Betfor till får

sthu

Trådstartare
Fåren är kräsna och vill inte äta sitt hö. De pillar ut de fina bitarna och lämnar resten. För att få dem att äta åtminstone lite mer ger vi lite betfor på foderbordet. Det fungerar hyfsat, om inte annat är de väldigt förtjusta i betfor.

Men nu till min fundering.
Jag blötlägger betforn innan utfodring, ungefär lika delar betfor - vatten, mest för att det ska bli större volym och rinna ut lite över höet.
Jag vet att får kan äta torr betfor, så för djuren skull behöver den inte blötas. Men fick höra att man inte ska blötlägga till får, att de kan bli sjuka av det. Personen som sa det hävdade att en veterinär berättat att fåren slutar idissla och att det blir feljäsning i magen om de får uppblött betfor.
Stämmer det?

Jag ger väldig lite betfor, 9 vuxna och 7 lamm delar på 1,5 liter (torrvolym).
 
Man ska inte blöta upp betfor till får. Din sagesman har alldeles rätt.

Torr betfor är ett utmärkt tillskott till får, ger lite energi, och bidrar till den naturliga b-vitamin bildningen i magsystemet.

Att får inte "äter upp" stämmer också. Det som lämnas av grovfodret är de delar som innehåller för grovt material. Det grova i höet/ensilaget består nästan enbart av fiber, och saknar näringsvärde för får.
Får måste få spätt/finfibrigt/mjukt hö/ensilage med stort inslag av baljväxter och örter för att må väl.

Räkna med att även med specialanpassat grovfoder, så kommer fåren att rata 20-30 % av fodret, alltså de grova delarna. Det får man ta med när man räknar foderstat åt fåren.
De äter, så att säga, bladet på grässtrået, inte alltför utväxta ax, klöverblad och blomma, men lämnar stjälken och en del annat.

Detta måste man acceptera. De kan inte vare sig tugga de grova delarna eller få näring ur dem.

För att få sålite spill som möjligt, så får man dels använda anpassade fröblandningar till sitt vallfoder, skörda när vallen har så rätt struktur som möjligt, och ha foderbord där det blir svårt att dra ut tuggor och slänga ut mycket i ströbädden.

Det är svårt att köpa bra fårfoder, hästfoder eller vanligt nötfoder lämpar sig inget vidare.
Kan man inte odla eget, så får man fråga efter "kalvhö", då vet fodersäljare ungefär vad man söker efter.

Får kan faktiskt svälta, med foderhäckar fyllda med grovfoder, om grovfodret är alldeles för grovt!
 
Det är inte mina får, jag bara passar dem under två veckor. Ägaren tar eget hö och tog det nog lite för sent. Tror att det dessutom var en "hästblandning".. Jag är rätt bra på att hullbedöma och vet hur fort det kan gå utför så jag håller noga koll på dem. Speciellt nu när det börjar komma lamm.
Fåren lämnar fröställningar och blad också, däremot äter de på halmen.. :meh: "höstjälkarna" brukar jag krafsa ihop och slänga ut till hästarna, här ska inget foder förfaras!

Då ger jag torr betfor från och med nu. Oj vad konstigt det kommer kännas! Är ju så van vid häst. Men bara fåren är glada så :)
Hur mycket kan man ge per får? De får inget annat kraftfoder i dagsläget.
 
Vad är det som stämmer förresten, att blöt betfor gör att de inte kan idissla eller att det kan jäsa fel? Hur kommer det sig, vad är det som gör att de är så känsliga för just blöt betfor men klarar ensilage?
 
Socker! Sockerinnehållet i betforen börjar lätt jäsa i vommen. Vommen är en utmärkt jäskammare, varmt och fuktigt. Om då betforen är uppblött från början, istället för att suga upp vätskan som redan finns där blir det för mycket jäsning.

Och blir det för mycket jäsning, så slutar idisslingen att fungera.

Ensilage har ganska exakt samma Ph värde som maginnehållet, vilket tydligen liknar situationen vid ätande av färskt gräs och örter.
Jag var på en föreläsning om får och foder med en engelsk, mycket renomerad veterinär, som ansåg att ensilage är så mycket bättre än hö, eftersom kroppens ansträngning för att få ut näringen ur fodret är mycket mindre än den är vid utfodring med hö.
Det är inte mina får, jag bara passar dem under två veckor. Ägaren tar eget hö och tog det nog lite för sent. Tror att det dessutom var en "hästblandning".. Jag är rätt bra på att hullbedöma och vet hur fort det kan gå utför så jag håller noga koll på dem. Speciellt nu när det börjar komma lamm.
Fåren lämnar fröställningar och blad också, däremot äter de på halmen.. :meh: "höstjälkarna" brukar jag krafsa ihop och slänga ut till hästarna, här ska inget foder förfaras!

Då ger jag torr betfor från och med nu. Oj vad konstigt det kommer kännas! Är ju så van vid häst. Men bara fåren är glada så :)
Hur mycket kan man ge per får? De får inget annat kraftfoder i dagsläget.
 
Det är inte mina får, jag bara passar dem under två veckor. Ägaren tar eget hö och tog det nog lite för sent. Tror att det dessutom var en "hästblandning".. Jag är rätt bra på att hullbedöma och vet hur fort det kan gå utför så jag håller noga koll på dem. Speciellt nu när det börjar komma lamm.
Fåren lämnar fröställningar och blad också, däremot äter de på halmen.. :meh: "höstjälkarna" brukar jag krafsa ihop och slänga ut till hästarna, här ska inget foder förfaras!

Då ger jag torr betfor från och med nu. Oj vad konstigt det kommer kännas! Är ju så van vid häst. Men bara fåren är glada så :)
Hur mycket kan man ge per får? De får inget annat kraftfoder i dagsläget.

Vi bär också ut "stjälkarna" till hästarna varje dag, även om våra stjälkar kommer från ensilage snarare än hö. Btw så ska ensilage till får inte vara för blött. Idealet ligger på 55-65 % Ts. Då är vi i det närmaste på det som brukar kallas hösilage till hästar.

Men jag blir lite fundersam över att de får du passar inte får något kraftfoder vid lamningen?
I princip så går det inte, inte ens till lättfödda lantraser, att hålla tackans hull på tillräckligt bra nivå, genom högdräktigheten och de första 6-8 veckornas digivning på enbart grovfoder.
Om tackorna går ner sig rejält, så får de svårt att återhämta sig ordentligt till nästa betäckning, och dessutom så finns kanske inte tillräckligt mängd med tillräckligt näringsrik mjölk för att lammens ska kunna utvecklas optimalt.

När jag pratar om "lammens optimala utveckling", så tänker jag inte primärt i termer av "bästa slaktresultat", utan att de helt enkelt ska bli friska och sunda, och växa på det sätt som de har genetiska förutsättningar för. Ungefär som man vill att föl ska växa "bra", för att kunna bli funktionella hästar. Det är dåligt för djuren att bli undernärda/felnärda som små.

Hur mycket betfor man ska ge har jag svårt att ge svar på, jag är bortrest och har inte mina tabeller och böcker med mig, jag brukar inte använda betfor utan ger fårpellets samt mineraler, eller åkerböna plus koncentrat, samt mineraler.

Jag vet att många blandar spannmål/ärtor/åkerböna med betfor för att få blandningen smakligare.
 
Jodå vid lammning får de kraftfoder. Men just nu har de inga "färska" lamm, de är ca 6 veckor redan. Lammen får extra och en av tackorna, de andra i bra hull. Men jag hade gärna gett mer, om inte annat för slaktvikten. Som sagt, inte mina djur. Jag ser bara till att de är friska och nöjda.

Tack för svar! Superintressant!
Det handlar om socker+vatten alltså. Men betfor innehåller 10,5 %, mindre än många ensilage. Är det samma där, att ett för sött ensilage kan ge fel?
Har träffat fårbönder som häller melass på fodret, borde inte det vara skadligt då?
 
Det är sockret och det samtidiga vattnet som gör att betfor börjar jäsa. Sockret i betfor är mer lättåtkomligt än sockret i ensilaget. Sockerarterna i ensilaget finns inne i strå och blad. Betfor är rivna sockerbetor, biprodukt vid sockertillverkning.

Ensilage är aldrig så blött som blötlagd betfor, inte ens om det är "för blött för får". Feljäst ensilage ger man inte till sina får (väl?). Det är ju detsamma som "dåliga balar". Dåliga balar hamnar direkt på gödselhögen.

Egentligen så börjar betfor jäsa med hjälp av naturliga jästsvampar ganska snart efter blötläggning. Och dessutom har blötlagd betfor väl en en TS som närmar sig gurkans.
Och får är väldigt känsliga för "blött i magen", betänk att man gärna ger lite hö som tillskott på betet under regniga perioder, för att de inte ska få diarré.

Om man fyller våmmen med vätska, som dessutom innehåller extra jästsvampar och socker, i en varm miljö, så börjar det oerhört lätt jäsa.
Fel bakterier och svampar tar då överhanden, och matsmältningssystemet slutar fungera.

Jag ger aldrig Betfor till mina hästar. Jag tycker det är tveksamt att ge ett foder som så lätt kommer i jäsning. Hästar är känsligare än får, så man måste vara försiktig.
 
Så det är egentligen jäsrisken, inte själva blötläggningen eller sockret? Det är ju samma för de flesta djurslag, men det är klart att idisslare är känsligare än grovtarmsjäsare.

Vad menar du med att betfor jäser direkt? Har bara varit med om det en gång, med betfor som stod bortglömd i ett varmt rum. Tillväxten för några större mängder jästsvamp torde vara rätt liten vid låga temperaturer..
Och hur blöt betforn blir beror ju helt på har mycket vatten som tillsätts! Nej, det blir inte som gurka om man blandar lika delar.
 
Jag menar att får är egentligen väldigt känsliga för störningar i våmmen. En pytteliten början till jäsning, tippar lätt en individ över kanten.

Betfor som fått stå några timmar i rumsvärme, är inte "jäst", och normalt ofarlig, men en och annan jästbakterie har ändå börjat jobba. Så en individ (får) som ligger lite på gränsen till att ha "magproblem", kan lätt få sista knuffen över kanten, när det dels blir lite väl mycket vätska och några extra olämpliga bakterier/jästsvampar.
 
Jag menar att får är egentligen väldigt känsliga för störningar i våmmen. En pytteliten början till jäsning, tippar lätt en individ över kanten.

Betfor som fått stå några timmar i rumsvärme, är inte "jäst", och normalt ofarlig, men en och annan jästbakterie har ändå börjat jobba. Så en individ (får) som ligger lite på gränsen till att ha "magproblem", kan lätt få sista knuffen över kanten, när det dels blir lite väl mycket vätska och några extra olämpliga bakterier/jästsvampar.
Det där med gurka var mer bildligt talat än faktiskt.
 
Då är jag med på hur du menar :up:
Tack för all info, det är verkligen super! Några lästips? Om får, utfodring mm
 
Då är jag med på hur du menar :up:
Tack för all info, det är verkligen super! Några lästips? Om får, utfodring mm
Det riktigt seriösa som finns i bokform, är egentligen bara Sjödins klassiska bok "Får", som kommit ut i många upplagor. Men den är egentligen huvudsakligen riktad mot "fårproduktion" snarare än "hobbyfår".

Sedan finns också några enklare böcker som handlar om fårhållning, men de går inte lika mycket på djupet, en del är mest vackra bilder.

Jag håller själv på och skriver på ett kompendium (eller vad ska ska kalla det för), som riktar sig till nybörjare utan lantbruksutbildning, som vill ha en mindre grupp hobbyfår. T.ex. hästägare som vill ha djur för växelbete, de som håller några får för att hålla betesmarker öppna, som har får för att träna vallning, eller som har en liten grupp genbanksdjur.
Arbetsnamnet just nu är: "Visst kan fåren bo vedboden..."

Jag säljer nämligen rätt mycket livdjur av min genbanksras till nybörjare. Och det finns så mycket att berätta om hur man kan göra för att fåren ska må bra, utan att jobba ihjäl sig. Jag vill kunna lämna med ett sådant kompendium när jag säljer livdjur.

Får är både ett av det lättaste lantbruksdjuren att hålla, men det är också ganska svårt att få dem att leva riktigt väl.

Status på mitt dokument just nu är att jag skrivit ett avsnitt/kapitel om alla viktiga frågor, och gjort en sammanfattning baserad på "fåråret". Men vissa avsnitt är väldigt utförliga, och andra lite väl tunna.
Utfodring är ett av de lite väl utförliga avsnitten...
 
Det riktigt seriösa som finns i bokform, är egentligen bara Sjödins klassiska bok "Får", som kommit ut i många upplagor. Men den är egentligen huvudsakligen riktad mot "fårproduktion" snarare än "hobbyfår".

Sedan finns också några enklare böcker som handlar om fårhållning, men de går inte lika mycket på djupet, en del är mest vackra bilder.

Jag håller själv på och skriver på ett kompendium (eller vad ska ska kalla det för), som riktar sig till nybörjare utan lantbruksutbildning, som vill ha en mindre grupp hobbyfår. T.ex. hästägare som vill ha djur för växelbete, de som håller några får för att hålla betesmarker öppna, som har får för att träna vallning, eller som har en liten grupp genbanksdjur.
Arbetsnamnet just nu är: "Visst kan fåren bo vedboden..."

Jag säljer nämligen rätt mycket livdjur av min genbanksras till nybörjare. Och det finns så mycket att berätta om hur man kan göra för att fåren ska må bra, utan att jobba ihjäl sig. Jag vill kunna lämna med ett sådant kompendium när jag säljer livdjur.

Får är både ett av det lättaste lantbruksdjuren att hålla, men det är också ganska svårt att få dem att leva riktigt väl.

Status på mitt dokument just nu är att jag skrivit ett avsnitt/kapitel om alla viktiga frågor, och gjort en sammanfattning baserad på "fåråret". Men vissa avsnitt är väldigt utförliga, och andra lite väl tunna.
Utfodring är ett av de lite väl utförliga avsnitten...

Men åh, skriv upp mig på listan som första köpare!!
 
Det riktigt seriösa som finns i bokform, är egentligen bara Sjödins klassiska bok "Får", som kommit ut i många upplagor. Men den är egentligen huvudsakligen riktad mot "fårproduktion" snarare än "hobbyfår".

Sedan finns också några enklare böcker som handlar om fårhållning, men de går inte lika mycket på djupet, en del är mest vackra bilder.

Jag håller själv på och skriver på ett kompendium (eller vad ska ska kalla det för), som riktar sig till nybörjare utan lantbruksutbildning, som vill ha en mindre grupp hobbyfår. T.ex. hästägare som vill ha djur för växelbete, de som håller några får för att hålla betesmarker öppna, som har får för att träna vallning, eller som har en liten grupp genbanksdjur.
Arbetsnamnet just nu är: "Visst kan fåren bo vedboden..."

Jag säljer nämligen rätt mycket livdjur av min genbanksras till nybörjare. Och det finns så mycket att berätta om hur man kan göra för att fåren ska må bra, utan att jobba ihjäl sig. Jag vill kunna lämna med ett sådant kompendium när jag säljer livdjur.

Får är både ett av det lättaste lantbruksdjuren att hålla, men det är också ganska svårt att få dem att leva riktigt väl.

Status på mitt dokument just nu är att jag skrivit ett avsnitt/kapitel om alla viktiga frågor, och gjort en sammanfattning baserad på "fåråret". Men vissa avsnitt är väldigt utförliga, och andra lite väl tunna.
Utfodring är ett av de lite väl utförliga avsnitten...

Vad har du för ras på dina får?
Och är också intresserad av kompendiumet ;)
 
Vad har du för ras på dina får?
Och är också intresserad av kompendiumet ;)
Jag har Helsingefår. Vi har 20 tackor i genbank, och får strax under 40 lamm/år.

Vi säljer så många som möjligt som livlamm, och sparar lite extra ungtackor varje år, så att en eventuell köpare ska kunna köpa en tacka med lamm till sin nya flock, och inte enbart lamm.

Vi brukar sälja slut på tacklammen (som är till salu), men det går ju inte åt så mycket baggar för avel, så de som blir över, går till slakt som KRAV-lamm.

Jag berättar gärna mer om rasen för den intresserade.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 168
Senast: iNTOHiMO
·
Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
4 853
Senast: calm
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 355
Senast: Alexandra_W
·
Kropp & Själ (det har tagit mig ex antal timmar att våga/orka skriva det här så snälla, var snäll med mig) Jag mår inte så bra just nu så om något...
Svar
1
· Visningar
919
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • 112 Appen
  • Flytta eller ej?
  • Dagens nagellack!

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp