Bukefalos 28 år!

Bett-tråd

Sv: Bett-tråd

Är det den butiken jag tror du menar (Eslöv?) så har de inte sprenger bett(av vad jag sett), de i Veberöd, Flyinge och löberöd har mycket sprenger dock. Veberöd har bett provning också.
 
Sv: Bett-tråd

Nä detta är i Kristianstad! :)
Vet dock inte hur stort sortiment av sprenger dom har. Men tänkte kolla i löberöd också!
 
Sv: Bett-tråd

*kl*
Lånar tråden lite för att fråga om storlek på Sprengerbett. Min häst har normalt sett 11,5-12,5 cm i bett. Jag vill köpa ett Dynamic RS med D-ringar. Vilken storlek tror ni jag ska satsa på, den större eller mindre?
 
Sv: Bett-tråd

storlek 12 då? :) Finns storlek 11 iallafall... min har mellan 10,5 och 11,5 och det passade för henne
 
Sv: Bett-tråd

Jag skiljer noga på "tung" och "stum". Tung för mig är extremt positivt eftersom min lätt drar sig undan bettet och tycker det är skarpt/obehagligt. Jag har bara upplevt honom som tung på det senaste inköpet, det tvådelade. Känslan är som om huvudet väger massor och det dras framåt-nedåt och går inte att rubba men som om tyglarna vore sega gummirep. Detta är alltså för mig på min häst en väldigt bra känsla, därur är det ju "bara" att rida med mer eftergifter och aktivera honom mer.

Jag har exakt samma upplevelse! Min har också haft svårt att lita på bettet, inriden på två och tredelat. Nu rids han på ett rakt med fasta ringar och tycks trivas bra med det. För mig är det också positivt med "tungt" i handen, ur det kan jag rida fram en lätt känsla genom att rida in bakbenen under hästen. Vi har ännu inte kommit så långt att han är lätt direkt från början av passet, men den "tunga" stunden blir kortare och kortare ju starkare han blir.
 
Sv: Bett-tråd

Det finns en speciell sprengertråd där detta skrivits mkt om ;)

Min häst har 12,0 i de flesta bett. Jag har samma på mina två sprenger varav ett är dynamic rs med lös ring. Jag tycker det funkar. Vissa menar att man ska gå upp en stl och andra att man ska gå ner en stl. Det är därför det är finurligt om man kan låna och prova ist för att köpa fel för de summor betten går loss på...
 
Sv: Bett-tråd

Lånar min egen tråd.

Jag har funderat lite till om bett till min primadonna. Ett tag så la hon tungar över bettet när jag tog i tyglarna. Sen dess har jag spänd nosremmen så att hon inte har kunnat göra det för jag har tänkt att det bara var för det. Men hon fortsätter ju att resa huvudet när jag tar tyglarna. Kan hon vara öm i tungan eller nåt? Är sprenger betten snälla mot tungan? eller borde jag testa typ rakt med tungfrihet först? vet egetnligen inget om dem betten.. (vet inte något om nåt bett..)

jätte flummigt.. Jag går och klurar på hur jag ska göra det bättre för henne alltid i princip..
 
Sv: Bett-tråd

Om bettet är snällt mot tungan beror på hur just din häst ser ut i munnen fysiskt sett. Men generellt så ger raka mest tungtryck sen tredelade och tvådelade ger minst tryck.

Att dra åt nosremmen är typ sista utvägen om man verkligen tagit bort alla andra faktorer (inkl att skolat om hästen korrekt) hos en häst som verkligen lagt sig till med det som olat.

Min lägger lätt tungan över när jag behöver ta för mycket i bettet. Det spelar ingen roll vilket bett utan det är när jag tar för mycket helt enkelt. Jag har alltid en lös engelsk nosgrimma och när han lägger tungan över är det verkligen en tydlig påminnelse till mig själv att det där läget måste jag låta bli att hamna i (dvs läget där jag haft honom så "olydig" att jag måste ta i båda tyglarna som broms istället för att ha honom lydigare för sits och yttertygel).
 
Sv: Bett-tråd

Okej.. Det räcker med att jag gör en halvhalt så lägger hon över tungan.. Om jag tar i yttern likadant. När hon gjorde det så hade jag tredelat. Hon har även gjort det när jag hade det tvådelade hanging cheek. Det var dock längesedan. När tandläkaren va där frågade jag om bett men hon sa att hästen va fin i munnen och jag kunde ha vilket jag ville typ.

Kanske ska prova tvådelat sprenger. Hon har ett jätte tjockt tvådelat sedan innan men det biter hon bara fast i och blir jätte tung.
 
Sv: Bett-tråd

Åk till en butik med bettprovning och pröva så många olika mundelar du kan, är svårt att hitta ngt hästen trivs med om den är kräsen. Är också stor skillnad på t ex 3delat och 3delat, och rakt och rakt. Så är viktigt att testa sig fram till ngt som fungerar.
 
Sv: Bett-tråd

Har du kollat upp hästen hos en tandutbildad veterinär? Om inte så gör det, då får du även se hur hästen ser ut i munnen. Om den har hög eller låg gom och vad som kan passa utrymmesmässigt. Min häst har tex välvd gom och har gott om plats uppåt (tvådelat tar inte i taket så att säga) men däremot mkt tjocka läppar och mkt slemhinna så lite utrymme på det viset. Har har ett tvådelat smalt sprenger dymanic bridongbett.

Har hästen några skador i munnen sedan tidigare? Det kan också vara bra att veta. En kompis till mig har en häst med ärrbildningar på lanerna vilket gör det väldigt känsligt för tryck. Han går därför gärna och kryper undan bettet konstant.
 
Sv: Bett-tråd

Ja hon är kollat av hästtandläkare. Hon har inga skador sedan tidigare. Vi har varit hos samma tandläkare som alltid har kollat henne.

Men jag ska nog vänta med bett tills jag har fått mitt träns. Har beställt ett ps som kommer snart hoppas jag. Jag har haft fårludd i nacken nu och red utan det idag och då var hon heeeelt omöjlig. Så fort jag tog i tyglarna blev hon väldigt sur, hoppade och studsade. Så klart att det är något som gör ont :(

Så jag ska ringa till veterinär imorgon som kommer och kollar henne :(
 
Sv: Bett-tråd

min häst var väldigt strulig i munnen i början, "tung" i handen samtidigt som han var pigg. summan: man vågade inte lägga på ben, eftersom han sprang så mycket, så våra ridturer var mest handridning med varierande procent av min kroppsvikt hängandes i hans mun för att växla hastighet.

Det blev väldigt mycket bättre efter ett tandläkarbesök, hackamore och tränare. Kan vara värt att kolla upp hästen (på klinik, de har lite bättre förutsättningar än en vet som kommer ut på gården) så man vet att hästen har förutsättningar för att göra det man vill.

Är hästen frisk är det nog mest att prova sig fram med sjukt lätt hand och att komma ihåg skänkeln. Håller du inte upp huvudet på hästen finns ju inget för den att bli "tung" i, och använder man skänklarna, ställer, böjer, flyttar osv aktiveras bakbenen så blir ofta även de pigga hästarna lite lugnare när de är lösgjorda :)
 
Sv: Bett-tråd

Ja, hon har haft spänningar i nacken innan. Så det kan ju vara det igen. Har ju köpt ett anatomiskt träns och hoppas att hon trivs bättre med det.

Hackamore tror jag inte funkar på henne. Hon blir jätte stark, alltså hon är väldigt svår.. Så allvarligt funderar jag att kolla upp henne och sen låta en Tillridare ha henne en eller två månader.
 
Sv: Bett-tråd

*kl*
Lånar tråden lite för att fråga om storlek på Sprengerbett. Min häst har normalt sett 11,5-12,5 cm i bett. Jag vill köpa ett Dynamic RS med D-ringar. Vilken storlek tror ni jag ska satsa på, den större eller mindre?

Jag köpte ett sånt bett (3-delat) i förrgår i storlek 12,5. Min häst hade tidigare ett 3-delat eggbett som är 11,5 cm. Butiken hade inget mindre än 12,5 så det var därför jag köpte det och det passade min häst bra, men det hade gått lika bra med 11,5. Men om du brukar hoppa mellan de två storlekarna, så skulle jag välja 12,5.
 
Sv: Bett-tråd

Tack! Jag har köpt ett nu som skulle vara stl 12 enligt märkning men jag har mätt det till 12,5. Har provat det och tycker ändå att det ser bra ut, ska göra en ordentlig testridning idag tänkte jag :D
 
Sv: Bett-tråd

Har samma erfarenhet med storleken. Även om den inte är exakt rätt så funkar det och hästarna trivs:).

*kl*

Igår fick jag än igen bekräftat hur mycket hästar gillar Sprengerbetten. Red den prickiga och på ett tredelat Dynamic med fasta ringar. Lite för stum för min smak i jämförelse med rörliga ringar, men helt stilla i munnen och suger till ett fin skum runt läpparna. Den här hästen har varit rätt ostadig tidigare och gått och huggit i bettet och haft sig. Finns inte tillstymmelse till det beteende sen bettbytet:).
 
Sv: Bett-tråd

Det var tack vare ditt inlägg som jag ruinerade mig och köpte bettet. Tack, jag är supernöjd!
 

Liknande trådar

Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 164
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Jag är inte så världsduktig på bett och skulle därför behöva hjälp. Det handlar om min 9-åriga D-ponny jag haft i snart två år...
Svar
6
· Visningar
944
Senast: caballus
·
Utrustning Hej! Kan någon ge förslag på bett som kunde passa en häst som är känslig i munnen och går bäst på vanligt tvådelat bett, MEN som ibland...
Svar
3
· Visningar
975
Senast: Freazer
·
Utrustning Nu blir jag lite osäker. Mest på grund av att remontgrimmorna inte är (men på väg igen) så populära mer. Hur påverkar de hästen jämfört...
Svar
12
· Visningar
1 889
Senast: Líf
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp