Bukefalos 28 år!

Bestämd tjej och jag löste ett problem fiffigt

Sv: Bestämd tjej och jag löste ett problem fiffigt

Nu blev jag full i skratt - för vi ser detta väldigt lika, och mina tre barn är ett ganska typiskt exempel på exakt vad du skriver !

Jag har ett barn som haft extremt lätt för sig, jag orkar inte rabbla allt, men det är iallafall den som kunde läsa innan skolstart, problemet har varit att få ungen att anstränga sig det lilla minsta om inte annat än för att få studieteknik. Ett lättlärt barn som aldrig behövt anstränga sig. Nu när denne går ut nian så kommer betygen inte vara i närheten av de två som fick kämpa sig igenom grunskolan för de inte hade inte lätt i början på samma sätt. Om nu intelligens räknas i färdigheter såsom att kunna läsa och skriva, vilket jag egentligen är väldigt tveksam till. Då detta är ngt som alla lär sig med få undantag, medan till exempel andra förmågor är svårare att träna upp. Fantasi till exempel, de som inte var ngt vidare på läsning kunde berätta fantastiska historier eller sagor och rita fantasieggande bilder, medan den som kunde läsa blev helt blank i skallen om det kom till sånt.

Skolan verkar värdera läsa/skriva/räkna mycket mer än kreativa förmågor ! Eller hur värderas kreativa förmågor ?
 
Sv: Bestämd tjej och jag löste ett problem fiffigt

Fast det du citerar handlar ju om egenskaper (traits), inte vad barnen intresserar sig för? Att intressera sig för exempelvis datorer är inte en egenskap. Yrkesval är inte heller en egenskap.

Wikipedia-sidan du länkar till handlar inte alls om vilken påverkan föräldrar vs vänner har för yrkesval exempelvis, eller intressen. Den handlar om huruvida personlighet är med gener eller socialisering att göra.
 
Sv: Bestämd tjej och jag löste ett problem fiffigt

Jo jag misstänkte att vi tyckte ungefär lika ;) det var därför jag lät lite sur (paradoxalt nog)

Nej intelligens brukar väl räknas i IQ vilket iofs är lite magert.

Jag vet inte hur skolan skulle kunna uppmuntra kreativitet. Jag är lite traditionell och gillar när skolan uppmuntrar vanliga trista pluggämnen, det är enkelt och mätbart. Däremot tycker jag nog allt att det är för lite teckning/bild i skolan. Men bild är ju precis som mycket annat, tex skrivande, både tekniker och kreativitet i kombination.

Om man lär barnen teknikerna i matte, bild, skrivande och sedan låter dem vara kreativa utan att hindra bara. Svårt för en lärare som kanske inte är kreativ att ens känna igen kreativitet i ett barn för att inte tala om, hur uppmuntrar man det?
 
Sv: Bestämd tjej och jag löste ett problem fiffigt

Wiki artikeln och din artikel säger nästan exakt samma saker men på olika nivåer och ämnesområden.

Människor påverkas av gener, uppfostran och peer group.

I din artikel sitter föräldrarna på sina egna gener, uppfostrar barnen i sin anda och har flyttat till en peer group som har samma åsikter som de själva. Ergo de har gjort allt de kunnat för att påverka sina telningar.

Det wiki artikeln säger är - du har större chans att ditt barn blir lik barn som bor på Lidingö om du bor på Lidingö än om du bor i Rosengård. För vänner uppfostrar varandra så dina barn får ta del av hur grannarna uppfostrar, eller inte... sina barn.
 
Sv: Bestämd tjej och jag löste ett problem fiffigt

Jag får säga att du läser Mikael Palmes studie som fan läser bibeln. Var i hans studie står det att vännerna har större påverkan än föräldrarna? Det är ju tydligt att föräldrarnas habitus avgör vilken subgrupp barnen hamnar i inom sitt bostadsområde. Föräldrarna påverkar ju var de väljer att bosätta sig, och därigenom vilken uppväxtmiljö barnen får.

Och var i hans studie står det att det är generna som avgör om barnens attityd till utbildning?

Jag efterlyser fortfarande studien som särskiljer föräldrar, vänner och gener, och bevisar att föräldrarna är det minst viktiga för barnens värderingar, intressen och yrkesval. Och nej, studien jag länkar till visar absolut inte det. Inte alls.
 
Sv: Bestämd tjej och jag löste ett problem fiffigt

Naturligtvis kan man klara sig jättebra ändå, men i mitt tycke finns det mycket mening med att lära sig läsa tidigt.

Jag skriver under på den :). Jag själv lärde mig läsa när jag var 3, och eftersom vi inte hade så mycket pengar läste jag det som fanns hemma, nämligen mammas böcker. Så jag läste Vilhelm Moberg innan jag började första klass, haha... men just läsförståelsen gav mig en enorm fördel, det gjorde att jag tog till mig texter lättare, förstod formulerade matte/fysikproblem lättare... jag hade liksom det viktigaste verktyget i verktygslådan färdigt. Jag tror det formade mitt intresse jättemycket! Och då är mitt intresse inte själva läsningen utan matte/fysik och annat.

Min dotter är sådär intresserad av bokstäver, hon gillar mer siffror och former. Men det kommer nog :).
 
Sv: Bestämd tjej och jag löste ett problem fiffigt

Precis! Jag kunde läsa när jag började skolan och dog nästan av tristess när de andra tragglade :p Att sitta och ljuda högt när man redan kan läsa, det är verkligen ingen höjdare. Inte fick man göra annat heller eftersom alla skulle vara på samma nivå...

Jag fick alltid extrauppgifter. Jag minns inte att jag hade tråkigt trots att jag kunde mycket innan. Jag älskade skolan, jag fick läsa böcker från biblioteket när vi tränade läsning (andra satt och tragglade med samma stencil). Himmelriket för mig, så mycket sagor och fantasier som jag inte hade haft hemma :love:.
 
Sv: Bestämd tjej och jag löste ett problem fiffigt

Nej det gör jag inte, artiklarna säger ungefär samma saker. Men inom olika ämnesområden och olika typer av studier.

Jag har inte någonstans skrivit att vänner påverkar mer än föräldrar. Jag har sagt att vänner, gener o uppfostran påverkar barn. Jag sa att jag mindes inte exakt till vilka andelar men typ 1/3 vardera.

Jag visade också på vilken bok jag jag hade fått detta från. Det är till och med info om den som är citerad i mitt inlägg.

Jag har också på flera ställen skrivit att föräldrarna kan påverka vängruppen genom att välja var de bor.

Dessutom särskiljer man inte, det står också tydligt. Det smälter ihop, miljö påverkar gener, gener påverkar vad man tycker om, vad man tycker om kanske påverkar gener osv. Det är glidande skalor.

Kanske just alldeles speciellt attityd till utbildning lär påverkas av vängruppen. Gener lär nog inte påverka attityder men däremot intressen och beteenden som nog i sin tur påverkar attityder till del.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp