Vilken aktiv sällskapshund tror ni skulle passa oss?

Tesco

Trådstartare
Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow:

Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår, lydnad, agility, rallylydnad), och min sambo har inte haft hund förut.

Sammanfattningsvis skulle jag säga att vi letar efter:
  • en frisk, glad och modig sällskapshund, med lite 'go'.
  • gärna en hund med mindre jaktinstinkt (ingen av oss jagar), så att det är lättare att träna den att vara lös.
  • inte allt för stor (så att det blir lättare att ta med den på tåg/cykel)
Vi har funderat på:
  • Dvärgpudel (Mest inne på pudel just nu, känns lagom stor, lagom aktiv och extra bonus att de inte fäller!)
  • Korthårig collie (men lite stor?)
  • Sheltie
  • Jack Russel (så härliga, men lite svåra att ha lösa kanske...)
Jag har träffat en del nervösa pudlar och shelties så oroar mig lite för det.

Vi kan erbjuda/vill gärna att hunden vill hänga med på:
  • Löprundor (vi springer, 5-10km typ 3gånger i veckan, ibland längre om vi tränar inför något lopp, men hunden behöver såklart inte hänga med på varje runda)
  • Vi vill gärna prova och träna hundsport, speciellt nosework/specialsök, spår och agility. Jag skulle gärna prova på sök och rapport, men har inte själv tränat det förut. Inte allt för seriös tävling, men gärna lite grann.
  • Vi är ute ganska mycket i skog och natur (gärna en hund som vill hjälpa oss leta efter kantareller ;))
  • Vi jobbar hemifrån
Vi funderar på att skaffa barn i framtiden, så med det i åtanke vill vi inte skaffa en allt för aktiv hund eftersom vi kanske får mindre tid till träning/tävling ett tag.
 
Föreslår att ni tittar på spaniels från grupp 8 (stötande och apporterande). Det är jakthundar men inte av den typen att de ska förfölja vilt utan jobba nära föraren = går ofta bra att träna att ha lösa.

Pigga och glada, gillar fysisk aktivitet och även hundsport, speciellt med fart eller som innehåller nosarbete.

Storleksmässigt är det kanske främst (engelsk) cocker spaniel (kräver pälsvård) och den snäppet större field spaniel (enklare päls, men kanske lite mer självständig) som kan vara av intresse. Engelsk springer spaniel är lite större men passar för övrigt.

Cocker 38-41 cm över manken och 10-17 kg beroende på individ och kön.

Field ca 46 cm och 18-25 kg

Amerikansk cocker är mindre men har dels väldigt mycket päls (som kan klippas av), dels hälsosam-obs pga en huvudform som blivit aningen extrem.
 
Senast ändrad:
Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow:

Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår, lydnad, agility, rallylydnad), och min sambo har inte haft hund förut.

Sammanfattningsvis skulle jag säga att vi letar efter:
  • en frisk, glad och modig sällskapshund, med lite 'go'.
  • gärna en hund med mindre jaktinstinkt (ingen av oss jagar), så att det är lättare att träna den att vara lös.
  • inte allt för stor (så att det blir lättare att ta med den på tåg/cykel)
Vi har funderat på:
  • Dvärgpudel (Mest inne på pudel just nu, känns lagom stor, lagom aktiv och extra bonus att de inte fäller!)
  • Korthårig collie (men lite stor?)
  • Sheltie
  • Jack Russel (så härliga, men lite svåra att ha lösa kanske...)
Jag har träffat en del nervösa pudlar och shelties så oroar mig lite för det.

Vi kan erbjuda/vill gärna att hunden vill hänga med på:
  • Löprundor (vi springer, 5-10km typ 3gånger i veckan, ibland längre om vi tränar inför något lopp, men hunden behöver såklart inte hänga med på varje runda)
  • Vi vill gärna prova och träna hundsport, speciellt nosework/specialsök, spår och agility. Jag skulle gärna prova på sök och rapport, men har inte själv tränat det förut. Inte allt för seriös tävling, men gärna lite grann.
  • Vi är ute ganska mycket i skog och natur (gärna en hund som vill hjälpa oss leta efter kantareller ;))
  • Vi jobbar hemifrån
Vi funderar på att skaffa barn i framtiden, så med det i åtanke vill vi inte skaffa en allt för aktiv hund eftersom vi kanske får mindre tid till träning/tävling ett tag.
Högst oväntat :D tipsar jag om fjäril, dvs papillon eller phalene. Glada träningsvilliga och uthålliga. Det finns många bra hundar i agility, rallylydnad, nosework och spår.
 
Jag är också JÄTTEoväntad och tipsar om nån av de små vallraserna, exempelvis nån av corgiraserna, Lancashire heeler, västgötaspets eller shipperke.

Min corgi pembroke kan utan problem gå lös utan att dra på något vilt alls, väldigt trevligt.
 
@Tesco om ni inte redan tittat på de mindre terrierraserna, gör gärna det! Alltså Norwich, Norfolk, Cairn, Westie, Australisk terrier... Jag hade en cairnterrier i ungefär samma läge i livet som ni är nu. Bodde i lägenhet när vi köpte honom och hans första tre år var han "stadshund", men följde med mig till stallet och diverse andra utflykter i naturen. Sedan flyttade vi till hus på landet, det blev mer utevistelse såklart (inklusive hundgård som han älskade!) men annars ganska samma liv. Vi fick barn också, det påverkade nog hunden mest genom att vi var mer hemma och det blev låååånga barnvagnspromenader. :)Gick någon kurs med honom, men i övrigt mest vardaglig aktivering hemmavid - promenader, godissök, vardagslydnad. Han klarade både mer och mindre aktiva dagar/perioder bra, kände nog aldrig att han var stressad/jobbig för att vi gjort för lite. Men han backade liksom inte heller för fyra timmars naturvandring i besvärlig terräng.

Det är en frisk ras, vår hund levde tills han var 14 och var väl egentligen bara "gammal" på riktigt sista halvåret, annars aktiv, pigg och glad i hela sitt liv. Inte jätteintresserad av vilt annat än att det är kul att springa efter nåt som rör sig, däremot är det ju en grythund så man får passa lite så den inte gräver upp heeela trädgården :D Inte särskilt skällig, klarade lägenhetslivet fint. Inte heller några problem att lämnas ensam (inom rimliga gränser förstås). Skulle absolut rekommendera cairn som "aktiv sällskapshund" och som trygg, stabil hund ihop med barn.

Jag hade varit lite försiktig med sheltie. Jättefina hundar men de jag träffat har varit väldigt reserverade och nästan rädda för främlingar. Pudel tycker jag personligen inte om, så har lite svårt att råda där, men Jack Russell hade jag gärna valt (dock uppfattar jag den som "mer hund" än de terrierraser jag nämner).

Du har också fått en del andra trevliga förslag i papillon, phalene, corgi... :)
 
Jag håller med om corgi, käck, kavat och frimodig hund som är följsam och vill arbeta med sin förare. Perfekt för den som vill jobba med sin hund men vill ha modell mindre hund. Kolla dock på föräldrarna och individen då det finns lite försoffade varianter och kolla såklart på mentaliteten även om merparten jag träffat varit stabila så finns ju tyvärr undantag.
 
Jag håller med om corgi, käck, kavat och frimodig hund som är följsam och vill arbeta med sin förare. Perfekt för den som vill jobba med sin hund men vill ha modell mindre hund. Kolla dock på föräldrarna och individen då det finns lite försoffade varianter och kolla såklart på mentaliteten även om merparten jag träffat varit stabila så finns ju tyvärr undantag.
Vi hade schäfer i familjen innan jag skaffade corgi, jag brukar skoja lite om att pembroken är lite minischäfer light. Det är liksom lite samma typ men mycket mindre av allt, både storlek och intensitet, men lika arbetsglad och följsam. Älskar verkligen ”min” ras.
 
@Tesco om ni inte redan tittat på de mindre terrierraserna, gör gärna det! Alltså Norwich, Norfolk, Cairn, Westie, Australisk terrier... Jag hade en cairnterrier i ungefär samma läge i livet som ni är nu. Bodde i lägenhet när vi köpte honom och hans första tre år var han "stadshund", men följde med mig till stallet och diverse andra utflykter i naturen. Sedan flyttade vi till hus på landet, det blev mer utevistelse såklart (inklusive hundgård som han älskade!) men annars ganska samma liv. Vi fick barn också, det påverkade nog hunden mest genom att vi var mer hemma och det blev låååånga barnvagnspromenader. :)Gick någon kurs med honom, men i övrigt mest vardaglig aktivering hemmavid - promenader, godissök, vardagslydnad. Han klarade både mer och mindre aktiva dagar/perioder bra, kände nog aldrig att han var stressad/jobbig för att vi gjort för lite. Men han backade liksom inte heller för fyra timmars naturvandring i besvärlig terräng.

Det är en frisk ras, vår hund levde tills han var 14 och var väl egentligen bara "gammal" på riktigt sista halvåret, annars aktiv, pigg och glad i hela sitt liv. Inte jätteintresserad av vilt annat än att det är kul att springa efter nåt som rör sig, däremot är det ju en grythund så man får passa lite så den inte gräver upp heeela trädgården :D Inte särskilt skällig, klarade lägenhetslivet fint. Inte heller några problem att lämnas ensam (inom rimliga gränser förstås). Skulle absolut rekommendera cairn som "aktiv sällskapshund" och som trygg, stabil hund ihop med barn.

Jag hade varit lite försiktig med sheltie. Jättefina hundar men de jag träffat har varit väldigt reserverade och nästan rädda för främlingar. Pudel tycker jag personligen inte om, så har lite svårt att råda där, men Jack Russell hade jag gärna valt (dock uppfattar jag den som "mer hund" än de terrierraser jag nämner).

Du har också fått en del andra trevliga förslag i papillon, phalene, corgi... :)
Westies har väl en hel del problem med allergier, mage och epidermal dysplasi utöver den ”vanliga slängen” av ögon och patella?

Det var en ras jag funderade på ett tag men valde bort pga hälsan.

Det blev Dvärgschnauzer ist :)
 
Vi hade schäfer i familjen innan jag skaffade corgi, jag brukar skoja lite om att pembroken är lite minischäfer light. Det är liksom lite samma typ men mycket mindre av allt, både storlek och intensitet, men lika arbetsglad och följsam. Älskar verkligen ”min” ras.

Ja, verkligen. Har en pembroke nu som är så mycket positiv energi och hade innan min workaholic till cardigan och kan inte förstå att inte fler som vill träna och tävla hund skaffar dessa raser. Absolut att de kanske inte optimala i agility med sin byggnad men rally och lydnad och det mesta annat kan de hänga på lika bra om inte bättre än våra border collies.
 
Pudel finns många superhäftiga på agilitybanorna, rallylydnad och en del lydnad. Har helt ändrat uppfattning sen vi började med agility.
Vi har ju pumi, och det är en jätterolig hund, men med ganska hög energinivå 🥰
 
@toughcookie de DSG jag träffat har haft hög jaktlust, vet inte om jag haft otur eller om det finns i rasen.
Jag har faktiskt ingen aning om hur det ser ut i rasen just med jaktlust/viltintresse. Grannen har en som inte är extrem på något sätt men den är å andra sidan så hussekär att jag tvivlar på att den skulle välja något annat än sin husse någonsin.

Men det är käcka roliga hundar som jag själv har på listan över tänkbar hund när det inte ska vara schäfer längre.
 
Jag och sambon hade väl likande krav och raserna som vi kikade extra på var Dansk Svensk Gårdshund, Dvärgschnauzer, Pudel (bortser från stor), Västgötaspets och Kooikerhondje.
Nu blev det en Kooiker då jag har haft det tidigare, är ingen känd ras att fungera med barn så där får man vara noga med socialiteten hos föräldrardjuren.
Hade jag inte haft Kooiker innan hade det nog landat på DSG eller Pudel då flertalet av mina tidigare kursere i Ungdomsgruppen på hundklubben har haft riktigt trevliga och fräsiga hundar. 😊
 
Westies har väl en hel del problem med allergier, mage och epidermal dysplasi utöver den ”vanliga slängen” av ögon och patella?

Det var en ras jag funderade på ett tag men valde bort pga hälsan.

Det blev Dvärgschnauzer ist :)
jag valde cairn istället för westie pga allergier o eksem hos westie - är ju typ samma hund med annan färg :)
 
Jag har funderat på dsg som nästa hund men efter att ett tag varit med i en dsg-grupp på facebook där det ofta var kommentarer om rymmare och hur högt staket man behöver har jag räknat bort dem. Jag vill inte behöva dubbla stakethöjden, och vill kunna vara ute i trädgården utan att behöva ha stenkoll på hunden.

Att det finns jaktlust hos vissa individer tror jag t o m framgår på rasklubbens sida.
 
Jag har funderat på dsg som nästa hund men efter att ett tag varit med i en dsg-grupp på facebook där det ofta var kommentarer om rymmare och hur högt staket man behöver har jag räknat bort dem. Jag vill inte behöva dubbla stakethöjden, och vill kunna vara ute i trädgården utan att behöva ha stenkoll på hunden.

Att det finns jaktlust hos vissa individer tror jag t o m framgår på rasklubbens sida.
Det stämmer att jaktlusten varierar hos dsg, men jag har erfarenhet av att ha/ha haft fem tikar, och ingen av dem har varit rymmare. Alla har kunnat gå lösa, både hemma på gården och ute i skogen. Jag har dessutom träffat ett stort antal dsg genom åren, och få av dem har varit mer rymningsbenägna än vad andra raser är.
Så du behöver nog inte oroa dig för att bygga ett dubbelt så högt staket om du väljer att skaffa dsg - för övrigt en otroligt härlig och charmig ras!
 
Det stämmer att jaktlusten varierar hos dsg, men jag har erfarenhet av att ha/ha haft fem tikar, och ingen av dem har varit rymmare. Alla har kunnat gå lösa, både hemma på gården och ute i skogen. Jag har dessutom träffat ett stort antal dsg genom åren, och få av dem har varit mer rymningsbenägna än vad andra raser är.
Så du behöver nog inte oroa dig för att bygga ett dubbelt så högt staket om du väljer att skaffa dsg - för övrigt en otroligt härlig och charmig ras!
Kanske ska sätta tillbaka dem på listan. För i övrigt verkar det vara en trevlig ras, förutom möjligen att de verkar kräva täcken vid minsta regn eller kyla.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
25
· Visningar
847
Senast: Sol
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 468
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 924
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 866
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp