Bett till stark/envis herre :-)

B

Benelli

Hej på er ! :)

Jag har en 15-årig fullblodsvalack av den kraftigare modellen som jag tycker på senare tid börjat gå sämre på sitt bett. Har i ca 1 år ridit på ett tredelat kopparbett som funkat jättebra, han är väldigt känslig för att bli inspänd och för skarpa bett. Jag vill gärna rida honom på så "lite" bett som möjligt. På senare tid (ca 3-4 mån) märkt att han har börjat liksom suga sig fast lite, känns nästan lite stum emellanåt. Han är en väldigt pigg och stark häst, ångar på ganska mycket när han blivit uppvärmd. Det är mest när jag tränar i ridhuset, utomhus fungerar det bra.

Jag tänkte fråga er om ni har något förslag på ett bra "vanligt" bett för denna typ av häst. Har tidigare varierat med att rida även på pessoa, men hävstångseffekten fungerade inte exemplariskt på honom. Har funderat lite på ett eggbett, är ju ett väldigt snällt bett men som har fasta ringar. Ibland gapar han lite som att han stör sig lite på att det tredelade är så rörligt. Med fasta ringar borde det ju ligga lite stadigare i munnen, eller vad tycker ni ?
Läste också om pessoa magic 3-delat som lät bra (lugnande inverkan) - någon som har provat detta? http://www.hippomarket.com/pessoa-magic-3-delat-pr-507449.html

Eftersom han kan bli så himla stark emellanåt så vill ha ett bett som han reagerar lite på, fast som ändå inte är skarpt - som gör att jag inte behöver ta så hårt i honom ibland. Han är en envis herre :-)

Tacksam för hjälp!
 
Sv: Bett till stark/envis herre :-)

Hej på er ! :)

Jag har en 15-årig fullblodsvalack av den kraftigare modellen som jag tycker på senare tid börjat gå sämre på sitt bett. Har i ca 1 år ridit på ett tredelat kopparbett som funkat jättebra, han är väldigt känslig för att bli inspänd och för skarpa bett. Jag vill gärna rida honom på så "lite" bett som möjligt. På senare tid (ca 3-4 mån) märkt att han har börjat liksom suga sig fast lite, känns nästan lite stum emellanåt. Han är en väldigt pigg och stark häst, ångar på ganska mycket när han blivit uppvärmd. Det är mest när jag tränar i ridhuset, utomhus fungerar det bra.

Jag tänkte fråga er om ni har något förslag på ett bra "vanligt" bett för denna typ av häst. Har tidigare varierat med att rida även på pessoa, men hävstångseffekten fungerade inte exemplariskt på honom. Har funderat lite på ett eggbett, är ju ett väldigt snällt bett men som har fasta ringar. Ibland gapar han lite som att han stör sig lite på att det tredelade är så rörligt. Med fasta ringar borde det ju ligga lite stadigare i munnen, eller vad tycker ni ?
Läste också om pessoa magic 3-delat som lät bra (lugnande inverkan) - någon som har provat detta? http://www.hippomarket.com/pessoa-magic-3-delat-pr-507449.html

Eftersom han kan bli så himla stark emellanåt så vill ha ett bett som han reagerar lite på, fast som ändå inte är skarpt - som gör att jag inte behöver ta så hårt i honom ibland. Han är en envis herre :-)

Tacksam för hjälp!

Har oxå ett fullblod med superkänslig mun ;) Det är på nått sätt bara att gilla läget. Har lärt mej hur hon funkar och är glad för att hon tar för sej och är framåt, hon blir inte stark el stum. Kan inte rida på 2 delat, då blir hon helfnoskig, kastar med huvet och är inte kontaktbar. Tunnt rakt bett funkar bäst, 3 delat går oxå så dom betten varierar vi emellan. Pelham har vi fått som förslag från hästtandläkare men har aldrig provat.
Inspännd står det, menar du med inspänningstygel då :angel: Blir han stark för att han kanske blir lite framtung :idea: ?Har svårt för hjälptyglar och ser inte riktigt vitsen med dem, tycker det är liksom bättre att rida sej till belöningen. För det är väl belöning att ha hästen under sej i lätt buren hand, så står det ungefär i de gamla ridhandböckerna iaf.
 
Sv: Bett till stark/envis herre :-)

Nja, så känslig är han inte i munnen - mer lyhörd skulle jag säga, när det gäller lite skarpare bett. På "vanliga" bett kan han liksom bli lite nonchalant och tuffa på som ett lokomotiv. Nej! Jag rider absolut inte med inspänningstyglar, håller med dig om att formen/ridningen ska komma naturligt. Han är lite lustig för han jagar upp sig när han blir inspänd med tex achenrem. . . Jag funderade på pelham ett tag men även det bettet har ju hävstångseffekt, precis som pessoa fast pelham har mer. Usch. . .det här med att hitta rätt bett är svårt. Red honom faktiskt förut på ett bitless-bridel, gick superbra i ett halvår tills han kom på att han kunde tuffa på som en galning med det (det fungerar nämligen inte jättebra på starka lite tunga hästar).
 
Sv: Bett till stark/envis herre :-)

Benelli;9848500 Han är lite lustig för han jagar upp sig när han blir inspänd med tex achenrem. . . .[/QUOTE skrev:
:crazy: Jahaja det här känns bekant, "snokremmen" är läskig även för min pålla. Så den har vi plockat bort, tyvärr är hon lite stökig med tungan. Joxar med den ganska mkt, svårt att få hästen helt i harmoni med munnen. Annars är det en kanon finhäst
 
Sv: Bett till stark/envis herre :-)

Fullblodsfasoner ha ha snokremmen ;) fast fullblod är härliga dom, väldigt speciella. Har du haft din länge?
 
Sv: Bett till stark/envis herre :-)

Håller fullständigt med i att xx är urtrevliga hästar. Har haft xx sedan -98 Vi hade en foderhäst först som tyvärr förolyckades. Efter den så tog vi hem en utmärglad stackare som vi hade under 2 år, en supersnygg häst som vi tyvärr var lite för långbenta för, innan vi sålde henne så köpte vi den vi har nu. Sto -96 som är jätte trevlig att båda rida och sköta. Köpt från banan (skadad), av ägaren före oss, konvalecent när vi köpte henne. Helt outbildad då så det är mkt tid lagt på ridningen, men då jag helst skogsrider och dottern har gått gymnasiet på annan ort så har hästen haft några lugna år. Vi har haft en jätteduktig medryttare till hjälp, men det senaste året så har hon haft sämre med tid. Sen har vi ett avelsto -90 som är dräktig och ska om allt går bra föla i början på maj. Och visst är det speciella hästar, de flesta tror att det är nervvrak. Men jag tycker att det är fantastiska personligheter i xx, lyssnar inte andra hästägare av sina hästar tro :crazy: el är det så att xx är tydligare i sitt språk ?
Nu i höstas köpte vi en unghäst , denna gång ett hbl fast med lite xx inslag. Den är oxå trevlig och nu inbillar ju jag mej att det är just xx som slagit igenom :angel:
 
Sv: Bett till stark/envis herre :-)

Visst kan man bli lite ras-kär :love:
Men det är lustigt just det du säger om att det kanske är så att fullblod är tydligare i sitt språk. Jag har aldrig träffat på en häst som pratar så mycket som min gör. Han pekar vart han vill bli kliad, ska acceptera varje borste innan man får använda den, han visar tydligt vart han vill gå när man rider ut också :D

Och när det gäller fördomar mot att fullblod skulle vara nervvrak, visst finns det såna också. . .men det finns ju även halvblod som är super hispiga.

Jadu, det här blev mer en fullblodstråd än en tråd om bett. . .;)
 
Sv: Bett till stark/envis herre :-)

gör inget att det blir fullblodstråd... letade nämligen runt efter en sådan och hittade ingen ....
finns det någon?
 
Sv: Bett till stark/envis herre :-)

Min 16-åriga Halvblodsdam (har dock xx-pappa) gillar inte när det rör sig för mkt i munnen, spec inte om det viker sig, bettet. Rakt har funkar. Nu har jag provat ett Pessoa Magic (alltså inte Pessoa med flera ringar, utan märket Pessoa, som Rodrigo Pessoa tagit fram) som inte viker sig, utan låser sig i en position.
Det tycker hon är stilla nog, hon är annars ganska tjafsig i munnen och har svårt att gå avslappnat om hon inte trivs med bettet.
Detta verkar dock gillas, så kanske något att prova?
 
Sv: Bett till stark/envis herre :-)

Åh tack för tipset, ska åka och kika på det! :bow:
 

Liknande trådar

Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 167
Senast: Freazer
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
3 990
Senast: Kristall10
·
Utrustning Jag funderar på att hitta ett nytt bett till min häst, som är lite skarpare. Vanligtvis hade jag tränat på det men nu har hon ett fast...
2
Svar
28
· Visningar
2 419
Senast: Lager
·
Utrustning Sitter fast i bettdjungeln... Har en valack på 12 år, väldigt känslig men kan samtidigt bli stark och upplever att han lägger sig på...
Svar
9
· Visningar
1 124
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp