Bukefalos 28 år!

Betäckningar 2023 och föl 2024

Stoföl föddes imorse någon gång mellan 6:20-7:00.
Hon stod och sov 6:20. Kollade kameran 7:00 igen. Då låg det ett föl i boxen. 😱
Inga vaxproppar eller läckande mjölk.
Väldigt tacksam att det gick så bra.
Hon diar, har bajsat och sover om vartannat.❤️
E.Santorio-D-Day
 

Bifogade filer

  • IMG_1402.jpeg
    IMG_1402.jpeg
    451,4 KB · Visningar: 110
Stoföl föddes imorse någon gång mellan 6:20-7:00.
Hon stod och sov 6:20. Kollade kameran 7:00 igen. Då låg det ett föl i boxen. 😱
Inga vaxproppar eller läckande mjölk.
Väldigt tacksam att det gick så bra.
Hon diar, har bajsat och sover om vartannat.❤️
E.Santorio-D-Day
Vilken listig mamma! Som lyckades tajma in det så väl när matte inte tittade på bara 40 minuter 😅
 
Stoföl föddes imorse någon gång mellan 6:20-7:00.
Hon stod och sov 6:20. Kollade kameran 7:00 igen. Då låg det ett föl i boxen. 😱
Inga vaxproppar eller läckande mjölk.
Väldigt tacksam att det gick så bra.
Hon diar, har bajsat och sover om vartannat.❤️
E.Santorio-D-Day
Grattis!! Har hänt mig exakt likadant, haha. Hade hon andra tecken?? Vit mjölk, slemhinnan osv? 😍
 
Stoföl föddes imorse någon gång mellan 6:20-7:00.
Hon stod och sov 6:20. Kollade kameran 7:00 igen. Då låg det ett föl i boxen. 😱
Inga vaxproppar eller läckande mjölk.
Väldigt tacksam att det gick så bra.
Hon diar, har bajsat och sover om vartannat.❤️
E.Santorio-D-Day

Grattis och vilken söt teckning hon har :love:
 
Stoföl föddes imorse någon gång mellan 6:20-7:00.
Hon stod och sov 6:20. Kollade kameran 7:00 igen. Då låg det ett föl i boxen. 😱
Inga vaxproppar eller läckande mjölk.
Väldigt tacksam att det gick så bra.
Hon diar, har bajsat och sover om vartannat.❤️
E.Santorio-D-Day
Men hon måste väl haft andra tecken? Väldig tur det gick så pass bra!
 
Blir knäpp på detta, hon ser så redo ut ( är hennes 5e föl med mig ) men den kommer inte. När jag tar tempen så sparkar den så långt bak så tillomed tempen åker ut lite, då måste den väl ändå ligga i läge? Bakom flanken liksom. Lite rödare slemhinna tycker jag? Är det ens detta som är laxrosa? Haha. Mjölken grumlig? Lägger in bilder hoppas ni kan hjälpa mig om jag börjar bli knäpp att det är nära eller om de faktiskt nog är ett tag kvar 🤣 0.2 ner i temp idag också
 

Bifogade filer

  • IMG_2028.jpeg
    IMG_2028.jpeg
    372,9 KB · Visningar: 23
Blir knäpp på detta, hon ser så redo ut ( är hennes 5e föl med mig ) men den kommer inte. När jag tar tempen så sparkar den så långt bak så tillomed tempen åker ut lite, då måste den väl ändå ligga i läge? Bakom flanken liksom. Lite rödare slemhinna tycker jag? Är det ens detta som är laxrosa? Haha. Mjölken grumlig? Lägger in bilder hoppas ni kan hjälpa mig om jag börjar bli knäpp att det är nära eller om de faktiskt nog är ett tag kvar 🤣 0.2 ner i temp idag också
Mjölken. Är det önsketänkande? Bäckenbanden är verkligen HELT släppta ska tilläggas🤣
 

Bifogade filer

  • IMG_2016.jpeg
    IMG_2016.jpeg
    241,6 KB · Visningar: 21
Juvret bakifrån . Det är fyllt i spenarna det känner man, o hårt även när hon vart ute o rört på sig hela dagen
 

Bifogade filer

  • IMG_2031.jpeg
    IMG_2031.jpeg
    275,8 KB · Visningar: 21
Konstigt nog såg slemhinnan lite mindre röd ut när jag la in bilderna än i telefonen.
 

Bifogade filer

  • IMG_2019.jpeg
    IMG_2019.jpeg
    481,6 KB · Visningar: 33
Min tydligaste indikation på stundande fölning är att stoet ändrar beteende. Har man iakttagit dem noga innan brukar man kunna se skillnaden. Våra brukar ändra hur de sover, hur de bajsar, om de är stilla eller rör sig mycket, trycker rumpan, vissa flemar och går och kollar/gräver i bädden, vissa slutar äta eller äter mindre än vanligt.
 
Min tydligaste indikation på stundande fölning är att stoet ändrar beteende. Har man iakttagit dem noga innan brukar man kunna se skillnaden. Våra brukar ändra hur de sover, hur de bajsar, om de är stilla eller rör sig mycket, trycker rumpan, vissa flemar och går och kollar/gräver i bädden, vissa slutar äta eller äter mindre än vanligt.
Ja, hon brukar vandra lite o sånt, har vissa nätter gjort de o andra inte. Dock 2019 missade Jag får då hade hon inget stort juver, ingen vit mjölk, stod o sov hela natten eller åt hö. Inga tecken alls på beteende eller fysiskt 😂
 
Men hon måste väl haft andra tecken? Väldig tur det gick så pass bra!
Väldigt små i sådana fall. Har två veterinärer i stallet varav en har fött upp en hel del hästar som inte heller sett några direkta tecken.
Kollade kameran varannan timme hela natten och antingen stod hon o sov eller så stod hon och åt. Helt lugn.
Jag är såklart otroligt tacksam att hon fölade snabbt och lätt. Den ena veterinären bor precis bredvid stallet och hon var nere på en gång och tittade till dem.
Den andra veterinären har haft ljudet på på sin telefon på natten senaste veckorna så jag kunnat ringa om jag behövt. Birth alarm på grimman också.
Man tror man har bra koll men icke.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp