Bukefalos 28 år!

Bestämd ryttare?

L

Lovelovelove

Bestämd ryttare ska det stå i rubriken, skrev fel :p

Jag har kollat lite på hästannonser nu på senare tid.

I en del står det ungefär såhär:

Snäll att rida men kräver en bestämd ryttare.

Vad menar man egentligen med en bestämd ryttare när man skriver så i en annons?

Är hästen krånglig att rida? Det stod ju faktiskt snäll att rida (stod något mer i stil med: snäll och känslig, eller snäll och lydig)

Tacksam för svar :bow:
 
Sv: Bestämt ryttare?

Att man inte låter hästen ta över, och därmed är bestämd med vad man vill. Bestämmer man att man ska rida till plats A, så väljer man inte att rida till plats B bara för att hästen ex. började fåna sig halvvägs till punkt A.
Alltså kan det handla om en häst som behöver en trygg ryttare för att fungera, och som i sådana fall är snäll och lydig.
Har ridit en liknande häst själv, hon var orädd för det mesta, och mjuk o fin, men testade då och då gränserna, och då fick man vara tydlig med vad man ville och inte ge sig, för då kunde hon bli ett monster..
 
Sv: Bestämt ryttare?

Om man säger såhär;

Min häst är otroligt snäll, lydig, känslig och rolig att rida. Snäll att rida ut på - jag rider ut barbacka i grimma om jag så vill, jag kan sitta baklänges på henne osv.

Men

Sätter jag upp en annan ryttare som gör precis som Steffie säger; Att om ryttaren låter hästen bestämma, så skulle hon nog ta över fort som jag vet inte vad och vara helt odräglig,
hon har en stark personlighet och mycket vilja, men inte gör det henne dum och krånglig, så vida man inte sätter upp en okunnig ryttare på henne.
 
Sv: Bestämt ryttare?

Att hästen är ouppfostrad och inte särskilt välriden brukar det vanligtvis betyda:cool:
 
Sv: Bestämd ryttare?

En häst jag brukar rida skulle jag nog beskriva ungefär så. Han är hur snäll som helst för de mesta:angel: Kan busbocka ibland. Han är en äkta skogsmullehäst och inte särskilt skolad, men han kräver en bestämd ryttare. Om man sitter och småfjösar, typ snälla lilla hästen vill du va snäll och stanna? Så kommer han varken stanna eller göra något annat du ber om, utan kommer gå precis som han vill och kanske trycka in dina knä i träden för att han inte känner för att gå i leran.
Men om man är bestämd och inte låter honom göra som han vill så kommer han att vara hur snäll som helst.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 072
Senast: Pyrran
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 787
Senast: Mia_R
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 255
Senast: nullo-modo
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 294
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp