Bukefalos 28 år!

"Betsla upp"?

aiquen

Trådstartare
Jag ska nu efter en lång tids uppehåll börja rida min fjordvalack igen och för att komma i form kommer sommaren endast att innehålla skrittpromenader i skog och mark på halvlång tygel - alltså ingen avancerad träning. Jag har hittills ridit på ett vanligt, rakt tränsbett (mullen mouth) alt. ett tre-delat. Det har inte fungerat särskilt bra, men eftersom ridningen tyvärr kommit att bli så oregelbunden har jag inte brytt mig så mycket om det (jag har dock låtit kolla munnen på honom så det inte var något smärtreleterat, men det var ua).

Men nu funderar jag på om det skulle kunna vara värt att köpa ett pelhambett istället, bara under sommaren tills vi kommit förbi den uppförsbacken vi befinner oss i nu. Ridturen idag hade jag t.ex. aldrig tagit mig igenom om jag inte fått ledhjälp när han krånglade som värst. Han snurrar än hit och än dit på bortåtvägen, men när vi väl kommit förbi det och han börjar tycka det är KUL att vara ute och se sig omkring, blir han ett monster på hemvägen istället. Då har jag ingenting att sätta emot för då vill han HEM, något som tyvärr ofta leder till att jag sitter och tjuvhåller i honom och vad blir bättre av det?! Och detta är alltså ren testning från hans sida eftersom han ogärna vill lämna bästa kompisen hemma i hagen. Han tycker ju egentligen det är kul att komma ut, det märker jag i de stunder han samarbetar.

Så vad tror ni, kan det vara värt att satsa på ett skarpare bett bara en tid så jag har någonting att sätta emot när han är som starkast (går han lugnt kommer jag alltså knappt ha någon kontakt med munnen överhuvudtaget)? Det tillsammans med andra övningar inom inhägnat område, på vanligt tränsbett eller grimma. Både uppsuttet och från marken så att vi så småningom kan fungera ihop med max ett vanligt tränsbett mellan oss. Men vi måste ut också för att komma någonstans och då är min tanke att det är bättre att säga ett skarpt nej en gång, än att sitta och smådra hela tiden i en häst som ändå inte bryr sig??

Tips och åsikter välkomnas!


SEN har jag en fråga ang själva pelhambettet också. Det är så att jag vet hur det fungerar, hur man tränsar med det o.s.v. MEN jag är lite osäker på kindkedjan. Jag vet ju att den ska vara spänd i ungefär 45 graders vinkel, men finns det något enkelt sätt att se att den är lagom spänd då? Man kan ju inte gärna stå med en vinkelhake och försöka mäta och det måste väl finnas något bättre sätt att ta reda på att den är lagom spänd än ögonmåttet, när man är ovan?
 
Senast ändrad:
Sv: "Betsla upp"?

jag tycker att du kan prova med pelham ett tag, gärna med två tyglar för att kunna använda "nödbromsen" bara när den behövs.
min åsikt är att det är bättre att ha koll på hästen med ett skarpare bett ute, än att ha noll koll det är inte roligt för varken häst eller ryttare. det ska vara kul att vara ute och rida :)

jag går endast på ögonmåttet när jag spänner kinnkedjan, och sen får man känna efter när man rider och ev justera om den är för hårt/löst spänd.
be ngn duktig person visa dig, och sen är det ju bara att komma ihåg vilken ögla kroken ska sitta i :idea:
 
Sv: "Betsla upp"?

Tycker att pelham med två tyglar låter som en utmärkt idé :)

Angående kinnkedjan, 45 grader är ju halva 90 grader, och så tänker jag när jag spänner. Känn dig fram, jag tycker det märks rätt tydligt när kinnkedjan är för hård eller för lös. :)
 
Sv: "Betsla upp"?

Tack för svaren!

Jag kommer köpa ett pelham nu så får jag se vad hästen tycker om det och hur det fungerar. Och det bästa vore ju helt klart att ha två tyglar, men då är frågan om jag klarar av att hålla reda på två stycken (det är ju tillräckligt jobbigt med ett par, liksom :o)... Jag har provridit kandar (på annan häst) och ja... jisses. :crazy:

Så är det negativt att rida med pelhamstroppar/delta och en tygel, istället? Iom att jag ändå inte kommer ha någon större kontakt med bettet sålänge hästen skrittar på lugnt och fint.. Fast å andra sidan kanske det även tar en del verkan från "nödbromsen" när man väl måste ta tag i bettet? Hm. Fast deltan kostar ju egentligen inte så mycket, så kanske kan jag köpa det "i fall att", men ändå prova med två tyglar för att det måste vara det bästa håller jag med om. Och någon gång måste man ju lära sig. ;)
 
Sv: "Betsla upp"?

Nej, ett delta skulle jag inte välja.

Om du rider med två tyglar, så börja med att ha bridongtygeln där du har tygeln i vanliga fall, och sätt stångtygeln där det är bekvämt. Ha stångtygeln lite längre än bridongtygeln, så att du inte rider med handbromsen i.
När jag började rida med två tygler så gjorde jag det så enkelt så att när jag ville ta i stångtygeln lät jag bridongtygeln glida i handen, så den blev längre.
Annars kan du relativt enkelt "leka" med stången/bridongen genom att höja/sänka handen.
Lite klurigt är det i början, men övning ger färdighet.
 
Sv: "Betsla upp"?

Ja, jag ska helt klart testa med två tyglar i alla fall. Eftersom jag bara kommer hålla mig till skritt rakt fram i skogen kan det väl inte vara så svårt ändå. Då vore det värre om jag skulle försöka mig på avancerad dressyr, men dit är det väl ett tag kvar. :p
 
Sv: "Betsla upp"?

Nu har jag varit iväg och köpt ett pelham. Det blev ett rakt mullen mouth vilket ju är detsamma som det tränsbett jag rider på just nu. Fast jag köpte pelhamet i en storlek mindre än tränsbettet. Tränsbettet är 11,5, men pelhamet 10,5 och anledningen till att jag köpte ett kortare är helt enkelt för att jag haft mina funderingar kring om tränsbettet egentligen är en aning långt. Men nu är jag ändå lite osäker om pelhamet är för kort. Det är PRECIS så att det får plats i munnen och jag är lite orolig att det kommer att ligga och trycka på sidorna? Ska det vara så tight eller ska det sticka ut några mm på sidorna i alla fall?

Hm, svårt för er att säga rakt av om bettet passar eller inte iofs. Kanske kan försöka ta en bild i morgon... Jag vill ju att det här ska bli rätt nu!
 
Sv: "Betsla upp"?

Vad säger hästen? Min vill ha en storlek större i stångbett än i tränsbett, men tycker det är okej även med samma storlek om man böjer ut överskänklarna lite.
Se till så överskänklarna inte trycker mot kinder/tänder bara, eller så inte läpparna liksom "fastnar" i stången när du tar i den. Annars tror jag inte det är någon fara sålänge hästen säger "ja" :)
 
Sv: "Betsla upp"?

Jag valde att byta till ett 11,5 idag i alla fall. Provade tränsbettet lite noggrannare igår kväll och nej, det är nog inte för stort så pelhamet får vara i samma storlek. Sen har jag när jag tänker efter även hört andra säga att stångbett ofta bör vara lite längre, så.

I morgon är det dags att prova det på hästen. :) :devil:
 
Sv: "Betsla upp"?

Nu har jag provat bettet och det gick hur bra som helst! :bump: Pålle var tydligen på riktigt gott humör idag, han pinnade på så fint så men lyssnade hela tiden om jag sa något så jag slapp sitta och tjuvhålla i honom.

Åh, det känns så roligt! Det är så här livet ska vara. :D
Tack för all hjälp!
 
Sv: "Betsla upp"?

Det där om att stång bett bör vara lite längre än andra bett är bara TRAMS.
anledningen har varit att stängerna inte ska klämma på hästen, men dom går att böja ut isåfall.

ett stångbett ska ju ALLTID VARA RAKT, och vissa hästar "villa ha" mindre storlek i det än ledade bett.
 
Sv: "Betsla upp"?

Jag misstänkte detta. Det tycks fara runt en himla massa "osanningar" vad gäller bett, men i det här fallet träffade jag nog rätt i alla fall. Det tycker både pålle och jag!
 

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 169
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 871
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 665
Utrustning Hej! Jag har lite undringar om era åsikter kring bettlösa träns, vilka varianter ni använder och varför? Jag har en mycket känslig...
Svar
2
· Visningar
1 631
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp