Bukefalos 28 år!

"bestraffning" på ryggen!

P

pago

Vet inte om jag är i rätt forum, flytta om jag är fel!

När jag förstärker min hjälp med pisken, när han ex. inte går fram eller flyttar så händer det ibland att han sparkar. Beroende på tillfälle, hur hårt och vilken gångart jag är i så får blir det olika reaktioner. Är han taggad, men inte tar skänkeln kan det vara så att ett ben flyger ut, Är han inte alls på humör och man är på väg eller är i galopp så bockar han med avsikt att jag sedan ska ligga på backen, eller om han är samarbetsvillig så viftar han bara på svansen.

så min fråga är, hur ska jag visa att det inte är tillåtet att sparka när jag förstärker min hjälp?
Jag har börja att rygga 5-10 steg, beroende på situation. Är det rätt av mej att reagera så, för det känns bara idiotiskt att slå en gång hårdare efter han sparkat. Kan inte tänka mej att jag får ut något av att slå en gång till, och därför inte provat.

Hur tycker ni jag ska göra?
 
Sv: "bestraffning" på ryggen!

Jag skulle verkligen inte rygga i detta fallet. Du lägger ju på pisken för att hästen inte svarar framåt, då kan du ju inte stanna och tänka bakåt när han reagerar.
 
Sv: "bestraffning" på ryggen!

Okej, har du något annat förslag?
 
Sv: "bestraffning" på ryggen!

Hästen ska bara framåt i såna lägen. Att han svarar med att bocka tyder ju på att han står emot.
Har ett sto som oxå kan bli riktigt riktigt grinig när man går på henne med skänkeln eller spöt, speciellt i galoppen. Det bästa är då att driva henne framåt för då kan hon inte bocka.

Ryggning är ju ingen bra bestraffning om det är framåt man vill. Om det är broms som inte funkar så kan man ju stanna och rygga några steg. I detta fallet är det ju gasen som inte funkar, vad hjälper det då med att rygga?
 
Sv: "bestraffning" på ryggen!

Jag har ett helt annat förslag, som jag tror kan hjälpa er båda.

Grundproblemet du uttrycker är att han inte svarar på den mindre hjälpen och inte är tillräckligt lyhörd. Det finns olika andra sätt att lösa det på, med gott humör i behåll. Jag vet en instruktör som körde mycket med övningar där man ständigt växlar, ett slags stationsridning. Hennes elever straffade aldrig sina hästar, vad jag vet. Medan de tuffade runt på fyrkantspåret fick de i uppgift att t ex räkna tjugo steg i ökad trav, sedan tjugo steg i kort trav, tillbaka till tjugo steg ökad trav osv. Detta varierades i det oändliga. Växling mellan olika gångarter och tempon. Men det var egentligen mycket sällan de bara gick på fyrkanten. Hon lade in serpentiner som skulle ridas runt och över bommar, koner som skulle rundas, volter som skulle läggas överallt. Hennes elever red någon slags mönster hela tiden. Eftersom hon egentligen var hoppinstruktör så lade de också in några hinder efterhand. Man red samma "mönster" en stund, t ex fem minuter eller lite mer eller så, och första rundorna brukade bli lite skeva. Snart lärde sej både hästen och ryttaren just den rundan och fick en känsla av att "det här klarar jag av". Och det är den viktigaste känslan av alla! Men utan att varken hästen eller ryttaren tänkte på det så blev hästen alltmer lyhörd för hjälperna för varje varv och ryttaren kunde använda allt finkänsligare hjälper med tiden. Ryttaren var stenhårt koncentrerad på att tänka framåt, på nästa moment, och förberedde sej omedvetet hela tiden för nästa sak. Det känner hästen. Hästen blev alltmer så upptagen av att hela tiden hänga med och att lyssna på sin ryttare, som ju satt och kommunicerade ideligen, oavbrutet, med sin häst, så han hade bara inte tid att tänka på annat, och blev på så vis allt lydigare, utan att någonsin straffas!

Så denna metoden tror jag på! Det går att tilläpma även när du rider ut, ta sikte på träd och annat du passerar och bestäm dej för att öka tempot varannan gång och minska varannan gång, eller växla mellan höger och vänster öppna, eller höger och vänster galopp... eller vad du tycker är lämpligast!!!!

Det kan finnas fler skäl till att din häst inte lyssnar på första signalen. Det kan bero på dej, på utrustningen eller på att hästen faktiskt har ont någonstans. Du måste ha stenkoll på dessa faktorer först! Kanske andra här kan hjälpa dej att granska detta, eller en instruktör eller annan utbildad.

Sedan har vi en annan aspekt av det hela som man inte talar så mycket om inom hästkretsar. Det är hästens själ och känsloliv. Öppna dej själv och börja lyssna på din häst och verkligen se den! Det tar sin lilla tid och kräver lite övning, men det gör att du blir en bättre hästägare och ger er båda chansen att få uppleva en härlig vänskap och gemenskap!

Det centra i hjärnan som rymmer känslor är lika stort hos hästen som hos människan. Lek med tanken att din häst har lika starkt känsloliv som du själv. Att han reagerar som du själv skulle gjort. Det är ett ganska stort tankeexperiment som tar tid att smälta. Och tänk sedan på att skillnaden mellan dej och honom förmodligen är att att du har många andra relationer i din vardag där du får uppleva olika roller, medan han bara har dej.

Ska man hårddra det hela ska du nog vara lite tacksam över att han sparkar till, för det betyder dels att han inte är knäckt utan har sin stolthet kvar, dels är det hans sätt att varna dej för att du håller på att förstöra grunden till er fina relation. En sätt att verkligen komma underfund med varför han sparkar är en kombination av din intuition och din logik. Använd båda. Iakktag honom i alla tänkbara situationer, så att du lär känna hans personlighet. Är han en hård häst som gillar hårda tag? Eller rädd? Eller lynnig? Eller har ni ett oklart ledarskap? Ni kanske är väldigt lika varandra, om han hade varit människa så hade han varit precis som du? Tänk till!!!

Ett annat råd som nog många skulle ge dej i detta läget är att jobba med ledarskap från marken. Testa gärna och se lite vad som händer. Vem flyttar vem? Och hur löser ni det då???? Ofta är det enklare att börja från marken, en period. Eller om du skaffar för vana att börja ridpasset med ledövningar från marken, då är han redan färdigskrittad när du ska sitta upp och kan börja trava direkt, så ni förlorar ingen tid på det.


Varmt Lycka Till!!!!!!
 
Sv: "bestraffning" på ryggen!

Ett annat råd som nog många skulle ge dej i detta läget är att jobba med ledarskap från marken. Testa gärna och se lite vad som händer. Vem flyttar vem? Och hur löser ni det då???? Ofta är det enklare att börja från marken, en period.

Håller med. Lär in vad ordet NEJ betyder (och såklart vad ordet BRA betyder). Det går att styra hästen en hel del med rösten tycker jag.
 
Sv: "bestraffning" på ryggen!

Ett sätt kan ju vara att ignorera när hästen gör fel och berömma och ge eftergift när hästen gör rätt. Det är inte så lätt (som med all ridning) eftersom eftergiften måste komma DIREKT när gästen gör rätt och tålamodet tryter ibland...
 
Sv: "bestraffning" på ryggen!

Min häst gjorde precis likadant i början, han testade mig, beväm som hn är..han kom ju på att om han sparkde eller bockade hann han ju stanna tilll ngn sek innan ja hann driva på honom igen...Min hädt är stor(178) och väldigt tuff i temperamentet...det är ju helt beroende på vilket temprament hästen har för vilken lsöning man ka använda...

Då han sparkade mot min skänkel, la jag till spöet, han sparkade igen, ja la till spöet, han sparkae igen...detta höll på tills han gav uppp och gick framåt vilket följdes av MASSOR med beröm och klappar...sedan kunde han lyssna ett tag o sedan börja igen....Ska tillägga att spöet var ett litet hoppspö på 50 cm...
Dessa fasorner gick bort pångn vecka....för honom var man tvungen att visa vem som bestämde, nu när han vet att ja e bossen, både på marken o på ryggen, är han som en lamunge...visst ibland hamnar han i gamla vanor, men rättar sig efter en tillsägelse...

Ska även tillägga att denna häst är väldigt säker i sig sj o blir aldrig stessad efter bestraffning, utan tar den o sen e han hur lugn som helst för nu e de ju bra igen ju:) Han har haft stor brist på respekt då vänner , stallägare m. fl hanterat honom...insläppp, utsläpp m.m och han har fullstänigt gått iväg med dem.,.de tror int att ngn kan hålla i honom, ne de e väl klart, vem kan med armstyrka hålla i en häst som int vill??:confused::(:p Men jag kan stanna honom bara genom att titta påhonom..o han stannar där tills ja säger till honom att gå igen...absolut genomsnäll!!!

Allt som behövs är ledarskap!:idea:

Men kan int lova att denna teori skulle lösa dina påoblem eftersom hästar reagerar så olika, skulle dock avråda dig från att stanna o rygga när han sparkar!" Då får han ju som han vill, han vill ju inte gå framåt!! Då ska han banne mig fram int bakåt!'

Hoppas du förstod lite av mitt mummel o lycka till med nya hästen!!:banana::p
 
Sv: "bestraffning" på ryggen!

Det där med ryggningen är helt fel! Du lägger på spöt för att den ska gå fram men ryggar sen...? :crazy: men när dom hästar jag rider sparkar mot spöt (min häst gör ej detta) lägger jag på det igen för att visa att nej, det var fel... ;)
 
Sv: "bestraffning" på ryggen!

Kanske skulle du fundera på varför hästen reagerar som han gör?
Jag skulle tolka det som att han tycker att du är orättvis som slår honom när han slår sådär.
- Har ni ledarskapet glasklart för er? Kanske anser han inte att du har rätt att begära något av honom?
- Har du testat att börja med ett lättare tryck än du gör nu? Min valack blir mycket mer följsam och lydig när jag bara nuddar honom, det finns ingen anledning att behöva ta till mer kraft. Då gör ryttaren fel.
- Är du däker på att hästen förstår vad du menar? Är du säker på att du ger klara tydliga signaler med hela din kropp? Själv ger jag mycket olika signaler ibland när jag sitter snett osv, lätt hänt skulle jag tro.

Jag tror att lösningen ligger i att kolla varför hästen inte gör som du vill till att börja med. Du ska inte behöva använda pisken för att "förstärka", hästen ska veta vad signalen betyder och lyda ändå.

Lycka till!
 
Sv: "bestraffning" på ryggen!

Skrik inte, dra inte, bara rid på som vanligt, precis som om det regna:smirk:
 
Sv: "bestraffning" på ryggen!

Om inte pisken får den effekt jag tänkt mig, så får jag helt enkelt använda mig av andra metoder för att förstärka vad jag vill.
Skänkel, röst känns väl närmast.
Ev. kompis med långpisk från marken om det går väldans trögt. Då slår man självklart inte på själva hästen.

Sen kan många bocka till om man lägger till pisk på rumpan, men lägger man till pisken på bogen så funkar det.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 360
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Hejsan! Jag känner att jag behöver lite hjälp med mina funderingar kring min häst. Det är så att för ungefär 1 år sedan så köpte jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 666
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 745
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 416
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp