Betalning för häst

Jag har köpt och sålt via banköverföring, postväxel och cash i handen (glöm inte ta med kvittot till banken om du ska sätta in dem, de vill veta vart du fått pengarna från. De förstnämnda alternativen är klart smidigast.
 
Jag har skött det med överföring via internetbank.
Det har aldrig varit problem.

Spännande att du visserligen skriver att du själv betalat via internetbank - för att du vet att du är ärlig.
Samtidigt förutsätter du att den nu aktuella köparen inte är det.
Nu skrev jag ju specifikt att köparen framstår som högst seriös, så varifrån du plockar den slutsatsen vet jag inte. Är det konstigt menar du att du själv inte skulle ha något problem att betala med internetbank för att du vet ju att det kommer gå rätt till, men är lite osäker på att använda det när det trots allt finns ett osäkerhetsmoment för att du själv inte har kontroll över överföringen? Jag tycker det känns som en rimlig tanke att ha när det trots allt handlar om någon man knappt känner. Men du kanske tycker att ca 100 000 kr ska överföras på ett inte helt säkert sätt? Om du hänger med i vad jag menar :)
 
Säger som flera andra Swish! Sambon köpte bil för några dagar sedan och betalade med Swish, prisklassen ca 100 000 från en privatperson. Swish fungerade lika smidigt som vanligt, viktigt är bara att komma ihåg att lägga in en tillfällig beloppsgräns i förväg :up:

Men senast det köptes häst så använde mina föräldrar postväxel, fungerar också smidigt och är säkert för bägge parter :) Detta är ca 7 år sedan och så det fanns inte så många alternativ om man inte vill komma med ca 100 000 kr i kontanter ;)
 
Nu skrev jag ju specifikt att köparen framstår som högst seriös, så varifrån du plockar den slutsatsen vet jag inte. Är det konstigt menar du att du själv inte skulle ha något problem att betala med internetbank för att du vet ju att det kommer gå rätt till, men är lite osäker på att använda det när det trots allt finns ett osäkerhetsmoment för att du själv inte har kontroll över överföringen? Jag tycker det känns som en rimlig tanke att ha när det trots allt handlar om någon man knappt känner. Men du kanske tycker att ca 100 000 kr ska överföras på ett inte helt säkert sätt? Om du hänger med i vad jag menar :)

Nja, jag tycker ju att banköverföring är säkert.
Och om det är så som du beskriver, borde ju den du köpt hästen av ha varit lika tveksam till att låta dig betala på det sättet.
 
Nja, jag tycker ju att banköverföring är säkert.
Och om det är så som du beskriver, borde ju den du köpt hästen av ha varit lika tveksam till att låta dig betala på det sättet.

Det är möjligt, men jag gjorde helt enkelt så att jag frågade hur de ville ha betalt, så fick de välja, och de valde internetbank. Även om risken att betalningen skulle återkallas är next to nothing, så är det inte en risk jag vill bära. Därav sökandet efter rimliga alternativ, men det verkar ju som att swish och postväxel är de säkraste varianterna för båda parter.
 
Idag blev det bestämt med köparen att jag säljer till henne. Hon bokar besiktning och betalar för den. Men när det kommer till det praktiska med själva betalandet av köpeskillingen, hur har ni gjort då?

Det absolut säkraste känns som swish, jag har pengarna samma sekund och hon kan inte återkalla transaktionen. Vad finns det mer för alternativ förutom cash? Banköverföring går ju att återkalla så det känns ganska osäkert. Köparen framstår som högst seriös men man kan ju aldrig vara 100%

Hur gör ni med kontraktet? Köper ni ett färdigt eller skriver ett eget? Hästen kommer att besiktigas vanligt och röntgen på klinik.

Jag har bara köpt häst och inte sålt. De jag köpt har varit av folk jag känt väl. Så de har inte varit oroliga att jag inte skulle betala. Alltså har vi gjort banköverföring via internetbank.

Vi har köpt färdiga kontrakt.
Första hästen köptes för slaktpris. Den besiktigades inte mer än för försäkringen. Jag visste vad jag fick.
Andra klinikbesiktigades för av mig vald vet.
 
Köpte häst för någon vecka sedan och frågade om han ville använda swish, kontanter eller banköverföring, swish hade han inte men vi hade samma bank så det blev banköverföring, hade vi inte haft samma bank så hade jag fått åka och hämta ut då jag inte ville åka upp en gång till med transporten och han inte ville lämna hästen utan att fått pengarna.
 
Det går ju att göra sällskap in på banken och göra en överföring i kassan med, om man nu inte vill eller kan använda sig av internetbank och/eller swish. Så gjorde vi när jag sålde en bil för några år sedan och det var en större summa.
 
Jag har köpt och sålt via banköverföring, postväxel och cash i handen (glöm inte ta med kvittot till banken om du ska sätta in dem, de vill veta vart du fått pengarna från. De förstnämnda alternativen är klart smidigast.
Det är ju den som köpt som får kvittot. Inte den som sålt.
 
En fråga: funkar köpekontraktet som kvitto? Det har ju rimligtvis både köpare och säljare ett exemplar av :)

Formellt sett ska kvittot fungera som ett bevis på att säljaren fått pengar. Köparen ska inte kunna bli krävd på köpeskillingen två gånger, så att säga.

Jag brukar göra en separat kvittensdel på kontraktet, alt. ange hur betalningen sker (i texten) och sedan behövs bankkvittensen för att bevisa att pengarna verkligen satts in på kontot.
 
Det är ju den som köpt som får kvittot. Inte den som sålt.

Om man får kontanter och sedan vill sätta in dem på banken, då är det jätteviktigt att man även som säljare får ett kvitto (kopia på kvittot) så att man kan visa upp det vid insättningen.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
32 047
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Dags för besiktning nu under veckan, köparen kommer pga avstånd inte vara med utan nöjde sig med att prata med vet i efterhand. Hästen...
2
Svar
24
· Visningar
2 773
Senast: BernT
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder, hur snabbt kan man orsaka inflammationer/hältor på häst efter försäljning? Hästen såldes och ska lite mer än en...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
12 768
Senast: Kingsland89
·
Ekonomi & Juridik Jag håller precis på att sälja min häst. Har råkat ut för en ganska krävande kund. Nu undrar jag vad som gäller. Hon vill reservera...
Svar
18
· Visningar
2 469
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp