Bukefalos 28 år!

Bett med kopparrullar

S

Swannie

Är intresserad av att höra folks erfarenheter av tränsbett med kopparrullar (t.ex. det som de har på Hööks). LEtar nytt bett till min pålle, som har lågt gomtak och lite orolig mun, och funderade på om detta kunde vara något att prova? Vad sägs? :confused:
 
Har han låg gom så är det ju ett tredelat du ska söka efter? Och de brukar inte ha kopparrullar?

Jag provade ju mig igenom de flesta bett till valacken innan jag upptäckte att han hade just lååg gom, och så bytte jag till tredelat, och sedemera rakt och det var ENORM skillnad.

Men, jag hann igenom en uppsjö tvådelade innan jag insåg. Bla ett D-bett med kopparrullar. Och i BÖRJAN var han ganska okej med det, han hade fullt upp med att leka med bettet för att protestera mot det, men det var ganska kortvarig 'lycka'.

Det tvådelade han gick bäst på var ett smalt sweet iron med svagt böjda mundelar.

Men som sgat, BRA blev det inte förrän vi övergav de tvådelade (som ju petade honom i gommen), men då blev det STOR skillnad och hans 'oroliga mun' försvann direkt, och även en massa huvudkast och bettknirpande. Och det är ju ganska förståeligt när man betänker hur de tvådelade gått upp i gommen på honom =/
 
Han hade tredelat till en början, men blev något bättre när vi bytte till tvådelat, dock aldrig helt bra...Har du vanligt tredelat eller typ D-ringar eller så?
 
Jag fick leta en del bland de tredelade med. Han ville bara ha EN sort, ett med KULA i mitten (han gillar tungtryck). Andra tredelade sa han BLÄ om.

Nu i julas fick han ju ett rakt, svagt böjt och det är det absolut bästa hitills.

Sen nu i januari gick han ju på kandar, och då kunde jag plötsligt använda tredelat med rundad mittdel - det han hatat innan.

Men vad har din häst för bettstorlek? Om jag inte minns fel så har jag hans tvådelade med D-ringar och kopparrullar kvar hängandes i sadelkammaren. Du skulle ju (om du betalar portot) kunna få låna det och prova, om du inte vill köpa ett nytt innan du vet vad han tycker om det? (Jag vill inte sälja det dock, jag tränsvänjer oftast unghästar på det eller sweet ironbettet)
 
Jag hade ett tredelat bett med kopparrullar till min förra häst. Han var orolig och känslig i munnen, och jag tycker att han gick som bäst när jag använde det här bettet.
Det är säkerligen individuellt, men det skadar ju inte att prova? :)
 
Tack så jättemycket för erbjudandet! Ska få låna ett av en tjej i grannstallet o prova, men det var verkligen superschysst!
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
877
Senast: Linda_A
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 137
Senast: Fazeem
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 291
Senast: JennyLz
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 261
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kastrera ja eller nej
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp