Betäck inte Silverston med Silverhingst Del 2

Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst Del 2

Jag tycker att det här är oerhört välskrivet.
Tack Kia!
 
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst Del 2

Jag förstår inte riktigt varför hästen avlivades, det finns väl helt blinda hästar som kan ridas och tränas och leva ett fullt normalt liv en då eller?
Den klarade sig ju jättelänge hur bra som helst.
 
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst Del 2

Jag förstår inte riktigt varför hästen avlivades, det finns väl helt blinda hästar som kan ridas och tränas och leva ett fullt normalt liv en då eller?
Den klarade sig ju jättelänge hur bra som helst.

Men en ett årig ska ju kunna leva ett normalt liv, kunna busa och leva ut med sina kompisar. Det är inte värdigt att behålla en häst med de förutssättningarna som Sigurd och de i hans omgivning såg ju hur hans sjukdom påverkade hans livskvalité. Så snälla Gullan tänk dig nu för och ifrågasätt inte ägarinnans val i denna frågan, hon lider säkert stora kval som det är och sörjer sin häst.
 
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst Del 2

Jag avlivade en häst som fick epilepsi. Det finns flera likheter.

Den "klarade sig också bra" och var själv inte medveten om krampanfallen. Sigge var inte medveten om att han inte såg.

MEN det är en säkerhetsfråga!

Ett stort tungt djur med fyra smala ben måste kunna se något så när och måste vara vid medvetande.

Annars måste man övervaka dem dygnet runt beredd med bultpistolen om de faller illa och bryter benet, spetsas på en pinne eller något annat hemskt.


Jag skulle heller aldrig ta på mitt ansvar att släppa ut en ryttare på en helt blind häst, eller en häst med EP, ut i skogen.

En vuxen häst som ser allt sämre anpassar sig och har lärt sig hur omgivningen ser ut.

Men en ung blind häst - nej jag ser ingen trygg framtid för den.
 
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst Del 2

Sigge skulle aldrig kunnat klara sig själv och leva/överleva ett hästliv.
Att hålla honom vid liv hade inte varit för hans skull och helt oförsvarbart .
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst Del 2

Verkligen synd. :( Men denna gripande berättelse kommer att påverka den framtida aveln i Sverige långt mer än amerikanska artiklar om en annan ras hittills har kunnat göra. Tack till Sigges ägare!
 
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst Del 2

Jag såg en annons i Danmark med ett hingstföl som var testad homozygot för silverfärgen.

Det stod inget om ev ögondefekt så jag mailade till säljaren och länkade bla till denna tråden och den förra.

Hoppas de får upp ögonen för detta problem även i Danmark nu så vi alla kan främja för en frisk avel med våra fina hästras :)
 
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst Del 2

Jättebra gjort "Cowgirl" !!
:bow:
 
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst Del 2

Jättebra gjort "Cowgirl" !!
:bow:

I februari-numret av den Norska islandshäst-tidningen så kommer artikeln om Sigge översatt till norsk, de mailade och frågade om de fick :)
Ps: Sigges mamma är dräktig igen... med svart hingst....hon tog sig en gång till perlan!

må gott alla
 
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst Del 2

Det är ju helt fantastiskt bra att de tar upp Sigges öde även i Norge. Tycker att det är enormt starkt gjort av dig att gå ut med detta. För alla blivande föl skull. Så att de slipper lida. Det är superbra att fler har fått upp ögonen för detta så att man kan handla därefter.

Roligt att Sigges mamma är dräktig igen! Lycka till!

Ha det så bra du med!
 
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst Del 2

kan jag oversatta din artikel och sprida har i England?
 
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst Del 2

Jättebra gjort "Cowgirl" !!
:bow:

Tack :)

Jag tyckte att det kunde vara shysst och upplysande att informera säljaren om att det kan vara på sin plats att undersöka fölet innan försäljning så att man vet.

dock blev svaret att de har följt debatten på Bukefalos, som ju just bara är en debatt och inget vetenskapligt bevis och att det i denna debatt har framkommit att INTE alla homozygoter får ögondefekten ??.......så DET var visst vetenskapligt men inte resten som har sagts då eller.....förstod inte logiken i det resonemanget...

Jag har dock uppfattat det som att de är just defenitivt de homozygota som garanterat får ögondefekten, ALLTID......
men jag antar att jag har uppfattat det fel.....

Om man ska komma tillrätta med denna defekt, om det ens går, så är det ju jätteviktigt att just de som har risk för att deras avkomma är homozygot dels testar dem för detta och OM det visar sig att de är homozygota skall de oxå testas för ögondefekten.
För visst kan man se det på fölen redan ??

Skulle det då visa sig att de inte är alla homozygota som har ögondefekten så får ju forskarna försöka hitta vad som är fel hos just de individer som har fått den.

Nu har jag valt att inte betäcka silverston/dold silvergen med min hingst just för att minska risken för att få en homozygot individ och därmed ögondefekten.

Men jag tycker faktiskt att de som har en homozygot avkomma/häst ska undersöka den för ögondefekten oxå, då kommer man ju en bra bit längre på väg i arbetet med att försöka isolera genen som är missbildad....eller ??

det hade jag gjort !
 
Senast ändrad:
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst Del 2

De har väl inte riktigt hunnit smälta det hela ännu.
Och det har nog inte alla i Sverige heller.
Många anser nog fortfarande att det bara är vissa som får defekten.
Det är mycket känsligt det där.



Om man ska komma tillrätta med denna defekt, om det ens går, så är det ju jätteviktigt att just de som har risk för att deras avkomma är homozygot dels testar dem för detta och OM det visar sig att de är homozygota skall de oxå testas för ögondefekten.
För visst kan man se det på fölen redan ??
Ja de föds ju med missbildningen så det går att se på en gång.
En veterinär med ögonkunskap tittar i ögat.

Skulle det då visa sig att de inte är alla homozygota som har ögondefekten så får ju forskarna försöka hitta vad som är fel hos just de individer som har fått den.
Det har inte hittats en enda homozygot utan defekten.
Den kan bara vara mer eller mindre stor.
Så det spåret har redan släppts.

Defekten förekommer också på hundar med samma genetiska färguppsättning så det är själva färgen.
 
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst Del 2

Det har inte hittats en enda homozygot utan defekten.
Den kan bara vara mer eller mindre stor.
Så det spåret har redan släppts.

Då tycker jag det är ännu värre att man har en homozygot avkomma som man ska sälja och man inte ens har kollat upp den, i vilken omfattning skadan finns !!!

Dessutom så har denna säljare betäckt ytterligare 1 eller 2 silverston med silverhingst så det verkar ju inte som att människan tycker det är speciellt allvarligt.......

Hoppas de får upp ögonen i resten av världen oxå snart, åtminstonde i våra grannländer....:(
 
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst Del 2

Vi får väl hoppas att informationen sprids, då blir sådana föl ganska snabbt osäljbara och avlar lär ju sluta producera dem då....

För övrigt tror jag att det är bra om vi alla hjälps åt att sprida denna information, jag har pratat om det med mina bekanta på Island och där har denna information inte riktigt hunnit fram överallt.
 
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst Del 2

Vi får väl hoppas att informationen sprids, då blir sådana föl ganska snabbt osäljbara och avlar lär ju sluta producera dem då....

För övrigt tror jag att det är bra om vi alla hjälps åt att sprida denna information, jag har pratat om det med mina bekanta på Island och där har denna information inte riktigt hunnit fram överallt.

Jättebra inlägg Mist!

Precis så är det :idea:

Kunskap är det som kommer att få bukt med detta på sikt men det är bara pengar som kan få flertalet att styra om aveln.
 

Liknande trådar

Islandshäst Ja, nu tänker jag sticka ut hakan lite. Vi får väl se hur bra det emottas. Ingen kan väl ha undgått diskussionerna som cirkulerat...
12 13 14
Svar
262
· Visningar
31 915
Senast: freyja
·
C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
8 848
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp