Hästförsäljning – veterinärbesiktning

Wembley

Trådstartare
Jag håller precis på att sälja min häst. Har råkat ut för en ganska krävande kund. Nu undrar jag vad som gäller. Hon vill reservera hästen och att vi inte skall visa den för fler spekulanter. Jag säger då att hon får lägga handpenning, 10% av köpeskillingen. Vi har kommit överens om ett pris och eftersom hon vill besiktiga hästen på en speciell klinik före köp har jag föreslagit att vi betalar halva besiktningskostnaden var och att det då får vara en ordinär besiktning. Dvs jag kan inte betala ev röntgen eller liknande då köpeskillingen är så pass låg.

Vad gäller om köparen ångrar sig resp om hästen inte går igenom besiktningen? Om jag fattat det rätt kan hon inte bara ångra sig och återfå handpenningen? Men om hästen inte går igenom besiktningen skall jag återbetala handpenningen. Vad gäller för besiktningskostnaden? Jag tänker att det är skäligt att vi delar lika på kostnaden för den oavsett utfallet. Hur resonerar ni vid ett hästköp?

I detta fall har köparen prutat ner köpeskillingen (från 40 tkr till 35 tkr) och jag erbjuder mig också att köra hästen gratis till kliniken. Hur ser ni på saken?
 
Du lägger helt enkelt fram vad som gäller för köpet. Ni skriver detta i avtal innan något annat beslutas (besiktningstid, annonsen från nätet etc).

Jag tycker det är rimligt att handpenning erläggs, denna återbetalas om besiktningen visar fel som är av betydelse för hästens användbarhet (enligt kontraktet). Halva besikntingskostnaden (specificera beloppet) betalas av säljaren till köparen vid besiktningstillfället (köparen står som beställare av besiktningen), eventuell fördjupande undersökning bekostas av köparen. Köparen ansvarar för kostnaden gentemot kliniken.

Tänk på att den som beställer besiktningen har tillgång till resultatet. I ovanstående fall äger köparen besiktningen och du har inte rätt till resultatet.
 
Tack för era svar! En praktisk fråga om jag som säljare inte har tillgång till resultatet, hur vet jag att det har betydelse för köpet? Får båda resultatet om båda står som beställare?
 
Du lägger helt enkelt fram vad som gäller för köpet. Ni skriver detta i avtal innan något annat beslutas (besiktningstid, annonsen från nätet etc).

Jag tycker det är rimligt att handpenning erläggs, denna återbetalas om besiktningen visar fel som är av betydelse för hästens användbarhet (enligt kontraktet). Halva besikntingskostnaden (specificera beloppet) betalas av säljaren till köparen vid besiktningstillfället (köparen står som beställare av besiktningen), eventuell fördjupande undersökning bekostas av köparen. Köparen ansvarar för kostnaden gentemot kliniken.

Tänk på att den som beställer besiktningen har tillgång till resultatet. I ovanstående fall äger köparen besiktningen och du har inte rätt till resultatet.

Glad amatör här vad gäller hästförsäljning :o Men kontraktet skrivs alltså före vet.besiktningen? Jag trodde man gav köparen en kvittens på handpenningen och sedan skrev kontrakt i samband med att köpet fullföljdes?
 
Det bästa är att skriva hela kontraktet i förväg, med förbehåll för besiktningen. Om du använder ett av kontrakten som går att köpa i ridsportbutikerna, så finns det färdigtryckt angående handpenning.
 
Tack för era svar! En praktisk fråga om jag som säljare inte har tillgång till resultatet, hur vet jag att det har betydelse för köpet? Får båda resultatet om båda står som beställare?

Jag har aldrig varit om att inte få veta besiktningens resultat som säljare, även när jag inte har betalat besiktningen. Man är ju med och hör hela tiden vad som sägs, och veterinären brukar "ta slutsnacket" med säljare och köpare tillsammans.
 
Det bästa är att skriva hela kontraktet i förväg, med förbehåll för besiktningen. Om du använder ett av kontrakten som går att köpa i ridsportbutikerna, så finns det färdigtryckt angående handpenning.

Bra tips! :) Vi får se om det är genomförbart.
 
Glad amatör här vad gäller hästförsäljning :o Men kontraktet skrivs alltså före vet.besiktningen? Jag trodde man gav köparen en kvittens på handpenningen och sedan skrev kontrakt i samband med att köpet fullföljdes?
Jag har sett till att skriva kontraktet innan. När köparen bestämt sig ska kontraktet skrivas på. Och så går köpet igenom och pengarna betalas när vet.besiktningen är klar. Man bör skriva kontraktet innan betalning.
Då är det också fastslaget vad som händer ifall hästen inte går igenom, vilka fel som ska berättiga till att köpet inte genomförs etc.

viktigt är att skriva vad häsen ska användas till. Står det promenadridning och lättare träning kan köparen normalt inte ångra sig om hästne visar sig ha någon lättare skada som inte påvarkar användbarheten. Det är ju en rätt stor skillnad mot om man skriver "tävling" .

Jag brukade också vilja speca när "risken" övergår på köparen. Dvs att jag var säker på att hästen var köparens egendom när den klev på köparens transport. Så inte jag blev ansvarig för om den skadade sig vid lastning t.ex.
Principiellt vill jag inte ansvara för något som är utanför min kontroll.
 
Jag har aldrig varit om att inte få veta besiktningens resultat som säljare, även när jag inte har betalat besiktningen. Man är ju med och hör hela tiden vad som sägs, och veterinären brukar "ta slutsnacket" med säljare och köpare tillsammans.

Ja naturligtvis tänker jag vara med och hör ju vad som sägs, men ibland kan man missa något muntligt så det skulle kännas som en trygghet att ha det på papper ifall det blir någon diskussion i efterhand.
 
Jag har sett till att skriva kontraktet innan. När köparen bestämt sig ska kontraktet skrivas på. Och så går köpet igenom och pengarna betalas när vet.besiktningen är klar. Man bör skriva kontraktet innan betalning.
Då är det också fastslaget vad som händer ifall hästen inte går igenom, vilka fel som ska berättiga till att köpet inte genomförs etc.

viktigt är att skriva vad häsen ska användas till. Står det promenadridning och lättare träning kan köparen normalt inte ångra sig om hästne visar sig ha någon lättare skada som inte påvarkar användbarheten. Det är ju en rätt stor skillnad mot om man skriver "tävling" .

Jag brukade också vilja speca när "risken" övergår på köparen. Dvs att jag var säker på att hästen var köparens egendom när den klev på köparens transport. Så inte jag blev ansvarig för om den skadade sig vid lastning t.ex.
Principiellt vill jag inte ansvara för något som är utanför min kontroll.

Väldigt bra råd jag får i tråden! :) Jag har ju alltid trott att största "problemet" är att köpa häst, men bevisligen kan det vara en hel del trassel även för säljarens del :cry:
 
Ja naturligtvis tänker jag vara med och hör ju vad som sägs, men ibland kan man missa något muntligt så det skulle kännas som en trygghet att ha det på papper ifall det blir någon diskussion i efterhand.

Ja, det är ju ganska viktigt att ha besiktningsprotokollet om det skulle bli något tjafs efteråt. Så om du betalar hälften, var noga med att du står med som beställare och att du får ena kopian.

Min kompis ex-kille var smart och filmade besiktningen när dom skulle köpa häst. Men det är ju inte alltid genomförbart, speciellt inte om man är ensam och även ska ta hand om hästen.
 
Väldigt bra råd jag får i tråden! :) Jag har ju alltid trott att största "problemet" är att köpa häst, men bevisligen kan det vara en hel del trassel även för säljarens del :cry:

Sälja är mycket värre än att köpa. Lagen som gäller när man är privat säljare är inte alls anpassad till hästar och det finns så mycket puckat folk som saknar självinsikt. Så ha så mycket du bara kan på papper, film el dyl, så att det verkligen finns bevis om det skulle bli trassel i framtiden.
 
Ja, det är ju ganska viktigt att ha besiktningsprotokollet om det skulle bli något tjafs efteråt. Så om du betalar hälften, var noga med att du står med som beställare och att du får ena kopian.

Min kompis ex-kille var smart och filmade besiktningen när dom skulle köpa häst. Men det är ju inte alltid genomförbart, speciellt inte om man är ensam och även ska ta hand om hästen.

Filmning var ju smart! :) Tror ändå inte att jag kan springa med hästen i dagsläget eftersom min fot är kass.
 
jag har aldrig varit med om att inte få ena delen av intyget. Varken som säljare eller köpare oavsett vem som stått som beställare.
 
Jag har vid flera tillfällen varit beställare av besiktning som köpare, och då gått avsides med veterinären och gått igenom resultatet. Detta då jag inte ville dela det med säljaren eftersom denne inte vill betala för besiktningen eller del av kostnaden.

Det inbar att jag fick protokollet och genomgången av det, säljaren var - de gånger säljaren varmed - hänvisad till tyst part som inte hade rätt att lägga sig i själva besiktningen.
 
Allmän reflektion. När man avtalat något (som i det här fallet där det dessutom finns en massa detaljer) - gör ett skriftligt avtal. Vänta inte till efter besiktning etc. Då har ju halva den avtalade händelselistan redan bockats av, och det finns gigantiska utrymmen för tvist.

Bättre att så snart man är överens, sätta på papper vad som gäller.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik En bekant till mig har sålt sin häst i somras, en problemhästar till kraftigt reducerat pris (15.000:-) med tanke på hennes stam &...
Svar
9
· Visningar
3 814
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
32 047
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Hej Har en fråga. Jag har varit och tittat på flera olika sorters hästar. Har bestämt mig för en som varit utannonserad i över ett...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 619
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Har hittat en köpare på min häst, men vi har ej skrivit papper ännu. Sitter och pillar med kontraktet nu. Så här står det: "Parterna är...
Svar
15
· Visningar
2 211
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp