga riktigt "sadelbilder" just nu men hoppas man kan se lite på dom här i alla fall.
DSC01175-1.jpg

5487.jpg
 
Sv: Beslutsångest angående sadel. *lång o rörig tråd*

Hej! jag är egentligen inte alls bra på sadlar och jag har tyvärr ingen aning vad som skulle vara smartast att göra i ditt läge..
men om du bestämmer dig för att leta ny sadel till ponnyn, har du provat med prestige? jag köpte en prestige och fick då uppfattningen från sadelprovaren att de är vääldigt reglerbara vad gäller vidd. vet inte om de går att få bredare än vanliga sadlar, men min pålle är också väldigt bred och den prestigen jag köpte värmde vi först om till två storlekar smalare eftersom den va så bred. Den hade legat på en ardenner tror jag det var :)

Nu får nån rätta mig om jag har helt fel :)
Hoppas du hittar en lösning! :)
 
Sv: Beslutsångest angående sadel. *lång o rörig tråd*

Ja tyvärr, jag tycker att sadeln ser lång ut.

Jag känner igen mej på pricken i vad du skriver.
Jag vet inte hur många sadlar jag har avverkat till mitt sto. Hon är ju också bred och kort och den kombinationen är svår att få tag på.
När vi red in henne lånade vi en sadel från en bruksnordis!
Min ponny är en ganska liten och nätt tjej så om man bara ser henne på lite håll ser hon inte alls ut att behöva särskilt bred sadel. Men hon var som en tunna med ben tills hon blev mellan 7 och 8 år. Hon ändrade sig också i ryggen hela tiden så jag kunde bara ha en sadel i några månader. Sen fick hon lite manke och mer form på ryggen och då blev det något lättare.

Tillslut provade jag en bomlös, Knights Bareback, och den passade kanonbra.
Jag tränar distans och rider mest ut och dressyrar och då är den jättebra. Men jag vill ju kunna hoppa lite också och så tycker jag det är bra att ha en sadel att byta med .

Har nu en Globus Loke också till henne. Den går bra att ha till allting då vi inte är på nån högre nivå i varken hoppningen eller dressyren.

Min andra häst är mycket bredare över ryggen men han är normal-lång så honom är det inga problem att hitta sadlar åt.

Det har helt klart varit så för mej att det är längden på sadeln som varit det största problemet. Alltså det går att hitta breda sadlar men då är dom för långa.

Har inga jättebra tips att ge dej. Men jag blev så glad när jag äntligen hittade den bomlösa sadeln så jag nöjde mej med att rida det den passade för, dvs allt utom hoppning.
Skaffar du en bomlös kan du i alla fall rida tills du hittar en bra bomsadel och behöver inte känna nån stress. Det funkade bra för mej.

Det finns gott om dom på begagnatmarknaden och då får du lite pengar över till bomsadeln. Det är också viktigt att lägga pengar på en bra bomlös pad. En bomlös sadel blir inte bättre än paden den ligger på.

Lycka till!
 
Sv: Beslutsångest angående sadel. *lång o rörig tråd*

Håller med dej.
Min kompis har en Prestige som jag provat på min breda men normallånga häst och den ligger jättebra.
Har blivit tipsad om Prestige till min breda och korta ponny också. Vet många som har dom till breda och korta hästar. Tror dom går att bredda ganska mycket med tanke på att jag sett dom på mycket breda både stora hästar och ponnysar.
 
Sv: Beslutsångest angående sadel. *lång o rörig tråd*

Först, grattis till att du fått sålt hästen! Hoppas att det känns bra.
Jag hade sålt Wintecen till dem som köpt hästen om den passar för den är något för lång för din andra häst.
Wintec wide finns ju i mindre storlekar också om du vill ha en sådan och den passar.
Annars kanske du ska titta på Hidalgosadlarna (bomlös)? Sök här på forumet om dem så hittar du en del info om dem.
En annan sadel som kan var värd att prova och som också är i din prisklass är Masterback (också bomlös). Den ser ut som en vanlig dressyrsadel och är godkänd för tävling precis som Hidalgosadlarna.
Man kan låna hem en Masterback på prov och prova hemma i lugn och ro för att känna efter hur det känns.
Ett skutt då och då kan man ta med en bomlös som är väl uppbyggd men man ska inte hoppa bana eller höga hinder med dem, men ett skutt ute i skogen är okej.

Jag älskar ju min Sensation hybrid men den ser ju inte riktigt ut som en vanlig sadel och den är ju dyrare men väl värd varenda krona. Den är helt underbar att rida i och sitter som en smäck på hästen.
 
Sv: Beslutsångest angående sadel. *lång o rörig tråd*

Min uppfattning av prestige är att dom är rätt smala? Var nämligen dökär i dom sadlarna och ville mer än gärna ha en men har för mig att dom flesta sa att dom var smala så jag la ner det. Men det kanske var helt fel då.:laugh:

Han är verkligen onormalt bred. har fått låna hem sadlar från folk som sagt Det här är en BRED sadel, bredare går absolut inte att hitta! Och sen har det ändå varit på tok för smalt.:(
 
Sv: Beslutsångest angående sadel. *lång o rörig tråd*

Har tidgare testat wintecen i 16" och det var alldeles för små kåpor till mig och 16,5" finns inte i sverige.:(

Har också funderat på Loke men antar att den är för smal som allt annat.:mad:

Kanske ska sattsa på bomlöst ändå och hoppas på att han ändrar sig(är 7år nu). Frågan är ju om jag ändå kan använda wintecen ibland även fast den är lång? Fördelarna med den är ju att den ligger väldigt still och att det är luftstoppning som anpassar sig en aning.
Har tagit nya bilder som snart kommer ut!
 
Sv: Beslutsångest angående sadel. *lång o rörig tråd*

Jag hade inte vågat använda en sadel som är så lång på hästen. Bomsadeln fördelar ju ut vikten över hela längden (till skillnad från bomlös), och där sadeln ligger ann bak är hästen inte konstruerad att bära vikt. Det trycker ju undan hela ryggmuskulaturen.

Sälj Wintecen med den hästen som den passar till och börja från början.
 
Sv: Beslutsångest angående sadel. *lång o rörig tråd*

Får nog bli så. :(

Har ringt till sadelutprovare nu och bett att få låna hem en Globus Loke 38 och en Prestige 36. Vad tror ni?
 
Sv: Beslutsångest angående sadel. *lång o rörig tråd*

Här kommer en ryggbild till att börja med... Mitt bredband är jätte segt just nu så tar sån tid att ladda upp bilderna...

rygg1-1.jpg
 
Sv: Beslutsångest angående sadel. *lång o rörig tråd*

Griffin kunde vara värt att prova. De är kortare än Wintec. Jag provade en wintec allr med vitt järn o skulle vilja jämföra det med x-vid i Griffins cob dressyr. Så xx-vid kanske kunde passa?
Däremot är Griffin rakare än Wintec men det beror ju också på hur breda järn man byter till.
G Endurance är rejält kort o bossorna gjorda för bredare hästar. Har lite bilder om du vill se.
// Linda
 
Sv: Beslutsångest angående sadel. *lång o rörig tråd*

Islandssadel kanske kan passa. Isisar är ju ofta korta och breda.
 
Sv: Beslutsångest angående sadel. *lång o rörig tråd*

Även jag tycker att denna sadel ser för lång ut för hästen, tyvärr. Tycker absolut att du ska sälja den tillsammans med hästen som det passar på. Då vet ju även du att den får en sadel som är rätt anpassad för den:).

Hoppas att prestigen eller globusen funkar!
 
Sv: Beslutsångest angående sadel. *lång o rörig tråd*

Prestige är pytteyttesmå i storlekarna. Den största passar inte ens min på lite över 100 grader.
 
Sv: Beslutsångest angående sadel. *lång o rörig tråd*

Då var det som jag trodde..:( är det väl inte ens värt att prova då. Sadel utprovaren sa att man kunde värma ut dom rätt så mycket men då är risken att dom sticker iväg i bak.

Men hur är det med loken då? Hon hade tydligen slutat ta hem dom så var inte ens säkert hon hade rätt storlek hemma men..
 
Sv: Beslutsångest angående sadel. *lång o rörig tråd*

Tror att Loken blir för lång, annars är Globus riktigt vida så det kanske skulle kunna funka i vidd.

Har du tittat på Morris & Nolans ponnysadlar? De går att få riktigt vida.
Finns dock bara upp till 16" men jag rider utan problem iallafall i deras flatback, dressyrmodellen kan jag inte säga något om. Jag har normalt 17-17,5tum på mina sadlar till de stora hästarna.

Det finns också en "mittemellansadel", lite dyrare än ponnysadeln men mycket billigare än storhästsadeln. Den går att få i 16,5".

Jag har även en Lemetex Bernina Junior dressyrsadel som funkar bra till mina små welshponnyer, tror att Börjes tar hem dem på förfrågan. Kostar ca 6500:-
Tror att det även finns en allround- eller hoppmodell av den. Går att värma om hos dem som värmer Prestige.
Liten och nätt sadel som passar kort rygg men som ändå ger bra plats till ryttaren.
 
Sv: Beslutsångest angående sadel. *lång o rörig tråd*

Var bor du förresten?

Jag har sålt min M&N för många år sedan men har Lemetexen kvar till ponnyerna. Bor du i närheten så får du gärna prova, har ca 5 mil till Karlstad.
 
Sv: Beslutsångest angående sadel. *lång o rörig tråd*

Jag vet inte hur det är med globus, men som jag sa, bredaste prestigemodellen - alltså när
man värmt om till det bredaste, räcker inte till min som är lite över 100 grader.
 
Sv: Beslutsångest angående sadel. *lång o rörig tråd*

Nu har jag globusen hemma och har provat lite snabbt. Ska rida lite mer i den i morgon. Den verkar helt okej, helt klart det bästa jag provat hittills. Men den hade säkert kunnat varit liite bredare, risken då är att den hade stuckit iväg mer upp i bak vilket redan är lite på gränsen. Tycker ändå att den verkar helt okej och det lilla jag satt i den idag kändes den riktigt bra till mig. För lång tycker jag inte att den verkar vara, visst, hade gärna fått vara lite kortare men FÖR lång tycker jag inte att den är.
Har dessutom fått ett riktigt bra pris på den så då har jag råd att köpa en begangnad bomlös att variera med vilket kan vara bra(rider ju mest ut och då kan det ju vara jätte bra att använda).
Jag tror att det är totalt hopplöst att hitta en perfekt sadel om jag inte åker till nån som tar mått och gör en sadel till honom, och efter 2 månader kan den ju ligga skit igen i allafall.
Ska ta hjälp av en i morgon så jag får en kunnig åsikt "utifrån" med.
 
Sv: Beslutsångest angående sadel. *lång o rörig tråd*

Ännu mera beslutsångest!

Har ridit i sadeln lite mer idag och jag trivs jätte bra i den. Därimot är den allt lite för smal för pålle. Den kommer inte ner ordentligt över ryggen och trycker lite i fram... Och hamnar något i bakvikt.. Så nu är det om jag ska chansa och beställa en 38(finns ingen som har den hemma utav butikerna/utprovarna här omkring).
Hur mycket kan det skilja sig från 36 till 38? Det är ju inte hela världen om den skulle vara lite för bred, det går ju att lägga pad så länge då tills han musklat upp sig lite mer.
Synd med priset bara, 36an kan jag få för 4600 medans jag kommer få betala typ 6900 för en 38a.:D
Ändrar dom sig på något annat sätt när det blir bredare bom?
 

Liknande trådar

Utrustning Har kollat på en pessoa sadel 16 tum, sitter bra på hästen och sätet är bra för mig men stropparna är för korta och eh gjord på 130 är...
Svar
8
· Visningar
761
Senast: Sorgsen
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 410
Senast: LiviaFilippa
·
Utrustning Ni sadelnördar, snälla hjälp och utbilda mig! Jag behöver uppenbarligen en ny sadel till min 4-åring. Dessvärre är hon bred och utan...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 319
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 299

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp