Bettförslag?

Det bett jag märkt att hon trivs bäst med är gummipelham, men jag vet inte VAD med det bettet hon trivs med. Tyngden? Att det inte bara verkar i munnen? Att det är stabilt men gummiklätt? Försöker luska i det där för att komma fram till ett tränsbett som hon trivs med, men det är svårt!
Men Sprenger är det lite tyngd i, alltså? Kan ju kanske vara värt ett försök isåfall.
Sprenger är av tyngre modell, kolla om du kan hyrköpa Sprenger. Det finns hos vissa återförsäljare :)
 
Att tänder och mun är kollade innebär ju inte att att de är kollade av nån som verkligen har koll (vilket ju var extremt tydligt på min som blev kollad av tandutbildad veterinär hemma och hen missade tumören, den jag har haft ute senaste 2 åren har missat både kalkinlagringen och tumören).

Är hästen kollad i rygg och bakben? Ibland kommer bråk i fram från problem längre bak.

Om inget bett eller bettlöst funkar hade jag bytt tränare till någon som kunde lära mig ha händerna så stilla att hästen vågade ta stöd själv. Vissa hästar är känsligare än andra och kräver mycket bättre ridning än de flesta (mer tåliga) hästarna.

/Lavinia, som enbart rider bettlöst, med min känsliga pålla funkar det superbra

Tänderna och munnen har blivit kollade, som jag skrivit i ett inlägg lite längre ner men det kanske du missade :)

Det fungerar bara sådär att rida på bettlöst, speciellt i dressyren. Att rida ut på och att hoppa med fungerar det väl skapligt, men jag har svårt för att komma till finlir med det. Det blir lätt för "grova"/diffusa hjälper upplever jag. Har provat hackamore, sidepull, och micklem med två olika fastsättningar av tygeln :)
 
Att tänder och mun är kollade innebär ju inte att att de är kollade av nån som verkligen har koll (vilket ju var extremt tydligt på min som blev kollad av tandutbildad veterinär hemma och hen missade tumören, den jag har haft ute senaste 2 åren har missat både kalkinlagringen och tumören).

Är hästen kollad i rygg och bakben? Ibland kommer bråk i fram från problem längre bak.

Om inget bett eller bettlöst funkar hade jag bytt tränare till någon som kunde lära mig ha händerna så stilla att hästen vågade ta stöd själv. Vissa hästar är känsligare än andra och kräver mycket bättre ridning än de flesta (mer tåliga) hästarna.

/Lavinia, som enbart rider bettlöst, med min känsliga pålla funkar det superbra

Nu tycker jag det har fastnat lite vid det här med tänderna, JA, hon är kollad i munnen, JA, den som gjorde det är mycket kunnig och högt utbildad, JA, veterinären som kollade henne i munnen senast är rekommenderad av väldigt många och har toppreferenser. Nu kanske vi kan släppa det :)

Bakben är kollade av veterinär, ryggen inte mer än vanlig palpation. De två equiterapeuter vi regelbundet haft ute har inte hittat något i ryggen någon av gångerna, och sadeln är som sagt utprovad efter henne. Jag har svårt att tro att det kommer därifrån.

Tror att hon helt enkelt är väldigt känslig och noga med vad hon vill ha, och därför vill jag ha tips på bett som kan vara värt att prova på den typen av häst :)
 
Jag kom på att jag har haft ett globus tredelat med fasta ringar och parerstänger till en häst som var svår att hitta bett till. Den ville ha ett lätt men stabilt bett. (Det bettet är lite lättare än vissa andra bett.) Samma häst avskydde Sprenger betten jag testade på den men det som är bra med Sprenger är ju att man kan testhyra betten. :)
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Hur ska man tänka om raka, två eller tredelade bett? Om man har ett bett som är delat och man tycker det passar bra, ska ett rakt...
Svar
4
· Visningar
899
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 158
Senast: Freazer
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
3 954
Senast: Kristall10
·
Utrustning Jag har inte haft min häst jättelänge och vid första tandläkarbesöket visar det sig att han tuggat ner tänderna bak väldigt mycket. Jag...
Svar
9
· Visningar
999
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp