Bukefalos 28 år!

Bestämd tjej och jag löste ett problem fiffigt

Sv: Bestämd tjej och jag löste ett problem fiffigt

Men nu sitter inte dottern i pang pang spel. Utan mycket pedagogiska spel. Vi läser för henne också!

Vi kom på ett sätt med datorn där vi slapp att bråka vid avstängning på kvällen etc.
 
Sv: Bestämd tjej och jag löste ett problem fiffigt

Cattan: Skillnaden mellan wow och böcker är väl att läsförståelsen går stadigt ner i Sverige, inte datorkunnigheten. Alltså verkar det som att bokläsning skulle behöva uppmuntras mer. Dessutom är jag rätt övertygad om att man har större nytta av att kunna läsa snabbt och sätta sig in i textbaserade resonemang, än att kunna koordinera knapptryckningar på rätt sätt för att ha ihjäl monster i ett spel.

Det ena utesluter inte det andra och familjer är olika, det kanske inte är i min familj som läsförståelsen går ned... (och gör den det är det inte pga för mycket dator när barnen är 2-4 utan för mycket dator, fotboll, TV, DVD vänner o trista böcker när barnen är 7-9.)


Visst det kanske finns en korrelation dataspel=dålig på att läsa hos vissa barn. Men helt ärligt jag tror det är svårt om man är förälder, aldrig läser, aldrig läser roliga böcker på kvällen för barnet, bara ser på TV och stryker o lagar mat att få ett barn att bli en läslus om den inte är lagd för det. Oavsett datorförbud. :cool: Som sagt så spelar ju förälderns uppmuntran och intressen in, inte framför allt förbud... Dessutom lär sig barnet oftast läsa böcker självt när det är 7-9 och spelar dataspel självt när det är 2,3-5...

Wow tränar dessutom engelsk läsförståelse för barn runt 12-13 årsåldern och det lär finnas en korrelation med senare alkoholdebut.
 
Senast ändrad:
Sv: Bestämd tjej och jag löste ett problem fiffigt

Men du tror inte att om barnet introduceras för dataspel som 2-3 åring så kommer det att ägna ännu mera tid med datorn i 7-9 års åldern ? Är det så man vill ha det ?

Faran som jag ser det är inte bara att det är direkt onödigt med ytterligare en konflikt källa, dessutom så grundlägger det en vana som faktiskt kan utvecklas till ett beroende redan på relativt unga individer.

När vi hade senaste utvecklingssamtalet i skolan så berätta min sons engelslärare att det är en markant skillnad nu och för 5-6 år sedan, generellt sett så är killarna mycket bättre på engelska nu (än tjejerna, det var tvärt om förut) och hon trodde att det beror på just träningen vid WOW och annat. Men det är en helt annan division än för en 2-3 åring.
 
Sv: Bestämd tjej och jag löste ett problem fiffigt

Jasså. Jag tycker bara annorlunda än vad du gör. Och har inte någonstans försökt att dumförklara dig.
 
Sv: Bestämd tjej och jag löste ett problem fiffigt

Jag vet inte riktigt vad jag tycker, men för mig personligen känns det klart tidigt att introducera datorn som "leksak" till en tvååring.
Förskolepersonalen berättade under vår inskolning av dottern att dom använder Kalle Kunskap till de äldre barnen ( 4½ --> ) men att barnen rent generellt tycker att spelen ( anpassat till deras ålder ) är alldeles för tråkiga då dom spelat mer avancerade spel och startat i tidig ålder hemma..

För nyfikenhetens skull surfade jag in på Kalle Kunskap och såg att deras första spel är för barn från 9 månader till 2 år
 
Sv: Bestämd tjej och jag löste ett problem fiffigt

kl

Jag har aldrig ens tänkt tanken på att låta Emilia (2 år) sitta vid datorn och spela spel. Hon kan sitta lite vid datorn ibland och titta på svt play (bolibompa för att få höra mer svenska) och se någon film då och då. Men hon tröttnar efter kanske 10 min.

Färger kan hon alla, dom flesta på både svenska och tyska. Jag "tränar" hellre såna saker tillsammans med henne för att kunna hjälpa, uppmunta och korrigera på ett sätt som jag tycker är lämpligt (tex när hon blandar ihop spåken).

Därmed inte sagt att jag tycker TS gör fel, bara att jag inte skulle uppmuntrat till dataspel så tidigt.
 
Sv: Bestämd tjej och jag löste ett problem fiffigt

Visst det kanske finns en korrelation dataspel=dålig på att läsa hos vissa barn. Men helt ärligt jag tror det är svårt om man är förälder, aldrig läser, aldrig läser roliga böcker på kvällen för barnet, bara ser på TV och stryker o lagar mat att få ett barn att bli en läslus om den inte är lagd för det. Oavsett datorförbud. :cool: Som sagt så spelar ju förälderns uppmuntran och intressen in, inte framför allt förbud... Dessutom lär sig barnet oftast läsa böcker självt när det är 7-9 och spelar dataspel självt när det är 2,3-5...

Jag tror inte det finns en korrelation mellan spela dataspel och dålig läsförståelse. Jag tror att det finns en korrelation mellan läsa böcker och bättre läsförståelse. Alltså lägger jag hellre tid på att introducera böcker för min ettåring, än på att introducera dataspel.

Det harju inte varit tal om förbud, utan om vad man uppmuntrar. Skaffar man specialanpassade dataspel och visar ettåringen vad mycket roligt man kan ha med datorn, sitter bredvid och berömmer när barnet gör rätt, så uppmuntrar man aktivt dataspelande. Det är ju ganska långt därifrån till att förbjuda dataspelande - en variant skulle ju kunna vara att helt enkelt inte aktivt uppmuntra, och inte köpa de där specialspelen för 9-månaders-barn.

Barn lär sig inte läsa böcker av sig självt när de är 7-9 år, de lär sig genom att ha läsundervisning i skolan. Har man blivit lite uppmuntrad att läsa hemma så lär man sig ju ofta mycket tidigare, och kan börja läsa riktiga böcker (alltså utan bilder) vid 5-6 istället. Läsa i bemärkelsen själv plocka fram böcker och bläddra i dem gör min knatte redan nu, innan ettårsdagen. Och det är ju rimligen för att vi uppmuntrat bokläsningen, tror inte riktigt på att det skulle finnas någon "bokgen" som förklarar intresset.

Dessutom skulle jag säga att det är svårare och kräver mer träning att lära sig läsa ordentligt (läsa snabbt, förstå komplicerade texter) än att lära sig spela dataspel. Det är också en mer användbar kunskap att kunna läsa än att kunna spela t ex wow. Så också av den anledningen är det en dålig jämförelse - man behöver inte anstränga sig särskilt för att lära sig spela dataspel, men att lära sig läsa bra kräver en del ansträngning.

Wow tränar dessutom engelsk läsförståelse för barn runt 12-13 årsåldern och det lär finnas en korrelation med senare alkoholdebut.[/QUOTE]
 
Sv: Bestämd tjej och jag löste ett problem fiffigt

Men du tror inte att om barnet introduceras för dataspel som 2-3 åring så kommer det att ägna ännu mera tid med datorn i 7-9 års åldern ? Är det så man vill ha det ?

Nej jag tror faktiskt verkligen inte det. Jag tror att barnet kommer att använda datorn mer eller mindre beroende på om det gillar den och beroende på hur dess vänner gör.
 
Sv: Bestämd tjej och jag löste ett problem fiffigt

fabler-skallra-orange__0091000_PE226010_S4.JPG

Jag tolkar det som att din dotter har en stark genetisk disposition för att bli produktutvecklare av produkter som kan skydda morotsodlingar från vildkaniner.

Det är mycket viktigt att uppmuntra så viktiga talanger från späd ålder! Jag tror att hon har behov av ett litet morotsland och några kaniner att öva på! :D
 
Sv: Bestämd tjej och jag löste ett problem fiffigt

Det ena utesluter inte det andra ;)

Men trots att jag är en bokmal har jag absolut inga ambitioner att A ska kunna läsa böcker utan bilder själv när han är 6. Jag ser ingen som helst mening med det - om han vill javisst. Jag skulle verkligen bli jätteglad om han älskade att själv läsa böcker när han var runt 9. (det var ungefär då jag började läsa flera böcker i veckan)

Huvudsaken är inte att han börjar läsa tidigare än andra barn, huvudsaken är att han gillar att läsa framöver.

Jag vet inte vad du menar med ta upp och bläddra själv i böcker. A, 1 år och ett par veckor, leker med sina böcker precis som han leker med allt annat, det är väl fullt normalt. Han kan ta dem själv ur bokhyllan och bläddrar gärna lite. Vi har inte läst med honom varje dag, han föredrog tidigare att gnaga på böckerna och bläddra själv framför att läsa med oss. Han sorterar och drar ut och bläddrar i mina böcker också precis som han undersöker allt annat inklusive min datamus om han dragit ned den. Inget konstigt. Vi kanske kommer att visa lite ordkort för honom eftersom vi fått, han inte tycker det är tråkigt och det finns dyslexi i släkten. Men det är det och utesluter inte rita på datorn.
 
Sv: Bestämd tjej och jag löste ett problem fiffigt

Jag började läsa tidigt, som femåring, och jag ser enorm nytta med det. Jag kunde läsa när jag började skolan, vilket grundlade ett gott självförtroende när det gäller skola och studier jag har haft nytta av hela livet. Eftersom jag läste väldigt mycket som barn (uppåt tio böcker i veckan under slukaråldern) så har jag blivit snabb på att läsa, vilket jag har haft enorm nytta av när jag pluggade vidare efter gymnasiet, och ännu mer nu i yrkeslivet. Så jag skulle säga att det finns stora fördelar och mycket mening med att lära sig läsa tidigt, om man har möjlighet och intresse. Man får ett så enormt försprång på många plan.

Förutom då att det finns väldigt mycket roliga böcker att läsa, det är ju inte bara nytta med läsningen utan nöje också. Det är ju roligt att läsa med sitt barn, och det finns massor av bra och roliga barnböcker som jag ser fram emot att läsa tillsammans!

Datorspelande är också roligt, men jag ser inte alls lika stora fördelar i övrigt med att lära sig spela spel på datorn i ett tidigt stadium. Spelande är för mig mer renodlat nöje, och det har ju också sina fördelar med sånt förståss, men jag vägrar tro att man måste börja redan vid ett års ålder för att hinna bli bra på datorer. Det hinner man så bra senare, när man blivit stor nog att kunna använda en dator lite mer än man kan när man är så liten.

Men för att återknyta till tidigare diskussion tror jag ju knappast att det förhållandevis stora bokintresse mitt barn visar redan nu beror på att det finns en bokgen i släkten, snarare på att barnet påverkats av sin boktokiga mamma. Barn är ju sociala varelser.
 
Senast ändrad:
Sv: Bestämd tjej och jag löste ett problem fiffigt

Nej jag tror faktiskt verkligen inte det. Jag tror att barnet kommer att använda datorn mer eller mindre beroende på om det gillar den och beroende på hur dess vänner gör.

Du tror inte föräldrarna påverkar barnet alls då?
 
Sv: Bestämd tjej och jag löste ett problem fiffigt

Haha, men de får dem ju ;) av äldre generationen. Äsh, jag kör på moderat i den opolitiska betydelsen. Så allt ofarligt är ok i rimlig mängd, enkelt och bra. Ingen brist ingen överdos.

Jag vet! Vi brukar tacka och sen skänka vidare till nästa kusin :D:devil:
 
Sv: Bestämd tjej och jag löste ett problem fiffigt

*kl*

Jag har en 2,5 och en bonus ibland på 4,5. Skulle aldrig få för mig att försöka intressera barnen för att sitta vid datorn. Den lilla har fått titta på Trolltyg på youtube ett par gånger, och den stora brukar få dansa till Madagaskar-videon på youtube ibland. Men spela spel? Näää...

Jag är verkligen ingen prettomorsa, barnen dricker oboy till frukost, kan få godis utan att det är lördag, se lite väl mkt film ibland etc, men datorspelande? Skulle aldrig komma på tanken.
 
Sv: Bestämd tjej och jag löste ett problem fiffigt

*kl*

Intressant diskussion, det jag mest funderar över är det här eviga moraliserandet fram och tillbaka. Att någon tillåter sitt barn sitta vid datorn är en stor katastrof? Varför då, undrar jag.. Vad är det som säger att barnet kommer att sitta vid datorn mer och mer ju äldre den blir? Barnet kanske är urbota less på den där datorn när denne är 5?

Visst förstår jag att man vill ge sitt barn de bästa förutsättningarna för framtiden. Men respekten och förståelsen på att alla föräldrar väljer olika sätt för att nå målet, verkar saknas.
 
Sv: Bestämd tjej och jag löste ett problem fiffigt

Kan bara tillägga att tiden som dottern sitter vid datorn varierar efter vad hon är på för humör, vad hon vill träna etc.
Tiden kan vara allt från 5 min till 40 min och ibland går det flera dagar mellan också och periodvis vill hon sitta mer.
Att vi satte timer och ställde in datorn är just för att när hon tycker hon har svårt att somna inte ska kunna sätta på dessa och fastna sedan.
Hon väljer helt själv när hon vill sitta och då säger hon tom att hon vill sitta o träna. Ibland åker datorn på, programmet igång och sedan efter några minuter lämnar hon den för ett par timmar innan hon sätter sig där allt från några minuter till lite längre
Dottern är en riktigt nattuggla och skulle kunna vara uppe långt in på natten om hon så fick. Vad är det så fel med timer eller inställningar på datorn när hon nu har accepterat det och vet att så snart den har stängt av sig så är det dags att byta blöja, borsta tänderna och få nattvälling. Hon tom säger till när "TV" som är längst på stänger av sig; "TV:n har gått och lagt sig. Vill ha välling!" Då fixar vi till ny blöja och borstar tänderna! Ibland kan hon ändå ha svårt att somna men utan dessa inställningar så skulle vi få störra problem. Hade hon inte haft TV:n hos sig, hade hon sprungit till något av de andra rummen med TV eller liknande.
 
Sv: Bestämd tjej och jag löste ett problem fiffigt

Att vi satte timer och ställde in datorn är just för att när hon tycker hon har svårt att somna inte ska kunna sätta på dessa och fastna sedan.

Jomen det måste väl vara lätt löst om hon inte har grejerna på inne i sitt rum? Det är ju bara att gå tillbaka med barnet om hon kommer in där ni själv tittar (ett antal gånger om det skulle behövas) eftersom det är vuxentv som gäller och sovtid för barn.


Dottern är en riktigt nattuggla och skulle kunna vara uppe långt in på natten om hon så fick. Vad är det så fel med timer eller inställningar på datorn när hon nu har accepterat det och vet att så snart den har stängt av sig så är det dags att byta blöja, borsta tänderna och få nattvälling. Hon tom säger till när "TV" som är längst på stänger av sig; "TV:n har gått och lagt sig. Vill ha välling!" Då fixar vi till ny blöja och borstar tänderna! Ibland kan hon ändå ha svårt att somna men utan dessa inställningar så skulle vi få störra problem. Hade hon inte haft TV:n hos sig, hade hon sprungit till något av de andra rummen med TV eller liknande.

Men var är ni föräldrar? Är det tv:ns nedsläckande som avgör sovtiden?

För mig känns det som att barnet riskerar att komma utanför familjegemenskapen om den som 3-åring sitter inne själv på kvällarna i sitt rum och kollar på tv.
Varför inte titta tillsammans om ni nu ska se på tv eller åtminstone befinna sig i samma rum om ni nu behöver göra något annat så kan man ju avgöra efter barnets dagsform om det faktiskt ska få vara vaket ett tag till eller gå och lägga sig tidigare. Man har ju också chansen att svara på frågor eller diskutera kring ett program, umgås trots att "apparaten" står på.

Det är ju ni som känner ert barn bäst och vet vad som fungerar. Spontant tycker jag inte att det verkar vara så bra idé och då handlar det inte så mkt om själva tvtittandet eller datorspelandet utan mer om formen för detta.
 
Sv: Bestämd tjej och jag löste ett problem fiffigt

Fast jag är inte säker på att man kan generalisera om läskunnighet innan skolålder.
Ett av mina barn som inte kunde läsa innan skolålder har ett enormt läsintresse och studerar eftergymnasiala studier med inriktning på litteratur - och det är många böcker i veckan som fixas galant utan att ha kunnat läsa som sex-sju åring.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp